4.135 visninger
|
Oprettet:
Fransk bulldog / beagle {{forumTopicSubject}}
Hey
Efter vores franske bulldog blev aflivet for 6 mdr siden, er konen og mig klar til en ny hund. Har kigget en del på den nye blanding af FB og beagle, da jeg er total forelsket i franske bulldogs og bulldogs gennerelt, men de franskes sunhed har jeg det skidt med.
Kunne godt tænke mig at I lige kom med jeres tanker om den nye blanding også kaldet frengle.
* Krav til aktivering
* Sundhed
* Race sygdomme
* Ejers erfaring
På forhånd tak
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.070
Afkommet vil sikkert få en lidt længere snude -men det er jo ikke den korte snude der ene og alene er skyld i alle den franskes problemer (og så vidt jeg ved, er beaglen jo heller ikke helt fritaget for arvelige sygdomme)
Det er en blandingshund du har kig på -forestil dig det værst mulige udfald. Hvis du kan leve med det, så er det jo ok, hvis ikke, så lad være at købe den.
Det er self ikke sikkert den vil falde SÅ uheldigt ud -men det er aldrig til at forudsige hvilke træk den får fra hvilken race, og i princippet kan den arve det allerværste fra begge racer.
De to racer er dog MEGET forskellige -en beagle er en aktiv hund der skal bruges til noget, hvis ikke man vil rende i problemer. Det står altså i stærk kontrast med den frannske som jo er en selskabshund.
Er i klar til at eje en "hyperaktiv" hund med særdeles god næse, og en MEGET stærk trang til at følge hvadend den kan lugte?
Hvis ikke, så hold jer fra en hund med beagle i.
Jeg ville holde mig laaaaaangt væk fra den omtalte blanding, fordi det er SÅ forskellige racer.
jan 2006
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 89
* * Jeg står bare i den situation at jeg bare elsker "muskel hunde" og det er sku svært at finde noget der passer, men omvendt var Zeus meget syg faktisk fra vi fik ham til vi lagde ham i jorden og det VIL jeg ikke gå igennem igen !
jun 2007
Følger: 34 Følgere: 34 Hunde: 4 Emner: 88 Svar: 1.246
jun 2007
jan 2007
Og alternativt så gå efter en renracet fransk bulldog. Og brug så god tid (og få gerne hjælp af nogen med stort racekendskab) til at tjekke aner, opdrættere osv, så i vælger en hund med rigtig gode og sunde aner. Det mindsker risikoen for arvelige sygdomme gevaldigt.
Bare husk på at det er ikke nok at hunden har tavle. Det i sig selv er kun et bevis på at hunden opfylder avlsrestriktionerne, og ikke mere end det.
Man skal virkelig granske hundens aner, så man ved hvad der ligger bag.
Og så er det self vigtigt at vælge en god opdrætter.
Og som Mia, ville jeg osse holde mig fra designerracerne. Hvis i vil have en blandingshund, så er det jo helt fint. Men designerhundene ER altså bare blandingshunde og hverken mere eller mindre -men man giver oftest væsentligt mere for dem, fordi de har et fancy navn. Og endnu har jeg tilgode at se en ordentlig og samvittighedsfuld opdrætter blandt "designerdog-opdrætterne"
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.578
Istedet er jeg stor fortaler for at man laver strengere avlsrestriktioner så man ad den vej kan få udryddet nogle af de skavanker som den franske lider af...
/ Trine
jun 2007
Jeg er selv en heldig ejer af en fransk som har et super helbred og er blevet røgtent og rost til skygerne af vores dyrelæge..... Så håber da det er sådan fremtiden ser ud for disse små skønne hunde....
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 161
jan 2006
En bull terrie er det ikke vold aktiv når nu der er terrie i den, og er den overhoved til at få herhjemme ?
Hvad angår en FB/Beagle tror jeg bare jeg finder noget andet. . Hvis det skal være blanding hvad vil I så foreslå ?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.730
Ikke at en blanding er mindre værd som hund, men det er et lotteri med hvad du ender ud med.
Hvis man feks laver et blandingskuld mellen en schæfer og en labrador, og senere laver et kuld magen til med de samme 2 racer, så kan hvalpene falde vidt forskelligt ud.
Med alle de krav/tanker du har om en hund, så er det bedre du finder en race der passer dig, og så bliver du heller ikke skuffet.
jun 2007
jan 2006
jun 2007
Men ville sige du bare har større mulighed for og tjekke de arvlige sydomme igennem hundeweb og hvad hundene er tjekket for osv....
jan 2006
jan 2006
jun 2007
jun 2007
http://www.hundegalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=50382
Du kunne jo høre dem af hvad racen kræver osv og hvordan deres sundheds status er....
jun 2007
Søde boston hvalpe.....
jan 2006
jun 2007
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 161
jan 2006
fald lige over dem her, men det er vel nærmest ligeså slemt ?
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Den har også tilbøjelighed til at blive direkte doven og fed hvis den ikke bliver aktiveret ordentligt.
Dominans.. Jamen det kommer jo an på hvilken hvalp i kuldet man vælger, og hvilke linjer den er efter.. Nogle er meget dominante, men min f.eks. ejer ikke 10 gram dominans.
Opførsel overfor andre hunde - igen, det handler om hunden og hvilke linjer den er efter - og i høj grad også hvordan den er vokset op, men en sund bull terrier med en god opvækst i baglommen nyder andre hundes selskab - så længe de gider lege og sove i bunke.
Der forekommer dog egetkønsagression hos især hannerne, som hos så mange andre racer.
jan 2007
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 21 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.715
jan 2007
Og sammen med en fransk, risikerer man jo hvalpe med et kæmpe motionsbehov, men med en fysik der ikke kan holde til det.
HVIS man blander racer, så bør man i det mindste blande to racer der ligner hinanden (her tænker jeg ligeså meget af sind, type osv, som af udseende)
F.eks. synes jeg en golden/labbe blanding er noget mere hensigtsmæssigt en f.eks mynde/border collie.
På den måde har du som køber osse en reel chance for at forudsige nogenlunde hvad du kan forvente af hunden når det kommer til motionsbehov osv.
Giver det mening?
jan 2006
Fransk bulldog / beagle