Købeprøver- laaang {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige et sted her på HG læst en anden tråd hvor der blandt andet bliver talt om købeprøver, eller snyde prøver som nogle kalder dem.
Emnet blev også vendt lidt sidste år, hvor det satte sindene i kog i visse kredse, uagtet at det ikke var retttet mod nogen bestemt.
Fakta er at mange brugshunde racer bliver sendt til udlandet for at aflægge brugsprøver således at de i DK og andre ande kan begå sig på udstillingere og have prøven som avls reference. Det er meget almindeligt at man sender sin hund ned til Tyskland, Holland, Serbien og andre lande i 2-6 mdr og så kommer hunden tilbage med Udholdenhedsprøve, IPO1+2+3.
Nu vel, jeg træner og har trænet med flere som er blandt de aller bedste indenfor brugssport, og ingen af dem er i stand til på ærlig ELLER anbefaleses værdig måde at træne en "blank" hund på den korte tid.
Så møder man hunden på træningspladsen når den kommer retur med sin prøve, og den kan INGEN TING!
Så henviser folk til den video som blev lavet af prøven, den ser jeg så, der er klippet i den, der mangler flere øvelser og i grp C rammer hunden ikke ærmet i flugten før i 3 forsøg, (hvilket vil sige at hunden er dumpet!) Hunden går måske af ærmet ved stokkeslag (hvilket også betyder at man er dumpet) og sådan kunne vi fortsætte, men den lykkelige hundejer er 100% sikker på at hunden har en OK prøve fordi den fik 270 points, fordi hunde ejeren ikke fatter en s... af hvad det vil sige at have en IPO prøve på sin hund.
Lad nu være med at være så blå-øjede at tro at man kan træne en hund op til en IPO på så kort tid med så godt resultat.
Og lad nu være med at tro på at det er en sjælden ting på de danske hunderacer, højavls schæferhunde, rottweilere af udstillingslinier, dobermann, schnautsere og andre brugsracer har samme store problem.
Min grove påstand (og den er grov!) er at 1/3 af de nævnte racer og typer har købeprøver som er taget i udlandet!
Vågn nu op, træn jeres hunde selv, og hvis i ikke kan træne jeres hunde op til en prøve, så er hunden måske slet ikke egnet til avl!
En prøve taget i udlandet er for mig ingenting værd med mindre jeg selv har set prøven eller det var en stor konkurrence!
Jo og lige til at slutte af med, tråden er IKKE rettet mod nogen specifik, bare inspireret af en anden tråd.
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 362
Mener du virkelig det??
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 907
Men har folk ikke en tendens til at springe over hvor gærdet er lavest??
jan 2005
Følger: 83 Følgere: 83 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 633
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Men kan det ikke være helt ligemeget, hvem der giver hunden den grundliggende træning og fører den til prøverne, så længe træningen bliver fulgt op herhjemme og vedligeholder denne træning ?
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
nov 2006
Vi koder vores hunde i billeder og det er lidt sært at,Fido ikke kan en dyt,andet end at snuse i jorden,når man afprøver det der i realiteten burde være lagt på den..
jan 2006
nov 2006
nov 2006
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 504
GOFD: Jeg forstår ikke hvad du mener? Jeg har endnu ingen prøver på mine hunde som er taget i udlandet. Men det kunne jeg nu sagtens finde på for sportens skyld EFTER at hunden er avlskåret herhjemme i DK.
Susanne: du har ikke fattet pointen! Det er ikke et spørgsmål om at hundeføreren har tidllid til hundetræneren /dommeren. Det er et spørgsmål om hvad vi andre potentielle hundekøbere har tillid til!
Det drejer sig jo ikke kun om dem som sender hunden i træning i udlandet med efterfølgende prøve, men ligeså meget dem som bare kører til udlandet og "tager" en prøve der for et par hundrede euro ekstra.
jan 2006
sep 2007
De hunde indgår i avlen på lige fod med dem som har ærlige prøver og ærlige brugs egenskaber.
En falsk prøve får man jo kun på hunde der ikke KAN arbejde. En hunds arbejds egenskaber er direkte nedarvelige. Derfor en hund med falsk prøve nedarver ingen eller dårlige arbejds egenskaber. Og det ødelægger en race om noget.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Der fuskes, ingen tvivl om det - men der er også hunde, der rent faktisk bliver uddannet på denne måde.
En anden ting, jeg som inkarneret schæfermenneske ikke kan fordrage er, når der skal peges fingre af den ene af de to typer schæferhunde.
Nej, højavlshundene er ikke så driftige, og er ikke altid ligeså motiverbare og nemme at træne som brugslinjehundene - men at lave en kobling der hedder, at hunden bliver sendt ud til hurtiguddannelse og prøver i udlandet fordi de ikke kan arbejde, og at der pr. defintion derfor fuskes synes jeg er lidt usmageligt.
Jeg synes ikke, man behøver at være dybt interesseret i brugsarbejde for at have et ønske om at avlskåre sin hund - og er man ikke det, kan man sende hunden til uddannelse andetsteds. Det kan både være et langt ophold og et kort ophold.
Der er ikke automatik mellem disse ophold og fusk.
Men fusk forekommer og forekommer også alt for meget. Jeg selv bliver ked af det, når jeg ser en hund til en avlskåring, der tydeligvis ikke har det, der skal til for at bestå en BHP 1 eller lignende. Jeg ved, at prøven er taget med lavest fællesnævner som kriterie, og det gør mig ked af det på racens vegne.
Men ikke om jeg vil trampe på nogen og da slet ikke med hjælp af en grov generalisering.
dec 2006
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 3 Emner: 48 Svar: 259
Jeg synes hvis man har en brugshund, så er det vel fordi man ønsker at træne den! Hvis man ikke evner at gå til prøve med hunden, synes jeg det er fair man får andre til det, såfremt man så fortsætter med at træne den når den kommer hjem igen!! Jeg kan heller ikke forstå der ikke bliver taget video af den prøve hunden får i udlandet, det ville jeg da selv forlange at få hvis det var mig der sendte min hund afsted!
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
Hvis vi har en super hund i vores kennel, som gør der super i udstillingsringen i udlandet, så bliver den sendt til Tyskland, for at blive trænet til en prøve. Dette gør vi udelukkende for at kunne stille i brugsklassen på udstillinger og for at kunne få nogle bestemte titler på hunden.
Vi er ikke brugshundefolk - men udstillingsfolk, som elsker racen som en familiehund. Hvis den kommer når vi kalder, ved hvad nej betyder også, så er det længe nok til os;-)
Jeg vil give jer ret i at, når indlæringen sker så hurtigt og ikke begefter bliver brugt, så er det ikke det slet ikke det samme, som dem der har trænet det noget mere, og forsætter træningen bagefter. Men at sige at det slet ikke hænger fast, passer ikke - vores han blev på få måneder, trænet op til prøve i tyskland - derefter overhovedet ikke trænet i ½ år, hvor efter den bestod en prøve i Frankrig. Det har helt sikkert ikke være med super points, men det betyder altså ikke noget for os - hunden har vist at den har evnerne og hvor vidt jeg bruger dem eller ej, betyder intet for de evner han nedarver.
Jeg ved godt at i er nogen der tager dette noget mere seriøst, end jeg gør og jeg ville sikkert også komme op af stolen, hvis nogen var lige så halvhjerte omkring udstilling ;o) Men vi er nu engang forskellige og det skal der vel også være plads til ???
men snyd er ikke ok og det findes bestemt også indenfor vores race - en prøve i serbien, giver vi ikke meget for - som der det bliver nævnt, så er hunden sjældent tilstede.
aug 2006
Tilfældighederne ville, at jeg nu er meget engageret inden for brugshundesporten - men ikke om jeg vil finde mig i, at nogen skal diktere, hvad jeg skal bruge min hund til.
Nu har jeg aldrig haft interesse i hverken avl eller udstilling, og således skylder jeg heller ikke nogen noget.
Men jeg kan godt forstå, hvis ejere af hunde, der ikke selv har interessen i brugsarbejde, men alligevel gerne ville have kårede hunde og ikke bare godkendte, og derefter avle, får hunden uddannet uden for hjemmet. Det er trods alt ikke bare lige at lave de prøver.
Disse hunde ender som familiehunde - og det er da ikke noget dårligt liv?
Fordi man ejer en brugshund betyder det ikke, at man SKAL lave brugsarbejde for at hunden trives?
Den skal trænes ja, den skal leve et aktivt liv, ja - men brugsarbejde er ikke en nødvendighed.
Det, de prøver i denne forbindelse skal bruges til er kontrol af, at deres brugsegenskaber er bevarede.
Det er en drønvigtig kontrol, og derfor er det også beskæmmende, at nogen fusker - endog så meget, at der er eksempler på, at prøven aldrig har fundet sted.
Jeg kunne ønske, at disse mennesker nøjedes med en godkendelse - så ved man da hvad man har.
Men hvor der KAN fuskes, der bliver fusket. Der er penge i det her.
Der er på den anden side også eksempler på, at brugslinjehunde (igen indenfor min egen race, som er den eneste, jeg har forstand på) tager til udlandet for at få en kåring, som man ved, kommer til være pænere end den, de kan få herhjemme - måske forskellen på at bestå/ikke bestå.
Der er ingen engle i det spil - og ingen kan tillade sig at pege fingre af andre.
Jeg finder det DYBT skadeligt. MINDST ligeså skadeligt som fuskeprøver og spring-over-hvor-gærdet-er-lavest-udstillinger.
Jeg synes det er så sørgeligt, at en specialklub bruger så meget tid på at bevæge sig væk fra hinandens forståelse ved mistænkeliggørelse og pegen fingre, i stedet for at finde ud af, hvad vi har til fælles og så arbejde konstruktivt.
sep 2007
Og endnu engang kan jeg kun sige at det ikke behøver at dreje sig om hunde der er sendt til træning og prøve i udlandet der snyder, det kan en almindelig hundejer ligeså godt selv gøre hvis han opgiver at få hunden igennem prøvesystemet på den ærlige måde.
Og at jeg ikke nævner de grå schæferhunde som eksempel er at de fleste som køber en grå schæferhund gør det netop med henblik på sporten og ikke avlen som primær motivation!
Hvis en grå schæferhunde ejer snyder med noget er det som regel "kun" en avlskåring der bliver taget i Tyskland.
Men hvis der blev snydt med de grå schæferhudnes prøver ville det være lige så forkasteligt som med alle andre hudne!
Susanne jeg tænker lidt over hvorfor du farer sådan op over emnet som ikke er rettet mod dig?!?!?
Lets face it: En snyde prøve giver et falsk indtryk af en hunds psyke og arbejdsegenskaber, og da de egenskaber er direkte nedarvelige, så skal vi sgu da være sikre på hvad en hund kan og ikke kan! Eller mener du noget andet Susanne?
dec 2006
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 3 Emner: 48 Svar: 259
Fordi man har en schæfer eller anden brugsrace, behøver man ikke nødvendigvis at træne til prøve, man kan jo også træne andre discipliner!! Der hvor jeg ser det forkerte, er hvis man har en brugshund man sender i træning, så vækker man et behov i den enkelte hund og det mener jeg bør vedligeholdes!!
sep 2007
For ca 15-20 år siden var dobermannen en helt anderledes hund end den er idag, det var en brugshund der direkte kunne sidestilles med en schæferhund hvad angår ydeevne og drift, den var også mentalt moden omkring samme alder som en schæferhund.
Idag er en dobermann helt anderledes, den er længe om at modnes, de fleste er først klar til prøver omkring 3-4 års alderen i Danmark. Og det er kun et fåtal af Dobermann der er i stand til at tage en IPO 3.
Højavls schæferhudnen har præcis samme problem.
Men hvorfor har det ændret sig når der bliver stillet de samme krav til uddannelse og prøver?
Jo det er fordi dem der har de nævnte hunde nogle gange ikke gør sig den umage som racen fortjener, nemlig at uddanne sine hunde for at sikre at den besidder de nødvendige egenskaber . Dem der snyder med prøverne er skyld i at flere racer ikke længere er brugshunde racer.
Kort sagt Susanne, det er et stort problem for blandt andet Dobermannen, smuk hund med en dejlig personlighed, men en brugshund er det snart ikke mere! Den egenskab er avlet væk.
Hvornår ser vi dem til de større danske prøver og udtaleser?
aug 2006
Begge har været gode familiehunde - det har ikke så meget med brugsegenskaberne at gøre :o)
Men han takker for komplimenten, han er ikke den smukkeste brugslinjeschæfer i verden *GG*
Angående det at vække et behov hos hunden.
Ja, man vækker et behov for aktivitet, men ikke nødvendigvis den lige et behov for at dyrke brugshundesport for hunden.
Det vigtige er, at den får lov at lave noget - og det er i mine øjne gældende for alle racer af brugshunde. Om de så har aflagt prøve eller ej.
aug 2006
Der er flere årsager end manglende evne til, at hunde ikke går hele vejen igennem.
En stor del af det handler efter min bedste overbevisning om prioriteter og interesse.
Jeg lægger jo heller ikke nogen som helst flid i udstilling eftersom det ikke har min interesse. Min hund (hvis han altså KUNNE udstilles) ville være et sørgeligt syn ganske enkelt fordi, det er nedprioritetet.
Og således kan det jo også hænde, at det for mange højavlshundes vedkommende handler om, at der ganske enkelt ikke er lagt de timer og energi i at lave en grundig og tilbundsgående uddannelse - ganske enkelt fordi, det er noget andet, der prioriteres højere.
Det er langt mere komplekst end mange ynder at fremlægge det.
aug 2006
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
Og jeg kan nu ikke se noget galt i at betale andre for at lægge prøve på ens hund, og ja 2 mdr er nok i underkanten, hvis den skal opnå 270 point, men det kan sagtens lade sig gøre.med en god fører og hund på under 6 mdr. også helt fra bunden af. Jeg kender i hvert fald hundefører i Tyskland, der kan gøre det på den tid.....
aug 2006
Der er også masser hunde af brugslinjer, der har været ude i byen og blive uddannet..
sep 2007
Er den fuldt ud på højde med en almindelig trænet hund?
aug 2006
Og ja, der er ærligt, når de består deres prøver. Der er ikke noget fusk ved det - dog er det ikke hunde, der er stabile endnu, men de fortæller det de skal om linjernes brugsegenskaber.
nov 2006
nov 2006
sep 2007
Jeg tænker at der må jo være en grund..............og jeg er overbevist om at det er fordi der avles på dyr som ikke er det papir værd som deres prøver står på!
Lykke J: Det ville jeg vældig gerne selv se!
aug 2006
Eller mener du, at det er købeprøver, der er den direkte årsag til, at der er forskel på de to typer?
Det forekommer mig at være temmelig unuanceret.
sep 2007
Så kan man vende det om til også at gælde for "de grå's" fysiske egenskaber, men også der er der gode og dårlige opdrættere. Men nogle får faktisk begge egenskaber med i avlen.
Og det kan lykkes for alle racer og typer!
aug 2006
Og her kan jeg se, at standarden bliver bedre og bedre i højavlen for tiden. Brugsegenskaberne er for de flestes vedkommende HELT tilstrækkelige til at lave brugsprøver med, og de er bestemt også tilstrækkelige til at overholde standarden som den ser ud nu.
Sundhedsmæssigt er der problemer.
For brugslinjeschæferen er der rykket en lille smule, dog ikke så væsentligt som brugsegenskaberne hos højavlshvalpene. Eksteriørstandarden overholdes i mindre grad.
Jeg konstaterer, at højavlsopdrættere (ihvertfald dem hvis hvalpe, jeg ser i min klub), har øje for at avle på brugsegenskaber og fremme dem, hvorimod det generelle billede hos brugslinjeopdrætterne er, at eksteriør ikke er en væsentlig faktor i avlen ud over størrelsesforhold.
At mange højavlsschæfere aldrig består en prøve eller kun består den med knaphed har ikke kun noget at gøre med deres grundlæggende egenskaber, men også med førerens interesse og ikke mindst evner.
Det er jo altså også langt fra alle med brugslinjeschæfere, der opnår noget som helst med dem.
At man får en hund der har egenskaberne betyder jo ikke, at ejeren hverken har tid, lyst eller evner til at føre dem igennem systemet.
Ja, der snydes - og det gør der for begge typers vedkommende. Så snart, der avles og godkendes uden for standarden, så trækker det ned.
Og ja, det er problematisk, at man kan shoppe dommere og shoppe lande, der enten giver flottere point eller hiver en over den magiske grænse,
Det ville være dejligt, om der var noget mere sammenhæng.
Man må formode, at interessen generelt er højere hos folk, der køber af brugslinjer, selvom jeg dog oplever en del, at også disse indkøbes til ganske almindelige familiehunde, som jeg selv gjorde.
nov 2006
sep 2007
nov 2006
Men ja, det andet foregår skam også .
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 708
Hvis det kan lade sig gøre at træne en hund op til at 270 point på 2 - 6 mdr.
så vil jeg godt vide hvilken metode der bliver trænet efter ???.
sep 2007
Mange racer kan man få avls godkendt uden en brugsprøve, så hvis man nu ikke selv gider træne sine hunde, hvorfor så ikke bare undvære den prøve? Man må jo avle alligevel......
nov 2006
Købeprøver- laaang