{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
983 visninger | Oprettet:

hvem ved?? {{forumTopicSubject}}

Dette er KUN et spørgsmål! Hvis man pludseligt bliver overfaldet af en person mens man lufter hund, og hunden så forsvarer sin ejer....... hvad sker der så med hunden?? Skal man erstatte skaden på personen der overfaldt en, og kan politiet forlange hunden aflivet??
Vi er nogle stykker der mener lidt forskelligt, og derfor spør' jeg jer om I ved det??
Heldigvis er det ik' sket, og jeg håber da heller aldrig jeg bliver udsat for det :o)
Det er kun ren nysgerrighed :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvem ved??
  • #1   8. feb 2010 som hundeejer har man som udgangspunktet altid erstatningspligt overfor skader hunden forvolder (dertil har vi jo så den lovpligtige ansvarsforsikring)

    Men har skadeslidte selv været medvirkende til at skaden opstod, kan erstatningen helt eller delvist bortfalde.


  • #2   8. feb 2010 Jeg kunne forestille mig at, hvis det kommer til en retssag, vil sådan episode kunne sidestilles med selvforsvar - altså ligesom hvis du griber en tung genstand for at forsvare dig, så er et hunden der agerer forsvar. Men det kommer nok an på advokater og dommer. Som Michelle skriver, vil du som udgangspunkt være ansvarlig for de skader din hund forvolder. Det er du jo også hvis den angriber en indbrudstyv, mens du ikke er hjemme, og der ikke er tydelige advarselsskilte med f.eks. "vagthund" på alle indgange (døre og vinduer)

  • #3   8. feb 2010 Okay :o) det vil sige at selvom hunden vil forsvarer sin ejer, så kan ejeren risikere at skulle betale helt eller delvis erstatning til personen der vælger at overfalde hundens ejer??? har jeg forstået rigtigt??
    Og der er ikke andre hunde indblandet, KUN 1 hund og dens ejer og en person der overfalder.
    Altså HVIS vi forestiller os at jeg kom gående med min hund på gaden, og så pludseligt kommer der en person (uden hund) der overfalder mig, og min hund så hopper på personen.
    Skal jeg så erstatte skaden på vedkommende? og hvad vil der ske med min hund?



  • #4   8. feb 2010 Din hund vil der næppe ske noget med, medmindre self du har kommanderet den til angreb (hvis du f.eks. trænede IPO e.l. må hunden jo ikke bruges som våben)

    Men ja, i princippet er du erstatningspligtig, men du vil sandsynligvis ikke komme til at betale noget, idet den skadeslidte jo må siges selv at have været medvirkende til skaden


  • #5   8. feb 2010 Ja, du kan nok godt komme til at skulle betale evt. erstatning - hvis modparten stiller krav om det. Men derfor har man jo også en lovpligtig ansvarsforsikring, så du kommer ikke selv til at betale noget. Og når omstændighederne bliver taget i betragtning, er det meget utænkeligt at det har nogen konsekvenser for din hund.Det ville i hvert fald være meget forkert - og var det mig i den situation ville jeg anke det!

  • #6   8. feb 2010 Og ja, som Michelle skriver, er det højst sandsynligt at modparten ikke kan kræve erstatning, fordi det var selvforskyldt og vedkommende har begået en forbrydelse (overfald).


  • #7   8. feb 2010 NU begynder også debatten herhjemme ;o)
    Min mand sir' at det da ik' kan være rigtigt at hvis en indbrudstyv bryder ind hos os, og vores hunde så hopper ham/hende, så er det vores ansvar?? Hvis en tyv vælger at bryde ind, så må det da være personens eget ansvar???
    Jeg ville aldrig beordrer mine hunde til at angribe hvis jeg blev overfaldet, men jeg ved med sikkerhed at de passer på mig, så udover at passe på hundene ik' hopper på en overfaldsmand så skal jeg også undgå overfaldsmanden??? det lyder svært :o)
    Mht. skilte på døren, så tror jeg ik' at det behøves, for begge hunde gir' meget lyd fra sig hvis der rodes ved døren.....det må da være advarsel nok??


  • #8   8. feb 2010 Karina -det er to adskilte ting. Gerningsmanden skal self straffes for indbrudet (eller overfaldet), mens du er erstatningspligtig overfor de skader din hund forvolder.
    Men netop fordi gerningsmanden jo selv i høj grad var medvirkende til skaden, vil erstatningen med største sandsynlighed helt bortfalde.

    Så der er ikke grund til at bekymre sig over erstatning. For det første vil hundens ansvarsforsikring jo dække hvis det overhovedet skulle komme så vidt, og for det andet, er der jo taget forbehold for den slags i loven, idet den siger at hvis skadeslidte selv er medvirkende til skden, så kan erstatning helt eller delvis bortfalde (i dette tilfælde ville den jo så nok helt bortfalde)


  • #9   8. feb 2010 Mht. indbrud og hund, så besvarer advokaten fra vi med hund, netop det spørgsmål. (link fjernet)

  • #11   8. feb 2010 jeg havde en betjent ude på et tidspunkt, da jeg havde sikret min have, og ville vide om det var godt nok.
    han fortalte at var der lås på havelågen, og skilte om at der var en hund, så ville erstatning ikke komme på tale hvis nogen alligevel kom ind til hunden, det vil sige lavede indbrud og sådan noget.


  • #12   8. feb 2010 Maiken -det er nu ikke korrekt. Ingen andre end politiet kan kræve en hund aflivet (og politiet kan heller ikke bare uden videre gøre det).

    Hvis din hund bider mig (uanset om det er selvforsvar eller ej), kan jeg heller ikke forlange den aflivet. Men jeg kan melde episoden, og så kan politiet afgøre om hunden er så farlig at den bør aflives (hvis den vurderes at være farlig, vil den typisk skulle testes af en adf-behandler, som så kan give en anbefaling for eller imod aflivning).

    Og den med tabt arbejdsfortjeneste er jeg ganske sikker på er en skrøne.

    Men det er korrekt at tyven vil kunne kræve erstatning for evt skader. Men han vil næppe få noget ud af det, idet han jo selv var medvirkende til skadens opståen.


  • #13   9. feb 2010 Jeg takker for alle svarerne :o) Vi har ik' rigtig skilte på døren om advarsel, vi har kun et billede af en dobermann, men de kan jo hører hundene hvis man tog i døren. Så jeg vil håbe at jeg ALDRIG kommer i den situation :o)


  • #14   9. feb 2010 Hvis der ingen vidner er, er det bare at sige at han sparkede ud efter hunden = selvforsvar (en politimands råd).

    Jeg har skilte på alle indgange samt billede af en bjæfer og hun larmer så de ved hvad de går ind til hvis de går ind her ... Og hun vil til enhver tid beskytte mig. Ved ikke hvordan jeg skulle få hende til at lade være.

    Man må beskytte sig med samme styrke som man er oppe mod (kan ikke huske det præcise ordvalg). Bruger han våben kan du bruge din hund (som så her anses som våben).

    Men ellers må du ikke kommandere den til at angribe ...

    Har aldrig hørt om en hund herhjemme der bliver aflivet på det grundlag da der vil blive dømt til selvforsvar i de fleste tilfælde ...


  • #15   9. feb 2010 vi har skilte både på døre og udenpå havehegnet, samt at havelågen er låst indefra med en hængelås.

Kommentér på:
hvem ved??

Annonce