{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.248 visninger | Oprettet:

At respektere forskellige måder..... {{forumTopicSubject}}

Min veninde havde i påsken været en tur med sin mand og to børn i sommerhus. De var gået alene ned til vandet med deres to velopdragne hunde og deres to små børn.

De havnede efter en dejlig tur ved vandet ved et bord/bænke-arrangement, hvor der også var en gynge til børnene.

Hundene ligger dækket af mens far og mor leger med børnene ved gyngen ca. 5 m. fra

I det samme kommer en dame med en golden retriever i sele gående. Da denne ser min venindes to hunde sætter den sig prompte ned, - vil ikke med sin ejer men vil tydeligt hen til min venindes hunde.

Ejeren stopper også op. Snakker til hunden og prøver at få dens opmærksomhed. Ingen respons. Det er tydeligt, at damen ikke vil hive i sin hund. Tværtimod lykkes det hunden at rykke sig nærmere og nærmere.

Til sidst er hunden ca. 2 m. fra de to afdækkede hunde, og min veninde er selvfølgelig gået hen til sine hunde for lige at holde et vågent øje med dem.

Ejeren af golden retrieveren gør intet andet end at tigge og bede sin hund om at komme hen til sig. Min veninde tager optrinnet som et studie i adfærd.........vel at mærke ejerens adfærd.

Det endte med, at min veninde tog sine hunde og gik videre med børnene.

Ejeren af retrieveren kunne så først gå videre.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At respektere forskellige måder.....
  • #1   5. apr 2010 JA!!!

Vi har en kvinde med en beagletæve her i byen. Nøjagtig det samme sker når vi møder hende!!

Jeg har mine hunde i snor og hendes er i snor. Jeg sætter mine hunde af og står og får deres opmærksomhed, så hun kan passere. Det gør hun bare ikke!! For denne hund (som IKKE kan lide andre tæver!!), skal snuse mange gange og er ikke til at trække forbi mine.

JEG ved at hvis jeg slipper mine med øjnene, er de derovre i ET nu. Så jeg kan ikke vende mig om og gå med mine. De vil ikke gøre noget, men de vil hilse. Men jeg respekterer denne dame og hendes hund. Hvis hun for f***** bare gad at få gang i fodsålerne og komme videre!!!

Men det virker nemlig også som om hun ikke vil trække i den. Hun griner bare og siger: "Jaa, her er jo så mange lækre dufte"!!

Ja, men det er der sq også 10 meter længere henne. Så gå hen til dem!!!

• #3   5. apr 2010 Jeg er dybt imponeret af din venindes tålmodighed:-)

• #4   5. apr 2010 Min Simba lagde sig også ned ( før det var nu ) , hver gang han mødte andre hunde.

Jeg læste noget om hundesprog og fandt uf af følgende ;

- at hunde lægger sig ned , signalere de til andre hunde , at den er venligt stemt ( fordi den indtager den mest sårbare stilling , nemlig liggende )
    Alt afhænig af modtagelsen af dette signal , blev Simba liggende eller rejste sig og gjorde sig mere stiv.

Bogen anbefalede faktisk , at man skulle lade hundene " tale " færdig , hvis man afbryder for ofte vil hunden nemlig opfatte sit dæmpede signal som ikke iorden af sin ejer og dermed ændre sin tilgang tilandre hunde.

Efter Simba er blevet kastr. og dermed lækker for de andre hanhunde , benytter han ikke længere dette signal.
    Jeg har aldrig set det som et problem for mig og Simba , turene tager den tid turene nu tager.

• #5   5. apr 2010 Vi har ofte en dame og hendes golden retriever stående ved vejen ned til vores hæk. Hun kan simpelthen ikke få den med sig når vores hunde er i haven, hun kan stå der rigtig længe (læs 15-35minutter) i stedet for at få hunden med videre. Vores er heldigvis total ligeglade med lige netop den hund, men det er altså en anelse træls at have publikum på når man er i haven. Vejen ligger højere end vores grund, så man kan se stort set hele haven fra vejen...
    Stor ros til din veninde for hendes måde at reagere på.

• #8   7. apr 2010 Jeg indrømmer blankt,at jeg har da slet ikke den tålmodighed,hverken til at vente på den ejer,fik fjernet sin hund,eller skulle en af mine egne smide sig på maven..

Vapsi havde den mani,da hun var mindre og når de skulle ind.. Nææ madammen skulle ikke ind.. Jeg kunne kalde nok så pænt og hoppe og danse,hun smed sig bare fladt,hvor hun stod og der blev hun..

Jamen så,må jeg jo hente kræet og løfte den ind,for ind skulle den.. Nu har de ikke halsbånd på,når de leger,ellers var hun blevet trukket og havde fået ros,når hun begyndte at følge med..

Tror jeg har måtte hente hende 3 gange og siden har det ikke været et problem..

• #9   7. apr 2010 Mikala.. nu er Vapsi så stor (Grammy) at hun ikke brød sig om den måde,jeg var nød til at løfte hende på,tog fat under forbenene og så måtte resten dingle,at hun valgte at komme fremover,hvilket jo så blev rost..

men 30 kg der ligger fladt,er tungt og havde jeg ikke,haft den kraft og stædighed,ja så måtte hun ha halsbånd på og blive slæbt eller en snor,som jeg kunne trække i..

På nogen punkter,er jeg bare ikke large.. he he

• #10   7. apr 2010 Charlotte

Du skriver, at du har læst følgende: "- at hunde lægger sig ned , signalere de til andre hunde , at den er venligt stemt ( fordi den indtager den mest sårbare stilling , nemlig liggende )"

Jeg har godt hørt den opfattelse før, men er ganske og aldeles uenig.

Så sent som i forgårs, havde jeg en schæferhund, som lagde sig ned og nidstirrede en anden hund, som var på vej hen mod den.
    Som en anden løve på Serengeti-sletten, dukkede den hovedet, - fastfrøs blikket og ventede på det rigtige øjeblik, hvor den kunne springe op og frem på en særdeles aggressiv facon.

Jeg har oplevet det et utal af gange, så jeg tror simpelthen ikke på, at det skulle være forklaringen.

Andre gange gør hundene det i leg, og for mig er se, er det en del af en jagt-leg, hvor hunden leger "det store rovdyr" og den anden hund er "hjorten", som skal forfølges.

Jeg ved ikke, hvem der er ophavsmand til den fortolkning, som du har læst, men jeg køber den simpelthen ikke!

At det NOGLE gange kan være begrundet i en form for usikkerhed og dermed skal opfattes som en venligheds-/ et underdagnigheds-signal er til gengæld heller ikke i tvivl om, men de to udtryk er meget forskellige og det er bl.a. hundens øjne, der afslører, om det er det ene eller det andet. andesså

• #11   7. apr 2010 Sarah

Ja, min veninde er SÆRDELES rummelig *s*

Jeg ville nok have følt mit private rum krænket, når man tænker på, hvor øde der rent faktisk var på det pågældende sted.

Situationen havde jo været en anden, hvis det havde foregået på Strøget.

Og jeg respekterer bestemt også normalt andres måder at træne på ( med mindre jeg synes det tangere dyrplageri), men respekt for hinanden bør være gensidig.
    Når man træner på en måde, som resulterer i, at man skal krænke andre menneskers privatsfære i det offentlige rum, mener jeg ikke, at man kan gøre krav på respekt, da man ikke udviser den selv.

Jeg er derfor ikke i tvivl om, at jeg havde bedt damen om at hive sin hund til sig - uagtet om hun var imod at hive i hunden eller ej. Der MÅ sgi da være grænser for, hvor "blødt" man har lov at opføre sig...

• #13   7. apr 2010 Charlotte..

Jeg "falder" over noget helt andet.

"Bogen anbefalede faktisk , at man skulle lade hundene " tale " færdig , hvis man afbryder for ofte vil hunden nemlig opfatte sit dæmpede signal som ikke iorden af sin ejer og dermed ændre sin tilgang tilandre hunde."

Hvem er det lige som skal styre sådan en session?
    Hunden eller ejer?

Hundene har mange flere "strenge" at spille på -hvor vi mennesker bare er for langsomme..
    Hvad der tager et splitsekundt for hundene at opfatte (ud i hundesprogets finueligheder) fatter vi kun få % af.

Der kunne lige så godt stå: "det kan de sagtens selv finde ud af!"

Det kan hundene da også sagtens...
    Deres "metoder" er bare ind i mellem årsag til dyrlægeregninger, traumer, adfærdsproblemer osv..

• #14   7. apr 2010 Nå ja, og for lige at kommentere startindlægget. *g*

Jeg tror ikke hun var kommet så tæt på mine; de havde givet "råbt": Skrub af! smiley

Hvis de havde ligget lydløse -havde jeg selv trådt i karakter..
    Jeg har ikke den beskrevne tålmod..

• #15   7. apr 2010 For mig er det er spørgsmål om at få alting til at gå op i en højere enhed. Hensyntagen til en selv, hensyntagen til ens hund og hensyntagen til ens omgivelser.

I min verden lader man ikke sin hund opsøge hunde, der tydeligvis er dækket af (hensyntagen til ens omgivelser).

• #16   7. apr 2010 Malou

Det kommer helt an på hunden, dens intensitet i situationen osv.

At begynde at rådgive om, hvordan man gør på skrift kan alt for nemt misforstås, så det afholder jeg mig fra.

Jeg lærer mine hunde at ignorere andre hunde og først på kommando optage kontakt.
    Der er mange teknikker, der i den process skal benyttes og timingen skal være helt korrekt.

Kommentér på:
At respektere forskellige måder.....

Annonce