Er det ikk underligt? (At bide) {{forumTopicSubject}}
Hej.
Ja jeg har faktisk undret mig lidt tid.
Er det ikke lidt underligt at hvis en hund bider - så bliver den aflivet, fordi at det må hunde ikke. Men en hest må bide, sparke, løbe folk ned, endda slå folk ihjel uden at hesten skal aflives.
Er det ikke underligt? Ikke at jeg syntes vi skal aflive hestene overhoved!!
Men mange siger at det er fordi "bider en hund en gang, kan du aldrig stole på den igen". Men hvis det er en hest er den bare "Uopdragen" "Har adfærsproblemer" "Føler sig truet" "Er misforstået" eller andet... En hest kan være bokssur og man kan få at vide:"rør ikke hesten den bider".. Hvorfor er det ikke fair med en hund?
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Kan ikke se hvordan man kan sammenligne 2 så forskellige dyr?
sep 2004
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 46
Det er begge dyr, der kan gøre skade på mennesker hvis det ønsker det eller blive tirret til det :o)
Har bare længe undret mig over det
jun 2005
Tvivler på en hest kan kamptrænes så den kan bruges som et våben feks..
Er hesten arrig gælder det vel for alle mennesker, og ikke bare dem ejeren siger "puds dem" til?
Det er heller ikke så ofte at en arrig hest slippes lød i et friløbsområde og hærger de andre heste med spark og bid så de skal aflives, vel?
De to dyr lever så forskelligt, og har så forskellig adfærd at jeg slet ikke mener det kan sammenlignes..
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 133
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
De to dyrearter er yderst forskellige.
Der kan jo også tages helt andre forholdsregler i forhold til hvis en hest bider. Det er jo begrænset hvor mange andre end dem der har sin gang i stalden/rideskolen m.m., der er udsatte for hestens tendens til at bide. Man sætter måske et skilt uden på boksen, lukker den kun på fold alene eller med andre heste den kan smmen med. Lader ikke andre trække den til eller fra fold o.s.v.
Det er jo kke ligefrem almindeligt at en sur hest brækker ud af folden og hærger naboens børn eller andre dyr, Hvorimod en hund jo som regel flere gange dagligt er ude blandt andre, er i hjemmet hvor børn og voksne udefra kommer og går.
maj 2008
Følger: 39 Følgere: 40 Hunde: 6 Emner: 11 Svar: 696
de bliver da brugt ved politi - lede efter miner - nako med mer og hjælpe blinde og handikappe
god tanke , jeg er mega bange for heste , har set hvad et spark kan gøre ved en voksen lårben ( min mor rede min søn da han var ca 3 og vi kom gådende på sti i villekvater og der kommer en ridne på en hest mod os .....da hun er vokset op på landet ku hun tyde hesten og rev min søn op lige da den ville sparke og hun blev ramt isted for havde hun ikke gjort det havde den ramt ham i hoved ...
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 74 Svar: 953
Der findes faktisk heste kampe eller hingste kampe
især i gamle dage var det udbredt
(link fjernet)
aug 2007
Jeg har også dyb respekt for tyre og har ikke lyst til at nærme mig en indhegning, hvor der går en tyr. Måske fordi jeg selv er belvet jaget af en ung gal tyr som nogle uger inden havde angrebet min søsters svigermor (ejeren)
Den blev ikke aflivet, men p.g.a dens voldsomme adfærd blev den enten tøjret, gik alene i en lille fold med dobbelt el-hegn, eller kom ind i en bås. Den skulle i hvert fald ikke gå sammen med hestene mere, så vi kunne komme til skade.
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 74 Svar: 953
personligt har jeg det lidt sådan at en hest eller hund der er blevet svigtet så meget af mennesker at de bliver nød til at være aggressive fortjener at få fred. jeg tror hunde bliver aflivet fordi det er et husdyr en aggressiv hest er letter og smide ind i en boks eller på en mark og sige så passer du bare dig selv.
jun 2005
maj 2008
aug 2007
Men du skal ikke bilde mig ind at en hest, som bliver redet af en rytter kommer hen og sparker eller bider, uden at rytteren prøver at stoppe den.
Og til dit tidligere indlæg: Jeg ville IKKE aflive en kat fordi den bider og kradser (det gør min egen faktisk af og til), jeg ville IKKE aflive en hest fordi den har sparket eller bidt. Har selv redet og passet en hest som kun få mennesker kunne komme til i stalden, men når den fik sadel, hovedtøj og rytter på var den helt anderledes.
Hvis en hest ikke er til at styre, når den er ude blandt andre mennesker er det rytteren der skal stå til ansvar.
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.833
maj 2008
nu er det ca 20 år siden det skete , den gang kente jeg ikke til heste kun dem man så på markerne , men den der gik amok gik meget i sik /sak og jo hun havde da nok prøvet at styre den hvad ved jeg ....
to gange har vi måtte fjerne hestegødning på fortorvet forand vors indkørsel ...men det er jo lige som den lille hunde klat der kan ligge på ens græsplæne der står aldrig hvem der har lagt den ...man kan jo kun gætte og så fjerne den for dem der ikke gider ....
men tak for oplysning om hvor de må være og hvad de ikke må ,så det kan være man sku snakke med politiet om det ...trode at da rideskolen lå i byen at det måtte de ...
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
hvor er han dog sød
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 1.026
Og så synes jeg hesteejere er bedre til at tage konsekvensen og holde deres dyr væk hvis det sparker eller andet hvorimod hundeejere ofte bare tænker at det var et engangstilfælde at fido angreb!
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
enig
og så er det jo desværre sådan at hunde er alle mands eje, om man så har sat sig ind i at have hund eller ej.
heste er heldigvis så tilpas dyre, både at anskaffe og at have, og langt mere besværlige, det er jo ikke sådan en man lige har derhjemme, enten skal man bygge stald eller finde et sted at have den opstaldet, så folk tænker sig nok lige lidt mere om inden de køber en hest
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 311
For det første så syntes jeg ikke man kan sammenligne heste med hunde.. En hest er et flugt dyr.. det vil sige at hestene reagere pr instinkter... Bliver hesten truet eller skræmt.. så vil den reagere..
Mange af de ulykker man hører om heste, er der altid en grund til at være sket, og dermed også reageret af instinkter.. En hest ville normalt ALDRIG.. skade et menneske..
De heste så kan finde på at bide eller sparke ud efter mennesker, er gangske enkelt fordi mange af dem ikke er behandlet godt, og er behandlet med hård hånd og metoder.. så i selvforsvar vil den reagere som bid eller spark.. Hvilket er naturligt nok...
En hund som først har bidt 1 gang. Vil altid gøre det igen på et tidspunkt... sådan en hund skal altså bare ikke have lov til at rende rundt.. Hvis min hund bed uden af grund, så blev hun også aflivet... Jeg ville aldrig kunne tilgive mig selv, hvis min hund bed et barn...
Jeg ved godt at hundene også tit bider i selvforsvar, eller fordi den bliver misforstået... men jeg syntes stadig ikke der er nogen undskyldninger...
sep 2007
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
En hunds natur er heller ikke at bide et menneske, og dem der gør det, gør det oftest enten fordi de er blevet dårligt behandlet eller fordi deres grænser overtrædes enormt.
Her skiller de to dyr sig ikke fra hinanden.
En hund har to muligheder - Flugt eller angreb. De fleste hunde vælger flugt og bider kun, hvis der INGEN anden udvej er.
At en hund har bidt en gang er ikke ensbetydende med, at den bider en gang til.
NETOP fordi, at en hund aldrig bider uden grund. Det kan vel være, at vi mennesker ikke er kløgtige nok til at regne grunden ud, men en grund, der er der altid.
sep 2007
En hund der angriber og som er behandlet dårligt.. er jo i bund og grund også en farlig en at have?? du ved jo aldrig hvad den kan finde på??
Men ja, jeg ved godt at en hund normalt aldrig kunne drømme om at bide nogen.. med mindre der er sket noget i hundens opdragelse eller ejerene har været for hårde mod dem..
sep 2007
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det er ikke så problematisk med heste, da det er ret nemt for mennesker at være adskilt fra dem. De er ikke i vores stuer og på hvert et gadehjørne og vi lever ikke nær så tæt på dem. Det giver selvsagt færre kedelige historier.
Er det ikk underligt? (At bide)