{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
730 visninger | Oprettet:

Temperment, kontakt hund og hf imellem {{forumTopicSubject}}

Der er jo stor forskel på hundene, og der er stor forskel på mennesker..

Jeg har det sådan at de hunde jeg har haft, gerne vil ha kontakt, dog uden at søge den selv.

Når vi er ude, så er kontakten helt i top, hunden holder hele tiden øje med mig, og kommer ved mindste lyd der kommer fra mig, hvilket er dejligt, at den holder øje med mig.

Når vi så er hjemme, så lægger hunden sig og den søger ikke kontakt, ud over npr der mad og der falder lidt godt af,

Jeg har denne opfattelse, at hunden err i balance og i harmoni med sig selv.

Men det er nok osse en del med hvilket temperment man udviser, der er jo foskel på tempermeneter når vi er ude eller hjemme.

Hunden kører ret højt i sine drifter, men det er dejligt at man kan få hunden til at slappe helt af når man er hjemme..

Jeg har jo ikke de helt store problemmer, når det gælder hunden. det er dejligt at man kan sidde i ro og fred og læse sin avis, uden at hunden står og glor eller vil nusse hele tiden....

Ja sådan har jeg det...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Temperment, kontakt hund og hf imellem
  • #1   22. feb 2010 Ja, jeg har det lidt anderledes.

Jeg gider ikke en hund, der bare ligger og sover, når den er hjemme. Jeg vil have gang i gaden, jeg vil have at min hund skal være en del af min hverdag - og HELE min hverdag.

Så jeg belønner kontaktforsøg, hvis forsøget foregår på en hensigtmæssig måde.

Vi leger ofte på hundens initiativ - også indendøre. Det er noget vi nyder. Vi er kammerater, min hund og jeg ;o)

For mig er tæt kontakt ikke kun noget, der foregår på en træningsplads.

• #2   22. feb 2010 *CH* Tavlemafioso !

Jeg kan sagens føle dig,

Men det er det samme med dens søskende, som er tjenestehunde ved politiet og forsvaret.

Så om det bare er hundens temperment eller om det er en samblanding af temperment imellem hund og fører som smitter af..eller om det bare ligge til den..er jo et spørgsmål...

Når vi er i haven , så er der gang i hende, så skal der godt nok leges mv..

• #3   22. feb 2010 Det er jo både/og, vil jeg mene.

Min hund har en effektiv tænd/sluk knap. Han har ikke brug for at tonse rundt hele tiden og er da også i ro, når jeg ikke har tid/lyst til at være aktiv med ham.
    Men har jeg det - og han kommer og spørger til noget gang i gaden, så er det det, han får ;o)

Hans kuld generelt lever forskelligt - nogle er sportshunde, nogle er tjenestehunde i henholdvis politi og militær og andre er udelukkende familiehunde.
    Og i alle modeller er tænd/sluk jo en vigtig egenskab for en hund at have.

Så er det bare lidt forskelligt, hvordan vi bruger knappen ;o)

• #4   22. feb 2010 Jeg tror det kommer meget an på race og hundenes individuelle temperament. De Belgiske Hyrdehunde har f.eks. en meget intens førerbinding, men det betyder ikke at hunden ikke er i balance og harmoni med sig selv, blot at den er racetypisk - og ja, det er i høj grad et temperamentsspørgsmål om hvorvidt man bryder sig om det eller ej.

Jeg arbejder hjemmefra, så Lia har så lært at ligge stille og roligt mens jeg sidder ved computeren, men går jeg på toilet eller sætter jeg mig for at se fjernsyn, jamen så er hun der med det samme og skal som minimum helst sidde på skødet.

Men som sagt, det kommer også an på hundens temperament. Min første tæve (også en Belgier) var også kontaktsøgende, men slet ikke i samme grad som Lia.

Det er lidt sjovt hvordan man ofte tydeligt kan se raceforskelle blandt hunde. Når vi besøger venner og familie med racer, der temperamentsmæssigt ligger et godt stykke fra Lia (terriere og selskabshunde), så er det en helt, helt anden hundeoplevelse. smiley

• #5   22. feb 2010 Lige præcis, Dina...

• #6   22. feb 2010 Dina, det er jo præcis det der sker, når hund og ejer har lært hinanden at kende - og hvis ejer har været forholdsvis konsekvent med, hvad der sker under hvilke forhold.

Hunden gør det, der plejer at give gevinst i en given situation og ved udmærket godt, at den samme adfærd i en anden situation måske ikke giver gevinst - og så er det jo ikke svært for den at regne ud, hvad der skal gøres ;o)

Og det er jo det, der er årsagen til, at Babett og Cassius har to forskellige handlemønstre indendøre.
    Babett har ikke fået belønning for kontaktadfærd, det har Cassius. Og vupti - den ene tager aldrig kontakt inde, den anden gør.

Når det kommer dertil, så er en hund, hvad man gør den til ;o)

Kommentér på:
Temperment, kontakt hund og hf imellem

Annonce