Rystet! :S {{forumTopicSubject}}
Hey allesammen.
Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
min veninde har fået en amstaff (½-1år), som jeg har lovet at passe for hende det første stykke tid.
Idag var vi ude på tur i hundeparken, hvor vi møder en anden veninde og hendes hund. De leger fint sammen de 2, og også med alle de andre hunde i parken.
Da vi kommer over i bilen for at køre hundene hjem, går de ligepludselig til angreb på hindanden! De flyver begge op på forsædet hvor vi sidder, og det ender med at at de har så kraftigt fat i hovederne på hinanden at vi hverken kan hive eller slå dem fri fra hinanden. Der var blod overalt - er stadig helt i chok.
hvad gør man lige i sådan en situation - og hvad nu?
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 84 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.757
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.634
jeg antager at den ene hund kendte bilen, og den anden ikke gjorde?
Det er ressourceforsvar.
Lad være med at sætte de hunde sammen, hvis der er nogle ting de kan diskutere ejerskab om.
Og jeg ville aldrig tage en fremmede kønsmoden amstaff ud et sted og slippe den.. Hvad hvis den havde reageret sådan overfor en hund du ikke kendte ejeren af?
Det havde været en grim situation , og bestemt ikke sjovt for dig at stå med.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
nov 2006
Følger: 54 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 103 Svar: 4.031
hvad så når den en dag er en hund der dør af dens bid?
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.392
feb 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 20
Ja, begge hunde var amstaff tæver.
AnjaCS ! - Ja det lyder meget rigtig det du siger med "ejerskabet" af fx bilen.
Der har bare aldrig været nogle problemer med hende før, og de legede så fint sammen de 2 - og også med de andre hunde.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.314
Hun troede at hun sagtens kunne styre det ...
Så måtte op og tilse og rense et flået øre kl. lort i aftes ..
Fatter ikke at man ikke fatter hvad for hunde man har mellem hænderne og sørger for at undgå de her situationer ...
feb 2008
Skal jeg være helt ærligt så burde hun ikke have den hund tilbage! Hun har ikke gjort sig én eneste tanke om det inden hun anskaffede sig den. Du kender vel typen der har den slags hund for at blive lidt smartere..
aug 2007
jan 2008
Følger: 78 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 862
Enig med AnjaCs i det formentlig er resource forsvar. Kan desværre have den konsekvens som Karina beskriver, den skal holdes i snor og væk fra andre hunde.
Synes din veninde skal ofre noget tid og penge på en adfærdsbehandler og få testet dens sind, og indblik i hvordan den skal behandles og trænes fremover, så den kan få et værdigt hundeliv. Held og lykke med den.
Hvorfor har din veninde ikke hunden selv??
dec 2008
nu snakker du i tåger.
Hvis to hunde knurrer af hinanden over et ben, skynder du dig så også til dyrlægen med dem??
Jeg ville slet ikke sætte de to hunde sammen igen.
Det er kendetegnene for amstaff at de bliver kønsaggressive når de bliver voksne. De bør derfor aldrig være sammen med kønsmodne hunde af samme køn..
Og du bør under ingen omstændigheder lade den rende fri! Det kan ende SÅ galt, og når det er en ny hund, og samtidig ikke er din egen, kender du den slet ikke godt nok til at vide hvordan dens grænser er.
Aldrig, aldrig, aldrig, aldrig fri!
aug 2007
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 538 Svar: 3.328
Kønsagresivitet findes da hos alle racer, afliver i også jeres, hvis de kommer op og slås?
aug 2007
Nej, min tæve kan heller ikke lide fremmede hunde, og selvom hun er en lille og spinkel hund, så accepterer jeg det, og sørger for at holde hende væk fra andre, så hun ikke foretter skade.
Det er vel også det mindste man så kan forlange i den her situation?
okt 2007
Hanner slås som regel (ingen regel uden undtagelse) til den ene underkaster sig.
Tæver kan slås til døden ...
Det er velkendt at denne race har tendens til egetkønsaggression som så mange andre racer. Man skal derfor i den grad tænke sig om.
Øv at dette skete for begge vovser. Men forhåbentlig har ejerne nu lært det !!
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.432
Har man lige fået hund og ikke selv kan have den skulle man måske have ventet
jeg ville aldirg sætte dem sammen igen eller med andre hunde ligeså snart de er begyndt på det pjat for det går galt...og jeg er ligelad med racen det gælder alle
feb 2008
Min veninde har desværre ingen hjerne i dette tilfælde!
Hun påstår at den type hund ikke har brug for at gå til hundetræning eller mental-test.
Der er ingen papirer på hende, og hun er fuldstændig ligeglad med vaccinationer, kur osv. selvom jeg flere gange har nævnt det.
Som jeg skrev tidligerer er den blevet anskaffet fordi den er "sej" at have.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
Men jeg er enig i, at det vil være at overreagere at aflive hunden. Men det skal respekteres, at den ikke kan lide andre hunde og skal dermed iKKE sættes i sådan en situation igen.
feb 2008
Jeg har tilbudt at tage mig af hende af den grund at jeg vil have at hun skal have det godt, så længe det varer
okt 2007
Med denne race er det at holde kønsmodne hunde af samme køn fra hinanden.
dec 2008
så forstår jeg ærligt talt ikke hvorfor du støtter din veninde??
Det er tydeligvis slet ikke noget for hende at have hund.
Ud fra de sparsomme oplysninger du giver her, tvivler jeg på hun kan overkomme sit hundehold, eller overhovedet gider?
Og selvom du mener det godt, så støtter du hende... Jeg ville forsøge at overtale hende til at skille sig af med den.. Evt. få den aflivet, hvis den allerede har haft 3-4 hjem?
Det er koldt og hårdt, men rigtig mange af disse typer hunde, ender som kastebold, og har i sidste ende bedst af at få fred..
okt 2007
maj 2005
feb 2008
Hun burde heller ikke have den.
En stor del af problemet er bare at hun er skide ligeglad. Da jeg fortalte hende hvad der var sket, grinte hun bare af det. Og fik kommentaren om at hvis hun skulle aflives - var det mit problem at skaffe hende en ny.
jan 2008
dec 2008
så synes jeg du skal gøre op med dig selv hvad der skal ske med den hund?
Vil du beholde den og have den som din? Eller tror du den har bedst af at sove ind?
Jeg ville ikke lade den gå tilbage til hende..
Det er lidt svinsk, men hvis den ikke er registreret nogle steder (chippet og registreret i Dansk HundeRegister) har den ikke teknisk set nogle ejere, og selvom det volder etiske og moralske dilemmaer, kan du dermed tage dig lidt friheder..
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.776
Hvordan kan man overhovedet finde på at gå i parken med en hund man ikke rigtig kender og så bare slippe den løs så den kan lege med alle - og her mener jeg egentlig at det er fuldstændig underordnet om det er muskelhund eller ej !!!
jul 2006
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 58 Svar: 1.716
dec 2008
det er helt od aldeles normal adfærd for en kønsmoden amstaff.. Der er intet usædvanligt i det.
Det skal blot respekteres og man bør sikre sig et en lign. situation ikke opstår..
Det svarer til at aflive en lille hund for at gø.. Det er de fleste af dem jo avlede til.
nov 2006
Følger: 48 Følgere: 47 Hunde: 2 Emner: 231 Svar: 2.380
Men har li en "side" kommentar...
Hvor gammel er din veninde?
For hun virker rimelig uansvarlig.. Og så skider hun da rimelig meget på både hunden og dig..
Havde det været min veninde havde hun fået nogle sandheder afvide.. Og så havde jeg bedt hende om at ta sig sammen og jeg havde IKKE passet HENDES hund... Det er sgu ikk noget let arbejde at have en amstaff i den alder.. og det er ikke dit ansvar..
Jeg ville overveje hvor god en veninde hun egentlig er.. For hun må da et eller andet sted tænke at du er dum nok til at opdrage / passe hendes hund...
Hvis den hund ryger i totterne på en anden hund igen , er det dig som står med hunden i hånden, dig der blir draget til ansvar og set ned på...
Håber du forstår hva jeg mener.. Jeg skriver det ikk i noget negativ mening..
dec 2007
Følger: 51 Følgere: 48 Emner: 502 Svar: 3.230
til trådstarter: jeg tilslutter min Anja her i tråden.-hvis din veninde ikke er moden til at tage ansvaret for hunden synes jeg at den burde komme ud til nogle ansvarfulde vokne som har tiden til hende og kan få hende opdraget og ellers så vil det være bedst for hende at blive aflivet...
nov 2005
feb 2008
Kan jo så starte med at sige at jeg ikke bare har sluppet hende løs nogen steder overhovedet. Men kom da bare med jeres angreb, hvis i får det bedre af det.
Skriver sådan set ikke her for at vaske fingre, men fordi det har været en meget hård oplevelse for mig - og jeg ikke ved hvad det skyldes, eller hvad man gør ved det.
nov 2006
dec 2008
hvis du kender racen forstår jeg ikke din reaktion.
nov 2005
Vi har jo ikke alle samme mening om tingene - heldigvis :-))
maj 2005
okt 2008
fordi den ene efter den anden ikke ved hvad de har med at gøre og tror at netop deres hund ikke kan findes på sådan for den er jo så sød?
feb 2008
Mht forsikring, så er det også noget jeg vil kigge på i fremtiden hvis hun bliver her hos mig. Det håber jeg inderligt at hun kan - for jeg prøver skam bare på at gøre hvad der er bedst for hende.
nov 2006
nu er der ret stor forskel på at gø meget og angribe...
jeg læser du skriver at du sammenligner amstaffens aggressioner med at små hunde er opdrættet til at gø...
betyder det at du vedkender at amstaffen er opdrættet til at angribe andre hunde?
nov 2006
you said it!
jul 2006
okt 2008
thank you!!
dec 2008
jeg snakker på ingen måde om at angribe?? Hvor får du det fra? Du skal måske overveje at læse mine indlæg igen, det vil muligvis hjælpe dig en hel del!!
Det er avlet til ikke at fungere sammen med andre hunde af samme køn? Det skriver jeg også tydeligt længere oppe (endnu et incitament til at læse igen) og derfor bør man have hunden forsvarligt.
Du søger at provokere og starte en svinetråd, glem det, drop provokationerne.
feb 2008
Mette H - Nej, det var virkelig ikke rart. Blev også selv bidt af den anden hund.
Nej heldigvis skete der ikke så meget med dem, lidt små skrammer her og der. Heldigvis kender jeg ejeren af den anden hund, den har desværre fået lidt flere skrammer
feb 2008
Har du kun set snore der er 1m lange eller hvad? Det eneste sted hun har været lukket fri med andre, har været i min have. Og ellers alene!
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 3.981
Og hvis bil var det?
Hvem for i hovedet på hvem?
De fleste hunde, der bliver angrebet, forsvarer sig vel?
Synes I er meget hurtige til at dømme, hvilken hund, der bærer skylden.
dec 2008
nov 2006
dec 2008
Abekatten,
jeg synes du bør vurdere hvad der skal ske.
Vil du tage ansvar for hunden, så tag den til dyrlægen og få den chippet og registreret, og fortæl din veninde at du nu overtager hunden. Der vil følge en skideballe med, men hun vil nok hurtigt droppe det, da hun jo tilsyneladende er ligeglad..
feb 2008
Min bil, dog har hunden kun været ude og køre i den én gang udover idag.
Ved ikke hvilken hund der startede, da de som sagt startede på bagsædet af bilen.
Men er ked af at min anden veninde med hund nr2 skulle opleve det, for det hele skete lige ovenpå hende, og hun var virkelig skrækslagen.
feb 2008
Det er skam også det jeg har mest lyst til.'
Dog kan jeg godt regne med lidt mere end en skideballe, hvis du forstår.
dec 2008
ja, jeg forstår i den grad...
Når hunden bliver chippet og registreret bliver det din juridisk.. Derfor ville jeg skynde mig at gøre det om jeg var i dit sted.
Og så er det, som andre også har nævnt i tråden, lovpligtigt med en ansvarsforsikring på hunden, som du også bør indhente hurtigts muligt.
Det kan være lidt bumpet med en MH-blanding, især et sted som dette, men det følger med, og det virker som om du vil hunden det bedste..
jul 2006
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
Ingen tvivl om at hunden burde til folk der kender racen og ikke tilbage til din veninde. Så en god ide hvis du kan få hende overtalt til det.
Hold hunden i kort snor og kun løs med de hunde den kan med, og kun på steder hvor der ikke er andre hunde.
maj 2005
jan 2008
Men husk selv på, hvilket ansvar der følger med at have hund og om du er villig til at påtage dig dette. Ellers så er det ikke en løsning.
feb 2008
Det vil jeg skam også. Men det er en meget svær situation jeg er havnet i, og står lidt på bar bund. For kan jo heller ikke bare gøre som jeg har lyst til mht hunden, selvom alle mine kammerater siger det samme som størstedelen af jer.
Mandau!!! Bösewicht .
Det er muligt, men nu hvor du er så klog så kan du jo tage med næste gang. Jeg er ikke ekspert på området, og det indrømmer jeg gerne.
..
Men jeg har ihvertfald fået en del at tænke over idag.
dec 2008
i øvrigt, HVIS du vælger at beholde den (nu har du jo vist fået en del at tænke på
Det kan hjælpe med at dæmme de kommende kønsaggressioner, og det er et godt signal at sende til omverdnen. Det vrimler med den type hunde, og det ansvarlige er derfor at neutralisere den.
Du kan altid henvende dig på forum her med spørgsmål, du skal bare huske at sortere i dine svar..
feb 2008
Beholder jeg hende, så anskaffer hun sig bare en ny, så hun igen kan være smart med en muskelhund.
Men hvis en lignende situation opstår en anden gang, hvad gør man så?
Jeg kan ikke lide tanken om at skal råbe og skrige, trække, kvæle og slå på en hund, som jeg desværre blev nød til idag
feb 2008
Tak, det vil jeg huske
Nadia Milia B
Nej måske ikke en hygge-hund.. Men stadig meget mere end bare en potensforlænger!!!!!!!!!
feb 2008
Tro mig, det overvejer jeg hver dag. Men det er en indviklet historie, som nok ikke hører hjemme under emnet "general diskution om hunde"
dec 2008
når hun får sig en ny hund, så lad være at hjælpe hende med den. Så ender du i samme situation.. Forsøg i stedet at få hende til at placere den i et stabilt hjem, eller aflive den.
Hvis en lign. situation opstår, skal hundene skilles af. Det vil koste skader på jer, som er involveret.
At slå, sparke og generelt være voldelige mod dyrene, vil øge mængden af adrenalin og blot gøre dyrene mere opsatte.
Jeg har gudskelov aldrig selv været i sådan en situation..
Er det begge to jævnbyrdige hunde (altså f.eks to amstaff som her) bør I holde fast i hver sin hund, så de ikke fortsætter med at bide til. På et tidspunkt vil hunden slette lidt på bidet, for at få bedre fat (ligesom de også gør med legetøj) og der skal de slippes af.
Andre fortæller at man kan lirke grebet op med en tyk kæp, hælde vand iskoldt vand over hunden, eller holder den for næsen således at den kvæles..
Er det derimod en mindre hund det går udover, skal den omgående befries. Og i sådan en situation ville jeg kvæle den store hund, til den blev så svag og evt. besvimede at den ikke kunne fastholde biddet. Hvis du en dag havner i en situation hvor hunden angriber en mindre hund, er det vigtigst at få befriet og reddet den lille hund.. Det vil til hver en tid være min mening.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Det er ikke ejeren af hunden der hænger på ansvaret i forhold til ansvar, forsikringer osv. det er besideren - og det er dig!
Vil du stå med det for hende? Og hvad når hun kommer og henter hunden igen? Vil du så have lyst til at aflevere den til sådan en tilværelse...
feb 2008
Okay tak, problemet var at "min" til sidst havde så godt fat i den anden at vi ikke kunne få hende til at slippe igen. stod med hende halvvejs ude af bilen til sidst...
jan 2008
feb 2008
Ginne *
Jeg har jo ikke lyst til at skilde mig af med en hund jeg er blevet rigtig glad for, og slet ikke når jeg ved hvad den kommer "hjem" til.
jan 2008
Pyfor tyfor nogen grimme oplevelser....
feb 2008
jan 2008
Tror måske det også kunne være et argument for at indføre hundekørekort, så man var forberedt skulle en sådan situation opstå...
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Du står med et kæmpe ansvar, og hvad får du tilgengæld - at du skal afgive den hund du er knyttet til, til noget du ikke synes om..
Aflevere du den på et internat, så har din veninde en chance for at hente den, hvis hun virkelig! vil den... Og ellers omplacere de den til et egnet! hjem.
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 102 Svar: 1.729
Du skal jo ikke bare vælge det for at hunden slipper for at bo hos din veninde....
Du skal gøre det fordi du vil have den i mange mange år og bruge alt den tid og de ressourser det kræver.
Lyder som om den allerede har brugt for ekstra arbejde - den er ung endnu og har allerede boet flere steder.... Det bliver en mundfuld!
Så selvom jeg heller ikke føler din veninde hverken har fortjent at få den eller har forstand på den, så ville jeg virkelig betænke mig ved selv at overtage den...
Men forstår din tankegang.... Er bare ikke sikker på jeg synes den løsning er super heller - hvis du ved hvad jeg mener!
feb 2008
Men jeg har lidt på fornemmelsen at der ikke går mange timer før hun kommer efter hende. og så er det nok sidste gang jeg har set dem begge.
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 102 Svar: 1.729
okt 2008
håber du indser at ddenne veninde ikke er det værd
hvem skal betale dyrlæge omkostningerne til den anden hund der blev bidt
selvom du skriver hun bare anskaffer sig en ny hund hvor skulle den så være hvis hun ikke har dig??tænker måske hun ikke gør ellers så lad hende stå med problemet alene og passe den hund(altså den nye)
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.211
jul 2009
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 95 Svar: 2.269
Men som én tidligere har skrevet, så forstår jeg heller ik hvorfor du tager en hund, du ik kender særlig godt, med i en hundepark og slipper hende løs?
Og så som der er skrevet så mange gange, så er 2 amstaff-tæver måske ik det bedste selskab for hinanden. - Men sket er sket, og jeg synes virkelig også at du skal overveje meget kraftigt hvad der skal ske nu.
Jeg går ikke som sådan ind for aflivning af hunden, men når du beskriver den sitiation du står i, med en forholdsvis blank veninde, så ville det måske være det bedste.
- Men ja, hvad hjælper dét hvis hun bare anskaffer sig en ny bagefter...
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
M
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
T
Rystet! :S