Forlænget løbetid !!! {{forumTopicSubject}}
Ayla har nu været i løb siden d. 14/2 ??? Hva sker der lige, det er 39 dage nu ?
Har snakket med dyrlægen om det og hun siger jeg skal være utrolig obs på forandringer, af frygt for livmoderbetændelse.. Men Ayla spiser og drikker normalt, har masser af energi og flyver rundt som hun plejer,,( 7-9-13),,men hun er hanhundegal og de er vilde med hende,,,og de får stadig lov til at springe på ? jeg fatter det simpelthen ikke ? Hun bløder sådan lidt vandigt blod, helt rød men transparent.
Hun skal striliseres her d. 19/4,,datoen er sat efter hendes første blødningsdag,,men nu ved jeg da snart ikke om det kan lade sig gøre p.g.a. blødning,,
Har i prøvet noget lignende med jeres tæver ??
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 1.170
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 53 Svar: 1.887
Uba er lige blevet steriliseret for 2½ uge siden ,,og det viste sig at hun var midt i en skjult løbetid,,det er heller aldrig sket før,,hun er altid kommet i løb juni og dec..
Forstår simpelthen ikke hvad der er galt ???
aug 2007
Følger: 51 Følgere: 50 Emner: 376 Svar: 3.645
Jeg har dog før oplevet at en af mine tæver har haft en 2-delt løbetid, det tror jeg det er
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 150 Svar: 1.213
Oda's 2,5 løbetider har også været mærkelige - første gang i august varede 3 uger så kom hun igen omkring oktober, dog kun en lille uge og efterfølgende er hun nu igen, hvor det også har varet en 3 uger eller noget....
jan 2008
Har chelsea også haft hvalpe ? Ayla begyndte med de der utidige løbetider efter hun fødte Taluts kuld for 2 år siden. Det første år efter gik der 2-3- mdr. imellem hver. Hun fødte i feb. - løb i maj - Juli -okt - dec - marts - nov. og så nu d.14 /2,,men i de normale ca. 21 dage..hmmm
Hvad mener du med en 2 delt løbetid ? :o)
jan 2008
Jow de plejer også at følges ad,, i Juni og dec,,og det har de gjort siden Ubas første løbetid,,men så var det at Ayla fik hvalpe og så er der gået helt rod i det,,Uba har dog været stabil, undtaget denne gang hvor hun først skulle i juni ,,men faktisk havde ægløsning da hun blev steriliseret !!! Hun havde hverken blødt, var hævet, pylret, tissede mere eller var interessant for de andre,,så dyrlægen siger at det var en skjult løbetid.
Som hun begrunder med - en teori - om at tæver har en cyklus, som de ikke kan slippe udenom , men i flokken er det kun alfatæven der er berettiget til parring,,derfor lægger de øvrige tæver en dæmper på deres ydre tegn på løbetid for ikke at skabe splid .
Jeg synes i grunden at det lyder meget logisk.
jan 2008
I ved så meget og har altid et par erfaringer at dele ud af :o)
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Så længe hun ellers er sund og rask, så er mit bud også, at det er fordi du har 2 tæver, der har påvirket hinandens løbetider.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
Og det kan du godt, selv om hun stadig bløder. Man siger, at tæver, der steriliseres midt i en løbetid, kan være lidt lænegre om at blive normal, men der er stor forskel mellem tæverne på dette punkt. Min egen tæve ændrer sig stort set ikke under løb, så hvis jeg valgte at sterilisere midt i løb, tror jeg ikke der ville blive problemer.
Rent operationsteknisk er der ingen problemer. Det er lidt mere bøvlet, da der er lidt øget blodtilførsel til livmoderen i denne periode, men det er slet ikke noget problem. Og bestemt lettere end hvis hun står med en akut livmoderbetændelse om nogle måneder.
jan 2008
Tusind tak for svar. Jeg har det også godt med at hun skal steriliseres.
Jeg fik jo også at vide , da uba blev det, at de har en blødertendens under løb, så næsten uanset hvor man rører dem så bløder de,,og at det ikke er en operation for uøvede.. så jeg blev sgu ærlig talt lidt nervøs.
Uba sprang jo også et blodkar dagen efter og måtte ha' et kompres på,,lidt grimt synes jeg nok,,så jeg er jo klart nervøs for at Ayla skal samme tur igennem,,,jeg kan jo ikke undvære nogen af mine piger og drenge ;o)
Min dyrlæge siger også at vi indtil videre holder fast ved d. 19/4 medmindre der sker noget andet. Så jeg håber og tror det bedste :o)
Forlænget løbetid !!!