4.029 visninger
|
Oprettet:
Passiv rygning- vore hunde. {{forumTopicSubject}}
Ja, nu har jeg småluret i snart 6 mdr., og jeg er dybt imponeret over, hvordan vi behandler vore hunde.
Vi må ikke "kysse" dem, når vi er syge, de får bedre
(dyrere) mad end os, de kommer tiere til lægen osv. osv.
Ja, det gør Malou også. Men så er det, at jeg kom til at
tænke på rygning.........
Jeg ryger selv ret meget, men jeg går ikke ud og gør det,
som man jo nok ville gøre det med et barn i huset.
Så sp. er egentlig: hvad gør I??
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 898 Svar: 11.896
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.968
Folk må ryge ude i opgangen eller helt uden for, ikke i mit hjem!
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
nov 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 517
på hunde?
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
jul 2009
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 95 Svar: 2.275
Skal vi ik lige huske at det er hunde og IKKE børn... Jeg er ryger og folk kan ryge her så tosset de vil...
Ikke dermed sagt at jeg ville puste min hund lige i hovedet, men det ville jeg heller aldrig gøre med et menneske...
Jeg tænker ikke over det...
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Her bliver da luftet ud, men han får da sin daglige nikotin =)
nov 2008
nov 2005
Ja altså jeg har en datter på snart 5 år, og de må ikke ryge indendøre, pga. hende, og så pga. jeg ikke gider lugten i mine gardiner, tøj osv.
Men altså det er helt klart mest min datter der gør "udspillet" af at de ikke skal ryge i mit hjem.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
nov 2008
vel udsat for de samme - smiler - skadelige ting, som et evt. barn.
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
Men det er nu fordi, jeg ikke selv kan tåle det... Det har ikke rigtig noget med hunden at gøre...
jul 2009
Hvis der var et spædbarn i huset så ville jeg stadig ryge inde, dog nok ud af døren eller et vindue...
Iben:
Smag og behag...
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
nov 2008
tager vel lige så meget skade af rygning.
jul 2009
Ja det gør de, men det gør alle mennesker der træder ind ad din dør, både børn og voksne...
Hvis du vil undgå dette, så må du jo ryge udenfor. Der er ik så meget andet for
Jeg ville bare personlig ikke flytte min rygning udenfor pga. min hund...
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
Når jeg er nogen steder der ryges svier mine øjne og jeg får hovedpine og jeg går direkte hjem i bad og smider tøjet i vaskemaskinen ... Lader jakken ligge i bilen etc.
Om sommeren ryger alle ude hvis de er på besøg men min mormor, mor og søster som er kæderygere får lov at ryge i stuen her om vinteren. Mine dyr opholder sig ikke stuen når der ryges som regel. Kia nyser ved lugten af røg så hun lukkes ud og kattene fortrækker som regel også.
Men det er nu dyrenes eget valg (Kia har ikke adgang til stuen så her er det kattene).
Jeg lufter godt ud da jeg hader lugten af røg (er nok også miljøskadet efter 4 år på en lungemedicinsk afd. hvor der hver uge døde mennesker af rygerlunger, cancer i mund, svælg, lunger med metastaser her og der, 98% pga. rygning ) ...
nov 2005
Og jeg tror også det skader hunden lige så meget som os mennesker, eller næsten!
jul 2009
nov 2008
ikke.
jul 2009
Enig...
Men det er stadig en hund
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.106 Svar: 39.856
Det eneste sted der IKKE må ryges her i huset er i soveværelset:-). Men det er lige så meget fordi jeg er bange for at en af os skulle falde i søvn med en smøg i sengen. Så her er rygning forbudt.
Vi er begge hensynsfulde rygere, så når vi er i andre hjem, følger vi selvfølgelig deres regler. Og har vi besøg af ikkerygere, begrænser vi rygningen MEGET mere end vi ville gøre normalt, men vi VIL have lov at ryge i vores eget hus.
HVIS der var børn i huset her, ville vi nok begrænse det en hel del:-)
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Børn lever forhåbenligt mange mange flere år end hunden og har derfor meget længere tid til at udvikle de sygdomme der følger med rygningen.
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.074
Mette (savner Blackie)
sådan er det også her ved os.
M
jul 2009
Jeg ryger heller ik i soveværelset...
Men folk der besøger mig ved at jeg ryger, så jeg begrænser mig som sådan ikke når jeg har ikke rygere på besøg.
Men jeg er til gengæld også typen der lufter ud hver 5. minut
nov 2008
hvordan I andre har det med det.Jeg troede faktisk, vi var flere rygere
her på HG -smiler.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Jeg tager ikke særlige hensyn til hundene i forhold til røg
nov 2008
apr 2007
jep,det var bare til lidt kaffeslabaras og hundeleg
M
jul 2009
Præcis dét jeg mener...
Selvfølgelig er Bailey min lille baby og han betyder alt for mig.... Men han er stadig en hund
nov 2008
nov 2008
apr 2008
Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 35 Svar: 348
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Dermed ikke sagt at hunden har godt af røg, men jeg tror nu mine hunde lever fint alligevel:o)
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.985
jul 2009
Der er ingen der skriver at det BARE er en hund...
Der er stor forskel på at sige, at det er en hund og ikke et barn.
Og at sige at det BARE er en hund..
Og selvfølgelig er passiv rygning skadelig... Det er der ingen der modargumenterer...
Men sådan ligger landt nu engang...
Og hvor er det dejligt stadig at støde på fanatiske ikke-rygere som dømmer rygere
Men dig om det, hvis det hjælper dig til at sove bedre om natten
nov 2008
Det var bare min sædvanlige trang til at lære/vide mere.
Tal pænt til hinanden - tak.
jul 2009
Hvem taler ikke pænt
Jeg modsiger...
maj 2007
nov 2008
Mette: Glæder mig at høre. Jeg ryger indendøre lidt endnu.
okt 2007
Nogle mennesker får rygerlunger/cancer af meget lidt påvirkning i få år og andre bliver aldrig syge trods voldsom påvirkning i mange mange år. Kvinder er mest udsatte. Og som sagt har genetikken en del at sige.
Min side af familien er ret så "heldige" på det punkt på begge sider ligesom vi er med gode tænder :o)
Min søster (stedsøster) og hendes side er på begge sider meget uheldige. Meget lidt røg og deres kroppe påvirkes.
Min stedfar har røget i en hel del år og er meget skadet af det, nu er han stoppet og min søsters mor er pt. døende af cancer i svælg og lunger med metastaser til det meste af kroppen og min søster er som sagt på vej mod et liv med rygerlunger (fik konstateret begyndende rygerlunger som 22 årig).
Min mor og mormor har altid røget tæt uden problemer. Min mormor har så haft cancer 5 gange flere forskellige slags (bryst, lymfer, tarm etc.), dog ikke i lungerne ... Så om det er røgbetinget er ikke udelukket ...
Hvad siger dyrlægerne:
Passiv rygning skader dit kæledyr!
--------------------------------------------------------------------------------
Også dit kæledyr har fortjent ren luft!
Vores kæledyr er, ligesom os mennesker, følsomme overfor det miljø de lever i. Jeg møder, på Dyrehospitalet, i stigende grad hunde og katte med forskellige luftvejslidelser. En stor del af disse skyldes partikler og stoffer i indåndingsluften.
Den største synder er tobaksrøg. Det er tydeligt, at hunde og katte påvirkes af ejerens tobaksrøg i hjemmet. Hunde og katte kan, ligesom mennesker, udvikle astma og astmatisk bronkitis på grund af passiv rygning. Ofte fortæller ejeren, at dyret foretrækker, at opholde sig i soveværelse eller badeværelse, hvor der ikke ryges eller, at dyret gerne sætter sig ved det åbne vindue, når der ryges i huset.
Det er ikke længere til diskussion, om tobaksrøg og passiv rygning er skadelig, det er bevist med så stor tydelighed i alverdens undersøgelser, men der er ikke så megen fokus på, at også vores kæledyr er påvirkelige af røgen. Ud over astma og astmatisk bronkitis ved vi, fra amerikanske undersøgelser, at hunde og kattes risiko for kræftsygdomme øges væsentligt, hvis de er udsat for passiv rygning i hjemmet, altså akkurat som hos mennesker.
Symptomerne på luftvejslidelser forårsaget eller forværret af tobaksrøg er vejrtrækningsbesvær, og hoste. Hosten udløses ofte i forbindelse med, at dyret bliver ophidset eller i forbindelse med, at dyret spiser eller drikker. Katte vil evt. have tendens til at trække vejret med åben mund, noget katte ellers sjældent gør. Endelig har både hunde og katte øget risiko for infektioner i luftvejene med feber.
Hvis man er ryger og har kæledyr, så bør man overveje udelukkende at ryge udendørs. Det hjælper ikke kun at undlade at ryge i samme rum som kæledyret. Luften og dermed røgpartiklerne fordeler sig i hele hjemmet. Det er således heller ikke tilstrækkeligt, at ryge ved det åbne vindue eller under emhætten. Det er optimalt, at rygeren forbliver udendørs 10 minutter efter, at cigaretten er slukket, idet vedkommende udånder skadelige stoffer et stykke tid efter rygningen. Der går i øvrigt flere uger efter et rygestop før et hus er helt fri for røgpartikler. Disse partikler er meget tunge og hænger længe i møbler og tæpper selv efter, at den sidste cigaret er slukket.
Jeg oplever ofte, at et rygestop afhjælper patientens luftvejslidelser helt eller delvist, så yderligere behandling er overflødig. Samtidig har jeg flere gange hørt, at resten af husstanden glæder sig over, at røgen er flyttet udenfor!
Ligesom hos mennesker kan det være nødvendigt at behandle astma og astmatisk bronkitis medicinsk enten i form af tabletter eller ved inhalationsmedicin, som dyret skal inhalere via maske. De syge dyr får hurtig en fornemmelse af, at medicinen gør dem godt og er derfor villige til at suge medicinen fra masken. Det vigtigste er dog at skaffe dyret ren luft at indånde.
Hvis der er tale om snævre luftveje som hos nogle af de kort-snudede hunde-racer, så hjælper indendørs rygestop også, men det kan desuden være nødvendigt med operationer på næse og svælg for at skabe frie luftveje.
Andre stoffer end tobaksrøg i omgivelserne kan fremprovokere symptomer på luftvejslidelser. Her op til jul har jeg oplevet hunde og katte, der reagerer på gran, levende lys, julestjerner og hyacinter. Dette er akkurat, som man oplever det hos mennesker med astma og astmatisk bronkitis.
Desuden har jeg haft patienter, der reagerer på organiske opløsningsmidler i forbindelse med f.eks. maling. Enkelt hund fik det bedre efter, at ejer stoppede med at fyre i brændeovn.
Hvis man har et kæledyr med symptomer på luftvejslidelse er det vigtigt at søge dyrlæge. Der kan være tale om forskellige infektioner, der kan kureres med medicin, men for mange dyr er det i høj grad luften omkring dem, der skal behandles.
Andre lidelser, der kan give lignende symptomer som hosten og hyppig vejrtrækning er bl.a. hjertelidelser, men også de har, ud over evt. hjertemedicin, glæde af ren indåndingsluft.
Jeg er ikke selv ryger, men har fornemmelse af, at det at stoppe rygning er meget svært. Måske kan hensynet til vores firbenede venner være det, der gør, at nytårsforsætterne i år skal holdes og røgen for alvor flyttes væk fra uskyldige næser og snuder!
Mette Rønn-Landbo, dyrlæge (Kilde: (link fjernet)
nov 2008
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 1.026
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.357
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 256 Svar: 3.054
Min mor er storryger og jeg forlanger hun ryger som minimum under emhætten når jeg kommer. Jeg sys man skal vise hensyn når der er ikke-rygere og børn til stede.. alt andet er egoistisk..
jul 2009
Du synes ikke at det er egoistisk at tvinge din mor til at ryge under emhætten i hendes eget hjem?
èn ting er a jeg ryger ud af døren i mot eget hjem hvis min veninde her her med hendes 2 årige datter.
Men der var dælme ik nogen der skulle tvinge mig til at ryge bestemte steder i mit eget hjem
apr 2007
T
feb 2007
Alternativet er at vi ikke kommer derud.
Nej jeg synes da ikke det er at være egoistisk! Jeg tænker på mit barn og det skal ikke udsættes for alt for meget unødvendigt giftigt...
Jeg er altså selv ryger men står udenfor og ryger...
Hvis jeg er der fire timer, kan hun vel godt gå udenfor eller stå i køkkenet? Det vel ikke noget hun dør af? Men det kan i værste fald, min datter gøre..
feb 2007
apr 2007
det kunne jo være at hun gjorde det helt frivilligt ;0)
T
apr 2007
M
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
Jeg lufter meget ud, og lidt ekstra, når min søn her her, men tager faktisk ikke hensyn til hunden. Synes jeg har andre ting at spekulere på, og efterhånden er ens eget hjem snart det eneste sted det stadig er tilladt at ryge indendørs, hvis man har lyst til det.
jul 2009
Og havde min veninde kommet til mig og spurgt pænt om vi ikke kunne finde en løsning når de var her, så havde jeg sikkert også været meget samarbejdsvillig.
Men folk skal ikke kræve noget af mig i mit eget hjem.
Jeg er sikker på at du har udsat andres børn for passiv rygning i dit liv... Neten på gaden eller indedørs for det er næsten umuligt andet hvis man er ryger...
Så må folk jo flytte sig hvis de ikke kan tåle røgen hvis man er i et åbent forum hvor rygning er tilladt...
Ikke forstået på den måde at jeg aldrig tager hensyn, for det gør jeg skam...
feb 2007
Så jeg diktere vel ikke hvad hun skal gøre.
Jeg har bare slet ikke lyst til at udsætte mit barn for det, overhovedet.
det med hvad de må og ikke må, det er jo bevist at det er direkte skadeligt, og så kan jeg simpelthen ikke forstå hvorfor man vil gøre det.. det er ren logik i mit hoved
jul 2009
Tja... Så er der nok delte meninger om hvad man kan tillade sig
nov 2008
vil se sit barnebarn i sit hjem, må hun tage de hensyn, som datteren ønsker.
Omvendt hvis jeg skal ud til nogen, kan jeg jo vælge at sige, at hvis de vil
se mig, vil jeg ha' lov at ryge.
apr 2007
T
maj 2007
jul 2009
Men der er langt fra at spørge pænt om det og stille et ultimatum i hendes eget hjem, efter min mening
feb 2007
Jeg skrev godt nok jeg krævede det af hende, men jeg stillede hende ett ultimatum og hun kan jo bare komme her hvis hun ikke kan affinde sig med at min datter ikke skal være i røg.
Ja jeg har udsat andre for rygning, men er os først blevet rigtig opmørksom på hvor meget det egentlig skader andre de sidste par år.
T&M: Jeg forbyder hende intet. Hun kan jo ryge lige så tosset hun vil, udenfor eller under emhætten. Eller hun kan vælge at sidde i sofaen og ryge og så komme og besøge os her i stedet.
nov 2008
nov 2008
jun 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 13 Svar: 124
Mht. hunde, synes jeg da også man bør tage hensyn, de har jo ikke fået valget.
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.610
okt 2007
Vi andre kan vælge at opholde os hvor der ryges og kender konsekvensen. Det er vores ansvar at passe på børnene og deres endnu ikke udviklede lunger :o)
feb 2007
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
jul 2009
Følger: 32 Følgere: 29 Hunde: 4 Emner: 166 Svar: 1.244
jul 2009
Jeg mener at det er smag og behag om man ryger i hjemmet
jul 2009
Det siger jeg heller ik at du har
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 80 Svar: 898
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 67
PÅ det tidspunkt røg vi begge to indenfor.
Vi prøvede så at stoppe med at ryge indenfor, stod istedet ud af vores altandør og røg.
Efter det har hun ikke hostet.
Jeg er sikker på at hun ikke kan tåle så meget røg, og det tager vi så hensyn til. Når vi har gæster der også ryger, så ryger vi inden for, dog altid med døren åben og også helst tæt på døren.
Jeg ved endelig ikke om var stoppet med at ryge indenfor hvis hun ikke havde hostet så meget, men er glad for det idag, vi har nu et hjem der næsten ikke lugter af røg, og et indeklima der er dejligt at være i, både for os selv og vores hund.
Hvis vi er hos andre der ryger indenfor kunne jeg dog ikke drømme om at sige at det måtte de ikke ved vores hund, for det er deres hjem og så kan vi bare lade værd med at tage hende med.
feb 2009
feb 2009
aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 35
Og jeg synes indlægget fra Aalborg dyrehospital, var særdeles oplysende, og sandsynligvis vel underbygget.
Men derfra, og så til at få rygere til at indse, at de "burde" stoppe med at ryge, er der sikkert, temmelig lang vej.
Et forbud eller anden form for tvang,vil aldrig stoppe "problemet", der viser alle de forskellige forbud jo, der findes i vores samfund!
Så jeg mener der eneste der er effektivt, er at få rygerne til at indse, alle de skader de forvolder, først og fremmest på sig selv, med også på alle levende væsner i deres nærhed, og så er der også dem der føler at deres liv intet er værd alligevel, og derfor også vurderer alle andres liv som værdiløse.
Passiv rygning- vore hunde.