{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.797 visninger | Oprettet:

Rastløs hanhund trods... {{forumTopicSubject}}

Trods masser af motion og leg, er min hanhund på 8 md helt vildt rastløs... Han er en border terrier, og er bare en rigtig glad hund.
Feks i dag har han været med mig på arbejde, hvor han har lejet med 3 andre hunde som han er rigtig gode venner med, hele dagen. Kl 15 da jeg havde fri kørte jeg til vandet med ham, hvor han var ude og bade i ca 15 min. Så kom vi hjem kl 16, gik i haven hvor han fik et grise ører, og hvor vi lejede med bold. kl 17 gik vi ind og fik os en lur. Han fik lige en powernap på en time ca, hvor han efterfølgende bare gik og hyggede sig og lejede lidt med hans legetøj. Kl 19 begyndte han at blive en smule rastløs, og kl 19.45 gik vi vores aftentur på ca 40 min. Vi kom så hjem for lidt siden, og han er bare rigtig træls. Han piver og er bare generelt rastløs...
Hva dælen skal jeg stille op. Han er dagligt i skoven, og jeg løber ofte med ham, vi lejer og hygger, og dyrlægen har tjekket ham, og han er sund og rask.

Hjælp mig:(


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rastløs hanhund trods...
  • #1   25. apr 2010 Har du nogensinde hørt at hunde kan blive overstimuleret?

    Så kan de simpelthen ikke falde til ro.

    JEG tror at din hund er fysisk overstimuleret og mentalt understimuleret.


  • #2   25. apr 2010 Vil gi Mette helt ret udfra den dag du beskriver der.
    Jo mere du stimulere en hund fysisk jo mere udholden bliver den bare, men den bliver ikke træt i hovedet af det.


  • #3   25. apr 2010 Giver Mette ret, det lyder som om jeres hund bliver aktiveret alt for meget fysisk. lav noget mentaltræning med ham i stedet for

  • #4   25. apr 2010 Vi går til hundetræning hver mandag, og vi træner herhjemme også. Men har i nogle gode råd til mental træning?

  • #5   25. apr 2010 Puha , jeg bliver helt forpustet af det dagsprogram for den lille hund.

    Han er virkelig overstimuleret , alt for mange indtryk på samme dag , det kan han slet ikke rumme , han er stresset så det hviner.

    Husk på at verden er temmelig stor for en hund på 8mdr.

    Alle de ting du gør med ham er rigtige gode , men bare ikke på samme dag.

    Hvis det var mig , ville jeg putte en masse time-out situationer ind , forstået på den måde at det er dig der bestemmer at han skal være rolig.

    Jeg gjorde det , at Simba fik snor på og sad ved siden af mig til han faldt til ro , det gjorde jeg både inde og ude , når jeg mærkede at han gassede op.
    Nu kan han så falde til ro uden line , men i starten er den rigtig god at bruge da den sender et klart signal til hunden om at blive ved dig.



  • #6   25. apr 2010 Har du overvejet klikkertræning?

    DET er hjernemotion, så det basker.

    Man kan SAGTENS motionere sin hund fysisk og med masser af motion. Man må bare aldrig glemme at det er den mentale motion, der trætter.

    Eksempel:

    Jeg havde engang en ældre kollega, som løb maraton og cyklede i de franske alper. Når hun kom hjem efter en lang løbetur, var hun FULD af energi. Hun gjorde rent og ryddede op og havde masser af overskud.

    MEN når hun satte sig med en kryds&tværs, faldt hun MEGET hurtigt til ro og faldt i søvn.


    Dvs. at kroppen kan arbejde i "døgndrift", men når hovedet skal arbejde, trætter det.

    http://www.grosserguiden.dk/Aktiverings-guiden/aktiverings-guiden.html


  • #7   25. apr 2010 Tusind tak for alle jeres svar.

    Nu hvor i bringer den mentale træning op, så kan jeg jo godt se det. Jeg er faktisk begyndt at lade ham blive hjemme fra arbejde, Så vi går selvf'lgelig en tur om morgenen, så når jeg kører får han mad i aktivitetsbolden ( gider ikke spise så tidligt).
    Når jeg kommer hjem tager vi i skoven og træner, og så går vi en sidste aftentur inden sengetid, eller nogle dage kommer han bare i haven. Jeg vil begynde at mental træne ham med det samme. Jeg tror jeg vil prøve at klikke træne ham, skal bare have læst lidt om det inden.

    Det skal lige siges at vi har trænet ham mentalt da han var mindre. Vi lærte ham jo alle mulige trix, og nu hvor han kan det, er vi nok bare blevet dovne med det, da han jo kan de ting nu. Syntes det er svært, men vi har modet til at lære noget nyt.

    Men det i siger kort er at jeg skal skære ned for motionen og op for det mentale.


  • #8   25. apr 2010 Tror de andre har ret. Kan mærke noget af det samme med Kia de dage hvor der sker meget , frem for de mindre aktive dage.

  • #9   25. apr 2010 Nina:

    *Men det i siger kort er at jeg skal skære ned for motionen og op for det mentale.*

    Han er stadig en hvalp. Hvalpe har ikke brug for motion men oplevelser. Så længe han ikke er ældre, så ja!!


  • #10   25. apr 2010 motion = udholdenhed akkurat som et menneske.

    metale opgaver = mentalt træt og er hjernen først træt, ja så følger kroppen efter.

    så en masse opgaver han kan løse, evt lære ham at finde ting eller lign ?


  • #11   25. apr 2010 Jeg har gået en lille tur med mine tøser idag. 45 minutter. MEN de er færdige, for vi har gået et sted, hvor de aldrig har været før. Så ALT skulle undersøges og det trætter dem helt utroligt.

    Udover det får de aldrig deres mad i skålen.

    Lotus får sit spredt ude i haven og Kaido får sit i en Leo Genius i stuen:-)


  • #12   25. apr 2010 Jeg tror jeg glemmer nogle gange at han kun er 8 md. Han virker meget voksen, og han har været så nem.
    Jeg ville ønske jeg kunne kaste maden ud i haven til ham, men han bestemmer selv hvornår han vil spise. Sommetider spiser han kun en portion på hele dagen. Han vil gerne have godbidder, men maden har han aldrig været vild med. Skal lige siges at i samarbejde med dyrlægen har vi prøvet div, men han er bare ikke en madgris.

    Jeg køber en klikker i morgen, og begynder med det. Vi lægger også tit godbidder ud som han skal søge efter, og lægger en plastik kop over godbidder osv. Men vi gør det jo ikke hver dag...Men det bliver der lavet om på.

    Tak til jer der har svaret. Jeg glæder mig til at lave en tråd, når vi er startet op på det mentale. Så må jeg komme med en update.


  • #13   25. apr 2010 Jeg tror altså også på at hunden har godt af at kede sig engang imellem, ligesom børn smiley

  • #14   25. apr 2010 nu er det jo ikke nok bare at købe en klikker, du er også nødt til at lære hvordan du bruger den rigtigt.
    Canis har nogle gode artikler på deres hjemmeside + en gratis on-line klikkerkursus, hvor du lærer de grundliggende regler indenfor klikker træning.

    Held og lykke med det :-))


  • #15   26. apr 2010 Jeg er helt klar over at det ikke er nok at klikke. Jeg har læst en masse om det, og starter stille og roligt op med det, og lærer ham hvad klikket betyder.
    Jeg ville ønske jeg kunne lave udfordringer, med problemløsning hver dag han skulle fodres. Men når han syntes hans mad er kedelig er det svært. Har flere gange prøvet at kaste det ud i haven, men det resulterer at jeg selv skal gå og lede efter maden når den skal samles op:( Hmm
    Vi laver masser af ting med hans godbidder også. Altså problemløsning, hvor vi gemmer godbidderne, og lægger dem under bøtter osv. Jeg har lært ham en masse trix, og han elsker det. Jeg har fundet nogle ret gode hjemmesider, med eksempler på div øvelser med hjernegym.
    Jeanett: Vil give dig helt ret i at de skal lære at kede sig engang imellem. Han kan ikke forvente vores fulde opmærksomhed hele tiden, hver dag. Der kan jo godt være dage hvor vi ikke har tid til at træng/lege med ham hele tiden. Han er nu egentlig ret selvstændig, og er god til at lægge sig i ny og næ, på ryggen med et stykke af hans ynlings legetøj:)


Kommentér på:
Rastløs hanhund trods...

Annonce