1.904 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar
Overførsel af stambog? Overførsel af stambog?
Er der nogen herinde der har erfaring med at overføre en hund der har DRU stambog til DKK?
0 synes godt om
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 27
Man får dog ikke hundens aner ført med over, og man må først bruge den til avl når den har opnået 2 præmie på en DKK udstilling.
okt 2005
Følger: 31 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 427 Svar: 3.671
Kender en der har gjort det med en beagle...!
Men hvordan det sådan rent teknisk foregik ved jeg ikke helt.. men det var ihvertfald ikke gratis og hunde skulle tjekkes ved dyrelæge osv!
mar 2006
Overførsel fra andre stambogsførende organisationer
I en del år har det ikke været muligt at få overført hunde med stambøger fra andre organisationer til en Dansk Kennel Klub (DKK) stambog. Det har der imidlertid været et stigende ønske om fra hundeejere, som af vanvare har købt hund med en "forkert" stambog.
DKK's bestyrelse har på baggrund af disse ønsker besluttet at muliggøre overførsel på ny. Hundeejeren skal indsende sin nuværende originalstambog til DKK sammen med det til enhver tid gældende importgebyr. DKK bytter den oprindelige stambog til en DKK stambog. Der overføres ingen ane-oplysninger til DKK stambogen, da vi desværre har erfaring for, at de oplysninger, som fremgår af "fremmede" stambøger, ikke altid er korrekte. De overførte hunde har – som udgangspunkt – alle avlsforbud.
Det betyder, at de overførte hunde kan deltage i udstillinger, prøver og konkurrencer, men ikke umiddelbart i avl. Først når/hvis hunden har opnået minimum en 2. præmie på en DKK anerkendt udstilling, ophæves avlsforbuddet. Kravet om 2. præmie gælder for alle overførte hunde, uanset om racen som helhed er tilsluttet præmieringskravet eller ej. Ved at kræve opnåelse af minimum en 2. præmie, sikres det, at kun racetypiske individer kan indgå i avlen.
Herudover skal hunden naturligvis opfylde de til enhver tid gældende sundhedsmæssige avlsrestriktioner, som måtte være gældende for den pågældende race (Aktuelle oplysninger om avlsrestriktioner kan findes på denne hjemmeside under overskriften "opdræt og avl")
Hvis en overført hund skulle fremstå som race-utypisk, kan specialklub og/eller evt. dommere indbringe spørgsmålet for DKK, som kan indkalde hunden til en vurdering for racetypiskhed og på baggrund heraf evt. fratage hunden dens stambog.
Overførsel af sådanne "fremmede" hunde er i hvert enkelt tilfælde at betragte som dispensationssager, hvilket også betyder, at DKK suverænt beslutter, om der er tale om en hund, vi ønsker at overføre eller ej, ligesom vi ikke forpligter os til at begrunde afslag. Hunde, som er opdrættet af personer, som er blevet disciplinært udelukket af DKK kan under ingen omstændigheder overføres.
M.h.t. spørgsmålet om avlsret har DKK's bestyrelse efterfølgende besluttet, at klubber, som ønsker det, kan for alle klubbens racer eller for enkelte racers vedkommende bede om, at det nedlagte avlsforbud på hundene i den pågældende race kun kan hæves efter opnåelse af 1) klubbens skriftlige godkendelse og 2) minimum en 2. præmie på en officiel udstilling. Kontakt racens Specialklub for at høre, om kravet om klubgodkendelse gælder for den race, man har.
Særregel for Labrador retriever: kontakt raceledelsen for labrador.
Stambøger fra FCI-lande samt Dansk Jagtregistrering overføres til Dansk Kennel Klub med ane-oplysninger.
Stambøger fra andre ikke FCI-anerkendte organisationer overføres til Dansk Kennel Klub uden ane-oplysninger.
Evt. handelssager vedr. hunde, som oprindeligt er opdrættet og stambogsført i andre organisationer, kan ikke behandles i DKK's klagenævn.
Ønsker du en hund overført fra andre orginasationer skal du først ved henvendelse til DKKs information for at sikre dig at opdrætteren af din hund ikke er udelukket af DKK. Er opdrætteren udelukket kan hunden under ingen omstændigheder overføres til DKK.
mar 2006
mar 2006
Men jeg håber da det kan lade sig gøre :o)
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
mar 2006
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.968
men ring og spørg dem - og få sendt de nødvendige papire ind og find ud af hvornår du kan få din hund bedømt!
Vil meget gerne høre om hvordan det går!
mar 2006
Hej Annie!
Jeg kan forstå at du allerede har læst regler for overførelse af hunde fra andre
stambogsførende organisationer og det giver dig jo iværtfald svar på en del
spørgsmål allerede.
Jeg har checket udelukkelseslisten og kan ikke se at Anette Hansen fremgår af
denne. Så umiddelbart skulle det ikke være det som forhindrede overførelsen.
Hvis du ønsker at gå videre med overførelse skal du som bekendt indsende den
originale stambog fra DRU til XXXX XXXXXX og indbetale gebyret. Gebyret for
"ikke medlemmer" er 700,- så måske skal du overveje at melde dig ind i DKK ved
smame lejlighed. Så "slipper" du ved 675,- for både overførelse og medlemskab.
Med venlig hilsen Dansk Kennel Klub.
Så jeg kan godt få ham overført, det er jeg sq glad for :o)
nov 2004
Hvornår kan du så få ham bedømt??
Hvor er det fedt for jer - DKK er sku lidt federe ; )
mar 2006
Jeg håber ikke jeg spørger dumt, men jeg har faktisk aldrig udstillet hund før :o/
Jeg har kun været med mine forældre da jeg var lille, men det er så mange år siden at jeg ikke kan huske det.
nov 2004
mar 2006
nov 2004
Så er jeg med : )
mar 2006
Overførsel af stambog?