{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.476 visninger | Oprettet:

godt træft af folk {{forumTopicSubject}}

hej
nu har jeg set det på gang at folk Er ude og hugge folk ned pga de har en blandings hund som de muligvis vil har hvalpe på

hvorfor skal folk hele tiden komme med gør det alrig i kan ike få tavle og det en og det andet

jeg mener at alle hunde er dejlige og smukkes selvom de ikke har tavle.
Jeg vil aldrig gå ud og giver over flere tusinder for en hund med tavle når jeg kan finde en som er lig så dejlig ude tavle.

vil selv gerne havde hvalpe på vores pige men har valgt ikke og gøre det pga de nye regler der kommer om muskelhunde. vil jeg ikke udsætte hvalpe for .

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  godt træft af folk
  • #1   27. maj 2010 undskyld men Skulle lige ud med det

• #2   27. maj 2010 Det er muligvis fordi man på denne side ser SÅ meget useriøs avl på blandingshunde
    folk avler simpelthen på alt der kan krybe og gå og det er vel 2 % der overvejer at undersøge for div sygdomme inden avl, og så er der også dem der mener deres hunde bare vil være mor

tavlehunde er ikke sødere men der er i det mindste ( i hvert fald med de fleste racer) nogle krav der skal være opfyldt før man kan avle med tavle

og så svømmer markedet jo i blandingshunde

• #3   27. maj 2010 Ja men synes bare folk skulle stoppe med at ned hakke folk på den måde .
    de kan jo ikke vide og hunde bliver undersøgt for sygedomme ovs.

For min meninger Synes jeg da også de skal undersøges for sygedomme . men
    Jeg er nu ligeglad med om de har den tavle jeg kan ikke bruge dem for jeg er kun int har familie hunde som man kan putte med ikke bruge mange penge for en hund som har tavle.

Og man kan aldrig vide selvom den har tavle om mor og faren er sygdomme fri og det hele .
    Har ikke set en som har skrevet det i deres annonce at de er undersøgt i hovede og røv for at være sikker .

Men håber da alle forstå mig

• #5   27. maj 2010 Jo med en tavle KAN du nemlig vide at både mor, far, bedsteforældre osv er sygdomsfri og større sikkerhed hvis noget alligevel skulle være galt.

Ja der er ganske givet nogle der tjekker deres blandinger inden avl, men de fleste skriver jo selv herinde at de ikke er tjekket eller at de aldrig har fejlet noget eller lign.
    Og når det er sådan med næsten alt blandingsavl er det da klart folk himler med øjnene når folk avler løs, og ja igen market er oversvømmet.
    Desuden kan man jo putte lige så godt med en hund med stamtavle

Ved ikke lige hvad du mener med:
    Har ikke set en som har skrevet det i deres annonce at de er undersøgt i hovede og røv for at være sikker .

• #7   27. maj 2010 hundene .

hvorfor er du gå en og siger jeg vil påfør folk en sorg .
    Ved sku hvordan det er skulle miste sin hund når den er 6 mdr gammel har vi selv prøvet før derfor ingen med tavle hos os længer

Men ikke noget med penge vi tænker på over hovede.
    Sætte hvalpe til verden. kommer der hele ikke for der kommer krav til de hunde og så vil jeg ikke udsætte hvalpene for derfor igen hvalpe .
    og hvis det var skulle Min hund undersøgelse i hovede og røv og det sammen skulle han hunden. være for være sikker på der ikke er nogle sygedomme.

-(Og forstå nu, at det IKKE handler om hvor dejlige hundene er.)
    Du vælge vel ikke bare en hund som du ikke kan li vel .
    sådan er alle folk vil har en hund de kan li som de er int i og som de vil give et langt og lykkelig liv.

Du kan aldrig sige om den for sygedomme. det ved jeg

men undskyld men nu ned hakker i igen . hvor ikke læse hvad jeg mener med det

Nogle folk har det bare sådan en tavle er vigtigt end deres hund .
    her er vores hunde altid i første række .
    det vil de altid være.

• #8   27. maj 2010 Diana
    jeg tror du er den med fordommene
    kender ingen hvor tavlen er vigtigere end hunden

men nej min hund er ikke i første række, tavle eller ej, det er mine børn smiley

• #10   27. maj 2010 Kunne ikke drømme om at købe uden tavle.
    Der er rigtig mange dejlige hunde, uden stamtavle til salg- både herinde og flere andre steder. Men pokker stå i det, om jeg vil risikerer at købe en border collie eller en gravhund ( "ægte men uden tavle " ) hvor forældre og bedsteforældrehundene ikke er tjekket. Uden tavle har jeg ingen sikkerhed.
    Blandinger er mindste lige så søde som rene hunde. Men når der er mellem 4 og 15 forskellige racer blandet ind i hvalpene, har det jo næsten været stort set umuligt for opdrætterene at få tjekket forældredyrene for racebetinget sygdomme.

• #11   27. maj 2010 Har endnu til gode at møde folk der har hunden for tavlens skyld.....

• #12   27. maj 2010 Er den lykkelige ejer af et gadekryds, og ville ikke undvaere hende for noget i verden.
    MEN der er saa mange uoenskede hunde i verden, hvorfor dog saa gaa hen og avle flere? Folk avler alle disse hunde til hvad? ikke optimale hjem,omplaceringer og dyreinternater? (beklager generaliseringen)
    Jeg tror immervaek at man taenker sig lidt bedre om inden man anskaffer sig en hund, hvis den koster en paen sum.

Skal man endelig avle, skal tingene ogsaa bare vaere helt iorden.

• #13   27. maj 2010 Jeg tror der refereres til denne tråd!

http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=400846

• #15   27. maj 2010 Åh! Nå, men der er en hundeejer der spørger, hvilken hanhund hun bør vælge, når hun engang skal parre sin nu 8 mdr. gamle kryds af schæfer-hønsehund-labrador-rottweiler !!!!

• #16   27. maj 2010 Når jeg ser, at folk blander racer, der er fuldkommen forskellige og som har egenskaber, der peger i ti forskellige retninger, så bliver jeg så trist så trist.
    Når jeg så ydermere ser, at hundene ikke er tjekket for arvelige sygdomme, og at mange stort set kun lige er kønsmodne, så synker mit hjerte ned i livet.....

Det her handler ikke om, hvilke hunde der er søde - det er ALLE hunde. ALLE hunde har potentiale for at blive fantastiske. Jeg har bare så svært ved at forstå, at man med overlæg ser fuldstændig igennem fingre med at afkommet også kan få uheldige egenskaber direkte afledt af den blanding man har tænkt sig at foretage.

Når jeg ser en blanding som den du nævner Marietta, så gør det ondt på mig, for det er så tydeligt at se, at sådan en hund kan få et væld af sygdomme og også kan risikere at få et sind, der tager det dårligeste fra alle racerne.
    Så får man en hund, der er overbeskyttende, som er svær at opdrage, som har tendens til tidlig frustration, hvis den ikke bliver aktiveret optimalt, og som bruger tænderne lidt velvilligt tillige med en stærkt vogtende karakter.
    Man kan være heldig at man får alle de gode egenskaber - men jeg forstår ikke, at nogen vil spille det lotteri på hvalpenes vegne, og på de kommende køberes vegne....

Og at parre sådan en hund, når den er 8 måneder - helt ærligt, jeg kan godt forstå, at folk reagerer.... :o(

• #17   27. maj 2010 Og jeg er godt trætte af folk der bare SKAL avle, for min hund er så sød, hun vil så gerne være mor, det vil være synd hun ikke fik lov bare en gang, eller andre tåbelige undskyldninger.
    Og ja selvfølgelig er min hund sund og rask, den har da lige fået et sundhedscheck ved dyrlægen lyder det tit.
    Så bliver de parret for unge eller for gamle eller med en anden race de slet ikke temperamentmæssigt passer med. Nogle gange skulle man tro det bare var: Min hund er sød....hey det er min pgså...lad os straks få hvalpe, for 2xsød = meget sød smiley

• #18   27. maj 2010 Der er også et eller andet med, at man tænker - + - = +, er der ikke?

Man tager to hunde med elendigt helbred og potentielt problematisk sind, og så giver det ikke bare en dobbelt så sød hund, men også en helt sund og frisk hund med et super sind...

Jeg forstår ikke logikken, og som du, La vær at vise tænder, så er JEG også langt mere træt af det, end at folk udtrykker deres frustration over den slags skamløs avl.

• #19   27. maj 2010 Anne. Thank you...I try my best:)

*CH* Altså har du ikke fulgt med i matematik....to minusser lagt sammen giver altså plust, logisk. Two wrongs always make a right.

• #20   27. maj 2010 Fabelagtig livsfilosofi *GG*

• #21   27. maj 2010 K K - jeg undrer mig egentlig ikke så meget, for der er sørme meget raceavl, hvor der ikke er tænkt på hundens bedste.

Men det opvejer ikke muligheden for at undersøge hundene for arvelige lidelser inden avl, og heller ikke, at man kan gå tilbage i anerne og undersøge deres specifikke egenskaber.... Det giver trods alt mere mening - ihvertfald for mig.

• #22   27. maj 2010 K K - ja der er mange der ikke ved, hvordan man bruger en stamtavle, og hvad den egentlig indeholder af informationer, der kan kvalificere ens valg af både avlspartner og ny hund...

Men det er bare om at oplyse ;o)
    OGSÅ om ulemperne ved vores respektive racer ;o)

• #25   27. maj 2010 Hvis du læser diverse tråde er der faktisk heller ikke nogen der siger at blandingshunde er mindre søde og dejlige end tavlehunde. De reagere på et overfyldt marked, tvivlsomt helbred der overhovet ikke bliver tjekket for noget som helst og tåbelige blandinger og det synes jeg er helt ok.
    Jeg har selv 2 hunde uden tavle og jeg bliver bestemt ikke fornærmet. Jeg vil så heller ikke avle, mine hunde har ikke behov for at blive mor eller far.

• #26   27. maj 2010 Nu er det jo ikke alle blandings hunde der har disse arvelige sygsomme.. Jeg er selv stolt ejer af en dejlig blandings hund. og der har ALDRIG været noget problem med ham.. det eneste han har været ved dyrlægen for var en kasteration, og de årlige vacciner.. og en enkel gang da han var hvalp hvor han havde spist noget der skulle fjernes ved operation..

jeg ser intet galt i at avle på en blandings hund, hvis bare den er testet først, for tænklige sygdomme..

ville dog ikke avle på min hund fordi at han har en HEL del racer i sig, mere end der kan spores tilbage, hans far var så meget en blanding som det overhovedet kan blive.. (Han er også ved at være for gammel til det pjat) ;D

• #27   27. maj 2010 det eneste problem jeg kan se i at avle på en blanding, er at der er ALT for mange hvalpe i forvejen !

• #28   27. maj 2010 Carina, hele humlen er jo, at hvis nu du havde truffet valget om at avle på din hund, så ville du ikke have den store chance for at finde ud af, om din hund faktisk VAR bærer af en arvelig sygdom.

Det er jo langfra altid, at en hund selv lider af det, den giver videre.

• #29   27. maj 2010 Og Carina J.
    Som mange før jeg har påpeget!
    Er det ikke udelukkende et spørgsmål om fysisk sundhed, men i lige så høj grad om et sind og et instinktsæt der gør det muligt at sikre hunden et livslangt hjem!!!
    Tilsyneladende bekymrer mange BYB avlere sig ikke mere om hvalpene end til om de bliver solgt eller ej!!!!

Hvorimod de fleste af os, der der protesterer mod ligegyldig avl på alt kønsmodent, bliver triste og harmfulde over de mange hunde, der skifter hjem gang på gang, ender som hittehund på et internat, eller hvis de er heldige, må lade livet i en dyrlægeklinik!!!!!

• #30   27. maj 2010 Arg.. Mangler ord der virkelig kan slaa igenem.. Heldigvis er meget godt sagt. Kudos til CH og lad vaer at vise taender smiley

• #31   27. maj 2010 Marietta:

hmm.. du behøver på ingen måde bruge alle de der udråbstegn , eller antyde at jeg går ind for racer der krydses på tværs af hinanden.. det skriver jeg ikke..

* Jeg valgte at nautralisere min hanhund så han ikke kunne give eventuelle sygdomme videre, så du behøver ikke belære mig noget, kender man sin blandings rødder, (blanding af 4 racer med tavle) eller lign. så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle kunne lave hvalpe, hvis hundene er testet..

igen, det er langt fra alle blandings hunde der er smitte bære af disse sygdomme, personligt fortrækker jeg en blandings hund (dog med en vis form for sikkerhed i hvem forfædrene er).. da jeg ikke udstiller eller avler, er det ikke af stor betydning for mig om den har en tavle eller ej..

• #33   27. maj 2010 Carina du skriver: "kender man sin blandings rødder, (blanding af 4 racer med tavle) eller lign. så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle kunne lave hvalpe, hvis hundene er testet.."

Hvorfor skal man krydse så mange racer? Hvordan vil du forklare det som ansvarlig avl?
    Sindsmæssigt kan det blive noget værre rod - og du har ingen ide om, hvilket sind hvalpene får. Som nogen siger, hvorfor tage det som et lotteri på bekostning af hvalpene? fordi man selv synes ens hund skal have hvalpe

• #35   27. maj 2010 jah men hvis uheldet er ude, og man kender rødderne, så der jo ingen problemer,

IGEN (JEG GÅR IKKE IND FOR AT MAN AVLER SINDSYGT PÅ HUNDE, DERFOR ER MIN ALDRIG BLEVET BRUGT TIL AVL)

jah, nogle kombinationer kan give problemer, men andre, (goldenretriver/Lab) som der ikke er den store forskel på, kan jeg ikke se problemet.. hvis ens tæve bliver uønsket gravid og man ikke får fjernet hvalpene af den ene eller anden grund- skal man så bare aflive dem fordi at de ikke har tavle eller hvad er det lige i siger med dette?? en blanding kan sagtens være sund og rask--

• #36   27. maj 2010 Umuli A

kunne ikke have sagt det bedre selv..

• #38   27. maj 2010 Krumme:
    Pointen er, at mht. adfærd er de stort set ens... ved de har en del sygdomme, er selv ejer af en blanding af blandt andet disse racer.. så har sat mig godt ind i det..

det jeg prøver at få igennem er IKKE ALLE BLANDINGER FÅR DISSE ARVELIGE SYGDOMME! .. ja nogle gør.. det er der også race hunde der har.. vi avler stadig mops selvom at de har luftvejs problemer, labben med hofte problemer, OSV.

• #39   28. maj 2010 Tavlen for mig repraesentere 3 ting.
    1) Man kan tjekke for sygdomme via anerne ( siger ikke at dette goer dem sundere end hunde uden tavler, det er bare fakta)
    2) Det er med formaal for racen og dermed andet avl end bare neeeej hvor soedt.
    3) en hund med tavle koster mere. ergo, skal man virkelig vaere interesseret i at koebe hunden for at bruge saa mange penge, og dermed kan man haabe paa reduceringer af omplaceringer.

Blandinger kan som racerene vaere fantastiske hunde og blandinger kan som racerene vaere ramt af mindre heldige ting.

Men EN ting er sikkert. Mennesket kan ikke styre alt det her. Vi har X antal uoenskede og daarligt behandlede hunde her i verden, hvorfor pokker saa avle flere uden anden grund end at den da er soed?? Hvis folk vil have blandinger, dejligt, saa "red" en der har brug for et fantastisk hjem, inden vi begynder at "lave" flere.

Mit livs kaerlighed er min egen blanding, endda en tidigere Graesk gadehund, saa en blanding jeg ikke engang ved hvad der er i udover det tydelige. Men jeg ville da ikke kunne forsvare at "redde" en hund, for saa at avle 10 mere?? Altsaa..

Saa den her debat har i for sig intet at goere med om tavle er bedre end ej tavle, det har noget at goere med at tage ansvar. Og UPS'ere sker bare ikke, HVIS man tager ansvar!!

Saa vidt jeg ved (ikke ret meget om avl, opdraet osv) proever man at avle vaek fra de meget alvorlige sundhedsfaktorer som aandedraets besvaer?? For selvfoelgelig kan vi da alle blive enige om at der heller ikke skal avles hunde der ikke kan traekke vejret ordentligt.

Det blev lidt langt, er yderst daarligt til at formulere mig kort og praecist , saa misforstaaelser kan forekomme:)

• #40   28. maj 2010 Umuli, der er faktisk ingen der garanterer noget, som du skriver. Jeg har aldrig set nogen, der har en ide om, hvad en tavle den kan, der har skrevet det er en garanti for noget som helst.

Du skriver, vi skal komme igen, når vi kan vise resultater - det kommer vi ikke til. Og det gør vi ikke fordi der ikke er så gode avlsprogrammer, at vi kan bortsortere al dårligdom. Ligesom man heller ikke kan med blandingshunde af præcis den samme årsag.

Men det vi kan gøre - og det er her rigtig mange går fejl i byen - det er at lade være med at tænke tavlen som et garantibevis. Den skal virkelig bruges, og selvom den er brugt fornuftigt, så er det stadig levende dyr og derfor kan selv et godt forarbejde ikke garantere at der ikke dukker et eller andet op.
    Sandsynligheden er bare mindre, end hvis man vælger pr. tilfælde.

HVIS vi skal gøre en positiv forskel, så skal alle bruge tavlen til det, den er skabt til - ikke at falde i svime og fine navne, men for at sortere i de egenskaber, vi vil have ført videre. Det er bare ikke alle der ved det og dermed ikke alle, der gør det - og derfor kommer vi aldrig tingene HELT til livs.

Jeg vil ikke selv købe en racehund uden tavle netop fordi jeg ikke kan se, hvad familien repræsenterer uden. Og det er vigtigt for mig. Så har jeg ihvertfald gjort mit.

Navnene på tavlen er fuldkommen uvigtige i enhver anden sammenhæng.

• #41   28. maj 2010 Navnene er vigtige i den forstand, at man ved omtale har en fælles forståelse af, hvilke egenskaber den specifikke hund nedavler.

Men det handler ikke om - som mange tror - at hunden er "fin" eller ikke "fin".
    For en hund kan være god til en tæve, men hamrende dårlig til en anden... der er ikke sådan en overordnet wow-faktor.

• #42   13. jun 2010 sjovt nok så himler alle op over syge forældredyr dårlige race kombinationer sælger til gud og hver mand m.m kunne det ikke tænkes at der var nogle der godt kunne tænke sig om selvom deres hund ikke har tavle ? jeg har haft DDB med DKK tavle han blev 4 år ligesom mange andre af hans race pga HD eller hjerte problemer dette var racetypisk!!!! så kom lige igen med at det er nogen sikkerhed med tavle vil ikke kede jer med alt for meget genetik men linje avl er en genetisk dårlig ide og det kan ikke diskuteres.
    blandings hunde har generelt et bedre helbred end racehunde dette er dog kun noget jeg har fra min dyrelæge på 72 år smiley men min Ronja fik 10 perfekte hvalpe for 7 år siden og der har ikke været nogle problemer med nogle af dem
    vores nye hund er dog med tavle og det bliver den næste også men det er for min skyld ikke hunden

Kommentér på:
godt træft af folk

Annonce