Muskelkrampe - sukkerkold - epilepsi? {{forumTopicSubject}}
For nogle måneder siden fik min dansk/svenske gårdhund et krampeanfald. Det varede max. 1 minut (det føltes som en evighed) - men bagefter var han helt på toppen igen. Vi ringede til dyrlægen dagen efter, og fik en tid. Her fik han taget en blodprøve. Hun syntes ikke at det helt lød som epilepsi - han havde hverken fråde om munden, han tissede ikke, og han kunne så'n møve sig forvirret frem, og var ikke fuldstændig lammet.
Resultaterne fra blodprøverne kom, og det så tilsyneladende ud til at han havde haft lidt lavt blodsukker. Men ellers var ALT perfekt.
Hun fortalte at dette kunne ske med alle hunde, at de en enkelt gang eller 2 i deres liv, kunne få sådan et anfald, uden at det behøvede at betyde epilepsi, eller anden sygdom. Og hvad vi ved af - er det ikke sket siden.
Vi satte os ned og tænkte over det, og den nat han fik sit krampeanfald, havde han ikke spist så meget i løbet ad dagen - han er "selskabspiser" - og da min kæreste og jeg ikke havde været hjemme samtidig, og derfor spist hver for sig, på forskellige tidspunkter, tænkte vi, at han måske havde "glemt" at spise - og derved kunne ha' gået sukkerkold.
Så forleden dag besøgte vi hans hunde-bror, og der oplevede at broderen gik i en fuldstændig tilsvarende krampe. 2 gange endda! Jeg rådede straks ejerne til at få noget mad i ham - så da hunden var ved at være ved sine fulde fem, efter andet anfald, blev der smurt et par leverpostejsmadder, og de blev spist med velbehag. - og krampen stoppede.
Det skal siges at min hund er meget slank - og broderen har for nyligt tabt sig en del (den var overvægtig).
Min teori er at de kan gå sukkerkolde - er der nogen der har hørt noget lignende? -Jeg har hørt det før om jagthunde, når de skal yde max, men er der nogen som af -eller bekræfte det?
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg selv har aldrig set det.
Min gamle hund var ekstremt småtspisende og kunne godt gå i dagevis uden at tage føde til sig. Jeg har ikke oplevet, at han på på nogen måder havde symptomer på for lavt blodsukker.
Men hunde er forskellige - og det kan da også ske, at han havde symptomer, som jeg ikke havde mulighed for at se.
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 69
Muskelkrampe - sukkerkold - epilepsi?