små hunde - pas på sneen {{forumTopicSubject}}
Jeg vågnede i morges til noget af det mest ubehagelige.
Begge mine tæver kunne slet ikke gå - endsige støtte på bagbenene.
Hvis jeg forsøgte at stille den store op, så stod hun usikkert med kun støtte på et bagben og det mindste, stød, så klappede benene sammen.
Den lille kunne slet ikke stå. OVERHOVEDET. benene gled bare ud til hver sin side, som om hun var totalt lam.
Mig akut i tlf til dyrlægen der selvfølgelig blev noget forbavset. Efter en længere samtale, beroligede han mig med at det nok var overanstrengelse pga sneen (noget a la vandhale bare i rygmusklerne). og jeg skulle starte dem på dobbelt smertestiller, holde dem varme og så lige se formiddagen an.
De har det da også fint nu, men sikke en forskrækkelse.
Schnauzeren har jo meget pels på benene og den klumper totalt sammen, så benene nærmest blir til isstolper.
Vi var en del ude i går og lege i sneen, men ikke nær så aktive som vi plejer at være netop fordi de fryser sammen i benene. De blir skyllet og tørret når de kommer in og jeg er i forvejen ganske pylret om kring dem.
Jeg har oven i købet hængt vores hvalpevarmelampe op til hundene og den blir brugt flittigt.
Welsherne og dværg hanhunden fejler absolut ingenting, men de to små var som sagt nærmest lammede. Begge tæver har sovet i sengen i nat, så ikek fordi de har ligget og blevet kolde i løbet af natten.
Dyrlægen mente det er simpel overbelastning fordi de skal "hoppe over sneen" og jo vejer det mere pga sne i benhårene... så dagen i dag har stået på lufteture på en totalt ryddet gårdsplads (måtte ha en traktor over og skrabe sneen væk) og ellers varm mælk og varme tæpper (gudsketak og lov for tørretumbleren) - ja altså til hundene ikke til mig.
Så jer andre med mindre hunde, tænk lige en ekstra gang over hvor langt og i hvor højt sne i lader jeres hunde gå - nåå ja gælder nok også for de store - der skal nok bare mere til.
Godt jeg har så dygtige dyrlæger - for var da lige klar til at ræse på vagtdyrlægebesøg.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
feb 2009
Følger: 76 Følgere: 69 Hunde: 6 Emner: 147 Svar: 1.315
Men nu er Chanti blevet bedre til at sige fra, så snart hun fryser går hun hjem
okt 2007
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 4 Emner: 216 Svar: 1.402
godt vufferne er okay igen.
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.410
Jeg oplevede noget nær det samme for et par måneder siden med Mimi-pigen. Hun pev lidt om natten, men jeg tolkede det, i min søvndrukne tilstand, som, at hun ville løftes op i sengen...det blev hun. Næste morgen ville hun ikke op, jeg BAR hende ned på gaden, ud skulle hun jo...men bagbenene kolapsede helt under hende, hun kunne slet ikke støtte. Jeg har jo en race, som desværre kan ha' problemer med ryggen, så jeg satte fluks kursen mod dyrehospitalet.
Det blev hun undersøgt på kryds og tværs, reflekserne var forsinkede, men virkede puhhh, men de ville beholde hende og ta' blodprøver, scanne og evt. røntgen.
Om eftermiddagen, havde hun fået meget af sin førlighed igen og næsten morgen kunne vi hente hende...hun var helt sig selv igen og der har intet været siden. Jeg har faktisk aldrig fået en forklaring andet end, at det nok var en nerve, der sad i klemme. Men din forklaring synes jeg er rigtig god, overanstrengelse af muskel...:)
Undskyld det blev lidt langt, ups;))
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 246
aug 2005
Følger: 38 Følgere: 39 Hunde: 1 Emner: 93 Svar: 840
Det er har vi heldigvis aldrig været ude for med Lupe. Og hun forsvinder nogle gange helt i sneen. vi har haft op til 36cm sne her
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
skal lige siges at vi har over 45 cm sne hernede, så selv den store kan blive helt væk.
De må nøjes med en enkelt lufteture i sne og elelrs på den rensede gårdsplads, jeg bor jo temmelig meget på landet, så vi har ikke problemer med salt, med mindre jeg selv smider det ud
små hunde - pas på sneen