Små buler i hovedet efter tur i skoven {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
Lige efter vores gåtur i skov/krat i eftermiddags opdager jeg ca. 20 små buler oven på hovedet af zuco (ca. 1 cm x 1 cm), især lige over det ene øjenbryn. Der er ikke nogle synlige indstikssteder eller blødning. Det ligner mest af alt et lokalt angreb af myggestik, men har vi myg på denne tid af året og hvis ikke hvad kan det så være? Kan forestille mig at han især er angrebet i hovedet, da han jo går med hovedet nede i jorden på turen.
Her til aften er bulerne der stadig. Skal lige nævnes at han har allergi overfor diverse ting deriblandt visse træer og planter, men der var ikke meget andet end græs og blade på jorden, der hvor vi gik, alt andet var visnet væk.
Vil bare lige høre nogle iaf jeres déer eller råd inden jeg selv konkluderer at han måske kan have været i kontakt med et allergen.
Mvh. Sonja og Zuco
maj 2007
Følger: 26 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 455
dec 2004
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 191
maj 2007
Følger: 26 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 455
dec 2004
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.128
Det startede nøjagtig som du beskriver, men jeg slog det hen med at hun nok havde været i kontakt med noget hun ikke kunne tåle. Efter en uges tid havde hun så fået kløet hul, med sår til følge på hele hovedet, så jeg vil bestemt anbefale dig at komme afsted til dyrlægen så det ikke udvikler sig så voldsomt som ved Sally. Vil meget gerne høre om hvad der fortsat sker med din vovse
dec 2004
dec 2004
Bulerne har fået små skorper på og hvis man piller i dem eller han klør sig bløder det lidt. Opdagede også nogle få på ryggen efter en anden gåtur samme sted. Huden er stadig hævet (hverken mere eller mindre) og nu også synlig rød. Har renset dem med klorhexidin og holder øje med at han ikke klør sig i dem. Det er dog lidt svært for ham at komme til at klø sig oven på hovedet og på ryggen, men når jeg rør ved dem, skubber han for at jeg skal klø ham.
Han skal synes ved dyrægen næste uge, så hvis det ikke bliver værre inden da, kan dyrlægen få lov at se på det til den tid. Jeg har også noget penicillinpulver, som jeg overvejer at putte på dem udover klorhexidin. Han er blevet en smule tyndpelset der hvor de er, så det ser lidt værre ud, men det er nok mest på grund af kløning og rensning (han fælder også meget for tiden).
Jeg hælder nu mere til, at der må være noget i luften eller i skoven eller lige der hvor vi har gået på denne tid af året, som han har været i kontakt med og reagerer på. Hvis det er, får han nok et skud Depomedrol (binyrebarkhormon) ved dyrlægen til at tage toppen af hans allergiske reaktion.
Mvh. Sonja og Zuco
dec 2004
I gar aftes opdagede jeg at sårene også omfattede store skorpede områder på hans kinder, som kunne bløde en del. Derfor fik han den helt store tur med oprensning, klorhexidin og penicillinpulver. Så skulle der helst ikke også gå infektion i. Godt vi snart skal til dyrlægen alligevel.
Jeg er overbevist om at det skyldes hans allergi og at det må være kontaktallergi, selv om jeg ikke kan finde ud af hvad det kan skyldes. Zuco har ellers været nærmest 100 % symptomfri de sidste 2 år, Han har en enkelt elller to gange før haft de samme sår på kinderne. Han har enkelte spedte sår på ryggen og et par på forbenene og det ligner noget han har haft før. Denne gang er han bare slemt ramt og især i hovedet. Stakkels basse, han ser ikke for køn ud lige nu. Han vil så gerne, at jeg skal klø ham, når jeg aer hans hoved, fordi han ikke selv kan nå.
Mvh. Sonja og Zuco
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.128
Nu håber jeg bare hendes ikke kommer igen, for så skyldes det jo nok allergi overfor noget i nærmiljøet. Vi skal til kontrol imorgen.
God bedring til ham og ser frem til at høre nærmere.
Hvad er din hund allergisk overfor?
Små buler i hovedet efter tur i skoven