{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.395 visninger | Oprettet:

Hund nr 2 - han eller hunhund?? {{forumTopicSubject}}

Det er besluttet, at vi engang i det nye år skal finde en partner til vores hanhund Janus (dogue de bordeaux) - da jeg ikke ønsker han skal være enehund.

Han har været vant til, at leve i flok - men har tidligere boet sammen med en mastiffhan - her blev Janus underkuet i stor stil.
Siden dengang har han ikke kunnet med andre hanhunde - han puster sig op mv.

Han har dog - lige inden jeg overtog ham - boet sammen med en blandingstæve (unghund) og en dogue de bordeaux han, men denne var kastreret og ældre.
Idet den ældre hanhund var kastreret, så Janus ham ikke som en modstander.

Jeg vil umiddelbart ikke kastrere ham - idet jeg efterhånden har læst så meget der taler imod det....og tænker, at en kastration kan øge hans usikkerhed og derved kan risikere, at han vil blive agressiv.
Han virker ikke umiddelbart som en usikker hund, men det, at han puster sig op og spiller op til ballade, fortæller mig at han ikke hviler i sig selv....på netop det område...

Men så er spørgsmålet om jeg skal vælge en han eller tævehvalp som kommende partner til ham...

Kan godt forstå i nu måske tænker, at det da må sige sig selv, at det ikke skal være en han - men det jeg tænker er, om det at de vokser op sammen kan ændre problemstillingen?
Det er klart, at det vil gå fint i hvalpestadiet - men hvordan det så går, når den unge han bliver kønsmoden kan jeg jo ikke forudsige.... Men hvad tænker i om det?

Med en tæve vil det fungere fint - lige indtil 1 løbetid og de efterfølgende.....
Idet Janus ikke er kastreret, kan de jo givetvis ikke være sammen disse to gange om året og det kræver, at jeg kan få passet den ene......og den mulighed synes jeg ikke lige jeg har.....?
Og at have dem adskilt fra hinanden i samme hus, vil vel blot betyde kaos og ødelagte døre?

Det skal lige nævnes, at Janus har parret en tæve før....da det jo klart også har noget, at sige i denne sag:)

Samtidig er jeg i tvivl om, om jeg gerne en dag vil have et kuld hvalpe......
Får jeg en hanhund mere, så er der ikke mulighed for senere, at få en tæve.....da det jo nok klart vil give problemer mellem de to hanner....

Men om jeg nogensinde vil få et kuld hvalpe står yderst usikkert - der er jo langt fra tanke til handling, da det er et kæmpe arbejde og med masser af risici.

Hold op hvor er det svært - hvad ville i gøre i min situation?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund nr 2 - han eller hunhund??
  • #1   5. dec 2009 Hvis han har problemer med andre hanhunde vil jeg foreslå en tæve.
    -det drejer sig om store hunde,der kan gøre stor skade på hinanden og er svære at skille ad, hvis det skulle gå galt.

DOG ville jeg overveje seriøst om det er forsvarligt at avle påen hund, der ikke er absolut toppen af toppen...her tænker mht. hans psyke/temperament ??

• #3   5. dec 2009 Kan absolut godt forstå dit forslag:)
    Hælder også selv mest til en tæve for ikke, at risikere noget. Som du siger er det en stor race og jeg kan ikke skille sådan to drenge ad, som var de et par små dansk svensk gårdhunde....

Nu er det så nok alle de oplevelser han har haft, som gør at han reagere på andre hanhunde - for ellers har han det skønneste temperament:)

Men igen, så er der langt fra tanke til handling og skulle det ske, at jeg en dag tør begå mig ud i det, at få et kuld hvalpe, så bliver det ihvertfald først om et par år og der kan alt se helt anderledes ud:)

• #4   5. dec 2009 Jeg vill vælge en tæve, og så kan man jo sterillisere den (avl ville jo osse være udelukket hvis du valgte en hanhund, så det gør vel ingen forskel).
    Jeg ville ikke turde tage chancen med en hanhund.

• #5   5. dec 2009 Jeg ville også vælge en tæve, for og være på den sikre side.

• #6   5. dec 2009 Uanset om du vælger en han eller en tæve, så ville jeg vente et par år. Janus har et "lig i skabet" som kan ødelægge forholdet til en ny hund så tidligt efter I har fået ham.

Janus har brug for en sikker grund og oplevelsen af succes inden en ny melder sig i familien. Han har brug for at være "den eneste ene" inden han skal dele sit liv med andre.

Han har brug for at vide at han er OK og at han får brug for at "smide liget ud af skabet". Jo længere tid der går inden en ny kommer ind i hans liv, vil han blive sikker på sig selv. Han skal tro mere på sig selv og være i stand til at stå ved at han er OK.

Tro mig, jeg taler af erfaring. Jeg har to hanhunde, hvor den mindste (de er lige gamle) ikke vil acceptere den store. Der er en evig kamp om hvem der "er den bedste" her i huset. Det er en belastning for dem begge, for de har jævnligt sammenstød, og vi har virkelig prøvet alt. Vi er nået dertil at vi må agere ud fra det, og gøre det tåleligt for alle her i vores familie.

I har alle chancer for at undgå den situation ved at give Janus tid. For får I f.eks. en meget "ego" tæve, så kan I løbe ind i problemer med at han føler sig "kuet" og aldrig får ro til at være ham selv. Får I en han med en stærk psyke, så kommer Janus aldrig op til overfladen, hvis han ikke får den tid der skal til for at "finde ham selv".

• #7   5. dec 2009 hmmm Gitte....du giver mig virkelig noget, at tænke over!!

En af grundende til, at jeg rigtig gerne vil have nr 2 er, at det er mig imod at han skal være "alene", da hunden jo er et flokdyr og at han altid har været i en flok....

Men okay, må da indrømme, at det at han nu er alene, har han taget rigtig flot.
    Han er ked af, at blive ladt alene hjemme lige når jeg går og jeg bliver mødt af en yderst ivrig og morsyg herre, når jeg kommer hjem - men han ødelægger intet....

Når katten vil snakke med mig, forsøger han straks, at gå imellem....er ikke grim på nogen måde.....men han ønsker ikke, at jeg skal give katten opmærksomhed.....
    Da jeg fik ham fik jeg af vide, at han ville tage katte.....og ja det vil/ville han også, men min gamle hankat har han nu accepteret, da katten IKKE lader sig skræmme af ham. De kan nu ligge og sove ved siden af hinanden.

Det er kun katten han bliver jaloux på - der er intet i forhold til min datter!

Vi har haft besøg af hans opdrætter og en af hendes unge tæver - de to legede fantastisk sammen.
    Gik jeg ind i huset, glemte Janus alt om opdrætter og tæven.....så søgte han efter mig og det er jo heldigvis bare positivt.
    Under besøget gjorde jeg meget ud af ikke, at snakke for meget med tæven, da Janus var meget obs på mig.

Janus fik det dårligt under besøget....virkede pludselig meget træt og han trak sig væk.....lidt senere kastede han galle op, men han havde fået et rigtigt okseben dagen før som han havde tygget på hele dagen (altså dagen før) og vi tænkte da helt sikkert, at det var grundet benet, at han fik det skidt - men kan det, at der pludselig var en anden hund i vores hjem have haft en psykisk indflydelse på hans "dårligdom"?

Måske du har ret i, at han skal have masser af tid til, at finde sig selv inden vi får nr 2?

Ihvertfald har du givet mig noget, at tænke over!

• #8   5. dec 2009 May, hellere tænke sig om en ekstra god gang. For hvis man tager chancen, så kan det ikke gøres om, når man endelig har anskaffet sig en ny hund. Jeg er blevet så meget klogere at jeg aldrig køber 2 hunde på én gang. Skal ej heller have 2 hanhunde sammen mere.

Håber du vælger den løsning som er bedst for jeres familie.

• #9   5. dec 2009 Jeg ville vælge en steriliseret hunhund af den bløde type. To hunde har det dejligt sammen, de inspirerer hinanden hele tiden og er også hinanden til trøst, når de skal være alene.

• #10   5. dec 2009 vil bare lige indskyde at vi har to hanhunde sammen, og der er INGEN problemer overhovedet... har faktisk aldrig oplevet 2 hunde der er så gode sammen før...

ikke fordi jeg skal råde dig overhovedet... det er jeg ikke klog nok til smiley

ville bare lige indskyde at der er succeshistorier med to hanhunde sammen smiley

• #11   5. dec 2009 T & M : kender mange der har haft 2 hanhunde sammen, så det var slet ikke det jeg personligt reagerede på, men på at hunden allerede har problemer med andre hunde...så er der i mine øjne ingen grund til at tage nogle chancer smiley

Havde ikke lige set at hunden lige var flyttet ind...i så fald vil jeg også anbefale at vente...min store havde været overfaldet af anden hund og havde andre traumer, da hun flyttede ind, så hun fik lige 3 år med fuld opmærksomhed, inden vi fik nr.2 smiley

Det behøver naturligvis ikke at vare 3 år, inden man får nr.2, men det var først der, hun og vi andre var klar til nr. 2 smiley

• #12   5. dec 2009 syns helt sikkert også at han lige skal have en chance til at falde til ro... men forstod det også sådan at det var på sigt at man ville have en mere?

• #13   5. dec 2009 Ja tanken var en hvalp til sommer - bestilt hos opdrætteren af Janus, som kan hjælpe med valg af den rette, som vil kunne gå fint i spænd med ham.

Og ja det er ca 2 mdr siden jeg overtog ham.

Tror lige jeg vil se tiden an og måske vente endnu et år....

• #14   5. dec 2009 Rigtig god beslutning at vente et år mere. Håber Janus gør fremskridt og bliver en rigtig dejlig hund, og klar til at tage imod en hvalp om et års tid.

• #15   9. dec 2009 Nu har jeg tænkt og tænkt - og haft hans opdrætter med inde over, da hun har været herude hos os nogle gange nu.

Vi har talt meget om hans tidligere oplevelser og om det, at være i en flok - og ligeledes om det samspil der er imellem ham og jeg - lederskab mv.

Og jeg er faktisk noget frem til, at jeg godt tør tage en hvalp ind - en tævehvalp som han ikke vil se som en konkurrent på nogen måde.
    Og han vil jo her være den "store" og derfor er chancerne for succes langt større.

Og dette sammenlagt med hans behov for, at være i en flok (hund) og det, at han er vokset op med at være det - gør at jeg er noget frem til denne konklusion.

Det er altid svært at spå om fremtiden - men jeg tror på det vil godt, når bare jeg tager mine forholdsregler og sørger for, at være en god og stærk leder;)

• #16   12. dec 2009 Held og lykke, han bliver glad.

Kommentér på:
Hund nr 2 - han eller hunhund??

Annonce