947 visninger
|
Oprettet:
For koldt til at bade? {{forumTopicSubject}}
Min tæve på 16 måneder(engelsk springer spaniel) er rigtig glad for vand, hvilket er dejligt. Men da ingen af mine tidligere hunde har været vand-glade på samme måde, har jeg ingen erfaring med hvornår det er for koldt til at bade. Derfor vil jeg høre nogen af jer med erfaring på dette område hvad I synes. Hun er jo en slank hund uden meget sul på kroppen og jeg vil ikke have at hun bliver for kold. Jeg kan sagtens holde hende fra vandet. Jeg kan også give hende et varmt dækken på når hun har badet. Der er mange muligheder I hvilke måneder vil I mene at det er for koldt til at lade hende bade?
jul 2009
Følger: 32 Følgere: 29 Hunde: 4 Emner: 166 Svar: 1.244
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.627
Jeg har altid et varmt dækken med som hun får på når hun har badet, og bagefter får hun lov til at løbe løs, så langt som muligt.
Når vi kommer hjem får hun et varmt brusebad, bliver tørret godt og et flece dækken på
Jeg har en engelsk springer spaniel
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Kaoz ville bade 24 timer i døgne året rundt hvis der ikke var en der sagde no go ; )
Han må bade når temp. i luften er på min 18 grader, ellers må han ikke.
Det er for at hjælpe til at ledvæskerne ikke bliver kolde og han skal blive gangbesværet og evt. udvikle slidgigt før tid.
Nu har han ingen underuld, jeg vil tro hunde med underuld holder kropstemp. oppe bedre =)
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
Have hun ikke haft underuld så var det en anden sag. Tror heller ikke hun havde fået lov at bade når det var virkelig koldt :o)
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.627
Men husk altid et varmt dækken
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 7 Svar: 242
Går ud fra at det gælder det samme for hunde som for mennesker.
Bliver man rigtig rigtig meget afkølet, ved f.eks at bade i iskoldt vand, sker der følgende:
Kroppen er så smart indrettet at den minimerer blodgennemførslen i det yderste af kroppen, for at holde de vitale dele varme og funktionsdygtige. Når man så vil have varmen og tager et varmt bad, sker der det at, man pludselig øger temperaturen helt ude ved huden og kroppen øger blodstrømmen derfra. Men blodet er stadig koldt.
Dette kolde blod bliver så pumpet ind til hjertet og det kan ikke håndtere iskoldt blod og man risikerer hjertestop.
Af samme grund er det bedst, hvis man nu skulle være med i et skibsforlis, at lade være med at svømme for at holde varmen. I stedet skal man holde sig i ro, så man ikke sender koldt blod ind til de vitale dele.
Den bedste måde at få varmen på, er ved at vikle sig ind i tæpper og lade varmen komme indefra.
jun 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 643
Det er som om at hun godt kan blive kold bare af at blive gennemblødt af regnen. I hvert tilfælde hvis vi står stiller og det blæser. Så jeg har faktisk givet hende et dækken på, hvis vi har skulle stå stille og træne lang tid i regnvejr. Men burde en jagthund kunne holde varmen? Det er som om at hun synes at det er rart med dækkenet... Når hun så kommer hjem og er gennemblødt så ligger hun og ryster, gør jeres også det? Jeg er begyndt at give hende et fleece-dækken på når vi kommer hjem og hun er gennemblødt, så ryster hun ikke...
Mange tak for hjælpen..
jun 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 643
nov 2008
Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 214 Svar: 1.207
jul 2008
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 104
Det du skal huske er at det er pælsen og ikke hvor tyk hunden er der beskytter mod vejrli.
men glæd dig over alle de dejlige oplevelser du kan få helt gratis, ellers kan du da tage til hundesvømning, det gjore jeg det første år med laika, for da hun var hvalp, var sommeren nesten slut.
nov 2008
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 70
For koldt til at bade?