674 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Skyggefobi-kan det kureres? Skyggefobi-kan det kureres?

Vi troede det gik så godt med Yoda efter at han fik et fantastisk nyt hjem med masser af træning og en kæreste i form af en hun rottweiler. Men i dag ringede hans nye ejer til mig med en trist nyhed. Han har talt med en adfærdsvejleder efter at han gentagne gange har haft problemer med at komme i kontakt med Yoda fordi han har jagtet alt lys, skygger, ting der blinker.

Vi har godt lagt mærke til dette, han har til tider været helt besat af lysglimt når vi har siddet ved bordet og spist f.eks. og lyset har glimtet i bestik eller ure.

Det fortalte vi selvfølgelig den nye ejer, Claus, og troede ellers at han ikke ville få flere problemer med det da Yoda skulle være udehund og dermed ikke komme ind i huset.

Men efter at Claus har fået ham er problemet eskaleret og fordi vi ikke har vidst det var så farligt- og iøvrigt ikke vidste hvad vi skulle gøre ved det udover at fjerne det der blinkede, så mente adfærdsvejlederen at problemet kun ville blive værre til han mere eller mindre er fuldstændig skør, med mulig aggressiv adfærd til følge

Så hun mente der var en udvej, og det er at lade ham sove ind. Der er en spinkel mulighed for at han med masser af træning måske kan komme over det i løbet af 2 til 3 år. Og det har Claus ikke overskud til hvilket jeg udmærket forstår. Han sagde at han gerne ville give mig ham tilbage, men der var en grund til at vi gav ham til Claus. Og vi kan ikke finde et nyt hjem til ham da adfærden kun vil blive ved.

Er der overhovedet intet at gøre? Jeg er indstillet på at hvis der ikke er noget at gøre så er aflivning den bedste mulighed. Men hvad siger i, er det et eller andet vidundermiddel vi har overset?

Ikke at jeg tror det men man har lov at håbe

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skyggefobi-kan det kureres?
  • #1   4. mar 2010 Der er kun træning... Men hvis et ikke kan overskues så er aflivningen udvejen..

• #2   4. mar 2010 Det kan trænes væk men som med alt andet tager det tid og hvis man ikke vil bruge den tid, så er det vel bedre den sover ind.. Min egen tæve har selv været panisk for skygger men mest uden for når det var mørkt, det tog mig lidt over 1 år at træne det væk, men det er lykkes.

• #4   4. mar 2010 Jeg undrer mig over at adfærden er blevet SÅ ekstrem i det nye hjem, når det kun var en lille reaktion på lysglimt da den boede hos jer.
    -hvad er ændret (udover et nyt hjem self)? Bliver den aktiveret, får den daglige gåture osv

Der findes ikke et vidundermiddel der kan klare den slags med et snuptag. Træning træning træning er eneste måde at komme af med problemet, og den slags tager self tid (selvom jeg nu nok tror det kunne gøres på mindre end 2-3 år)

• #6   4. mar 2010 Hans nye ejer træner IPO med Yoda og går meget op i det. Går til træning 2 gange om ugen, træner med ham hjemme, er hjemme det meste af dagen. Det perfekte hjem til en meget aktiv hund som Yoda som har lidt under at vi ikke selv har kunne aktivere ham korrekt.

Jeg vil nok set i bakspejlet sige at hans reaktioner på lys kan være meget kraftige. Han har kravlet på vægge og kan godt stå og stirre ind i en væg mens han venter på at der kommer en skygge han kan jagte. Og Claus siger som sagt at denne adfærd er blevet endnu værre.

På Claus lød det meget alvorligt i går, adfærdsvejlederen var fra dyrenes beskyttelse og hun mente som sagt at der kun var en udvej.

Kan i anbefale en EKSTREMT god adfærdsvejleder fra Nordjylland- eller evt. en der er parat til at køre langt som så kan komme op og se ham live og give ham vedkommendes vurdering "in person". En der har erfaring med adfærden? Jeg vil gerne selv betale hvis Claus ikke selv tror på projektet men er villig til at prøve, for Yoda er en ekstrem dejlig hund og har udviklet sig enormt på den måned Claus har haft ham smiley det er sådan en skam at han ikke skal have et fantastisk liv derude.

• #7   4. mar 2010 Han er bestemt ikke skræmt, han er faktisk meget selvsikker og synes han ejer hele verden. Kaster sig over dummyen og holder fast som gjaldt det hans liv. Og har lært rundering på godt 3 uger. Men han er blevet fuldstændig besat af disse skygger smiley

Kommentér på:
Skyggefobi-kan det kureres?

Annonce