gode fif/hjælp ang. hvalp gode fif/hjælp ang. hvalp
Hej.
Jeg søger gode fif og/eller hjælp til min nye hvalp. Jeg er første gang ejer, som har læst en masse om hunde osv., dog føler jeg mig alligevel ret forvirret.
1) Min hvalp gider ikke at besørge uden for, lige meget om jeg tager hende med ud efter hver lur, efter hver leg, efter hver måltid osv. Alt i alt ca. hver 2. time. Når vi kommer indendøre, begynder hun straks at besørge, hvor jeg så forsøger at få hende ud inden hun når at gøre det færdig. Hvad kan jeg evt. gøre?
2) Sommetider er hun helt vild legesyg, hvilket sikkert er normalt når det er en hvalp. Men jeg synes bare det er lidt for voldsomt, når hun begynder at snappe ud efter en/bide også selvom man ikke rigtig er indvolveret i legen. Jeg forsøger hver gang hun bider ud efter en, at sige "NEJ" med dybere stemme, men virker ikke rigtig.
3) hvornår kan man ca. lade en hvalp være alene i ca. 4-5 timer??
Min hvalp er en dansk/svensk gårdhund og ca. 9 uger.
Håber I har nogle idéer til mig.
På forhånd tak og go' jul.
dec 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
3) hun kløer sig også ALTID, ligesom hun har lopper. Men har tjekket pelsen og kan intet finde, samt hun fik en loppekur da jeg købte hende.
hmm ??
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.945
2) det er ganske normalt. Hvalpe bider men skal self lære at lade være. At sige nej nytter ikke, da nej er en kommando der skal indlæres på lige fod med sit, dæk osv, og en lille hvalp har jo endnu ikke lært den kommando.
Du kan istedet endten vælge at skifte buksebenet/ærmet osv ud med noget hvalpen gerne må bide i, eller du kan prøve at give et højt "skrig" når hvalpen bider -det er hvad andre hunde/hvalpe ville gøre når det gør ondt, og for mange virker det ganske godt.
3) forskelligt fra hund til hund -når hunden er helt tryg ved at blive efterladt. Men man skal self forvente at hvalpen måske ikke har kunnet holde sig i så lang tid, så der kan være uheld når du kommer hjem
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.467
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 53 Svar: 1.883
,,og ellers er Michelles råd rigtig go'e :o)
feb 2008
Følger: 115 Følgere: 112 Hunde: 5 Emner: 105 Svar: 2.301
maj 2008
Følger: 130 Følgere: 128 Hunde: 1 Emner: 1.425 Svar: 17.872
Jeg har selv en lille dansk svensk. Da hun var hvalp, ville hun kun besørge på terrassen, tæt på havedøren. Men langsomt, blev hun mere tryg og gik længere ud på græsset. Fra hun var ½ års tid har hun besørget i noget krat bagerst i haven.
Vi gjorde iøvrigt det, at mens hun tissede, så sagde vi ordet "tisse" mange gange og så fik hun ros og godbid bagefter.
Med det resultat, at hun kunne tisse på kommando, meget hurtigt.
Hun var helt renlig, allerede som 10 ugers hvalp, og har aldrig besørget på gulvet.
Prøv, at lægge mærke til, hvornår din hund klø´r sig, for det behøver ikke være hverken lopper eller allergi. Det kan også være en overspringshandling.
Vores Dina gjorde det meget, da hun var lille. Især, når vi snakkede til hende og hun blev usikker på, hvad vi ville.
Hun kan stadig finde på det ind imellem, når hun får en kommando, som hun lige skal "tænke lidt ekstra over".
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
dec 2009
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.731
jan 2005
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 247 Svar: 3.481
når hun vil besørge inde begynder hun at gå og lede på en speciel måde, der skal du være hurtig og løfte hende ud, når hun så besørger siger du med mild stemme " tis tis " på et tidspunkt vil hun forbinde ordene med at sku besørge, og så kan du når i er udenfor sige det, og dermed få hende til at besørge. ( IKKE skælde ud og blive vred når hun gør det inde, det kan gøre at hunde bliver traumatiseret og får et forkert forhold til at besørge )....max et behersket "nej"
med leg og bid...din hund forstår ikke hvor ondt det gør når hun bruger munden, hun har været vant til at lege vildt og bide sammen med de andre hvalpe... når i leger så ha et stykke legetøj ved hånden og når hun så bider så stik hende legetøjet som hun så ka bide i og gumle på i stedet for dine hænder, du skal ikke holde fast i legetøjet men bare lade hende ha det i munden når i leger, smider hun det, så blive ved at tilbyd det, eller stop legen til hun tager imod legetøjet... ellers ka du prøve at gi et piv fra dig, når hun tar fat, det ved hun betyder AV....
alene hjemme start med lidt tid ( 10min) og øg så tiden langsomt, gå IKKE ind til hunden når den piver bag døren, så lærer den at hvis den piver / hyler så kommer du.... og så vil du få en hund der hyler til du kommer hjem... du ka træne det ved at lukke hende ude på badeværelset eller andre rum, og så stå og lytte stille, til der er ro..og så lukke hende ud... en god ide at træne alene hjemme når hunden er træt, så ka du være heldig at den hurtigt lægger sig i hundekurven i rummet...
jan 2005
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 247 Svar: 3.481
tro mig du vil blive glad for det
dec 2009
jeg tænker lidt at det er pga. vejret? men kan det nu passe. Aldrig har hun tisset uden for, ligemeget hvornår jeg tager hende med ud. Kan hun godt vænne sig til at tisse inde og helst foretrække det?
maj 2008
Følger: 130 Følgere: 128 Hunde: 1 Emner: 1.425 Svar: 17.872
Hun er meget kuldskær.
Men selvfølgelig skal hun ud, selvom hun ikke vil...
Da min hund var lille, kom hun ud hver anden time og når hun havde spist, leget eller sovet, (hun har aldrig været ude om natten) så hun blev hurtigt renlig, men det er også nemmere om sommeren, når vejret er godt.
aug 2008
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 57 Svar: 184
Ja undskyld nadia p.. - Men var oplagt lige at spørge om det her, da i snakker om det
aug 2008
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 57 Svar: 184
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.110
gode fif/hjælp ang. hvalp