bange for andre hunde bange for andre hunde
D. 1. maj hentede vi lille My, og hun er bare den dejligste, skønneste og mest vidunderlige lille hvalp. (Det synes alle selvfølgelig deres hunde er.. )
Hun er yderst nysgerrig overfor mennesker i alle størrelser og alt skal undersøges både i hjemmet og i naturen. Hverken støvsuger, hårtørrer, biler eller noget som helst kan slå hende ud... Liiiige på nær hunde hun ikke har mødt før. Når vi er ude og gå tur, og vi møder en anden hundeejer med deres hund, så løber hun direkte i modsatte retning. Hun er allerbedste venner med vores anden hund Muggi, og mine forældres tre store hunde leger hun også rigtig fint med.
Hvordan kan det være at hun er så bange for andre hunde?
Jeg ved selvfølgelig godt at hun ikke er særlig gammel (knap 10 uger), og at hvalpetræning mm. nok skal gøre det bedre, men jeg undrer mig bare, da hun ikke har haft nogle grimme oplevelser med andre hunde. Og hun kommer fra en opdrætter der havde både andre hvalpe og en temmelig stor, men meget godmodig hund.
Er der noget jeg kan gøre for at bedre hendes oplevelse med andre hunde?
Jeg vil jo bare gerne at hun kommer godt ud af det med andre hunde og kan få en masse gode legekammerater..
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
Det er ikke KUN miljø, som præger deres adfærd.
Tag hensyn til din hund og hendes grænser for, hvor meget hun kan klare. Du kan gradvist og roligt arbejde på at flytte disse grænser, men pas på ikke at bliv for ivrig.
Kodeordet er tillid, - din hund skal have opbygget tilliden til, at andre hunde ikke gør hende noget, men hun skal ikke presses for kraftigt.
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 287
Men ja, at give hende plads og tid er sikkert den rigtige vej frem..
Tak for svar
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 38 Svar: 625
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Vi gjorde det at vi aldrig at pressede hende. Når hun mødte andre hunde, så sørgede jeg for at hun altid havde muligheden for at gemme sig bag mig og var der mange hunde, så satte jeg mig på hug så hun kunne sidde mellem mine ben og jeg så havde begge hænder frie til at skubbe alt for nærgående hunde væk.
Jeg skældte aldrig ud på de andre hunde, man snakkede altid til dem i en lys og venlig stemme, Lia blev aldrig ynket, pyldret om eller løftet op hvis hun blev utryg. Det eneste jeg gjorde var at stille et helle til rådighed for hende. Dette gav hende tryghed til selv at begynde at tage kontakt og lege med andre hunde og der gik vel en 2-3 uger indtil hun selv synes det var alletiders at møde nye legekammerater.
Som voksen er hun blevet dominant overfor andre hunde og hun kan derfor ikke med alle, især ikke tæver på hendes egen alder og størrelse, der også mener at de skal bestemme, men det er så noget, der ligger til racen.
bange for andre hunde