26. feb 2007 Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 256 Svar: 3.054
EB/FB billigst/bedst?? EB/FB billigst/bedst??
Ja nu ved jeg godt i stejler mange af jer, men læs lige det hele først:)
Jeg har længe rendt og kigget på engelsk bulldog og en fransk bulldog.Jeg sys det er nogle helt fantastiske hunde med egenskaber som passer perfekt ind i min familie.
Jeg skal ikke have flere hunde forløbig, faktisk først når Chopper ikke er her mere, så der kan gå mange år endnu.
MEN hvor kan jeg billigst købe disse hunde henne? Er det billigere at hente en hund hjem fra udlandet eller skal jeg finde en her i DK?
Grunden til jeg gerne vil have dem billigere, er at jeg synes det er forrykt at jeg skal betale 15-20.000 for en hund, dertil kommer div. dyrelægetjek osv. Så har man bare hurtigt brugt 50.000 på en hund i løbet af hundes levetid og det er hvis det er uden akuthjælp.
Jeg vil gerne udstille og avle på en af disse racer, MEN det skal være med sundhed i fokus. Dvs henter jeg fra udlandet er det med FCI tavle så den kan registreres i DKK, alt gennemtjekkes, altså racerelaterede sygdomme osv. Derudover ville jeg gerne have hvalp fra en hund der selv har født og ikke via kejsersnit.
Jeg prøver at slå fast at mine intentioner er klare og fine omkring hvilken hund jeg skal have, men jeg sys det er urimeligt mange penge at give for dem.
Så hvad er jeres erfaring eller hvad mener i selv? Kan det betale sig at hente fra udlandet eller bliver det en større omkostning end hvis man køber i DK?
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.957
Jeg kan ikke se noget urimeligt i at betale 15-20.000 kr hvis blot avlsarbejdet er lavet ordentligt... Dvs avlshundene er sundhedstjekket for relevante ting, de er udstillet med gode resultater (min very good) samt hvalpene er passet og plejet efter gældende regler :O)
Problemet opstår så når du netop kigger på disse racer ;O)) Kender desværre ikke til mange opdrættere der tjekker for ALT relevant.. Du kan sagtens finde nogen som tjekker for noget, men ikke alt...
Om det kan gøres billigere i udlandet?? Ja, men tvivler på at sundheden så prioriteres...
sep 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 76
Det er da sindsygt mange penge, og står umuligt lige med de reelle omkostninger ved avlen.
Jeg er helt på linie med Dyresex nu! i den her sammenhæng
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
Hvis sundhed er førsteprioritet -så er pengene jo sekundært og ærlig talt ligemeget!
Det er ovenikøbet nogle af de allermest sygdomsramte racer du er interesseret i...
Hér bør købspris være det sidste du ser på.....
sep 2009
apr 2006
MEN jeg kender nu engang flere der ser prisen som det absolut mindst vigtige i valget af hund... Og ka samtidig fortælle dig at mange købere slet ik spørger til prisen før til sidst - det må vel være en indikation om at den ikke er vigtig...
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
Hvilke muligheder har man for at "klage" eller få kompensation for en hund købt hos en "tilfældig" FCI opdrætter i Serbien f.eks. i forhold til en opdrætter i Danmark, hvis der viser sig graverende fejl?
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 256 Svar: 3.054
Jeg har aldrig handlet hund i udlandet og kender heller ingen der har, derfor jeg lige spørger herinde
Hunden: Jeg skal ikk leve af at avle, så derfor bliver det kun til hobbybrug. Jeg ville sælge hvalpene efter udspørgsel og så ville jeg nok finde en gennemsnitspris i forhold til hvad de bliver udbudt til. Igen, jeg kan sagtens forstå folk gerne vil tjene lidt, men sys godt nok det er mange mange penge de tjener. Det kommer jo også helt an på hvilken handhund og tæve det er efter og hvordan stambogen i det hele taget er..Og det er skam ikk fordi jeg ikk kan skaffe pengene osv, det er kun fordi jeg synes de presser citronen til det yderste!
Esben: Igen, det er fint folk vil tjene på deres avl, men sys godt nok de presser priserne på disse hunde.
sep 2009
Det er sgu da den eneste grund til, at kennelerne kan skrue priserne sådan op. Fordi nogen folk blindt acceptere prisen, uden at spørge om den er rimelig.
sep 2009
feb 2007
Jeg ved godt hvad racerne har af skavanker og det er netop noget af det der gør at jeg f.eks. ville kigge efter en hvalp på naturligt osv.
Mette: Ja lige præcis, men der er HG jo et fantastisk netværk hvor man kan skabe kontakt til evt. udenlandske opdrættere..
Giver derudover Esben fuldstændig ret!
jun 2005
10 x prisen...
Mener du dermed, at de skulle koste 2.000??
Står man med et ønske om at anskaffe sig en så handicappet hund, som FB og EB er -så mener jeg helt oprigtigt, at prisen bør være det allersidste allersidste man forhører sig om!
Det mener jeg iøvrigt også om alle handler, der omhandler dyr!
Man kan jo så selv prioritere om man vil købe eller ej?!
Jeg vil da langt hellere give 20 tusinde for en hund, og vide mig sikker på sundhedskrav er opfyldt (Hvis man overhovedet kan tale om "opfyldelse hvad disse racer angår?) -End at skulle kaste 50-100 tusinde i hunden senere i dens liv, pga. dyrlægeregninger!
Følgelig vil det "smerte" i min pengepung -men hellere stå med et sundt individ -end den smerte (der er SÅ uendeligt meget større) at stå med et sygt dyr!
Jeg vil da gerne eje en Ferrari -bevares det skulle da ikke genere mig at have røven fuld af penge.. Men den har jeg ikke råd til, og har derfor prioriteret en anden bil!
Sådan bør det s'gu da også være med vore dyr!
Vælger man en sygdomsbefængt race -så er der en stor risiko for, at den kommer til at koste kassen senere -hvis den da ikke bliver aflivet i en tidlig alder -grundet sygdom, så hvis jeg ikke ville betale pengene -så ville jeg istedet prioritere en sundere og billigere race -længere er den ikke i min bog!
feb 2007
Hold nu en prober tone de damer og herre
jun 2005
Jeg er så en af de købere der betaler ved kasse A -uden sprøgsmål!
Er kriterierne opfyldt -ser jeg ingen grund til, at parlamentere om prisen!
Jeg forudsætter at den opdrætter jeg har besluttet mig for, har avlsmaterialet gennemtestet -og det har givet også været en bekostelig affære!
Eksempelvis kan visse øjenlysninger kun (sidst jeg blev opdateret) udføres i Norge.. Det koster en sjat, at smutte en tur derop.
Tiden, opdrætter har brugt -mener jeg også gerne må belønnes -ISÆR hvis jeg står med en hund, der er langt mere levedygtig end dens racefæller!
Derudover, har jeg intet imod at priser bliver diskuteret på et generelt plan!
Jeg har da øjne i hovedet og kan da sagtens se, at priserne er eksploderet..
Men som nævnt -prisen står ikke til diskussion når jeg køber -tilgengæld bliver jeg en kælling hvis jeg er blevet snydt!
apr 2006
Hvem bestemmer hvad rimelig profit er?? Synes man skal huske på at for mange opdrættere er det et døgnarbejde i 8 uger at have hvalpe... = tabt løn udover de omkostninger der er forbundet med opdrættet...
Indfør forbud - jeg tror næppe du ved hvad det koster at opdrætte et kuld hvalpe, ej heller hvor meget arbejde der ligger i det... Det er ikke nogen stor overskudsforretning.. Jeg tjener i hvert fald mere ved at gå på arbejde som elev ;O))))
sep 2009
En Schæfer af fineste afstamning koster omkring 8000, hvilket også gælder for Rottweiler og labrador retriever. Det er altså ikke billigere, ihvertfald ikke i den målestok, at opdrætte Schæfere og lignende, end det er at opdrætte modehundende. Prisen er bare en helt anden, og det er pga. udbud og efterspørgsel-princippet... Det er også grunden til, at folk er begyndt at impotere hunde fra udlandet af i stedet.
apr 2006
Altså bliver kostprisen mindre pr. hvalp ved store kuld... Hverken den franske el den engelske bulldog er just kendt for sine store kuld...
Ingen tvivl om at udbud og efterspørgsel også har en indvirkning... Men det har udgifterne nu engang også
feb 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 535
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
Michelle aka fie
det er da rart at høre at du ikke har noget imod at fortælle prisen på dine hvalpe, men faktum er at mange opdrættere jo siger at de ikke vil sælge til folk der spørge til prisen som noget af det første, fordi den ikke burde være det vigtigste. Nu er jeg selv på SU og jeg gad da ikke bruge uger på at besøge en hvalp som var lige den rette for mig, og spinke og spare så jeg efter de 8 uger havde råd til at givede 10.000 for den som jeg regnede med den kostede og så kostede den måske 15-20.000;
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Ikke at der er noget galt i at kigge efter billigere alternativer, men prisen må bare ikke blive førsteprioritet. I sidste ende er det bedre at have den bedste hund end den billigste - især hvis man ønsker at avle (og hvis man virkelig tror på at opdrættere tjener så fedt, så tror man vel også på at de penge er tjent ind ved første kuld, så hunden betaler sig selv uanset hvad den koster).
Hvis pris er et problem, så drop den engelske - de er besværlige og dyre at avle (stor risiko for kejsernit) og har for mange sundhedsmæssige problemer. Den franske er generelt billiger og sundere.
Jeg har også hørt godt om holland, men det er længe siden, så jeg ved ikke om det stadig gælder. Tyskland skulle egentlig også være overkommeligt - du kan prøve at kigge via VDH (tyske FCI klub)
sep 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 266
sep 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 266
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
er helt enig.
Ang det med at man ikke ved prisen var for mit vedkommende en kommentar på de opdrættere der ikke vil oplyse det som noget af det første da det ikke burde være vigtigst, og nej det burde det ikke men man er jo nødt til at få svaret et eller andet sted fra hvis man vil have en chance for at spare op
man har måske (i hvert fald hvis man er på SU he he) sparet i et år mens man har ledt efter rette opdrætter og får så først at vide 3. gang man besøger sin hvalp at det altså ikke er 12.000 som man troede men 18-20.000 det er da ikke fedt
jun 2005
Iøvrigt ville jeg hellere spare op et år, end at risikere at gøre køb på sundhed.
Det er almindeligt i dag, at finde Schæfere, Dobere, Rottweilere (hvalpe) som koster mellem 8-13 tusinde.
Som nævnt, kan jeg sagtens se at priserne er eksploderet!
Og jeg har såmænd heller intet mod, at man køber en billigere hund -men i mine termer bør det være mere "held end forstand" -fremfor direkte at søge efter billigere hvalpe!
Jeg mener blot, det ikke bør være en primær faktor for; hvorfra og hvad man leder efter som køber!
Især ikke hvis man leder efter en ekstrem avlet race med store sundhedsmæssige problemer -der ville jeg hellere end gerne smide dobbelt op -hvis det gav større garanti for sundhed.
feb 2007
Jeg vil gerne udstille og avle på en af disse racer, MEN det skal være med sundhed i fokus. Dvs henter jeg fra udlandet er det med FCI tavle så den kan registreres i DKK, alt gennemtjekkes, altså racerelaterede sygdomme osv. Derudover ville jeg gerne have hvalp fra en hund der selv har født og ikke via kejsersnit.
Det er ikk fordi jeg ikk kan spare pengene sammen, slet ikke, har som sagt mange år endnu til der skal anskaffes en ny hund. Jeg synes stadig det er mød urimeligt at man skal betale så meget for en hund, lige meget hvad der ligger bag..
I siger det selv, om der er 10 eller 2 hvalpe, så koster der jo det samme, og jeg ved godt EB laver små kuld osv.
Micelle: Jeg har jo netop undersøgt, hvordan det nogenlunde ville å økonomisk hvis man skulle avle disse hvalpe og der er kejsersnit osv inkl. HVIS det skulle ske så jeg har i hvert falde en fornemmelse af hvad det koster at lave et kld hvalpe.
Daniel: Ja jeg ved godt der er stor forskel på de hunde, især motionskravet, men sindet ligger meget tæt op af hinanden på dem jeg har mødt og også i forhold til hvad jeg har læst om.
Grunden til at jeg gerne ville udstille og avle på disse hunde, er jo netop for at forsøge at tilføre racen nogle sundere egenskaber, mht benstilling, længere snude osv.
Hvis jeg har en EB der har gode sundhedsresultater, men ikk får gode bedømmelser i udstillingringen, ville jeg da netop avle på den for så ved JEG jo at trods hunden ikk er champ. så er den sund og ligner stadig en EB uden div. skavanker. Jeg ved godt det tager mange generationer at få avlet sygdomme ud af disse hunde, men man skal jo starte et sted.
mar 2006
feb 2007
Jeg kan sagtens se problematikken i garanti, møde med hvalpen og forældredyr, kommunikation mellem opdrætter og køber ovs.
Men mange tak for svar til jer alle
apr 2006
Kan fortælle at vi havde udgifter for omkring 40.000 kr på vores kuld... Dertil kan så ligges 9 ugers ferie for at passe dem... Ja, vi havde et overskud, hvis ikke man kigger på alle de timer vi lagde i det, MEN jeg ville tjene bedre ved at gå på arbejde... Vel og mærke som elev ;O)
Synes det er fint at kigge udenlands, hvis ikke de danske opdrættere lever op til ens krav om fx sundheden... Min næste hund bliver hentet i Sverige af netop den grund.. Men at kigge den vej i håb om at spare penge - det forstår jeg ikke...
feb 2007
Jeg regner med indkøb af tæve ikke er medregnet??
parring
skanning
vacc.
chip
ormekur
stambog
hvalpefoder til hvalpe og til mor i drægtighedsperioden
Jeg mener så heller ikke at det er nødvendigt med 9 ugers ferie for at holde øjem ed halvpene. Jeg ville først tage fri en ue inden fødsels og så en uge eller to efter. Derefter ville jeg nok gå ned på deltid.
Kan ikke se hvad hvalpene får ud af dine 9 ugers ferie?
Kennel Molosshuset:
Tak for invitation:)
Jeg ved godt at man ikke kan vende hele udstillingsverndene om ene mand, men man skal jo starte et sted
feb 2007
Kennel: Jeg ser i hvert falde også frem til at blive en del af bulldogverdenen! Det er nogle skønne hunde og hvis bare vi kan lave fælles front om at sætte sundhed i stedet for udseende i fokus, sys jeg vi er noget langt
Bulldoggen: Jeg er ikke i tvivl om at nogle folk gør et fordi det er en hobby og jeg har bestemt ikke noget i mod at folk tjener på deres dyr, slet ikke. MEN jeg sys det er voldsomt når indtjeningen er så stor. Men selvfølgelig, hvis de kan sælge til de priser, så hvorfor ikk gøre det?
feb 2007
19000 er da helt vildt...
Men lige meget hvad, hvis mine beregninger ikke holder stik, æder jeg gerne mine ord i mig igen, jeg synes bare det lyder liiiige overdrevet nok med de udgifter til hvalpe.
Forresten så mener jeg ikk udstilling, forsikring, træning osv skal betales af fremtidige hvalpekøbere. Dette gør jeg for min egen skyld og for at have det godt med min hund...
feb 2007
Jeg tror faktisk os den her pris var indenfor åbningstiden, så det kan sagtens være et bliver dobbelt op udenfor, men så er det 12.000. og det er jo hurtigt tjent ind igen hvis tæven bare får 2 hvalpe.
Men 18.000 er godt nok vildt, men det er jo noget man må tage med når man avler
feb 2007
"Går man op i generel sundhed, kan jeg slet ikke forstå man overhovedet falder for de tre racer du har valgt at have."
Hvorfor skal man vælge racen fra? Det hjælper jo ikke den race i længden for der vil stadig være andre som køber disse hunde. Så er det da bedre at gøre en aktiv indsats for at få bedre sundhedsresultater, end at se passivt til?
feb 2007
Jeg vil til hver en tid have sygeforsikring på en EB eller FB, da de netop har tildens til sygdomme og at de ikke dækkes af sygeforsikringen også taget med i overvejelserne.
Jeg synes igen, det er helt fint at tjene penge på sine hvalpe, jeg synes bare det er ærgerligt at markedsprisen er skrutet så højt op så dødelige mennesker med en smule fornuft løber den anden vej, når de ser "prisskiltet".
mar 2006
feb 2007
Meeeen hun har nu nogle fantastiske hunde
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Annoncer: 1 Svar: 293
mar 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 1.032
Er man ikke kun forpligtet til at betale skat og moms efter et vis antal kuld pr år?? Noget med hobby opdræt og 3 kuld?
apr 2006
jan 2010
apr 2006
jan 2010
mar 2006
mar 2006
Er det i særlige butikker, eller gælder det hvorsomhelst?
apr 2006
jan 2010
Også selvfølgelig kan ALLE udgifter du har på dine hunde trækkes fra, alt fra varme til hvalpene, kørsel o.s.v., udgifter man ikke ville have, hvis der ikke var hvalpe. Så jo flere regninger m.m. du gemmer og trækker fra (småtingene kan igså nemt løbe op) jo mindre skal du betale i skat og moms. og er den den eneste indtægt man har, at man f.eks. har kennel, ja så har man selvfølgelig også sit "rigtige" skattefradrag.
mar 2006
EB/FB billigst/bedst??