Opdrætter el. internat ? {{forumTopicSubject}}
Jeg har læst meget og hørt meget om hvordan folk bare binder deres hund til hunde-internates dør og så bare går eller at de skilder sig af med hunden på anden vis.
Jeg har både set og hørt at internaterne er fyldt op. Af det, synes jeg det er absurt at folk søger efter andre hunde der har en fin samtavle, kun på grunde af at de kan få nogle hvalpe, med en flot stamtavle. Hvorfor bringe flere hunde til verden, når der er fyldt i forvejen.
Det er som om folk skider på de herreløse hunde, som har en hverdag med engang i mellem at komme udenfor, men så ellers ligge i sin celle (vil jeg kalde det ) og lave ingenting. For mig virker det som et fængsel.
Opdrættere... tænker I kun på profit, når det kommer til stykket. Det ville virke lidt syret på mig, hvis i påstod at det koster 7500-8000 kr at opfostre en hvalp til den er 12 uger.
Koster maden mere, når hvalpen har en fin stamtavle bag sig eller hvad...
For mig virker det uforståligt.
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
Ved du hvad det koster at rejse rundt i landet og gå på udstilling og nogle gange osse udlandet...
Tæven vi håber at bruge er hentet i Frankrig pga. ''nyt'' blod til landet....
Og måske kan vi slet ikke bruge hende....
Prisen på en parring fra hanhunhunden koster...
Dyrlæge, foder, vacciner osv.
Tror der går mange år før man får overskud... Og min hun koster mere en 8ooo kr.
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.601
Men når det er sagt, så kan jeg ikke se hvorfor folk der vælger hund med stamtavle ikke er ok også - for skal man vende det helt tosset, så er de jo født de hunde som vi har købt, tæven blev jo ikke "bare" parret fordi at jeg eller Frk. Mortensen skulle have en hund med stamtavle.
Og mht. opdræt - tror du så kun det er fodret der koster ?
Altså de skal jo opfostres, tæven skal parres med den rigtige hanhund - det hele skal jo passes.
Men jeg ved at de opdrættere med respekt for sig selv, de tjener IKKE alverden på et kuld hvalpe - for det er ikke derfor de gør det, de gør det for at forbedre deres race, og for at sende nogle gode sunde og racetypiske hunde ud i verden - og det syntes jeg er helt fint.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 39 Hunde: 2 Emner: 413 Svar: 5.979
sep 2005
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 69
sep 2005
apr 2006
Jeg pointere bare at for mig virker det underligt at nogle kan give et kuld en eller to gange om året.
Jeg er klar over at det ikke kun er maden der skal betales for, men at bruge udstiller og tuneringer som undskyldning holder ikke. det er noget i har valgt.
apr 2006
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 39 Hunde: 2 Emner: 413 Svar: 5.979
apr 2006
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.122
Det er ofte resultater af "hovsa" parringer, hvor hvalpene er blevet solgt for 500 kr. og hvor folk derfor har tænkt at det var da billigt, så der sker ikke noget ved at købe en hvalp. OG DET ER SGU DA FORKASTELIGT.
Opdrættere som jeg selv tager en del penge for hvalpene, men dermed får vi også købere som har tænkt over hvorfor de vil have lige netop denne hund og samtidig har jeg i hvert fald en købskontrakt som gør at hvalpekøberne skal komme tilbage med hvalpen hvis ikke de kan have den længere. Sådan at jeg hele hundens liv påtager mig ansvaret for at den har et godt hjem.
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.340
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
På et punkt holder jeg med dig, og det er måden at folk skilder sig af med hunden på...
Men som opdrætter, synes jeg det er forker at komme med en usaglig viden om hvorfor og hvad hvalpen koster..
Det er jo ikke for sjov at man bruger oseaner af tid på hundesporten og samtidigt har opdræt..
Og hvorfor bruge så meget tid og energi, det er jo fodi man kan li det - og hvis du tror at man bliver milionær af det, så tager du fejl...
Der er forskellige omkostninger, en paring koster fra 7ooo - 15000 kr. og der er garnti på dette.. hvis tæven skulle gå tom.
Der er en garanti der skal overholdes, så køber kan blive tilfreds, der er kontakt til hvalpe/hunden igennem en lang periode..
Der er den først miljøtræning, når hvalpene er 6 uger gl. ja der er mange ting der skal gå op i en højre enhed... og så kommer der dyrlæge, ormekur mm...
Så det er ikke billigt at opdrætte, hvis du tror det...
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.205
Efter min mening er det fuldstændig hen i vejret, at man for måske under tusind kroner kan erhverve sig en hund fra et "hovsa"-kuld. Det er da totalt vanvittigt. Så bliver det for nemt for folk at anskaffe sig dem - og tilsyneladende også for nemt for dem at skille sig af med dem.
Så helt klart - op med priserne - så tror jeg at man sorterer de useriøse hundeejere fra.
apr 2006
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
For mit vedkommende kunne det ikke blive en hund fra et internat, ville hellere end gerne og besøgte dem over længere tid, men da vores lejlighed ikke er stor nok efter deres mening (lidt over 100kvm.) , måtte det jo blive en hvalp og ikke en "genbrugshund"
dec 2005
De færreste er med stambog, selvfølelig er der nogle ind imellem, men det er ingenting i forhold til forladte dyr...
Der er stor foreskel på avl( i mine øjne og det er anden debat)
I mine øjne er en hund uden stambog samme kategori som en blandningshund.... Når man kikker på avl osv.
Og jeg mener det er der, der bliver avlet uhæmmmet og ingen styr over hvor mange kuld osv. I klbberne er de trods alt registreret....
Så du kan ikke samligne de ting for det er ed forskelligt formål.
apr 2006
apr 2006
Du er den der har givet mig den bedste respons... Tak
dec 2005
Jeg tager det heller ikke til mig at du siger min menig er ''lort''.
dec 2005
dec 2005
dec 2005
dec 2005
Men mht. hvalpe så bliver vi ikke enig... Og en tæve har ikke brug for hvalpe.... Og min menig er at hvis man skal lave hvalpe er det for at forbedre racen.... Og der har man brug for stambogen...
dec 2005
Det er specielklubberne der gennem erfaring har opdaget at mange feljfarvet videregiver sygdom. Så måske hvis de blev aflivet kunne man udrydde nogen slags sygdom.
Erfaring er registreret, derfor stambog.
Og jeg dømmer hverken dig eller nogen anden.... Eller tror mine hunde har det bedre end dine.... Men alven er mere seriøs og baseret på samarbejde.
Og jeg har 3 med papir og ingen af de opdrættere har tvunget mig til udstilling...
dec 2005
Fejlfarveren på GD'en fører osse allegi videre, fakta.
At jeg siger til Babs at eneste måde at løse underlivsproblemere er ved sterilition er fakta. Dumt at fortælle en hundeejer at får man hvalpe løser man underlivsproblemer. Det har intet at gøre med jeg ikke synes hun skal have hvalpe. Men fakta på underlivsproblemer.
Jeg skriver ingen steder at stambogsførte hunde har mere ret til avl, men det er min personlige holdning...
Jeg synes da ikke i skal føle jeres hund er mindre værd.... Synes det er underligt at i overføre det... I har taget et valg og jeg osse....
dec 2005
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.974
Det er en gammel skrøne og noget totalt pladder...
Helt hvide hunde har oftere end andre allergi - albino farven er en gen fejl - derfor de uheldige tendenser...
mener også at nogle af de såkaldte fejlfarver hos GD har nogle arvelige problemer
men det er kompliceret genetiske problemer - og det ligger på et meget højt niveau - og det synes jeg absolut ikke denne diskussion gør..
Mette - mod tåber kæmper selv guder forgæves - så lad bare folk hygge sig med deres ugennemtænkte baggårdsavl - og så kan vi andre bare undrer os over hvorfor mon der sidder så mange flere blandinger end hunde med DKK stambog rundt omkring på internaterne!
Det er måske folk der skal give 10.000 kr for en hund, måske gør sig nogle grundigere overvejelser og ik bare gør impulskøb....
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.974
For ja - det er ikke så smart....
Måske skulle du kigge lidt i den anden tråd Babs oprettede - der svarer Reese på hvorfor det ikke er så smart at avle på de såkaldte fejlfarver - der er nemlig en helt fornuftig og naturlig forklaring!
Ja jeg er meget imod avl uden DKK stambog - det vil jeg da gerne indrømme!
Men jeg synes du skal kigge over i den anden tråd - det var vist et par stykker der blev klogere af!
(link fjernet)
Opdrætter el. internat ?