Online Tilmeldt:
6. jan 2006 Følger: 1 Følgere: 58 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 350 Svar: 14.371
Golden Retriever {{forumTopicSubject}}
Hej -
Nogle af min kærestes venner vil ha hund, og det skal være en golden retriever. De har spurgt mig om hjælp fordi jeg har haft hund siden 89, men jeg kender bare INTET til golden´s, og er lidt på bar bund.
Hos schæferhunde og malinois findes der jo to linier, en udstillings - og en brugslinie, og det mener jeg også der gør hos golden retriever´e. Jeg ville ALDRIG anbefale nogen at tage en udstillingshund - no matter what - og derfor vil jeg høre jer herinde om I kender til nogle gode brugs-kenneler for golden retrievere ... eller evt ved hvor jeg kan finde oplysninger om dem.
Har været på retriver-klubbens hjemmeside, men det er ikke til at se hvad man skal kigge efter for at sortere de rene udstillingslinier fra ..
Håber der er én der kan hjælpe ..
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.993
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 58 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 350 Svar: 14.371
Ved det er dårlig stil at oprette emne og så gå off-line, sorry.
Vil kigge ind når jeg kommer tilbage fra jobbet, så hvis I kan hjælpe så skriv endelig - skal nok vende tilbage og læse det.
jan 2006
Tak for linket - jeg kan bare ikke lige gennemskue hvad der er arbejds- og hvad der er udstillingslinier, og det er det jeg håber der er én der kan løfte sløret for.
Men tak skal du ha´:o)
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.993
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 93 Svar: 505
maj 2005
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 34 Svar: 366
Men kan godt følge din tanke gang. Jeg ville ikke anbefale folk kun at tage den ene linie, hvis ikke de kan opfylde de behov en sådan hund har..
mar 2005
Følger: 29 Følgere: 29 Hunde: 5 Emner: 111 Svar: 855
Du/De kan prøve at kontakte Jette og Per Søndergård (kennel Farmer hills) de er til at snakke med også selv om man "bare" har nogle spørgsmål....
98-525620 eller 29760752
farmerhills@mail.tele.dk
www.kennel-farmerhills.dk
De har mange års erfaringer inden for golden
forsat god fredag
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
jan 2006
Jeg ville egentlig ikke ind i den diskussion med udstilling kontra brugslinier, men det virker lidt som om det er noget der optager en del af jer.
Naja, du skriver at aussie´r SKAL ud og hyrde. Iflg. den pt eneste opdrætter af brugs-linie-aussier i DK (Milene), behøver man ikke at hyrde med dem .. de skal selvfølgelig bare ud og ha et aktivt liv med en eller anden form for træning. (Agility, spor, lydighed, whatever). Jeg går ud fra hun ved hvad hun taler om .. og alle de border´e der får de fleste aussie´r til at ligne søvngængere, ser da også ud til at leve et fint liv "kun" som agilityhunde - så de behøver altså ikke nødvendigvis at hyrde.
En Golden af brugslinier behøver vel strengt taget ikke at gå på jagt. Men hunden skal jo have et aktivt liv, og helt klart skal den aktiveres .. men at det lige SKAL være som jagthund er jo ikke nødvendigt, hvis man ellers sørger for at stimulere dens drifter på anden vis.
Og jeg har skam spurgt kærestens venner om hvor meget de vil bruge hunden - jeg er ikke totalt nybegynder i det her game, har bare ikke erfaring med golden´s, det var ligesom derfor jeg skrev ind.
Jeg vil af princip aldrig anbefale folk at købe en hvalp/hund fra en opdrætter der udelukkende prioriterer hundens udseende - og jeg mener helt klart at man i et brugshundekuld vil kunne finde eksemplarer der ikke kører så hurtigt at de render på væggene. Ergo skal man finde en god opdrætter der kender sine linier, og kan råde en person der ikke skal bruge sin hund nær så meget som eksempelvis en jæger/politimand/konkurrencefører .. men alligevel skal have en sund og aktiv hund.
Jeg har sagt til de mennesker hvad min holdning er - og så er det jo op til dem om de vil lytte til den eller ej. Det står dem frit for - men jeg kommer ALDRIG til at anbefale folk at støtte en opdrætter der avler udseende ... og mener iøvrigt ikke at en udstillingshund nødvendigvis er en bedre familiehund end en brugshund. Som oftest findes det stærkeste væsen hos brugslinierne - og der skal et godt væsen på vores hunde for at overleve en stresset hverdag hos en gennemsnitsfamilie.
Så Judith og Naja - vi er ikke enige der ..
Anja - 1000 tak for dit link. Det vil jeg lige tjekke ud :o)
Annemie - hvad er forskellen ???
Golden Retriever