752 visninger
|
Oprettet:
Barfforhandlere - hvordan tør de love? {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige været inde omkring en barfforhandlers hjemmeside og ser der, at det tages med største selvfølge, at BARF - råfodring er bedre end tørkost.
Og dette udtrykkes faktisk som om, det er pr. definition.
Hvordan tør de mon love det?
Det er jo nærmest som at udstede garantier, når man omtaler dette med så stor selvfølgelighed.
Ville du turde stole på det alene fordi det står på en forhandlers hjemmeside?
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Ligeså lidt som jeg tror på at det foder mine hunde får er det eneste rigtige for alle hunde!!
Lige nu er det bare det mest rigtige for MINE hunde:-)
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
For mig er det faktisk et faresignal at nogen forsøger at fremhæve et produkt ved at tale dårligt om andre. Og generaliseringer mener jeg er ret skadeligt generelt, og bestemt også i forhold til dette - og her bliver tørfoder beskrevet som værende et fedt.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
Men jeg har så også al min viden fra folk, der har fodret råt i flere år, og en af dem, stoler jeg blindt på.. Men hun har nu heller aldrig lovet mig noget *G*
aug 2006
Jeg undrer mig over, at de tør skrive som de gør, i det der jo altså ikke er noget som helst der kan dokumentere den påstand.
Jeg ville selv have en dårlig smag i munden over at gøre det når det jo er et faktum at der ER masser af hunde, der ikke kan leve af BARF.
At være skråsikker i sådan en henseende synes jeg er lidt småfarligt. Det kan jo faktisk koste hundeliv, hvis folk tror på det og handler på det ukritisk.
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.496
aug 2006
Altså at der bliver skrevet at et bestemt produkt er bedre end et andet uden der er dokumentation for det?
Jeg kan ikke selv lige komme på det - men det skal da nok være forekommende. Og det er ligeså meget under kritik og jeg forstår heller ikke, at DE tør love den slags.
Ikke når det er folks kæledyr, det handler om, det er FOR vigtigt.
aug 2006
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.800
Men som det også nævnes er det jo meget forskelligt hvad hunde kan tåle.... Vi fik noget af dyrlægens dyre og gode tørfoder som skulle være rigtig godt for hunde og give dem alt det de skulle bruge... Ja sikkert, men min hund kan ikke tåle det... Det kan han til gengæld med BARF... Dokumenteret eller ej, så synes jeg det er ok at reklamere for noget man har gode erfaringer med...
aug 2006
aug 2006
Desværre tror jeg, at rigtig mange faktisk ukritisk tager argumentationen til sig uden at undersøge, om der er andre vinkler af den store sandhed ;o)
Jeg undrer mig så meget over, at man TØR markedsføre på den måde - og også at man faktisk slipper afsted med det. Mon folk tager det på sig selv, hvis det ikke går, som det er blevet fortalt?
Jeg har da også set, at HVIS det ikke har været det rigtige for hunden, så er det ejerens måde at håndtere metoden på, der tillægges skylden - og aldrig metoden i sig selv.
Også en farlig approach, IMO.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Men, niks, jeg ville ikke stole på det med mindre sådan en udtalelse blev bakket op af adskillinge undersøgelser foretaget statistisk og videnskabeligt korrekt og at der blev linket til disse undersøgelser, sådan at man selv kunne sidde og studere dem i ro og mag. Er de ikke det, så virker det faktisk omvendt for mig: at jeg mister tiltro til produktet.
Nu er jeg gammel naturvidenskab studerende og jeg græmmes hver gang jeg ser sådanne konklusive udtalelser, der ikke er blevet påvist - og det hvad enten det drejer sig om hundefoder, anti-rynkecreme...eller min personlige kæphest: naturmedicin, helbredende diæter og alternativ behandling.
Ikke et ondt ord om naturmedicin, jeg har selv studeret det på universitetet og ved at noget af det virker, men der er alt for mange, der sælger produkter på baggrund af at det er helt naturligt og at det derfor kun kan være godt. *host host*
Faktisk så synes jeg, at der i matematik-, samfundsfag- og biologitimerne i skolerne burde undervises i hvordan man forholder sig kritisk til kildemateriale og forskellige udtalelser, for det er virkelig noget man kan have gavn af senere hen i livet og det på alle områder.
aug 2006
Heller ikke jeg - på trods af, at jeg faktisk selv er alternativ behandler - mener at man kan garantere for noget som helst uden ordentligt underbygget materiale der bekræfter det.
Den der med det naturlige i naturmedicinen og at det derfor INTET kan skade, har jeg dælme også tabt kæben over mange gange. Det er jo en illusion..
Jeg synes også det ville være en både rigtig og også SÅ naturlig ting at lære børn og unge at forholde sig kritisk til kildemateriale - er dog også af den opfattelse, at det er noget der i langt højere grad er fokus på nu i forhold til da jeg selv gik i skole.
Der er sket noget med undervisningen side, som muliggør dette, heldigvis.
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.803
Hold op hvor siger du alt det jeg tænker i forbindelse med at fodre med BARF !!! Jeg er ved at brække mig over de forhandlere der tror deres produkt bliver bedre ved at de nedgør tørfoder...
Nej jeg stoler ikke en dyt på dem så længe der ikke er dokumentation på det - og det kommer der aldrig.
hvad den ene hund trives perfekt på kan ødelægge den næste.. sådan er det når man har med levende væsner at gøre !!
dec 2009
apr 2009
apr 2009
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.496
Alle producenter stille påstande op om hvordan produktet virker og hvordan det er bedre end andet på markedet. Kan ikke se hvorfor lige barf kan forarge, ærlig talt sådan er det jo om man så kan li konceptet barf eller ej.
apr 2009
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Den besked fik jeg for mange år siden i en forretning (som sjovt nok havde bagvæggen fyldt af tørkost).
Har ikke været i forretningen siden *GG*
jan 2005
Og det kan ikke kurere alle dårligdomme. Jeg synes det er vigtigt at man har en sund fornuft med i tankerne, når man vælger foder.
Ja, råfodring er det bedste for nogle hunde, men ikke alle.
dec 2009
jan 2005
dec 2009
aug 2006
Det kan KUN være imod bedre vidende, for selv den mest inkarnerede barfer må da vide, at heller ikke barf eller anden råfodring er det bedste for alle hunde.
Suzy, som sagt i første indlæg er denne tråd inspireret direkte fra en Barfforhandler, der udtrykker sig således.. Lur mig, om jeg ikke kan finde flere af slagsen...
Jeg har dog stadig til gode at se, at tørkost forhandlere og tørkostproducenter proklamerer, at DERES er det ENESTE og bedste til hunde...
Jeg vil gerne pointere, at dette ikke skal være en kamp om, hvem der er bedst, værst, dummest, mest sympatisk eller lignende. Det handler ene og alene om min undren overfor, hvordan dælen den TØR love disse ting, når de jo udmærket ved, at det ikke rigtigt det, de siger. Og de må da vide, at der er nogen, der tror på hvad de siger forholdsvis ubetinget.
dec 2009
Men som du selv skriver så ved os der barfer jo udmærket godt at barf virker forskelligt på hunde, ligesom rynkecreme og andre ting virker forskelligt på mennesker... Så jeg vil ikke sige at påstanden om at barf er det bedste er sand, men jeg mener bare at hvis alle andre producenter kan sige sådan om deres produkter hvorfor skulle barf så ikke???
aug 2006
Jeg ser ikke vaskemiddelproducenterne skrive: Ariel er bedre end OMO. De skriver: Ariel er DÆLME godt.
Eller: Allways er bedre end Libresse
De skriver: Allways er BARE en god handel...
Der er i mine øjne en monster-forskel der. Og jeg har flere gange overvejet, om ikke det er på kanten af markedsføringslovgivningen at skrive, at ens produkt er bedre end alt andet.
jan 2005
Men det er da ikke et argument at sige, at dyrlægerne naturligvis vrager det fordi de ikke tjener penge på det.. Det passer jo ikke
aug 2006
Jeg nedgør da ikke BARF - jeg siger ikke, det ikke er godt?
Jeg forholder mig overhovedet ikke til det i denne tråd, da det ikke der det, tråden handler om...
Jeg taler om markedsføringsprincipper... Ikke om BARF er godt eller skidt - eller om tørkost er godt eller skidt, det er en anden diskussion..
Jeg falder dog over dit spørgsmål som jo er HELT magen til mit:
"men hvordan kan man nedgøre det og sige det er dårligere end andet når man netop ikke har de videnskabelige beviser på at det er sådan...?!?! "
Det er jo NETOP pointen - det er IKKE beviseligt, at tørt er bedre end råt - derfor er det uheldigt, at det fremstilles sådan.
aug 2006
Det er ikke beviseligt at tørt er dårligere end råt, derfor er det uheldigt, at det fremstilles sådan...
(ofte faktisk med temmelig aggressiv markedsføring - det er ofte set herinde)
dec 2009
OK så har jeg måske misforstået det.. kan følge dig i det... Men synes bare ofte man hører om produkter i tv fx der siger at de er bedre end alle andre produkter på markedet.. Selvom de ikke nævner navne så er princippet vel lidt det samme???
Jeanette:
Nej de siger jo naturligvis ikke at de fraråder barf fordi at de tjener på tørfoder...Men jeg undrer mig bare over hvordan de kan fraråde noget de ikke kender... De kan sige at de vil anbefale tørfoder fordi de kender til det, men ligefrem at sige (som nogle af dem på mit dyrehospital gør) at barf er en dårlig fodringsmetode og ikke giver hunden det den har brug for synes jeg ikke de kan tillade sig når de netop ikke kender til produktet... Og så er det jeg mistænker dem for at sige sådan netop fordi de tjener penge på deres tørfoder...
aug 2006
Derfor må undrer jeg mig over, at Barfforhandlere slipper afsted med det i det omfang, de gør.
Jeg kender ikke dyrlægernes motiv for at fraråde råfodring. Og så gør jeg alligevel en smule. Jeg har en ven der er veterinærsygeplejerske, og hun kender til nogen skrækhistorier, hvor hunden har været råfodret på en måde, så hunden er blevet drønsyg.
Og jeg KUNNE forestille mig, at det er det, der motiverer dyrlægerne - at der er nogen, der virkelig bliver fejlernæret fordi metoden er noget sværere at beherske end at smide en afmålt mængde tørkost i en skål.
Men jeg ved det ikke..
Og bestemt skal man ikke være blind for, at dyrlægerne naturligvis helst vil have kunder i egen butik end i andres...
dec 2009
Måske det ender med at barfforhandleren får en sag på halsen ved at markedsføre sit produkt så aggressivt???
Men ja det går jo begge veje som vi jo så åbenbart også er enige om... jeg mener heller ikke tørkost er dårligere end barf, jeg ved bare at min hund fungere bedre på barf en tørkost
Men jeg kan som du siger godt forstå at dyrlægerne er skeptiske overfor det når de får hunde ind som er blevet fejlernæret med barf... Men så synes jeg så også det er op til ejeren at sørge for at kontakte flere forskellge forhandlere og finde en som er uddannet inden for ernæring til hunde så man er sikker på at hunden får det den skal bruge... Men det er jo en helt anden diskussion
Men nu tror jeg alligevel vi er blevet rimelig enige omkring det med markedsføringen... Jeg synes ikke det er i orden at nedgøre eller fraråde noget man ikke ved noget om, men jeg synes det er helt i orden at anbefale et produkt som værende yderst effektivt - også selvom det kun er erfaringen der taler for det...
aug 2006
Dog har jeg selv denne der kritiske forbruger inden i mig, så jeg ville nok ikke forhøre mig alt for meget hos forhandlere af Barf, men forhøre mig hos erfarne folk i stedet.
Jeg vil helst have, at dem der giver mig råd og vejledning om noget så vigtigt, ikke har en økonomisk interesse i mit valg.
Det gælder i øvrigt også dyrlæger og deres kost - jeg finder mine oplysninger andre steder, og så køber jeg der, hvor det bedst kan betale sig.
Og sådan forholder jeg mig også til det rå.
dec 2009
aug 2006
Nu bliver jeg nysgerrig og ryger selv OT (sikke noget).
Hvilken uddannelse inden for hundeernæring har vedkommende, du har valgt som rådgiver?
dec 2009
Du kan læse om ham på barfcenterfyn.dk.. Under "hvem er vi" står der hvilke kurser han har taget.. Og nej han har ikke en megalang uddannelse, men han har stadig flere kurser end de andre to forhandlere jeg har snakket med Og det i sig selv gør at jeg stoler mere på ham end på de andre.. Plus han selv har allergi hunde, som var årsagen til jeg skiftede til barf til min hund....
Barfforhandlere - hvordan tør de love?