{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.064 visninger | Oprettet:

Hvis man nu....... {{forumTopicSubject}}

skal have en ny hund og har aldrig haft hund med tavle før , men vil , set i bagklogskabens bagspejl , kun købe med tavle fremover , hvad skal man så prioritere af tavlehalløj ?

der er en masse forkortelser som jeg over hovedet ikke aner hvad står for eller betyder

dru
dkk
osv osv

hvad skal jeg kigge efter ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis man nu.......
  • #1   28. jun 2010 DKK, Dansk Kennel Klub, størst og bedst.

• #2   28. jun 2010 Jeg ville vælge DKK og hvorfor aner jeg ikke...GG... Ej jeg ved faktisk ikke hvad forskellen er, men min får dkk:o)

• #3   28. jun 2010 Altså .....

man for det bedste og største " blåstempel " hvis man vælger DKK ?

Er det underordnet , hvilken tavle der er på hunden ( bare der er tavle ) , hvis man vil bruge den til udstillinger og avl ?

eks. kan hvalpene blive godkendt , hvis morderen har den ene tavle og faderen den anden tavle ?

• #4   28. jun 2010 DKK ville jeg klart vælge.

• #5   28. jun 2010 Og findes der udstillinger for den ene slags tavle og andre udstillinger for den anden slags tavle ?

jeg aner intet om noget smiley

• #6   28. jun 2010 Altså jeg ved da at DKK har deres egne udstillinger

• #8   28. jun 2010 Men hvad så hvis man parre en hunhund med en hanhund , og de har hver deres slags tavle , hvilken slags tavle for hvalpene så ?

• #9   28. jun 2010 Jeg ville uden tvivl vælge DKK.

Man kan avle og udstille i alle klubberne. Men vil man avle skal man være opmærksom på at i de små klubber, er avlsmaterialet mindre. Især hvis man har en (antalsmæssig) lille race.
    Så man kan altså risikere ikke at kunne finde en egnet avlspartner.

På udstillinger vil man, igen særligt ved de små racer, ofte være eneste eller måske en udaf en meget lille håndfuld deltagere, med ens egen race.

DKK tilbyder en masse forskelligt, osse for folk der ikke er til avl eller udstilling.
    Bl.a. markprøver for diverse jagthunde, en lang række specialklubber som holder udstillinger kun for ens race og mange af dem arrangerer osse gåture, træf o.l.

DKK har hundeweb -et MEGET stort + når man vælger hvalp. Man kan se både sundhedsresultater og evt brugsprøver osv på hele ens kommende hvalps familie.
    Det kræver dog at man melder sig ind i DKK.

DKK har et stort internationalt samabejde, hvilket er en stor fordel både hvis man kigger efter hund i udlandet, men osse hvis man vil udstille og/eller avle.

• #10   28. jun 2010 Parrer man to hunde med forskellig tavle, er det ikke sikkert hvalpene kan få tavle.

DKK anerkender kun FCI-tavler. Dvs at en parring mellem en hund fra DKK der parres med en fra DRU, DHL e.l. kan ikke få tavle i DKK.
    Alle klubberne anerkender DKK-tavler, så hvalpene vil kunne få tavle i DRU/DHL eller hvor avlspartneren nu hører til. MEN self kun hvis begge hunde opfylder de avlskrav der er i den pågældende klub.

Tavlen er ikke bare en liste der viser mor, far osv. Det er osse et bevis på at alle hunde i anerne, lever op til de avlskrav der er for racen.

• #11   28. jun 2010 Helt klart DKK uden tvivl.

• #12   28. jun 2010 Takker for alle jeres svar , så blev jeg ihvertilfald noget klogere på det med tavler , men heldigvis ligger det noget ude i fremtiden før jeg skal have ny hund , men jeg gør mig da overvejelser nu ,og det kræver jo en del tid at skulle sætte sig ind i en helt ny verden smiley

• #13   28. jun 2010 Umuli -ingen tvivl om at brodne kar findes alle steder. Men der er faktisk ret stor forskel på hvad klubberne tilbyder deres medlemmer, og det kan jo have en ret styr betydning, alt efter hvad man forventer at bruge hunden til.

Så man kan med fordel læse grundigt op på hvad klubberne kan tilbyde, og vælge klub derefter. Og så self OSSE vælge en ordentlig opdrætter fra den klub man mener passer til ens behov.

at man aktivt vælger en klub, betyder jo heldigvis ikke at man skal lade sig nøje med den første opdrætter man støder på i den klub.

Kommentér på:
Hvis man nu.......

Annonce