Hunde i snor - hvor svært kan det være {{forumTopicSubject}}
Jeg kan blive så rasende!
Simba, min dejlig JRT/Shiba hvalp på 5 mdr, var ude og gå en tur i eftermiddags, i en lille skov som ligger midt i Odense. Vi har ikke gået mere end 5-10 minutter før en border collie kommer fræsende imod os. Ejeren står 500 m væk og holder endnu en collie i halsbåndet mens hun forgæves forsøger at kalde den anden til sig. Simba og jeg går forbi kvinden, som får kaldt hunden til sig mens vi går forbi, men vi er ikke gået mere end 200 m så kommer den styrtende igen, og dasker ud efter Simba og vil lege. Jeg har ikke noget imod at andre hunde vil hilse på Simba, men det skal ske under kontrollerede forhold - hunden var trods alt 5-6 gange Simbas størrelse!!! Hunden begyndte også at hoppe op på mig, og først dér kommer ejeren trækkende med den anden hund, og undskyldede med at, " han er jo kun 20 måneder" - Ja, og netop derfor skal han føres i snor!!!
Jeg forstår simpelthen ikke hvad hun tænkte - at gå tur med to store hunde uden snor som hun tydeligvis ikke havde en skid styr på - og så bliver hun sur på mig fordi jeg siger at hunde skal føres i snor????
Hvis hun ikke kan have respekt for andre mennesker og hunde, så burde hun i det mindste have lidt omløb i hovedet til at forstå at hvis hun ikke kan kalde hundene til sig når de møder en anden hund/menneske, hvordan vil hun så kalde dem til sig når de løber ud på en vej efter en cyklist eller bilist???
Nu er der nok mange som vil føle sig stødt, men jeg mener, at det er kun en meget meget lille procent del af hundeejere som har noget lignende fuld kontrol over deres hunde - ergo skal ALLE hunde føres i snor!!!! Længere er den ikke.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 10 Emner: 224 Svar: 10.227
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.606
dec 2004
Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 123 Svar: 1.292
jeg har også oplevet et par gange at en hundeejer er blevet sur hvis man påpeger det.
dec 2004
dec 2008
De mennersker er ikke til at tale med.. og de tror at alle hunde er bedste venner.
aug 2005
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.043
Kristine: Sådan er der desværre en del oplevelser, men heldigt at hunden var venlig
dec 2004
dec 2004
nej vel :0) kender en 12 uger gammel jrt og den ved sørme godt hvem den er.
dec 2004
dec 2004
dec 2008
Min er jo tosset med kastrater og tæver.. men man føler sig som en idiot når man råber panisk, hvilket køn hunden som tonser mod en er..
dec 2008
dec 2004
dec 2008
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 46 Svar: 214
Jeg kan ikke styre min hund - ment på den måde at han ikke altid kommer hvis jeg kalder. Han er ikke ulydig men er der noget andet spændene løber han over til hundene.
Det kan gå galt.
Min hund er desværre blevet bidt af en schæfer fordi ingen af os kunne holde styr på vores hunde.
Det har medført at min hund har skræk for de fleste hunde.
Jeg har nu lært at når min hund skal lære at gå uden snor, skal det ikke være sted hvor der er andre hunde. Lige nu træner vi lydighedstræning, og han er også blevet bedre.
Jeg synes folk skal tænke over det, for man ved jo godt selv om man kan kalde sin hund til sig eller ej.
Der er ikke det man ikke kan lære en hund. Men skal bare lige tænke over hvor man gør det henne, og det er ikke i en skov hvor mange lufte hunde. Det er i baghaven,.
Jeg/mun hund er nu blevet så gode at vi kan øve stedet som ikke kun er i baghaven. Derfor giver jeg Kristine ret i at man skal ta' sin hund i snor, for det kan være farligt.
Og jeg må nu leve med at min hund er bange for andre hunde - og det er i den grad min egen skyld.
TÆNK NU OVER DET KÆRE HUNDEEJERE, I ØDELÆGGER DET IKKE FOR JER SELV. MEN MÅSKE JERES EGEN HUND ELLER EN ANDENS HUND. HUNDE ER LEVENDE VÆSNER, PAS PÅ DEM - TA ANSVAR.
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.162
Vi bliver også ofte "overfaldet" af løse hunde, ejerene ikke har styr på og det er ALTID mig der får skylden for manglende kontrol, fordi Rico ikke kan fordrage at blive passet op af løse hunde der altid kommer farende, så han bliver forskrækket og derved går amok, selvom jeg har ham i kort snor og har fuld kontrol. Meen næh nej, det er altid Rico der får skylden.
Det har nu resulteret i at jeg næsten ikke kan gå fordi andre hunde med eller uden snor uden han skaber sig helt vildt.... Det er både pinligt og træls ( på godt jysk )
dec 2008
dec 2004
jan 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 403 Svar: 3.000
Når jeg går tur med min hund er han for det meste løs , men ser jeg nogen komme , børn , voksne , hunde , jogger what ever , ja så kalder jeg ham altid til mig længe før han for øje for det længere fremme.
Dette gør jeg kun for , at vise , at jeg har styr på min hund og at de kan gå sikkert forbi. Mange siger uopfordret tak når de passere mig og det har givet mig stof til ekstra tanke. Jeg tror , at rigtig mange er usikker / nervøse når der er løse hunde i nærheden og det må og skal vi tage til eftertragtning som ansvarlige hundeejer.
Som jeg ofte støder på er ; mange slipper deres hund løs og bagefter taler de i telefon og er ikke opmærksomme på hvad deres hund laver.
Min mening er , at når hunden er løs , skal man som ansvarlig hundeejer , have øje for sin hund HELE tiden og komme evt. episoder i forkøbet , så alle kan benytte de dejlige grønne omgivelser uden frygt.
Så min morale er ; øje på hunden konstant , kunne forudsige situationer og frem for alt kunne kalde hunden til sig før den for færten af det der er fremme. Ellers må den i snor.
'Det er dejligt , at gå løs med sin hund , men det skal f...... være under hensynstagen til andre.
jan 2010
Som ansvarlig hundeejer handler det om signalværdien vi sender til andre og bliver tolket på
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Jeg har INTET imod folk, der kan kalde deres hunde til sig, - og gør det automatisk, når man nærmer sig hinanden.
Men - jeg er ikke sød at møde, hvis det modsatte er tilfældet.
Jeg kunne ikke drømme om at kræve en kollektiv straf fordi der er nogle, som ikke kan finde ud af at overholde lovene, - både de reelle og de moralske ( dvs. dem, som foreskriver at vise almindeligt hensyn til hinanden).
Ligesom jeg heller ikke er for at forbyde muskel/kamphunde-racer, fordi der er nogle, som ikke kan finde ud af holde dem på en ordentlig måde.
Og endelig - når der er så mange, som ikke kan kalde deres hunde til sig ordentligt, så kan jeg ved Gud ikke forstå, hvorfor man ikke kigger de gængse indkaldsmetoder efter i sømmende.
Så længe man prædiker slip-hunden-løs-og-PRØV-at-kald-den-til-dig-metoden, så tvivler jeg på¨, at billedet kommer til at ændre sig.
Men jeg tager gerne kampen op med dem, som lader deres uregerlige hunde løbe op i hovedet på mine tre.
maj 2008
Mine er som regel løse, men jeg kalder dem tæt til mig, når jeg passerer nogle.
Selv om de er løse, så er jeg ikke interesseret i at andre hunde skal rende op i hovedet på dem, så nej - det handler ikke bare om signalværdi. Det handler efter min mening om, at reglen hedder, at med mindre du eller andre har fået mit udtrykkelige mundtlige samtykke ( - og det får man ved at spørge), så holder man sine hunde for sig selv!
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.211
Hold da op Lise...det er da en god metode, og den skal nok lykkedes før eller siden (med mindre hunden dør af alderdom først, naturligvis)
Man skal bare lige huske fortsættelsen: "og hvis Fido ikke kommer, skal du bare gøre dig MERE INTERESSANT"
Jeg kan anbefale at man hopper på ét ben og skråler "I østen stiger solen op".
Alternativt kan man stikke en fjer op i sin bare røv og råbe kykke-li-kyyyy, mens man basker med armene. Det kan ingen hunde stå for.
Og er i øvrigt enig i at INDKALDSSIKRE hunde naturligvis ikke skal ha' snor på.
dec 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 852
Jeg gik en periode med mine hunde løse i et område hvor det var tilladt at hunde var løse, og min den ene hund er nu virkelig "panisk" når den møder andre hunde.
Da hun var lille havde jeg en "gammel hund" og derfor fik jeg nogle ture ind i mellem uden "den gamle".
Den ene dag kom så 2 løbere med hver deres hund, den ene hund løb stærkt forbi og Amina krøb i skjul i mine ben mens hun virkelig hylede.
Jeg satte mig på hug og hund nr 2 kom virkelig stærkt løbende men den løb bare IKKE forbi, den tog lige en knurre-gø tur ned i hovedet på Amina som jo sad og krøb sammen mellem mine ben i forvejen.
Jeg tog fat i den andens hund ansigt og hev det opad, så jeg ved 100% at Amina ikke er blevet bidt men hun er virkelig bange for andre hunde, især hvis de er større end hende eller kommer med høj fart mod hende.
Jeg har derfor FRAVALGT hundeskove hvor hundene kan gå løse, da jeg syns det er synd hun skal have en dårlig oplevelse med andre hunde, når jeg ved hun er bange for dem.
Jeg har som regel når der kom løbere, folk med barnevogne, cyklister mv lavet en sit / kontakt øvelse og jeg kan godt undgå hun er udfarende mod ting som hun møder på sin vej, som hun måske syns er "farlige" men netop fordi jeg har "sådan en race" som jeg nu har - vil jeg gerne undgå at andre mennesker syns min(e) hund(e) er farlige, især når jeg ved Amina er skrækslagen når hun møder en anden hund.
dec 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 852
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 17
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 362
Vi har flere gange oplevet at folk er bange for mine Rotter og netop derfor har jeg dem altid i snor når vi går på offentlige steder og det er bestemt ikke fordi jeg ikke kan kalde dem til mig eller de kunne drømme om at gøre hverken mennesker eller andre hunde noget (de elsker alle)
Men igår hvor vi kom gående kom 2 stk mindre hunde med 180 km i timen lige ind i "snuderne" på mine. Længere bagud kom et par løbende og råbte og skreg at "NU SKAL JEG FANDME HA´ STYR PÅ MINE HUNDE SÅ DE IKKE OVERFALDT DERES SMÅ PUSSER" ???????
ØHHH..... Dér hoppede remmen lige af for mig:-) Mine var for katten da i snor og stod og så helt betuttede ud:-)
Må indrømme at jeg kom til at skraldgrine over situationen... Det er altså mange underlige mennesker derude:-000
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
og ang folk det siger til deres børn at de bare kan hilse på hunden, der oplever heftig det modsatte
altså folk der nærmest stikker deres hund helt op i hovedet på mine børn og sige bare klap hunden den gør ikke noget, nej meget muligt men lige som med min hund bestemmer jeg også hvilke hunde der skal hilse på mine børn
maj 2008
Man er vel kun ansvarsløs, hvis man slipper sine hunde og man IKKE kan og/eller VIL kalde den til sig, når situationen byder det ( dvs. når man skal passere tæt ved andre)?
Eller mener du, at alle dem, som GODT kan kalde deres hund til sig og som GØR det og udviser hensyn til andre også er ansvarsløs?
jan 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 24
jan 2010
maj 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 24 Svar: 175
Jeg kalder altid mine hunde til mig, dækker den unge af helt inde i siden, gerne et stykke fra stien, og den gamle sidder pænt ved mine fødder indtil andre har passeret. Ganske almindelig pæn opførsel.
Så nej - ikke alle hunde i snor! men folk skal blive bedre til at få styr på deres hunde!
og mine bliver ved med at gå fri - jeg har styr på mine hunde og vil ikke lide under dem som ikke har..
jan 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 24
Hunde i snor - hvor svært kan det være