1.001 visninger
|
Oprettet:
Labrador brugs/jagthund eller ej? {{forumTopicSubject}}
Jeg diskuterede med en pige som havde en blanding, hvor vidt labradoren er en jagthund eller ej.
Jeg ved godt der er rigtig mange familie labber i dk nu, men er det på trods af det ikke stadig en jagt og brugshund? det synes jeg jo selv, men hvad er jeres holdning?
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.481
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
fordi den ikke bliver brugt alle steder som det, gør den ikke til mindre jagthund.
ofte ser man understimulerede labber, der nærmest løber på væggene, fordi folk ikke erkender dens store behov for aktivering
det er meget synd, den altid bliver fremhævet som den nemme ideelle familliehund. for det er den altså kun hvis den bliver aktiveret nok.
dec 2004
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 382 Svar: 3.413
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.617
MEN den behøver ikke at blive brugt til jagt. Dog skal den bruges til noget!!
Faktisk er labben en af de mest misforståede racer. Folk tror at den har det fint med at ligge i sofaen 24 timer i døgnet. Det har den IKKE.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Aktiveringen af en lab kan efter min mening sagtens foregå på de almindelige gåture.
Min lab har forøvrigt aldrig kravlet på væggene *GG*
maj 2007
feb 2006
jeg møder en del labhundeejere, der klør sig fortvivlet i håret på Dchs træningsplads. netop fordi de har fået at vide det er en nem familiehund og så regner med at to gåture i snor rundt i nabolaget er nok
jan 2006
Men jeg mener bare at den ikke er så svær at aktivere på den daglige gåtur, den elsker at appotere, hvilket nemt kan gøres på de sædvanlige ture, ligesom næsearbejde snildt kan bringes ind på turen også.
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.061
Vi har en lab til nabo som ikke oplever andet end de alm gåture i byen, er ved at blive sindsyg over den... Den pisser og skider i min forhave og har mødt den løs på tur engang, konen kunne ikke kalde den til sig (ikke at hun overhovedet prøvede) og der kom jeg så med mine tre drenge, alle i snor. Laben hidsene sig op og cirklede rundt om os med rejste børster og løftet læder, jeg råbte og skreg af den og mine hunde hisede sig op over den... Arr jeg var tosset! og det værste var at konen stod lidt oppe af en bakke og bare kiggede uden at gøre noget... og er nu begyndt at møde deres datter på ca 12-13 år gå med den, dog i snor.
Siden den dag har mine hunde så heller ikke kunne tåle synet af den (årh lige et surt opstød over den stakkels lab, som den jo bare er)
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.354
Der findes dog som med de fleste andre racer forskellige typer af linier, der er mere eller mindre egnet til brugshund - og nogle linier mere egnet til at kunne leve et liv som familiehund...
/Carina
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.833
De stående jagthunde hører nu til i gruppe 7.
Labradoren i ganske rigtigt i gruppe 8, det er de apporterende og stødende hunde.
Men derudover er Labradoren en fantastisk dygtig apportør, men også en race der er blevet delt i mere eller mindre arbejdsduelige linier.
Der er en meget tung udstillingstype, som ikke længere har helt det samme vildtbegær og samme vandpassion, men stadig det milde samarbejdsvillige sind.
Og de lettere, mere højbenede, som ikke opnår samme hæder i udstillingsringene, men som vi til gengæld møder på alle jagter.
Og så er der alle de ubestemmelige sorte dyr, som kan indeholde hvad som helst, men i mangel af bedre viden, kaldes de ofte også for labradorer, hvilket er både synd og skam.....
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.833
maj 2007
Ups...... Det er vist længe siden, jeg har været i BIG på DKK udstillingerne...*GG* Tak for rettelsen:-))
Ja, de er efterhånden delt i 2 lejre. Synd og skam:-(. Men nok meget forventeligt, desværre.
Og du har ret i at udfarenhed betemt ikke er en adfærd, man ønsker hos labben. Men der er desværre i mange år avlet på alt hvad der kunne gå og stå. Og prisen kommer nu. Både hos labben, men i særdeleshed hos golden:-(
dec 2007
Følger: 40 Følgere: 37 Hunde: 3 Emner: 41 Svar: 300
Jeg har selv en gammel dags lab og han har det fint hvis han har sin sofa og får sin mad så er det ok men hermed ikke sagt at han er doven for når vi så er til agillity er han lige som en 4 mdr gammel hvalp, helt kulret men rigtig dejlig....
Har også en blanding af 1/3 del kleiner munster lænder og 3/4 dele lab og han har helt klart et større drive en labben, han kommer selv og nærmest ber om at blive aktiveret....
Men labben er klart en jagt- brugs hund
jan 2006
Hvad er almindelig motion, er det 4, 6 eller 10km. om dagen, med dertil hørende apport/næseøvelser osv
aug 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 5
feb 2006
motion....allle hunde kan mere eller mindre optrænes til at kræve mere eller mindre motion
netop den fejl mine medkursister gør i Dch....de tænker jamen så må jeg ud og cykle med bæstet og inden længe kan den klare længere og længere ture uden at blive træt.
en hund der bliver mentalt stimuleret kræver ikke lange ture...
formel 1 er der vel ikke noget der reelt hedder? eller har jeg taget fejl?
må også indrømme at dem jeg møder på træningsbanen ikke nødvendigvis er renracet, jeg spørger hvad det er for en og de siger en lab....nå ja
maj 2007
Labrador brugs/jagthund eller ej?