OBS !!!!! LÆS DETTE HVIS DU BOR I KBH! {{forumTopicSubject}}
Har lige fået en mail fra min dyrlæge i Rødovre, som jeg lige synes jeg vil dele med jer alle:
Vi har gennem de sidste uger haft en del tilfælde af Fransk Hjerteorm (Angiostrongylus Vasorum) hos hunde, som alle bor i Rødovre eller Vanløse.
Gennem de sidste par år har vi heldigvis kun set Fransk Hjerteorm sporadisk. Men på baggrund af de nye tilfælde, er der en overvejende risiko for, at problemet vil eskalere det næste stykke tid.
Fransk Hjerteorm er en parasit som lever i hundens hjerte, blodkar og lunger og ubehandlet kan parasitten give alvorlige symptomer og i værste tilfælde dødsfald.
Hunde smitter ikke hinanden direkte. Smitten overføres gennem snegle som lever i de omgivelser, hvor hunden luftes og færdes. Hundene skal spise en inficeret snegl eller del heraf for selv at blive smittet.
SYMPTOMER på Fransk Hjerteorm er desværre meget uspecifikke, men de fleste inficerede hunde hoster, har vejrtrækningsproblemer, nedsat kondition eller vægttab. Fransk hjerteorm kan desuden give anledning til en øget blødningstendens.
http://www.tv2fyn.dk/article/209196:Fynsk-hund-med-fransk-hjerteorm?billede=0
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 74 Svar: 953
jan 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 119 Svar: 868
Hunde inficeret med Fransk Hjerteorm behandles alle med en speciel ormekur over en længere periode. Nogle hunde får også anden understøttende behandling.
jan 2010
Men man skal bare også være OBS på at der er en snegl der kan have været på en af de pinde som hunden har leget med.
Her tænker jeg især på at 50% af alle træerne omkring Grøndalsparken og ved Damhussøen og engen er blevet fældet og at der er grene over alt.
Jeg skal heldigvis selv til dyrlægen imorgen i et andet ærinde, så vil da lige spørge ham til råds.
Synes ikke selv hun har symptomerne, men vil da lige være på den sikre side. Det er jo ikke ligefrem noget problem at tage 3 afføringsprøver over tre dage alligevel.
maj 2009
så vi skal til dyrelægen og tjekke om det er kennelhoste eller hvad det er.
eftersom vi var i grøndalen i søndags er det nok meget godt og nævne det
jan 2010
Så vi skal lige ned og tjekkes op på hendes hårsækmider imorgen. Er bange for at det er ved at komme tilbage....
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Det har jeg i hvert fald hørt og gjort de sidste 4 år. Vi skal snart afsted igen i år.
Skal lige tilføje at det altså ikke er en virus, men en parasit.
(link fjernet)
mar 2006
Hikke er ellers også symptom på orm, så det synes jeg bestemt godt at du kan nævne. Hvis det eneste symptom er vejrtrækningsrelateret, så kan det godt være lungeorm i stedet (fastslås også ved 3 dages afføring)
maj 2009
ja det ved jeg men tak fordi du nævner det alligevel.
er det enlig nogle timefrist for hvor gammel afføringen må være?
ellers kan jeg jo tage med vis hun laver inden vi tager til dyrelægen imorgen.
hun hikkede lidt tirsdag så ik der et par timer og hun gjorde det igen
men har ikke gjort det siden. det med vejrtrækningen lyder mest som om hun har slim i halsen eller snot i næsen.
maj 2009
jeg ved snart ikke hvad jeg 'håber' det er.
selvfølg det hun for mindst meen af og som er lettest at behandle.
vis der da er noget galt eller om hun bare prøver at skræmme livet af mig :S
mar 2006
Ja, der skal være ca en dag imellem 3 dage i træk (den sidste må gerne være fra samme dag man er hos dyrlægen), for hunden kan blive testet fri den ene dag men have spor fra æg den anden. De 3 dage bruger man til at sikre at man ikke rammer en fri dag ved uheld og tester hunden fri når den rent faktisk har orm.
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
Hjerte/lundeorm er en meget alvorlig ting, som hunden kan dø af også selvom det bliver opdaget... Et af problemerne er at symptomerne er så utvetydige.. Derudover kan de døde orm give komplikationer, specielt hvis hunden har haft mange orm...
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 646
spørger kun fordi jeg er nysgerrig og gerne vil vide mere
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.523
Tænkte det samme sad igår og så Animal Rescue, ved en lille langhåret hund, der havde fået sin pels ekstremt filtret. Da den kom ind til dyrlægen, tog han en blodprøve for hjerteorm, og efter et minut viste den positiv...
OBS !!!!! LÆS DETTE HVIS DU BOR I KBH!