{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.364 visninger | Oprettet:

Arbejdshunde - snydt for træning {{forumTopicSubject}}

Jeg går selv meget op i træning af hunden;jeg synes både det er sjovt og spændende, og så elsker jeg samarbejdet og det bånd der skabes under træningen..

Jeg er selv mest til de trænbare hunderacer. De racer der VIL arbejde, og lever for at arbejde og samarbejde med føreren.

Forvent aldrig mere af hunden end det arbejde du lægger i den; det er mit motto - og jeg har STORE forventninger til min hund =)

Derfor bliver jeg så ked af det på hundens vegne når jeg ser trænbare hunde der lystrer minus og bliver hevet rundt ved halsen for at føreren kan få en lille magtsejer mellem hundens fræsen rundt i den stramme line..

HVORFOR ???

Træn dog hunden? Det er det den er skabt til og fremavlet som; en arbejdspartner der kan tilbyde dig loyalt følgeskab og stabilt samarbejde!?

Hvorfor vælge en hund der er let at træne - fordi den så gerne vil det - men så bare lade den køre sit eget løb og så kun byde ind med et ordentligt ryk i linen og en brølene kommando, hunden tydeligvis aldrig har fået indlært?

Jeg kan blive både harm og frustreret over hvordan arbejdsvillige hunde bliver skubbet til en side; enten er træningen for tidskrævende, eller også er det opgivet fordi man ikke lige selv indeholder egenskaberne til at kommunikere med dyret...

Men det er aldrig førens skyld; altid hundens - det dumme dyr... Eller hvordan var det nu lige det var?

Jeg brænder selv for træning. Jeg elsker at min hund forventer en mere spændende hverdag end at ligge i sin kurv og være rolig; og jeg ejer ikke engang en så arbejdsvillig hund som mit trænerhjerte kunne ønske sig; Kaoz ko er fint tilfreds med 4 trisseture om dagen, bare der er vand indblandet er det bare super det hele ; )

Måske bunder min harme lidt i jalousi over at DE har en hund med potentiale til at opnå de resultater min egen ko er lidt for magelig og doven til - Men stadig begræder jeg livet for arbejdshunde der må nøjes med en tur i line og et helt liv uden den stimulans og det samarbejde de er fremavlet til..

Øv hvor ville jeg ønske folk ville tænke lidt mere over deres racevalg; både de og den rette hund ville få et meget mere harmonisk forhold..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Arbejdshunde - snydt for træning
  • #1   28. jun 2010 Vel sagt!

  • #2   28. jun 2010 Helt korrekt - det er nu engang sådan at menneskene vælger hunden og derfor mener jeg også det er deres ansvar at hunden får det den har brug for både fysisk og mentalt,
    Vi har måtte ændre vores liv noget, med de to hunde vi har nu for at de skal trives i krop og sind og hvis ikke er villig til det, skal man jo vælge en race der passer til det liv man fører......


  • #3   28. jun 2010 Jeg tror faktisk at mange af de hundeejere du beskriver i dit indlæg, anskaffer sig den meget trænbare hund, uden helt at være klar over at selvom den er trænbar, så skal tingene trods alt TRÆNES før hunden ved hvad man forventer.

    Lidt som når den nye hvalpeejer render og råber NEJ efter hvalpen, nærmest i forventning om at kommandoen er "forprogrammeret".

    Jeg er vel ikke den eneste der er stødt på en hundeejer der udtaler at selvom han/hun siger nej, så hører hunden bare slet ikke efter... og så er vældig overrasket når man spørger om hunden har lært kommandoen;o)



  • #4   28. jun 2010 Noget af det der frustrerer mig allermest ved arbejdsivrige hunde, er når jeg gang på gang ser dem på hvalpehold hos en familie, der måske i virkeligheden var bedre tjent med en hel anden type hund. Jeg forstår ikke hvad der får folk til at vælge eks. en springer spaniel eller ruhåret hønsehund - hvis ikke de vil bruge dem!

  • #5   28. jun 2010 hehe - jeg talte med en mops ejer den anden dag og ikke at jeg aner om racen er specielt trænbar eller ej, men jeg spurgte om de havde gået til træning med den og mandens kommentar var fanmer: " nej, enten er de født med det, ellers er de ikke og den her er åbenbart ikke" Så han mente ik det var nødvendigt, da den åbenbart var talentløs i følge ham - kunne altså ik lade være med at grine......

  • #6   28. jun 2010 T (-ine??) - Tak da... Kan næsten se på dit racevalg at du deler samme frustrationer? Det er oftest schæferhunde og jagthunde jeg ser tendensen ved..

    Verdens bedste.. - Ja det er nemlig os selv der vælger racen; nogle mennesker burde bare have lidt mere styr på hvad de egentlig kan tilbyde hunden og forventer af den inden de falder for den klodsede hvalpecharme =/

    Mic - Ja det kan sgu være du har fat i noget der.. Jeg har også oplevet en gå at sige "hinter" hvert andet sekund, og hunden? Den snusede rundt i sin flexi og troede på ingen måde det ar den der blev tiltalt *GG*
    - Spurgte om hunden KUNNE kommandoen og fik svaret "det er jo hundesprog, den forstår det godt" *fnis* ... men også sørgeligt..

    Siri - Ja det er retsvært at glæde sig helt så meget på andres vegne, når det skriger til himmelen at de har foretaget et forkert racevalg =(


  • #7   28. jun 2010 Verdens bedste - hahahahaha ; )

    Men sørgeligt er det altså; for alle hunde kan da trænes med rette motivation og metode, bare ikke alle hunde man har lige let ved at få til alt, og derfor er det vigtigt at kigge lidt på ens egne træneregenskaber og hunderacens modtagelighed !


  • #8   28. jun 2010 Nina -netop. Lidt som at hvis man bare køber en "let" hund, så er den jo nærmest født med at kunne det hele. I værste fald, skal den bare lige mindes om at den faktisk godt kan det hele.
    Og så er det da osse SÅ irriterende, når kræet ikke kan regne ud hvad den skal altså :o/


  • #9   28. jun 2010 ja sørgeligt, men for søren en uvidenhed. Man kan da ikke eje en hund af nogen race og seriøst mene at de enten er født med "komando-ører" eller ej....
    og ja, nemt at falde for ALLE hvalpe men de vokser jo i takt med at dagligdagen også skal passes.... Shit det kræver tid at have hund og især de arbejdsivrige....


  • #10   28. jun 2010 Nina - yep ;o)
    og ja deler dine frustrationer.....
    har (som de fleste ved) lige overtaget en frustreret 10 mdr gammel hvalp, der bar meget tydeligt præg af, ikke at være trænet... smiley

    jeg synes det er synd og skam smiley


  • #11   28. jun 2010 Mic - Ja en trænbar hund er født med evnen og lysten til at samarbejde.. Ikke alle hundeejere er det samme, for nogen ser det mest af alt ud som en magtdemonstration for at kompensere for den manglende træning og viden.. desværre..

    Verdens bedste.. - Ja de mest arbejdsglade og "lette" hunde kræver en del mere fordi de er født med forventningerne om en spændende og udfordrende hverdag..

    Hunden er da "ligeglad" med om føreren sørger for de udfordringer, hvis den ikke får dem leveret opfinder den selv metoder til at få afløb for energien - og SÅ står man med en problemhund..


  • #12   28. jun 2010 Tine - .. men SÅ givende når hunden pludselig ender hos en der forstår at give den hvad den har brug for =) De bliver sgu så taknemmelige og harmoniske, og SÅ bliver man som træner så stolt og lykkelig over at have hjulpet hunden tilbage til at være sund og harmonisk =)

  • #13   28. jun 2010 Ja det er desværre sandt at mange fejlagtigt anskaffer sig f.eks. en schæfer, labrador, border collie o.s.v. i den tro at de er utroligt nemme og ikke behøver den store opdragelse. Det hænger jo sammen med, at disse yderst intelligente og trænbare hunde ofte ses som meget lydige hunde. Men folk glemmer bare hvilket arbejde der har ligget forud med træning, tillidsøvelser og i det hele taget arbejde med hunden.
    Sådanne menneske vil oftest være bedre tjent med en ikke så trænbar hund, fordi den lader sig nøje med mindre stimulation og udfordring i forhold til at udføre et arbejde/div. aktiviteter.


  • #14   28. jun 2010 mine svigerforældre (de bor hver for sig nu ) men de har altid haft hund men de har aldrig kunne opdrage dem flere historier begrunder denne konkulsion inkl. den hund min svigerfar har nu det er en brugshund og det eneste den får lov til er at rende rundt på hans grund uden form for aktivering den har aldrig lært at gå i snor og når den endelig er kommet ud og gå tur er det en evig træk kamp mellem hund og ejer inden JEG købte en hundesele gik den med kvælerhalsbånd på de ture hvor der konstant bliver hevet og flået i det stakkels dyr........ den har ikke rigtig lært at sit eller noget dens navn lystre den kun når den VIL den er da sød og rar men man kan intet gøre med den fordi den er så stærk og ikke høre efter når man er på tur så frihed har den intet af når den er væk fra hjemmet............. det var så svigerfars hund.........

    svigermor anskaffede sig en hund i den tro at 2 unger på 10 og 12 år og en hendes ene søn på 25 som er alkoholiker og meget lunefuld kunne opdrage den alene det er jo på forhånd dømt til at gå galt ydre mere er hun ikke den mest tålmodige person så den fik tit slag både af hende og børnene hvis den ikke lige hørte efter en kommando den ikke vidste hvad betød....... min kæreste overtog det stakkels kræ da den var ca 9 måneder desværre var jeg ikke inde i billedet før det var for sent men den var en skøn hund bare på 14 dage opnåede den og jeg et godt samarbejde og det gik derud af men så skulle jeg hjem til mig selv igen og da jeg kom retur var hunden tilbage hvor den startede og var sat tilsalg den endte hos en gammel dame der ikke kunne styre ham og der fra er det kun guderne der ved hvor den er endt henne af i verden..........

    suk det er trist det skal ende sådan for nogle hunde pga ejere der ikke aner hvad de laver smiley

    nu har jeg selv en hvalp på 12 uger og vi træner små ting hverdag og kommer ud og snuse alle steder møder nye hunde osv har osse planer om at komme til hundetræning når der igen starter et hold op

    men håber da folk lærer at tænke sig om inden de anskaffer en hund og ser på hvad de kræver frem for de er så søde når de er små


  • #15   28. jun 2010 det skal lige siges jeg har tilbudt at hjælpe med træningen af svigerfars hund men desværre er det ikke noget der falder i god jord han mener den er for gammel til at lære den er ca 7 år gammel men jeg mener nu der er håb for alle hunde uanset alder

Kommentér på:
Arbejdshunde - snydt for træning

Annonce