867 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

nadia p
nadia p
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10

gode fif/hjælp ang. hvalp gode fif/hjælp ang. hvalp

Hej.

Jeg søger gode fif og/eller hjælp til min nye hvalp. Jeg er første gang ejer, som har læst en masse om hunde osv., dog føler jeg mig alligevel ret forvirret.

1) Min hvalp gider ikke at besørge uden for, lige meget om jeg tager hende med ud efter hver lur, efter hver leg, efter hver måltid osv. Alt i alt ca. hver 2. time. Når vi kommer indendøre, begynder hun straks at besørge, hvor jeg så forsøger at få hende ud inden hun når at gøre det færdig. Hvad kan jeg evt. gøre?

2) Sommetider er hun helt vild legesyg, hvilket sikkert er normalt når det er en hvalp. Men jeg synes bare det er lidt for voldsomt, når hun begynder at snappe ud efter en/bide også selvom man ikke rigtig er indvolveret i legen. Jeg forsøger hver gang hun bider ud efter en, at sige "NEJ" med dybere stemme, men virker ikke rigtig.

3) hvornår kan man ca. lade en hvalp være alene i ca. 4-5 timer??

Min hvalp er en dansk/svensk gårdhund og ca. 9 uger.

Håber I har nogle idéer til mig.

På forhånd tak og go' jul.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  gode fif/hjælp ang. hvalp
  • nadia p
    nadia p Tilmeldt:
    dec 2009

#1   25. dec 2009 hovsa..

3) hun kløer sig også ALTID, ligesom hun har lopper. Men har tjekket pelsen og kan intet finde, samt hun fik en loppekur da jeg købte hende.

hmm ??

• #2   25. dec 2009 1) -fortsæt som du gør, men bliv ude til hvalpen har gjort hvad den skal. Prøv at vælge et bestemt sted at gå hen hver gang i er ude på "tissetur" -helst et rimeligt roligt sted hvor der ikke er et væld af andre hunde (hvis i har have er det et godt sted at starte). På den måde kan hvalpen blive tryg nok ved stedet til at den godt tør efterlade sin lugt. I naturen ville dte være farligt for en lille hvalp hvis andre dyr kunne lugte at den havde været der, og derfor kræver dte lidt mod, før de tør gøre den slags ude hvor andre kan lugte det:o)

2) det er ganske normalt. Hvalpe bider men skal self lære at lade være. At sige nej nytter ikke, da nej er en kommando der skal indlæres på lige fod med sit, dæk osv, og en lille hvalp har jo endnu ikke lært den kommando.
    Du kan istedet endten vælge at skifte buksebenet/ærmet osv ud med noget hvalpen gerne må bide i, eller du kan prøve at give et højt "skrig" når hvalpen bider -det er hvad andre hunde/hvalpe ville gøre når det gør ondt, og for mange virker det ganske godt.

3) forskelligt fra hund til hund -når hunden er helt tryg ved at blive efterladt. Men man skal self forvente at hvalpen måske ikke har kunnet holde sig i så lang tid, så der kan være uheld når du kommer hjem

• #3   25. dec 2009 4) få den tjekket for allergi

• #4   25. dec 2009 1. / Læg eventuelt noget af hvalpens afføring der hvor du gerne vil have den skal besørge udenfor,,det kan godt virke betryggende for den bette :o)

,,og ellers er Michelles råd rigtig go'e :o)

• #5   25. dec 2009 jeg har osse en hvalp på 9 uger hun bider i alt og især vores tøj bukser osv og vi hviner højt hver gang nogle gange fatter hun det og andre gange ikke, hun har været alene idag i 9 timer men ikke helt alene mine andre hunde er her jo og det er gået helt fint, selvfølgelig har hun tisset på gulvet hun kan jo ikke holde sig så længe, hun vil hellere ikke tisse ude nej hun vil hellere tisse i kurven , nogle gange på avisen , nu sover alle mine hunde i sengen hos os, og den lille ny har 3 dage i træk tisset på dynen det gider jeg bare ikke, så nu sover hun i et lille bur som står oppe i sengen lige ved siden af mig, så kan jeg høre hende når hun piver så tager jeg hende ud og tisse og hun finder sig pænt i at være i buret hun kan jo osse se mig hele tiden, glæder mig til hun blir renlig men det tager mega lang tid det jo en chihuahua de er længe om at blive renlige ...

• #6   25. dec 2009 Det som Michelle svarer dig, er helt rigtigt.

Jeg har selv en lille dansk svensk. Da hun var hvalp, ville hun kun besørge på terrassen, tæt på havedøren. Men langsomt, blev hun mere tryg og gik længere ud på græsset. Fra hun var ½ års tid har hun besørget i noget krat bagerst i haven.
    Vi gjorde iøvrigt det, at mens hun tissede, så sagde vi ordet "tisse" mange gange og så fik hun ros og godbid bagefter.
    Med det resultat, at hun kunne tisse på kommando, meget hurtigt.
    Hun var helt renlig, allerede som 10 ugers hvalp, og har aldrig besørget på gulvet.

Prøv, at lægge mærke til, hvornår din hund klø´r sig, for det behøver ikke være hverken lopper eller allergi. Det kan også være en overspringshandling.
    Vores Dina gjorde det meget, da hun var lille. Især, når vi snakkede til hende og hun blev usikker på, hvad vi ville.
    Hun kan stadig finde på det ind imellem, når hun får en kommando, som hun lige skal "tænke lidt ekstra over".

• #7   25. dec 2009 Kan se du allerede har fået gode svar, så held og lykke med vapsen

• nadia p
    nadia p Tilmeldt:
    dec 2009

#8   25. dec 2009 Ja, har fået en masse gode svar, som jeg helt sikkert vil gøre brug af! Mange tak smiley

• #9   25. dec 2009 Ellers køb eller lån Lene Greva's bog "hvalpen" den er rigtig god og et godt opslagsværk

• #10   25. dec 2009 den kløen hun laver er sikkert når du " forlanger " noget eller siger nej, så sætter hun sig og kløer sig, det er en oversprings handling, en : " jeg ved ikke hva jeg lige skal, jeg kløer mig og så glemmer hun/du nok at jeg var uartig eller hva hun/du bad mig om "....

når hun vil besørge inde begynder hun at gå og lede på en speciel måde, der skal du være hurtig og løfte hende ud, når hun så besørger siger du med mild stemme " tis tis " på et tidspunkt vil hun forbinde ordene med at sku besørge, og så kan du når i er udenfor sige det, og dermed få hende til at besørge. ( IKKE skælde ud og blive vred når hun gør det inde, det kan gøre at hunde bliver traumatiseret og får et forkert forhold til at besørge )....max et behersket "nej"

med leg og bid...din hund forstår ikke hvor ondt det gør når hun bruger munden, hun har været vant til at lege vildt og bide sammen med de andre hvalpe... når i leger så ha et stykke legetøj ved hånden og når hun så bider så stik hende legetøjet som hun så ka bide i og gumle på i stedet for dine hænder, du skal ikke holde fast i legetøjet men bare lade hende ha det i munden når i leger, smider hun det, så blive ved at tilbyd det, eller stop legen til hun tager imod legetøjet... ellers ka du prøve at gi et piv fra dig, når hun tar fat, det ved hun betyder AV....

alene hjemme start med lidt tid ( 10min) og øg så tiden langsomt, gå IKKE ind til hunden når den piver bag døren, så lærer den at hvis den piver / hyler så kommer du.... og så vil du få en hund der hyler til du kommer hjem... du ka træne det ved at lukke hende ude på badeværelset eller andre rum, og så stå og lytte stille, til der er ro..og så lukke hende ud... en god ide at træne alene hjemme når hunden er træt, så ka du være heldig at den hurtigt lægger sig i hundekurven i rummet...

• #11   25. dec 2009 orv lige en anden ting, lav såkaldt burtræning, det er praktisk senere, køb et bur, og lav det til en hygge rede, med tæpper osv (dæk det evt til med et tæppe, så det er huleagtig ) hav det stående (altid åbent) der hvor i mest er feks. stuen og lad hunden bruge det som kurv...det sted hvor man sover og hygger om aftenen, giv kun guffer og læggerier i buret ( smid det derind ) og kødben ..lad hunden spise det, i det åbne bur.... senere vil din forbinde det bur med trykhed og noget rart, og det er dødsmart ,,, feks ved alene hjemme, bilkørsel osv osv....

tro mig du vil blive glad for det

• nadia p
    nadia p Tilmeldt:
    dec 2009

#12   25. dec 2009 ang. besørgning. Jeg holder nøje øje med hende og når hun begynder og snuse og sætte sig tager jeg hende straks uden for. Men så står hun bare og kigger, og det kan godt blive i lang tid, hvor hun bare vil ind igen. Når der er gået tilpas lang tid, tager jeg hende med ind og igen snuser hun rundt og vil til at sætte sig, indtil jeg løfter hende ud.. og ja, så gider hun ikke tisse og tilsidst må jeg tage hende med ind.

jeg tænker lidt at det er pga. vejret? men kan det nu passe. Aldrig har hun tisset uden for, ligemeget hvornår jeg tager hende med ud. Kan hun godt vænne sig til at tisse inde og helst foretrække det?

• #13   25. dec 2009 Min danske svenske, vil simpelthen ikke ud hvis det er koldt eller regner.
    Hun er meget kuldskær.
    Men selvfølgelig skal hun ud, selvom hun ikke vil...

Da min hund var lille, kom hun ud hver anden time og når hun havde spist, leget eller sovet, (hun har aldrig været ude om natten) så hun blev hurtigt renlig, men det er også nemmere om sommeren, når vejret er godt.

• #14   25. dec 2009 Kigger lige med..... - Har selv en d/s gårdhund på uger... Døjer med lidt af det samme!... Kan godt se, hvad i mener med overspringshandling, og kan sagtens følge det.. Men min gør det selvom jeg intet forlænger eller snakker til hende... hvorfor mon?...

Ja undskyld nadia p.. - Men var oplagt lige at spørge om det her, da i snakker om det smiley

• #15   25. dec 2009 14 uger... sorry smiley

• #16   25. dec 2009 Bare husk at hunde ikke er født til at kunne være alene. Det er noget de skal lære. Så når du starter alenehjemmetræningen, så start med at gå fra hvalpen i 10 sekunder fx. og så udvid tiden derfra. Og huske ALTID at komme tilbagen INDEN hvalpen begynder at pive.

Kommentér på:
gode fif/hjælp ang. hvalp

Annonce