{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
636 visninger | Oprettet:

vi har fået grise og .... {{forumTopicSubject}}

hey hey vi har fået grise i en 25 års fødselsdagsgave... vi har pladsen og alt til dem så egnetlig er det ikke noget problem. det er dog små slagtesvin der bliver klar til slagtning om 3-4 mdr så ved ikke hvordan i har det med selv og skulle spise det i har fodret de sidste par mdr....??? vi sender dem selvfølgelig på slagteri og de bliver ordnet klar til fryseren men stadig jeg er lidt betænkelig ved det...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vi har fået grise og ....
  • #1   1. jun 2010 De smager såmænd ikke anderledes, fordi man selv har fodret dem.
    Men nogle gør det de beder om og få nogle andre grise end deres egne retur.

• #2   1. jun 2010 Det har jeg ingen problemer med.. Tvært imod.
    Så ved man at dyrene har haft det godt under opvæksten.

Har selv haft et par kalve gående der endte i min fryser

• #3   1. jun 2010 Hehe jeg kan ikke spise noget jeg har kælet med!
    Men uanset hvilket dyr jeg har ejet, så har jeg knyttet mig til det!

Jeg kan ikke bare ha noget jeg "bare" fodre på...

Jeg havde en hane.. den kom når jeg kaldte, var med inde i huset og putte på sofa og var generelt mere.. en hund end en hane..

Men jeg kan sagtens spise andre dyr jeg IKKE har nusset med eller kendt.
    Mit problem er så, at jeg ikke engang ville kunne sende dem på slagteri...
    Heller ik selvom jeg fik andre hjem.
    Jeg kan bare ikke gøre det - så var det mine grise - ja så døde de af alderdom hos mig efter et langt og godt griseliv!

Men det er bare mig der er fjollet smiley

• #5   1. jun 2010 ingen problem her med at spise det som vi selv har avlet til slagt. Jeg ville dog få dem slagtet hjemme, da du så undgår stresset kød, samtidig syntes jeg det er mere humant, at slagtningen foregår hjemme.

• #6   1. jun 2010 tusind tak allesammen jeg tror altså umiddelbart heller ikke jeg har det dårligt med det, måske de bliver hentet men der er jeg bare ikke hjemme så smiley og så skal alt bare være pakket og klargjort så det er fint som i butikkerne og næsten bedre fordi kødet er super "frisk"... men der går lige et par mdr endnu jo... jeg er også glad for at se at jeg kan give dem et lidt skæggere liv.... desværre er det bare deres skæbne at de er her kun som føde... men tak for svarene

• #7   1. jun 2010 Hej. Jeg ville have det fint med at spise det jeg selv havde fodret op til slagtning. Da jeg for et års tid siden fik kyllinger, var seks af dem haner. De fem af dem kappede jeg selv hovedet af, da de var store nok til at blive slagtet. Den ene spiste vi om aftenen, mens de fire andre røg i fryseren. Den smagte himmelsk, og kan på ingen måder sammenlignes med hvad der er muligt at købe i en butik.

Det ville desuden have været dyreplageri at lade seks haner gå i samme gård. de ville simpelthen slå hinanden ihjel på et tidspunkt..

ind i mellem tager jeg også en høne (vi har pt. 10 høns og en hane) og kommer den i gryden. Igen er der så stor kvalitetsforskel fra en gang frossen mou-suppe fra brugsen, at det er hele arbejdet værd.

Og så lige til trådstarter, ville du så heller ikke kunne spise æggene fra de høns du havde gående? hvis du altså havde det? det er jo trods alt hønseaborter... lol. vores æg er ligeledes mile vidt i kvalitet over burhøns.

Jeg kan godt forstå det kan være skræmmende at slagte et dyr man har gået og snakket med, kælet med osv. men om det kommer fra køledisken i supermarkedet, eller om kødet kommer fra nogle dyr jeg selv har opdrættet, passet og plejet, så ved jeg godt hvad jeg vælger. Der er en kæmpe forskel i kvalitet, jeg ved selv hvordan dyrenes liv har været, og så er det bare hyggeligt med liv omkring sig.

• #8   1. jun 2010 Peter S. Helt og aldeles enig med dig. Vi har både haft får, slagtekaniner,ænder, gæs og høns, og intet kommer på højde med de friske varer, som så samtidig har haft et værdigt liv. Alle er slagtet hjemme, og det er ikke så slemt at være med til. Tænker tit på de stakkels dyr, som står i de store transporter, de må være skræmt fra vid og sans, og der må jeg indrømme, der vender jeg blikket den anden vej og får på menneskes vegne dårlig samvittighed

• #9   1. jun 2010 vores skal nu altså ikke slagtes hjemme jeg skal intet have med det at gøre, og jeg synes de der hjemmeslagtere der kommer med bil og det hele er lidt ikke så tiltrækkende... mn det er da rigtig hvis jeg sender dem med vognmand bliver de da nok skræmt fra vid og sans... men kan da være jeg bare selv kører dem til slgateren så....

• #10   1. jun 2010 Lige de første gange man står og skal have slagtet hjemme, så er det også lidt svært, men jeg lover dig, at bagefter er du glad over, at der ingen panik er overhovedet. En god slagter kan gå ind og skyde grisene i boksen, der er ingen panik hos de andre. Jeg fik i sin tid en slagter til at hente min so og hendes smågrise. Da vi fik soen tilbage, kunne vi se, at hun havde haft brækket sit ben, mens hun var i live. Det var så den sidste gang at mine grise eller får blev fragtet. Men jeg forstår godt, at du har svært ved det, men sådan er det når vi er kødspisere. Dine grise vil også stresse, hvis det er dig som kører dem. Det eneste + er, at du kan tage dig den tid det tager, at få dem ind i traileren. Vores heste er også slagtet hjemme, og jeg har selv holdt dem, det samme med mine får og lam. Man vender sig til det og er glad for, at de er kommet godt afsted, og spiser dem med god samvittighed.

• #11   1. jun 2010 Hvis jeg havde muligheden for det, så ville jeg også vælge at få en hjemmeslagter ud, for at stresse dyret mindst muligt. Det ville bestemt ikke være nemt for mig at skulle slagte et dyr jeg kendte, men tanken om at jeg selv ville have givet det den bedste start på livet, ville gøre det nemmere.

• #12   2. jun 2010 har lige snakket med ham vi har fået grisene af og han forklarede mig det hele og han kender en der bare er rigtig god som han selv plejer at bruge så de bliver slagtet hjemme så tror jeg efter alle tanker det er bedst, men er rigtig glad for jeres respons det har faktisk hjulpet rigtig meget. .... tænk hvor hurtig man alligevel kan ændre sig, i lørdags ville jeg slet ikke have dem fordi jeg synes det var syn når de skulle slagtes og alt smiley

• #13   2. jun 2010 Barf: dejligt, at du har ændret mening, det vil du ikke fortryde, Glæd jeg til de gode flæskestege, mums

Kommentér på:
vi har fået grise og ....

Annonce