598 visninger
|
Oprettet:
Fordele/ulemper ved sterillisering {{forumTopicSubject}}
Eller hvordan man nu staver til det *GG*
Daisy skal jo nok lige sterilliseres her i løbet af året.
Vi jo nødigt ha der sker uheld med hende og Baltazar. (hvis det overhovedet kunne lade sig gør med den størrelses forskel) Av av stakkels Daisy :o(
Ja og så går jeg jo og er lidt nervøs for om Daisy bliver 100 % den samme efter hun er blevet sterilliseret.
Hvad er jeres erfaring? Har virkelig ikke en dyt forstand på den slags.
Ved selvfølgelig godt at det er godt at de slipper for at komme i løbetid og alt det der. Er der flere fordele?
Og hvor meget anderledes bliver de?
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.968
pelsen kan dog blive mærkelig og de har en tendens til at blive tykke men der kan man jo som ejer bare holde mere øje med foder og motion...
plus der altid er en risiko ved narkose...
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.726
Suk. Det er ikke let at være hundeejer og skulle tage så store beslutninger
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.968
maj 2005
maj 2005
maj 2005
Har bare hørt noget med at de bliver anderledes i deres væremåde/opførelse. Og jeg kan jo så godt li Daisy som hun er nu og tanken om at hun skulle bliver anderledes... puha!
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
- Risikoen for mammatumorer (kræft i mælkekirtlerne) reduceres markant hvis hunden steriliseres tidligt (100% hvis det sker inden 1. løbetid, 70% hvis det sker mellem 1. og 2. løbetid).
- Hunden risikerer ikke at få pyometra (livmoderbetændelse). 60% af alle intakte tæver vil i løbet af deres liv få livmoderbetændelse (statestik på hunde som når at blive over 9 år), og behandlingen af livmoderbetændelse er i de fleste tilfælde sterilisation og dette medfører en større risiko idet hunden jo så vil være syg under operationen.
- Ingen løbetid, og dermed heller ingen falske drægtigheder. Falske drægtigheder er stressende for både hund og ejer:-)
- Ingen risiko for uønskede parringer (abortsprøjter har en del bivirkninger).
Ulemper
- Der er en lille risiko for at tæven bliver inkontinent. Risikoen er størst hvis man steriliserer meget tidligt og man anbefaler derfor ofte mellem 1. og 2. løbetid (for at nedsætte risikoen for inkontinens og samtidig få gavn af at risikoen for mammatumorer nedsættes).
- Hundens skal ofte fodres mindre for ikke at blive overvægtig (Hov, det er da vist en fordel).
Omkring narkosen, så bør det ikke afholde en fra at få hunden steriliseret. Narkosen er i dag så god og sikker at risikoen er minimal. Midlerne er de samme som bruges til mennesker og de er meget, meget sikre.
Så jeg anbefaler i høj grad sterilisation. Tidligt hvis hunden ikke skal anvendes i avl og ved min egen tæve (som jeg jo avler lidt på) så bliver hun steriliseret lige så snart hun har fået sit sidste kuld.
maj 2005
Hun skal helt klart steriliseres!
Det med at hun bliver overvægtig, skal jeg nok passe på. Nu er hun jo også så aktiv og kommer ud at løbe hver dag og går til agility. Så må jeg finde ud af hvor meget foder hun skal ha.
Det skal nok gå :o)
maj 2005
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.275
Dog kender jeg en del tæver der er blevet inkontinente og selvom risikoen er statistisk lille, så er den der og det er meget bøvlet af rigtig mange årsager når det sker.
MEN, ikke desto mindre kan jeg kun anbefale det, eventuelle minusser opvejes af alle plusserne synes jeg.
Jeg går bare og venter på at der kommer lidt større afstand fra Misjas sidste løbetid
Så pøj-pøj med det Anita
maj 2005
maj 2005
Ved desværre ikke hvad der er bedst. Synes måske også det lyder lidt volsomt at få det gjort på en gang.
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
sep 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 7 Emner: 344 Svar: 2.084
fordele: undgår falske graviditeter
undgår løbetid
hormonelle svingninger
ikke så kuldret i hovedet, som når hun var i løbetid
mindre risiko for underlivsbetændelse og kraft.
Ulemper:
En smule mere konet end pjattet (som forskellen på en teenager og en "voksen" kvinde)
tyk!
lige efter operationen reagerede hendes hormoner kraftigt. Hun fik bla en godartet knude i den ene pat. Alt er i oprden igen.
Fordele/ulemper ved sterillisering