Problem adfærd!? {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg og manden købt en dejlig lille westie, som det meste af tiden er skøn og kærlig.
Men han har det desværre med at blive rigtig arrig når vi skal tjekke hans poter for forskellige ting - f.eks. når vi skal klippe hans negle. Eller når han f.eks. tager noget, han ikke må, og jeg vil have det tilbage igen - dog er det ikke sådan med alle ting. Kun de rigtig gode ting, som underbukser!
Han bliver en rigtig terrier og knurrer og snapper ud efter os.
Vi har prøvet med rigtig gode godbidder, men han bliver bare fuldstændig uinteresseret i det og fokuserer på det negative.
Hvad fanden skal man lige gøre?
Håber der er nogen som har nogle kanon gode råd.
Det skal også lige siges, at han havde en uheldig oplevelse med at få revet en negl af, da han var helt bette. Og derefter var en dyrlæge meget hård ved ham første gang han fik klippet negle.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.056
Jeg er startet med blot at røre ved poter og negle når jeg sad og nussede ham foran fjernsynet. Og self tale rosende til ham mens vi gjorde det.
Senere har jeg haft klosaksen i hånden mens vi gjorde det samme, og når han var rolig, har jeg klippet en negl -måske 2 på en god dag. Og så har han fået en godbid og blevet nusset lidt mere.
Det kræver self at man klipper ofte, både for at holde ved lige, men osse for at nå at få klippet alle neglene jævnligt, når nu man kun tager 1-2 af gangen.
I dag klipper jeg 1-2 poter pr gang. Aldrig mere. Han tager det pænt nu, men for ikke at komme derud hvor han begynder at blive utryg, stopper vi mens han stadig synes det er ok.
Ang at tage ting han ikke må, så er den første "regel" at man fjerner ting der ikke må tygges i, så i undgår konflikterne.
Og så træn kommandoen "slip" vha byttelege, og i begyndelsen med ting der ikke er ALT for lækre, sådan at i altid kan bytte tingen med noget der er ENDNU bedre.
Først når hunden har forstået kommandoen, kan man så prøve med alverdens forskellige ting, så hunden lærer at kommandoen gælder uanset hvad den har i munden.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Problem adfærd!?