Grand Danois vægt {{forumTopicSubject}}
Jeg har netop købt to Grand Danois hvalpe (De er dog ikke kommer hjem endnu) men er usikker på vægten. Tæven fik et kuld på 11 og jeg ved at dette er fyfy i Grand Danois sammenhænge. Hvalpene er naturligvis derfor en smule mindre end hvis der havde været færre. De er begge 6 uger og den ene vejer 4,2 kilo og den anden vejer 5,1 kilo. Dansk Kennelklub sagde det lød i underkanten, men hvad skal jeg tænke og tro. Jeg har snakket med to forskellige dyrelæger, der begge sagde "ro på" højde og drøjde er genetisk bestemt og de vil så bare tage det mere på, når de kommer hjem til dig og bliver fodret op. I følge opdrætteren kommer de til at lægge på ca. 7 og 8 kilo når jeg får dem. Er det nok, og hvad - undskyld mit franske - helvede skal jeg tænke. Jeg ønsker ikke at folk gør mig unødigt bange med skrækhistorier.
Jim Lyngvild
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 333 Svar: 4.476
Held og lykke med dem
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 137
Er de passet med ormekur?
der kan være stor variation indenfor GD - selv som voksne svinger vægten fra 55 kg - og helt op til over 90 kg for de store individer.
Hvis du har købt dem hos en ansvarlig opdrætter, så er jeg overbevist om at de har gjort hvad de kunne for, at alle hvalpe og tæve trives bedst muligt
Der bliver da sørme liv i huset med to GD'ere..... god fornøjelse, vi har selv to kuld-søskene, det har ind imellem givet anledning til grå hår.
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 53 Svar: 1.887
og rigtig god fornøjelse da i øvrigt med sådan 2 små størrelser,,tar hatten af for at du synes du har overskudet til det ;o)
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.202
aug 2005
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 347
vores han gd vejede ca 11kg da vi fik ham hjem
han er nu 11 måneder og vejer ca 75kg og er godt 90 cm til skuldrene.
held og lykke med dem
feb 2006
Følger: 19 Følgere: 29 Emner: 123 Svar: 5.525
Hvordan kan det være at du har valgt at tage to? Og hvilke køn er de?
Jeg undrer mig lidt over at du lyder til at være i tvivl om det din opdrætter har fortalt dig. Stoler du ikke på vedkommende, siden du har behov for at dobbelttjekke? Og hvis du ikke gør det, hvorfor køber du så hunde dér?
Men 7-8 kg som 8 ugers hvalp ER ikke ret meget, så uagtet kan jeg godt forstå at der er nogle alarmklokker der bimler et sted. En dårlig start på livet kan ikke automatisk rettes op med god mad og kærlighed...
aug 2005
Følger: 43 Følgere: 44 Hunde: 7 Emner: 326 Svar: 1.382
feb 2006
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 761 Svar: 4.808
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 292 Svar: 780
okt 2004
Følger: 90 Følgere: 91 Hunde: 5 Emner: 147 Svar: 1.024
Mine vejede i snit 10 kg som 8 uger gamle....
nov 2009
Følger: 10 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 9
Jim Lyngvild
sep 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 22 Svar: 129
nov 2009
sep 2009
jeg har også en lillehvalp i mit kuld, men ham giver jeg 2 års garanti på, ligesom de andre i kuldet.Køber løber ingen risiko, da garanti er Fast følgesvend i DKK.Skulle du vælge at købe de 2 hvalpe, så få i det mindste en garanti/købskontrakt på dem, i tilfælde af sygdom senere hen.
sep 2009
nov 2009
Jeg har lige skrevet en privat besked til dig,
Jim Lyngvild
sep 2009
feb 2006
Er det din første GD du her skal have, tænker jeg at du vil få stor glæde af en opdrætter med erfaring til at rådgive dig.
Det lyder som om du har prioriteret at finde en opdrætter der vil sælge dig to hvalpe. Hvad er grunden til du ikke vil nøjes med en?
Mht. krav om udstilling kender jeg personligt mindst en der bestemt ikke har dette krav, og forestiller mig hun ikke er den eneste med den holdning.
nov 2009
feb 2006
Til det andet kan jeg kun sige at jeg slet ikke kan forstå din tilgang til købet af din nye bedste ven. At du støtter opdrættere der tydeligvis ikke formår at tage vare på et kuld hvalpe, bevirker kun at denne form for produktion kører videre.
Det er meget muligt der er 11 hvalpe i et kuld, men så må opdrætteren træde til og sørge for hvalpene i det mindste får den fornødne føde.
Så at du er omgivet af dyrlæger hjælper måske de to hvalpe du tager med hjem, men hvad med de resterende 9 og de kuld der følger efter?
Det er ofte nødvendigt at se det store billede og ikke blot på eget behov.
jun 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 4 Emner: 123 Svar: 451
Spørger bare fordi at jeg ved at der op til flere dyrlæger som ikke ved noget som helst om racen.
Da jeg var til dyrlæge med min da han skulle have sin vac. syntes hun at det var alt for meget at han tog over 2 kg på om ugen. Han er godt nok en blanding men det er ikke til at se for han ligner en gd. Hun sagde så til mig da jeg sagde at det var normalt for en gd at hun ikke vidste noget om denne race.
Ozzy vejede 8,8 da han var 8 uger. Og vejer næsten 50 kg nu hvor han er 7 måneder. Til trodt for at han ikke er ægte. :0)
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 137
Det tager tid og tålmodighed at finde frem til en opdrætter der lever op til ens krav, og som matcher ens personlighed og holdninger - (hvad en de måtte være).
Desuden skal man vente på at den opdrætter så får hvalpe..... tålmodighed, tålmodighed....
Man må følge sin intiution - og er der alarmklokker der ringer, så skal man reagere uanset hvad det drejer sig om.
Er det som du siger, at hvalpene virker for små - så skal du sa**** være sikker i din sag før du tager dem hjem - det er svært at fortryde om nogle måneder hvis det viser sig at der var noget om din bekymring.
Du kommer til at elske de små kræ, og så skiller man sig altså ikke bare af med dem.
En registreret opdrætter har krav til sine hvalpekøbere, fordi at de ligger et kæmpe arbejde i kuldet - ikke alle hvalpe i et kuld egner sig lige godt til at udstille, så for det meste vil der altid være et par familiehunde imellem.
Hvis kemien ikke er der mellem dig og opdrætter, ja så er der ikke så meget at gøre ved det - så må man lede videre.
Hvis du vælger at fortsætte handlen på de små - så ville jeg ihvertfald sikre mig med en garantiordning, som andre også har foreslået.
Når du får dem hjem - så få dem for guds skyld tjekket fuldstændigt igennem af en dyrlæge der har erfaring med GD - er der tvivl - så lad handlen gå tilbage for dit eget hjertes skyld.
dec 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 4
aug 2009
Følger: 1 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 1 Svar: 31
Har lige besøgt din hjemmeside og så forundret at du har taget to hvalpe hjem fra samme kuld.
Du har tidligere i denne tråd givet Jim L. udtryk for at det er en for stor mundfuld med to hvalpe. Hvad har fået dig på andre tanker?
mar 2017
Følger: 1 Svar: 1
Ups, nu kan i nok heller ikke lide mig
nov 2022
Følger: 1 Svar: 1
Jeg har lige fået min hvalp hjem sidste fredag. I morgen er hun 9 uger gammel og hun vejer nu 11,4 kg (fra en uge siden vejede hin 10,3kg).
Jeg synes ikke hun er ret spisende, og jeg er nu lidt nervøs for, hvorvidt hun tager nok på i vægt, så jeg tænkte på om du måske kunne have noget input til dette?
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 138 Svar: 10.244
Et råd kan være at spørge din opdrætter eller dyrlæge, hvis du synes hvalpen ikke spiser nok.
Grand Danois vægt