{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.135 visninger | Oprettet:

Fransk bulldog / beagle {{forumTopicSubject}}

Hey

Efter vores franske bulldog blev aflivet for 6 mdr siden, er konen og mig klar til en ny hund. Har kigget en del på den nye blanding af FB og beagle, da jeg er total forelsket i franske bulldogs og bulldogs gennerelt, men de franskes sunhed har jeg det skidt med.

Kunne godt tænke mig at I lige kom med jeres tanker om den nye blanding også kaldet frengle.

* Krav til aktivering

* Sundhed

* Race sygdomme

* Ejers erfaring

På forhånd tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fransk bulldog / beagle
  • #1   9. jul 2010 Den franskes sygdomme forsvinder ikke blot fordi man blander.

Afkommet vil sikkert få en lidt længere snude -men det er jo ikke den korte snude der ene og alene er skyld i alle den franskes problemer (og så vidt jeg ved, er beaglen jo heller ikke helt fritaget for arvelige sygdomme)

Det er en blandingshund du har kig på -forestil dig det værst mulige udfald. Hvis du kan leve med det, så er det jo ok, hvis ikke, så lad være at købe den.
    Det er self ikke sikkert den vil falde SÅ uheldigt ud -men det er aldrig til at forudsige hvilke træk den får fra hvilken race, og i princippet kan den arve det allerværste fra begge racer.

De to racer er dog MEGET forskellige -en beagle er en aktiv hund der skal bruges til noget, hvis ikke man vil rende i problemer. Det står altså i stærk kontrast med den frannske som jo er en selskabshund.
    Er i klar til at eje en "hyperaktiv" hund med særdeles god næse, og en MEGET stærk trang til at følge hvadend den kan lugte?
    Hvis ikke, så hold jer fra en hund med beagle i.
    Jeg ville holde mig laaaaaangt væk fra den omtalte blanding, fordi det er SÅ forskellige racer.

• #2   9. jul 2010 Vil også sige at beaglen skræmmer mig lidt, altså ikke sådan buhuu jeg er bange. . Men jeg har læst mange stader at det er en JAGTHUND med rimelig stort J smiley

* * Jeg står bare i den situation at jeg bare elsker "muskel hunde" og det er sku svært at finde noget der passer, men omvendt var Zeus meget syg faktisk fra vi fik ham til vi lagde ham i jorden og det VIL jeg ikke gå igennem igen !

• #3   9. jul 2010 Ja slet heller ikke noget jeg ville købe, de der designer racer er noget mærkeligt noget!!! Det er en blandings hund og ikke andet... Man vil aldrig kunne sige noget om sind, sygedom osv!!!

• #4   9. jul 2010 Hvad med en bull terrier!!

• #5   9. jul 2010 Har i overvejet en bostonterrier? Jeg kender ikek så meget til racen, men udseendesmæssigt har den jo nok noget af det du søger, og den skulle være noget sundere hvis hvad jeg har læst mig til er sandt:o)

Og alternativt så gå efter en renracet fransk bulldog. Og brug så god tid (og få gerne hjælp af nogen med stort racekendskab) til at tjekke aner, opdrættere osv, så i vælger en hund med rigtig gode og sunde aner. Det mindsker risikoen for arvelige sygdomme gevaldigt.
    Bare husk på at det er ikke nok at hunden har tavle. Det i sig selv er kun et bevis på at hunden opfylder avlsrestriktionerne, og ikke mere end det.
    Man skal virkelig granske hundens aner, så man ved hvad der ligger bag.
    Og så er det self vigtigt at vælge en god opdrætter.

Og som Mia, ville jeg osse holde mig fra designerracerne. Hvis i vil have en blandingshund, så er det jo helt fint. Men designerhundene ER altså bare blandingshunde og hverken mere eller mindre -men man giver oftest væsentligt mere for dem, fordi de har et fancy navn. Og endnu har jeg tilgode at se en ordentlig og samvittighedsfuld opdrætter blandt "designerdog-opdrætterne"

• #6   9. jul 2010 Jeg har ikke så meget andet at sige end det er total forrykt, at blande racerne og så Michelle strid kvinde skriver så forsvinder sygdomme ikke fordi man blander racerne.

Istedet er jeg stor fortaler for at man laver strengere avlsrestriktioner så man ad den vej kan få udryddet nogle af de skavanker som den franske lider af...

/ Trine

• #7   9. jul 2010 Trine Nemlig....

Jeg er selv en heldig ejer af en fransk som har et super helbred og er blevet røgtent og rost til skygerne af vores dyrelæge..... Så håber da det er sådan fremtiden ser ud for disse små skønne hunde....

• #8   9. jul 2010 Ville heller aldrig købe sådan en "designerdog." syntes tit det virker som om de bare tager 2 hunde og blander dem uden videre eftertanke. Da det tit er 2 vidt forskellige racer og der ikke er noget formål med det. Og syntes også det er lidt mærkelig hvorfor man mange gange vælger at blande stamtavle hunde.

• #9   9. jul 2010 Boston terrie har jeg også kigget meget på, der er bare ikke så mange herhjemme.

En bull terrie er det ikke vold aktiv når nu der er terrie i den, og er den overhoved til at få herhjemme ?

Hvad angår en FB/Beagle tror jeg bare jeg finder noget andet. . Hvis det skal være blanding hvad vil I så foreslå ?

• #10   9. jul 2010 Hvis du har nogle ønsker til en race, feks. energi, trænbar, størrelse, aktivering, sind osv, så skal du ikke købe en blanding, men en ren race hund, som opfylder dine behov.
    Ikke at en blanding er mindre værd som hund, men det er et lotteri med hvad du ender ud med.
    Hvis man feks laver et blandingskuld mellen en schæfer og en labrador, og senere laver et kuld magen til med de samme 2 racer, så kan hvalpene falde vidt forskelligt ud.

Med alle de krav/tanker du har om en hund, så er det bedre du finder en race der passer dig, og så bliver du heller ikke skuffet.

• #11   9. jul 2010 Ved ikke lig hvad de kræver af motion!!! Men det er sådan en som Tonny & Maja har den er vildt lækker....

• #12   9. jul 2010 Altså jeg var jo super glad for at Zeus bare var stille og rolig og ikke krævede det helt store. Men omvendt måtte han gerne have lidt mere krudt til strand og skov ture. .

• #13   9. jul 2010 Nu kan jeg se den fransk du havde ikke var med stambog... (ikke noget med dem med stambog er mere raske)
    Men ville sige du bare har større mulighed for og tjekke de arvlige sydomme igennem hundeweb og hvad hundene er tjekket for osv....

• #14   9. jul 2010 En bullterrie er fandme sød, men kræver den ikke en ejer med meget erfaring + megat aktivering ( ikke at aktivering er et problem vil bare gerne vide hvad jeg kan forvente ) ? ?

• #15   9. jul 2010 Jeanett W: trunte er rigtig sød og kan også se hendes næse ikke er så trykket som normalt

• #16   9. jul 2010 Men husk lige gyldig hvilken hund du vælger så gør dig selv den tjeneste at forældre dyrene er tjekket.... Og det er ikke kun et sundheds tjek ved dyrelægen, der er nogen ansvarsfulde franske opdrætter som er begyndt og få deres hundes hofter tjekket og PL...og nogen får dem røgtent.... så tjek det først inden du går igennem det samme igen....

• #17   9. jul 2010 Prøv og se denne annonce her..

http://www.hundegalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=50382

Du kunne jo høre dem af hvad racen kræver osv og hvordan deres sundheds status er....

• #18   9. jul 2010 http://www.hundegalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=53425

Søde boston hvalpe.....

• #19   9. jul 2010 Har godt set den Bullterrie annoce, men hvis man læser rent teori på dem inde på hundeleksikon, har de højt aktivitets niveau, dominans over for fremmede hunde og det bekymrer mig lidt. .Men teori og praksis er selvfølgelig noget andet

• #20   9. jul 2010 Ja det er det jo.... Men ved desværre ikke så meget om den hvis jeg var dig ville jeg skrive til opdrætter og høre om deres personlig oplevelser af denne race...

• #21   9. jul 2010 Vi har haft en bullterrier og han var meget dominant,masser af energi og meget viljestærk.

• #22   9. jul 2010 http://www.dba.dk/fransk-bulldog-sprin/id-67119897/

fald lige over dem her, men det er vel nærmest ligeså slemt ?

• #23   9. jul 2010 En Bull terrier har ild i r*ven når den er ude, men den kan altså sagtens forholde sig roligt indendøre.
    Den har også tilbøjelighed til at blive direkte doven og fed hvis den ikke bliver aktiveret ordentligt.

Dominans.. Jamen det kommer jo an på hvilken hvalp i kuldet man vælger, og hvilke linjer den er efter.. Nogle er meget dominante, men min f.eks. ejer ikke 10 gram dominans.

Opførsel overfor andre hunde - igen, det handler om hunden og hvilke linjer den er efter - og i høj grad også hvordan den er vokset op, men en sund bull terrier med en god opvækst i baglommen nyder andre hundes selskab - så længe de gider lege og sove i bunke.
    Der forekommer dog egetkønsagression hos især hannerne, som hos så mange andre racer.

• #24   9. jul 2010 Du har ret i at boston'en ikke er så udbredt herhjemme. Men der er dog opdrættere her i landet, så den skulel være til at få fat i, og umiddelbart lyder den da til at kunne opfylde jeres ønsker (udfra den sparsomme viden jeg har om racen;o))

• #25   9. jul 2010 Nikolai - generelt vil jeg anbefale dig at stoppe med at kigge på hund på Den Blå Avis. Dér finder du ikke seriøse opdrættere, desværre.

• #26   9. jul 2010 Nikolai -det er nærmest værre. Både springer og cocker er yderst aktive hunde. Og næppe noget du ønsker slår igennem i din hund, når du skriver at du ikke ønsker en hund der er alt for krævende.
    Og sammen med en fransk, risikerer man jo hvalpe med et kæmpe motionsbehov, men med en fysik der ikke kan holde til det.

HVIS man blander racer, så bør man i det mindste blande to racer der ligner hinanden (her tænker jeg ligeså meget af sind, type osv, som af udseende)

F.eks. synes jeg en golden/labbe blanding er noget mere hensigtsmæssigt en f.eks mynde/border collie.

På den måde har du som køber osse en reel chance for at forudsige nogenlunde hvad du kan forvente af hunden når det kommer til motionsbehov osv.

Giver det mening?

• #27   9. jul 2010 Hmm, det kan jeg faktisk godt se det giver mening. . JEg har også kigget en del på olde english bulldog, syntes det virker af sind lidt som en FB bare med lidt mere hund for pengene hvis man kan sige det.

Kommentér på:
Fransk bulldog / beagle

Annonce