972 visninger
|
Oprettet:
DdB og GD blanding - nogle der har? {{forumTopicSubject}}
Er der nogen herinde der har en blandingshund af de 2 racer?
Jeg er klar over, at blandinger af de 2 racer kan falde vidt forskelligt ud og derfor vil jeg hjertens gerne se nogle eksemplarer, samt høre om jeres erfaringer med disse blandinger.
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.809
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 12
okt 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 64 Svar: 383
apr 2010
okt 2009
Dogue de Bordeaux og Grand danois:)
apr 2010
Har ikke nogen efaringer med det (:
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.549
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Det kan gå frygtelig galt med genmixet hvis knoglestrukturen er forskellig og hunden bliver sat forkert sammen.
- Det er også kendt at blandinger kan have modstridende egenskaber og derved bliver både stressede, aggressive og angste.
Lige så vel som man skal gennemtænke renracet avl, sksl man i høj grad også lave sig overvejelser med blandinger. Hvilket formål skal hunden tjene? (vagt, vagt, sport) og ikke mindst - er det et bæredygtigt design jeg påtænker at mixe?
aug 2005
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 347
okt 2009
okt 2009
Men vær sød, at uddybe hvad det er der gør, at man netop ikke bør sætte en DdB og en GD sammen?
De to racer er meget lig hinanden - både størrelsesmæssigt og mentalt og modstrider ikke hinandens egenskaber.
okt 2009
Hvis altså der er nogen der vil stå frem? Disse tråde bliver altid vendt over på noget andet end det det startede ud med;)
maj 2007
Følger: 51 Følgere: 37 Hunde: 7 Emner: 149 Svar: 2.504
maj 2007
Følger: 51 Følgere: 37 Hunde: 7 Emner: 149 Svar: 2.504
http://www.pets.ca/forum/showthread.php?t=13905
okt 2009
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.809
Acceptabelt er det aldrig at blande to forskellige racer, imø, men nogle blandinger giver mindre bekymringer end andre.
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Mig bekendt lider DDB som race så meget af racerelaterede sygdomme, at jeg kan have meget svært ved at se, hvad det kan gavne nogen som helst race at blande den med en DDB.
maj 2008
Alle de racer, vi har i dag, er stort set alle blandinger, og med den vægt man mange steder lægger på de racerene hundes opdræt på bekostning af en sund fysik og et sundt væsen, så synes jeg ærlig talt ikke, at iraceren avl principielt har særligt meget at lade ikke-raceren blandingsavl høre.
Der findes en del raceren avl, som jeg har meget respekt for, - og det er bestemt også blandt den racerene avl, jeg finder de fornemste, mest seriøse og velmenende opdrættere, men jeg forbander og dæmoniserer ikke ehver blandingshund bare fordi den er det.
Vi havde for et godt stykke tid siden en episode vedr. nogle får og to hunde ( blandinger af rottweiler / labrador), hvor en såkaldt adfærdskyndig gik ind og "analyserede" hændelsen udfra de to racers egenskaber.
Jeg kvitterede med at skrive denne artikel "Labradoren - en dræberhund" ( http://www.hundeskole.dk/?id=30828 )
Andre kendte adfærdskyndige har ligeledes været på banen, bl.a. med et eksempel på en blanding mellem en karelsk Bjørnehund og en schæfer, som var "psykisk ustabil", - iflg. denne adfærdskyndige UDELUKKENDE pga. blandingens sammensætning.
Jeg anser det for værende en gang vrøvl, at man får "psykisk ustabile" hunde, alene på baggrund af en specifik raceblanding.
Psykisk ustabilitet fås ved at avle på en psykisk ustabil hund, - ikke pga. en bestemt race-cocktail.
Jeg har uddybet dette i flg. artikel: ( Psykisk ustabile blandingshunde ) som kan læses her : http://www.hundeskole.dk/?id=30830
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.724
Kender nogen som købte en rottweiler blanding, fordi de gerne ville have en vagthund. Den ligner lidt en rottweiler bare ikke så stor, men den var ingen "vogter" instink, men masse af jagt drift.
For 12 år siden ville jeg have en hund, og jeg har altid været vilde med spidshundes udseende. Jeg fandt et husky kryds på et internat, som jeg "købte". Den var blandet med schæfer, men var hverken schæfer eller husky af sind. Den havde både gode og dårlige ting fra begge racer, og var glad for jeg ikke havde forventet noget på forhånd.
Eneste grund til jeg vil holde mig til race rene hunde i fremtiden er, at jeg gerne vil vide hvad jeg får, af sind, størrelse og egenskaber. Hvis man ikke har de krav, og er villig til at acceptere hvad man ender med, så syntes jeg det er helt fint. Kender masser af dejlige blandings hunde, men har også set en del ende som "problemhunde", fordi hunden er endt ud som noget andet end ejeren forventede.
okt 2009
Mentalt ligger de to meget op ad hinanden og det finder jeg ekseptionelt vigtigt.
At tage en DdB eller en GD og blande en af de to racer med f.eks. en terrier med helt andre egenskaber vil jeg så absolut mene, er no go.
I min verden får det konsekvenser for afkommet - både mentalt og fysisk.
Jeg kender til et enkelt kuld af DdB og GD ud af gode/sunde forældredyr - hvalpene er knap 2 år nu og er blevet testet for HD og AA, samt hjerte og de er uden skavanker og lider ikke af andre sygdomme heller.
Men det er jo kun et enkelt kuld og derfor vil jeg gerne undersøge, om der er flere af samme blanding herinde - og vil samtidig gerne se resultaterne af denne sammensætning.
Rent personligt, er jeg vild med det gran af yndefuldhed som GDén er i besiddelse af, i en DdBér.
Har selv en DdBtæve og en DdB han - hannen har en anelse GD i sig...det er ikke meget, men det er der.
Begge racer er fantastiske! Deres sind er uovertruffen i min verden - men jeg kunne godt bruge lidt mere lethed, elegance i nogle af de DdBér der fremavles.
Dette er så MIN personlige holdning - dette har intet med racebeskrivelsen at gøre.
Finder dog flere og flere DdBér som er enormt overbygget og dette ser jeg ikke som et plus - men det er så bare mig og mit syn på det.
Rent sygdomsmæssigt, når vi snakker HD mv - så må vi ikke glemme, at fodring og miljø også spiller en vigtig rolle for resultaterne.
maj 2008
Jeg er ganske godt klar over, at GD også har visse lidelser, men DDB er en af de mest sygdomsramte racer vi har. Det kan man vist ikke komme uden om.
okt 2009
Og kan muligvis forbedres ved, at blande andet ind over.
Som sagt bryder jeg mig ikke om den udvikling der er hos nogle DDBér og ud over kun, at kigge på selve racen, kan det også være vigtigt, at kigge på selve bygning/holdning som uden tvivl har relevans for udvikling af diverse knoglesygdomme.
okt 2009
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
Noget helt andet er, at forsøge at "redde" en overtypet sygdomsbefængt race -men så mener jeg man bør slå sine folder i avlsforeningen -og kæmpe for hvad man har kært!
Her kan en "blanding" så fint komme på tale. *s*
Men jeg synes man bør have -et helt erklæret mål med hensigten!
Og gerne ét, der sender dønninger langt ind, i denne efterhånden, syge kultur!
At der skal kæmpes nogle kampe -jo, helt sikkert!
Hundeavlen er hos flere racer, så langt ude i galaxen, at det er direkte dyremishandling!
"Treenigheden" (Opdrætter, dommer og ejere) ænser langt fra, at de står med direkte handicappede individer, og avler lystigt videre -for de (hundene) er jo SÅ charmerende(?)!
Så mit spørgsmål er: har du et erklæret mål med hensigten, eller er du i en fase, hvor du er begyndt, at gøre dig nogle tanker? *s*
okt 2009
Jeg har længe gået og tænkt over sagen, men er for så vidt stadig i begyndelsesfacen;)
Der går endnu et år inden jeg evt. vælger, at få hvalpe på min tæve, så der er stadig god tid til, at finde ud af hvad jeg vil.
Jeg vil gerne undersøge og granske i eventuelle resultater, samt øge min egen baggrundsviden omkring fordele og ulemper ved dette.
Jeg kan vælge, at lade hende parre med en ren DbB, men min nysgerrighed omkring resultatet ved parring med en GD er vagt - Og dette skal undersøges:)
Der er ufattelig mange ting der skal kigges på og vendes og drejes - bare en "lille" ting er hjerteproblematikken.
For mig handler det ikke om, at skulle lave en ny hund - det handler om, at avle noget indover, som måske kan forbedre og formindske den meget sygdomsplagede race.
Som sagt bryder jeg mig ikke om udviklingen - at man gennem fodring skal forsøge, at sikre, at racen ikke bliver for langbenet mv, ser jeg ikke som værende hensigtsmæssigt. Her synes jeg vi går på kompromis med "skønhed" fremfor sundhed.
At tage kampen op - Jeg må indrømme, at jeg personligt ikke har overskud til dette:(
Men jeg vil gerne stille og roligt i mit eget lille univers, undersøge, granske og evt. forsøge - og så må resultaterne herud af, kunne give et praj om, om det er noget lort eller om det faktisk er forbedrende.
Klart er der nogen der er uenige med mig - sådan vil det altid være:) Men vi skal huske på, at alle racer er opstået pga blandinger - først laver man en type, som så senere erklæres værende en race.
I Hesteverdenen ser vi også racer, som er blevet skrøbelige grundet en for indsvævret avl. Vi ser også avlere blande nyt ind, for at forbedre.
Genetikken kan vi aldrig vide os sikre på - men vi må nogle gange forsøge, at tage de store briller på og se på vores avl på afstand, så vi ikke bliver for indsnævrede og derved faktisk forringer dyrenes trivsel på sigt.
Det kan nemt ske, at jeg ender ud i, at finde ud af, at tanken om, at blande GD ind over, er fuldstændig ude i hampen - men for at finde ud af dette, må jeg undersøge og stille spørgsmål.
Og så hjælper det ikke, at nogen med det samme blot smider kommentarer ud om, at det håber de så sandelig ikke, at nogen vil gøre bevidst - uden, at komme med nogle håndgribelige fakts om, HVORFOR de ikke finder det hensigtsmæssigt.
Her er det så ikke grundholdningen om, at man ikke må blande racer, jeg kan bruge til noget - det jeg mangler fakts på, er genetisk dokumenterede årsager til, hvorfor denne sammensætning er uholdbar og evt. skadene for evt. afkom.
Personligt er jeg slet ikke selv klog nok endnu på området, til, at kunne sige, om sammensætning vil være katastrofal eller sygdomsforbedrende - det finder jeg kun ud af ved, at spørge, læse og undersøge alt så godt jeg kan - og stadig vil jeg ikke kunne finde et konkret svar, før dette er afprøvet. Men det kan ske jeg finder noget undervejs i min undersøgelse, som fortæller mig, at dette forsøg er no go - og alene af den grund finder jeg det nødvendigt, at gå i dybden med dette, inden jeg blot kaster mig ud i forsøget - eller rettere min hund og hendes kommende afkom.
Hmm jo - vil egentlig mene, at jeg har et mål....det er bare først nu, at det bliver fældet ned på skrift;)
okt 2009
Hun er ud af gode linjer uden HD, AA og med gode tal på SAS. Jeg har endnu ikke fået hende selv testet, men klart hun skal være ren og SAS skal i min verden ikke være over 1.2.
Klart jeg kan sætte en sund DdB han på hende - men jeg tror ikke du har forstået min hensigt med, at blande GD ind over?
Det handler om, at forbedre og forstærke nogle ting hos DdBén - også selvom jeg står med en sund hund.
Der er mange dårlige eksemplarer indenfor racen - og dette kan måske afhjælpes og det er dette jeg gerne vil undersøge.
En lille ting som SAS - hjertets placering har her betydning. Vil det, at blande GD ind over, måske kunne ændre på denne risiko? Det ved jeg ikke endnu - men det skal undersøges.
maj 2008
Nu er jeg blevet meget nysgerrig,
Findes der virkelig LINIER indenfor DDB, som er fuldstændig uden HD OG AA OG SAS ( under 1,2 )?
Vil du ikke lige smide et link til de linier?
okt 2009
Linke kan jeg ikke, da hun er uden tavle - men når jeg har fået hende af min egen tjekket, så sætter jeg da gerne hendes tal herind, hvis og såfremt hun er fri for HD, AA og har SAS under 1.2.
Men jeg ved, at Jasons søster lige er tjekket og hun har 00, AA og vist nok omkring de 1,2
Men der er jo så også en anelse GD i de hunde, så det er ikke rene DdBér;)
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
"Som sagt bryder jeg mig ikke om udviklingen - at man gennem fodring skal forsøge, at sikre, at racen ikke bliver for langbenet mv, ser jeg ikke som værende hensigtsmæssigt. Her synes jeg vi går på kompromis med "skønhed" fremfor sundhed."
Det er jo vigtigt, at hvalpene får rette foder så de netop ikke vokser for hurtigt.
Hvad angår hestene er det flere år siden jeg havde et egentligt kendskab til linjer..
Men mig bekendt, var der "kun" problemer med Miniature hestene og Fallabella -er der andre racer som har problemer nu?
(ja, jeg er nysgerrig *g*)
Jeg ser så ikke noget "erklæret mål" -men mere ala: "racen skal forbedres, og jeg har en blanding af netop GD og DdB og den fejler ingenting".
Vi er helt enige om, at DdB har det elendigt og den trænger til en "ansigtsløftning".
Jeg mener bare, at inden man påbegynder eventulle eksperimenter, så er det hensigtsmæssigt, at have et solidt kendskab til linjerne bagud..
Hvorfor kan der ikke linkes til din hunds linjer?
De er jo hele grundpillen for dit eventuelle eksperiment. *s*
Hvis hun ellers er "ren" må du jo kende forældredyrene, deres forældre osv osv..
Essensen med en stambog er jo netop, at man kan gå generationer bagud og skabe sig et billede af linjen. *s*
Ikke et ondt ord om blandinger, men i princippet kunne du lige så godt bruge Broholmer, som også er en stor race og væsenligt bedre lettere bygget end DdB hvis du mener, at racen er for tung?!
(Ikke at jeg mener at Broholmer skal bruges, men bare som eksempel)
Jeg er bare ikke helt med på dine bevæggrunde, udover at DdB generalt er en sygdomsbefængt race?! *s'
maj 2008
Du skriver: "Og nej forældredyrene er IKKE 100% raske."
Jeg går ud fra, at du mener, at det er forældredyrene til May´s DDB, du her nævner?
Må man have lov til at spørge, hvad de fejler?
okt 2009
Advaret?? Mod hvad???
Der er da ikke en levende sjæl der har advaret mig mod noget som helst? Og ingen har da vidst, at jeg fik min hunde??
Og ja - jeg vil faktisk også gerne vide hvad forældredyrene fejler til mine hunde?? Ud fra de oplysninger jeg har fået, så er de gode?
Er du sikker på du ikke forveksler mig med en anden?
Jeg kender ikke nogen DdB avlere ud over hende jeg har fået mine hunde fra og det var et rent tilfælde, at jeg fik de hunde - jeg ledte nemlig efter en GD.
Charlotte jeg vil meget gerne høre nærmere fra dig - medmindre du forveksler mig med en anden, for jeg har altså ikke modtaget nogen form for advarsel??
Og hvis der ligger noget i det, så vil jeg dælme gerne vide det!!
okt 2009
Ingen har altså kendt noget til mig eller omkring mine hunde - jeg kom først på hundegalleri efter jeg fik den første og har da intet hørt eller blevet advaret mod noget?
Tidligere har jeg altid været aktiv indenfor brugshunde - belgiere.
Ledte efter en GD, da jeg ville have en familiehund, men fandt så Jason som var en blanding mellem GD og DdB og har sidenhen fået en dejlig tæve som er DdB.
Er det fordi, at hun ikke er hos DKK, at jeg skulle have været advaret? Jeg er fuldt ud klar over, at hundene er uden tavle og det har jeg valgt, at leve med, men jeg ved, at alle bliver tjekket og er tjekket generationer bagud og der er ligeledes tavlehunde indblandet i avlen.
Jeg vil meget gerne høre, hvad det er der er galt - gerne over pb.
maj 2008
Hvem henvender du dig til, når du skriver "du"?
Jeg synes ikke helt det fremgår.
okt 2009
Jeg håber i kan læse ud fra mine indlæg, at jeg ikke foretager nogle overilede valg og bruger tid på, at undersøge mine tanker omkring det, at blande.
At nogle helt og aldeles er imod, at blande racer - det er helt ok, men det er så ikke det tråden her skulle handle om - der kører en anden tråd pt omkring blandinger som der kan diskuteres dette emne i;) Og hvor jeg også har svaret i en enkelt gang.
Jeg ved som sagt endnu ikke, om jeg laver et enkelt kuld om et års tid, men jeg vil dog gerne have lov til, at undersøge og stille spørgsmål:)
Ellers bliver jeg altså ikke klogere:)
Er selv tidligere DKK pige (Groenendael), men er nu endt op med 2 hunde uden tavle og sådan er det. Mine hunde er dejlige uanset hvad, men med de ord der her er blevet nævnt, så vil jeg da lige undersøge et par ting eller to.
Nåå ja.....det der med hestene!
Mange af varmblodshestene i sporten døjer mere og mere med rygproblemer i form af kissing spine mv.
Shetlandsponyerne døjer meget med tænderne grundet for stort kæbeparti kontra hovedets str - alt sammen alvsproblematikker som opstår pga mennesket ønsker af udseende og str.
Idag vil rytterne have heste på 170+ Det begynder nu, at vise sig i form af rygge der ikke kan klare mosten.
Men igen - der kan vi refere til hundene - stor str giver problemer, men det er der også så mange andre ting der gør.
Sikkert mange af jer der så den udsendelse omkring avl indenfor racehunde og de sygdomme det medfører.
Hunde der i den grad lider for mennesket manglende omtanke og ønsker.
Jeg laver intet før jeg ved noget mere - og nu må vi jo se om der kommer hvalpe en dag eller ej.
okt 2009
Vil det sige, at vi blot skal undlade, at avle de racer der har problemer med sygdomme?
Eller kunne det tænkes, at en race kan forbedres/nogle fysiske områder forstærkes/ ved, at blande noget nyt ind over?
Alle racer er fremavlet på baggrund af nogle blandinger - herefter forsøger vi, at avle efter nogle bestemte retningslinjer.
Nogle gange kan det så faktisk give pote, at avle noget andet ind over - jeg siger ikke, at det vil gøre det i dette tilfælde, men jeg vil undersøge det og det er det jeg er igang med:)
Det med hestene var ikke til dig.
okt 2009
Ved du, at afkommene vil blive dårligere end forældredyrene?
Jeg ved det ikke og vil gerne undersøge det.
Hvem kuldet vil gavne? Som sagt er tankerne, at en sådan sammensætning MÅSKE kunne forstærke nogle relevante fysiske problematikker hos den ene race.
Om det ødelægger den anden race - det kan jeg ikke helt se og jeg ved slet ikke endnu om mine tanker er helt hen i vejret.
Som sagt forsøger jeg, at granske lidt i det.
Kunne jeg sige allerede nu, at den blanding kun vil give nogle dårlige resultater, jamen så var der jo ikke mere, at snakke om.
Jeg lufter mine tanker her - men hvis du eller andre allerede har undersøgt hvad resultatet af dette kan munde ud i, aå er der jo ingen grund til, at jeg tænker videre i det:)
Men jeg mangler som sagt nogle fackts - genetisk underbyggede og ikke kun meningen om, at det at blande er no go.
Nu skriver du (i dette tilfælde) far.
Jeg snakker om, at blande DdB med GD - altså min tæve med en GD.
Min hanhund har en anelse GD i sig, men det ligger langt tilbage - at bruge ham på hende, vil ikke kunne vise noget resultat af det mix jeg har i tankerne evt. kunne forbedre nogle ting.
Personligt ville jeg være ked af, at miste en race som DdB fordi den har en del sygdomme, at slås med.
Som du mener jeg heller ikke, at vi skal avle på syge dyr - men jeg vil gerne tænke nyt ind og se om der kan være mulighed for, at gøre noget for racen som kan forbedre dens fysik.
Samtidig vil jeg gerne bibeholde det skønne sind og her mener jeg, at GD lægger sig tæt op ad DdBén.
En Boxer ville jeg f.eks aldrig overveje, at blande ind over - men denne har så også flere sygdomme, at slås med end GDén har. Men rent sindsmæssigt tåler de to racer (Boxer/DdB) ingen sammenligning.
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
Hvorfor er det så lige du absolut vil blande den med GD ??? For mig at se, vil det ikke give sundere hunde, at blande de 2 racer.
Din tæve har Ungarske liner, som det er helt almindeligt kendt ikke er særlig sunde. Der er bl.a. masser af hudproblemer, allergier og dårlige hjerter.Netop Ungarn blev der importeret en del hund fra i starten af 90erne, som har en stor del af skylden for de sundhedsproblemer vi har på racen idag.
okt 2009
Jeg misforstod dig - jeg troede du mente, at jeg ville bruge min hanhund på tæven.
Der er grænser for hvad jeg vil skrive her, men jeg er kommet på andre tanker mht til alt dette.
Jeg er klar over der er grænser for hvor langt jeg kan gå tilbage, når vi snakker en hund uden tavle - jeg troede jeg vidste en del, men sætter spørgsmålstegn ved dette nu:(
Mine tanker var blot om det evt. kunne gøre noget godt, men lige pt ser jeg ingen grund til, at undersøge mere i det.
Smydi:
Læs mine indlæg igen.
Jeg vil skam ikke absolut blande.
Jeg har nogle tanker som jeg lufter og har hele tiden skrevet, at det er noget jeg gerne vil undersøge noget om - også derfor jeg stiller de spørgsmål jeg gør.
Skriver også evt. da intet er sikkert.
Mine to hunde hang faktisk sammen her for knap 14 dage siden, pga en vis kat jeg har, som er ekspert i, at åbne døre:(
Min tæve har fået abortsprøjter, fordi det så absolut ikke var planlagt og fordi jeg ikke vil have et kuld, bare fordi skaden er sket og iøvrigt er ingen af hundene sundhedstestet endnu.
Men Smydi - det jeg har skrevet til Sunshine er sådan set også henvendt til dig og flere andre.
Så lad os stoppe den her:(
maj 2008
Du skriver ( som jeg opfatter det om May´s DDB): "Og nej forældredyrene er IKKE 100% raske."
Jeg spørger dig om, hvad de fejler? Vil du ikke svare på det?
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
maj 2008
Jeg har læst dit indlæg med ungarnske importer, men det giver mig ikke svar på, hvad lige netop forældredyrene til May´s DDB fejler iflg. Charlotte D.
Der er vel ikke noget odiøst ved at fortælle, hvad et dyr fejler, hvis man først har fortalt og ved, at det fejler noget?
Men ved du, hvad forældredyrene til Mays DDB fejler?
maj 2008
OK - nogle meget uldne svar, synes jeg nok.
I hvert fald kan jeg kun se antydninger af et svar, - og jeg er ret uforstående overfor, hvad det er, man er bange for?
Min tæve har D-hofter.
Skulle jeg blive sur, hvis der var en anden person, som udtrykte det?
Det er jo faktuelt, så med mindre der er nogen, som ikke har været ærlige, så er der vel ikke nogen, som kan komme i klemme over en faktuel oplysning?
Hvorfor dette hemmelighedskræmmeri?
DdB og GD blanding - nogle der har?