2.595 visninger
|
Oprettet:
halekupering {{forumTopicSubject}}
kommer lige med et lidt surt opstød over at det ikke er nogen bedre regeler for halekupering lige pt står jeg selv og skal ha kappet halen af min dejlig cokker på 3 år og det syens jeg virkelig er synd men da den fik ødlagt sin hale på en jagt i sødags er det den enste mulighed men det havde været mere human at ha gjort det da den var ny født jeg syens virkelig de regel skal laves om alt andet dyrplageri
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
1) Ruhåret hønsehund,
2) Korthåret hønsehund,
3) Weimaraner,
4) Vizla,
5) Breton
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 399
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Self skal der ikke kuperes bare for at kupere, men for de hunde der rent faktisk skal bruges til jagt, var det mere humant at gøre det mens de er små, så de helt undgår den slags skader
nov 2007
nov 2007
jan 2007
Og så er det jo hvad en dyrlæge laver -kunne være interessant hvis der blev registreret landsdækkende hvor mange af den slags haleskader der er årligt, i forhold til antalles af hunde der bruges til den type arbejde. Ikke at det er realistisk at det vil ske, men ville være interessant at se tallene.
Håber da osse det går godt i morgen. Vi fik amputeret halen på vores gamle pointer-blanding vi havde da jeg var barn, osse pga haleskade (dog ikke jagt-relateret), og det gik heldigvis uden problemer overhovedet:o)
okt 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 64 Svar: 383
Hvorfor er jagthundenes haler mere udsatte?
Min søsters gamle GD måtte have kuperet halen, da hun kom hjem til et hus der var tapeseret med blod - han havde slået halen i stykker....
jan 2007
okt 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 64 Svar: 383
Ja altså alle min fars jagthunde var kuperet - og også min mors boxer, men det var også den gang hvor det var "normalt" og ganske lovligt.
Mange af den lidt ældre generation synes jo slet ikke boxere, rottweileren mv kommer til sin ret med lang hale....
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.828
Hvordan det skulle fungere i praksis ved jeg ikke.
Men ejg kan ikke se forskel på en breton og cocker i kuperingssammenhæng
jan 2007
feb 2006
Følger: 40 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 129 Svar: 557
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.833
Jagthunderacer med kuperingsdispensation er pr. definition brugsracer, der i almindelig brug er i stor risiko for at komme til skade. Disse racer kuperes under lokalbedøvelse inden for det første levedøgn.
At nogle få ikke senere bliver brugt efter hensigten skulle ikke retfærdiggøre, at alle senere end første levedøgn skulle have amputeret haler, i noget der ville være en større operation, der ville kræve narkose og hvor helingen ville være en længere og mere usikker proces, idet hundens almindelige adfærd ville øge risikoen for komplikationer.
Noget alle, med haleskader på voksne hunde, kan tale med om.
Dyrlæger må kun amputere skadede haler til lige efter skaden, hvorfor mange haleskadede hunde må have halen skåret af i skiver.
Halekupering på jagthunde er altså forebyggende, og jeg tvivler stærkt på, at selvom kupering blev tilladt på alle racer, at nogen ville begynde at kupere racer som Grand danois og Whippet.
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.833
jan 2007
nov 2007
jan 2007
Dejligt det gik uden problemer:o)
jan 2007
Det største problem med ulvekløer er sådan set at de ikke kan slides, og at man derfor skal huske at de skal klippes regelmæssigt. Gør man det, er de ikke til besvær. I hvert fald kender jeg ingen hunde der har haft problemer (det gælder osse andre racer/blandinger vi har haft), og jo, det KAN da ske en sjælden gang imellem, at en ulveklo bliver hængende i noget. Men det kan altså osse ske med almindelige kløer, og det fjerner vi jo altså ikke hundens kløer for.
Jeg ser ingen grund til at operere unødigt på hunde. Og det mener jeg altså det er, når man fjerner ulvekløer på en hvalp
jan 2007
Og det er nu engang ulovligt, så dyrlæger der gør den slags, burde få en over nakken.
Det er unødvendigt, så hvorfor udsætte hunden for det...
Vi har haft en del hunde med ulvekløer i familien, osse store hunde, og sørme om ikke de osse klarede den uden skader.
Risikoen for skader er ikke større end for hundens øvrige negle, så medmindre du osse mener de bør fjernes, kan jeg ikke rigtig følge dit argument.
nov 2007
dec 2007
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 8 Svar: 19
Der burde HELT KLART være forebud mod Halekupering UDER bedøvelse.
Det er sku dyreplageri lige som at kastererer grise UDEN bedøvelse!!!
dec 2007
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 8 Svar: 19
Der burde HELT KLART være forebud mod Halekupering UDER bedøvelse.
Det er sku dyreplageri lige som at kastererer grise UDEN bedøvelse!!!
halekupering