{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.196 visninger | Oprettet:

"Hygiejne" vedr. rå ben!? {{forumTopicSubject}}

Hej HG..

Jeg har et spørgsmål - som jeg ikke kunne finde et svar på andetsteds.. Håber i kan hjælpe..

Leopold har idag fået sådan et rå ben - i ved, sådan et marvben med en lille smule kød på - men indrømmet - jeg har måske overvurderet Leopolds størrelse/evne til at spise så "stort" et ben! smiley (Det er på størrelse med min knyttede hånd)

Nu har han så gnavet i det i en time - og er jo ikke i nærheden af at have spist det kød/marv der er på det - og nu er mit spørgsmål så - hvordan skal jeg opbevare det!? Er klar over at der ikke er køleskab på Savannen til løvernes ådselsrester - men er ikke sikker på Leopolds mave er helt så hærdet som en løves (endnu) smiley

Kan jeg lade det ligge ude i haven natten over?
Skal det på køl?
Skal det ind?
Skal jeg smide det ud?

Hjælp - jeg har en knogle i haven som jeg ikke ved hvad jeg skal gøre af! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Hygiejne" vedr. rå ben!?
  • #1   6. jul 2010 Plejer at smide det på køl, men ok bor også i lejlighed *G*

• #2   6. jul 2010 læg det i køleskab. Lader du det ligge ude, går der 5 min. så er der lagt spy i det.

• #3   6. jul 2010 Det har jeg egentlig aldrig tænkt over - sofus´s plejer bare at ligge i haven smiley

Men vi har en nabo hund der æder det så snart hun ser det og det tar ikke lang tid

• #5   6. jul 2010 Enten i køleskab eller fryser. Hunden må godt få det frosset.

• #6   6. jul 2010 Når jeg (få gange) har været ude for at Keesha ikke har kunnet slikke/tygge marven ud af ben, fordi de har været for smalle, har jeg gravet det sidste ud til hende med en smal kniv og ellers givet hende resten af benet. Så får hun lov at hygge sig med det 1 dag eller 2 til hun bliver træt af det eller det havner i haven, hvor det godt kan ligge i ugevis. Nogen gange tager hun selv et gammelt ben fra haven og gnasker lidt i, hvis ikke jeg har fjernet det.
    Marvben fjerner jeg som regel når de er tomme indvendigt, fordi de bliver genbrugt.

• #8   6. jul 2010 jeg pakker godt nok ikke dem ind ...men de er heller ikke udenfor og det er ret små ben hun får men hun gemmer sine af hvilken grund jeg ikke helt ved ..så skal alt hvad hun får gemmes hun løber konstant rundt gemmer og flytter ting

• #9   6. jul 2010 Jeg lader det ligge på hendes tæppe. Hun har et tæppe, hvor hun spiser ben og guffer.. Er det meget meget kød, ville jeg smide det på køl, men er det bare lidt ville jeg lade det ligge fremme

Jeg bor i lejlighed...

• #10   6. jul 2010 "Da de som omtalt også besøger ådsler og ekskrementer, har de naturligvis muligheder for at overføre smitstof, men i sammenligning med andre smitteveje vil deres rolle som sygdomsspredere under normale omstændigheder være meget begrænset."

"Æggene klækker på ca. 1 døgn"

(Kilde: (link fjernet)

Det med spy - der er jeg måske ikke så nervøs for.. smiley Er mere nervøs for om de bakterier der udvikler sig i kød kan skade Leopolds mave - ligesom vores maver heller ikke kan tåle kød der har ligget fremme..

Men synes at kan læse ud fra jeres svar - at det sker der ikke noget ved.. Så tror jeg at jeg tager benet - smider det på køl i nat - og så får han det igen imorgen tidlig.. Så kan han rende med det imorgen..

Men hvad med nu når han har guffet det kød og marv han gider - skal man så koge benet så han kan have det som "legetøj"? Eller må det ikke koges? Synes aldrig helt jeg kan finde ud af hvad man skal.. smiley

Ved heller ikke hvorfor jeg rodede mig ud i det med de ben! smiley De lå bare og så så indbydende ud nede i køledisken! Hehe.. Og han gik HELT i selvsving over det - han rendte rundt om det og har bare hygget sig HELT vildt med det.. Og nu er han bare fyldt af energi! smiley

• #11   6. jul 2010 tror alle hunde er glade for at få sådan et ben ...og nej du må endelig ikke koge det da kan ikke tåle ben der er tilberedte har jeg læst mig til

• #12   6. jul 2010 Hvis det er meget tykke marvben fra okse, kan jeg godt finde på at koge dem. Ellers får de bare en skyller i næsten kogende vand, bliver fyldt og derefter et par døgn i fryseren. Jeg serverer også ben direkte fra fryseren, for så holder de længere.
    Marvben og kong med blødt fyld bliver tømt på under 1 minut her i huset :O)

• #13   6. jul 2010 Nej, det burde det ikke. Hundens mave er noget anderledes indrettet end vores smiley

• #14   6. jul 2010 Her hos Morris, har vi ikke mulighed for at få hans kødben på køl... Det bliver gravet ned i haven men der dog godt med opsyn når han har fået et nyt.... Hvis jeg havde en hel ung hund, ville jeg ogå se om ikke jeg kunne snuppe det for natten, men vedrørende en voksen hund, så er det hans egen sag smiley

Dejlig med en "babysitter" en gang i mellem !!!

Kommentér på:
"Hygiejne" vedr. rå ben!?

Annonce