{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
613 visninger | Oprettet:

jaloux {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Kan hunde være jaloux på os mennesker?

Jeg er begynde at se en rigtig sød fyr og både ham og Nicki er glad for hinanden... heldigvis smiley Men jeg tænker ofte over om Nicki er jaloux... sidder vi i sofaen, sådan op af hinanden så kommer han ofte og maser sig ned mellem os eller lægger sig på tværs over vores ben. Normalt når jeg selv er her med ham ligger han bare i den anden ende af sofaen, i sin kurv eller inde i sengen.

Nogen forklaring på hans væremåde når han er her?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  jaloux
  • #1   27. okt 2009 Bare en tanke...

Jeg har læst i flere bøger, at tæt kropskontakt opfatter hunden som uvenskab eller evt. optakt til... (Min lille franske har misforstået noget)

Vi har flere gange prøvet, at give hinanden et knus herhjemme og alle 3 hunde forsøger, at komme imellem os, så jeg tror, der er lidt om det.

Den forsøger, at undgå konfrontation mellem jer...

• #2   27. okt 2009 gud den tanke har slet ikke strejfet mig... men måske egentlig logisk nok smiley

• #3   27. okt 2009 Den var også ny for mig, men god teori..

• #4   28. okt 2009 nej hunde kan ikke være jaloux - det er en menneske følelse.

• #5   28. okt 2009 Det har drengene herhjemme sgu ikke fattet så.... *g* De lægger gladeligt ovenpå os både i sengen og sofaen. Og når der bliver krammet er det heller ikke noget problem....

• #6   28. okt 2009 Bine-- Hunde reagerer på situationer med instinkter. Ikke med følelser.

• #7   28. okt 2009 Lia har det sådan, at sidder der flere mennesker ved siden af hinanden, så skal hun helst være lige i midten af allesammen og ja, man kan ligge på tre skød på en gang. Jeg ser det ikke som jalousi, men mere som noget socialt.

Hun var til at begynde med lidt bekymret, når min mand og jeg holdt om hinanden, men hun har da lært, at vi ikke er sure på hinanden og det bare er noget underligt noget som mennesker gør. Har også lært hende selv at kunne nyde knus og kram.

Men, men...her den anden dag havde manden ondt i ryggen og spurgte om jeg ikke lige kunne lægge mig på ham. Det gjorde jeg så hvor han lå og gav sig lidt og der blev Lia meeeeeget bekymret og havde bagefter et stort behov for at nusse manden og sørge for at han havde det godt, samt hun havde travlt med at indynde sig hos mig med tilbagelagte ører, poteløft og slikken mig i mundvigen for ikke at risikere samme omgang dominans. Jeg er jo fuldstændig urimelig og skrap. smiley

• #8   28. okt 2009 Bine--Link til hvad?

• #9   28. okt 2009 Bine: Din adfærdsbehandler hører så til en af de få professionelle mennesker, der arbejder med hunde, som har den mening.... Der er ikke ret mange, der er enige, men har du selv et evt. link til denne påstand?

• #10   28. okt 2009 Bine-- Det har jeg ikke. Men som Trine skriver er det ganske få der arbejder efter at en hund skulle have menneskelige følelser. Enig i at det kan VIRKE som om reagerer menneskeligt, men den holder altså ikke i byretten i min bog.

• #11   28. okt 2009 selvfølgelig kan hunde blive jaloux efter min mening, hvis jeg feks. sidder og leger nusser micki så kommer maya straks og vil skubbe micki væk så mor kan nusse hende istedetfor og hun gør det osse hvis andre gir mig et knus eller kram så hopper hun op af mig hvis jeg tager en tøjbamse feks. og siger nåå så sød den er det mors osv så hapser hun bamsen og smider den på gulvet og kommer så hen og vil nusses hvis det ikke er jalouxi så ved jeg ikke hva det er, uanset hva de kloge siger om hunde er det vel os der har hundene der ved bedst om vores egne hunde.

• #12   28. okt 2009 Well, jeg har da læst at hunde kan reagere ligesom mennesker på eksempelvis lykkepiller, og der er - efter forskningen har bredt sig til mere end negative følelser hos dyr - også flere professorer og dyrlæger, som efterhånden erkender, at det lader til at dyr har en form for følelser -
    at de så ikke har samvittigheden ligesom mennesker har er så noget helt andet.

• #13   28. okt 2009 Elsker mine hunde-- Det er ikke jalousi, det er en reaktion på at hun ikke får din opmærksomhed, hvilket tydeligvis også virker for hende. :o)

Danielle-- Ja en FORM for følelser, det er instinkter jo sådan set også. Det kan tolkes som følelser af os mennesker, men det ER ikke følelser.

• #14   28. okt 2009 Pernille C

Det kommer jo helt an på hvad man lægger i ordet følelser smiley
    - I teorien har alle pattedyr den limbiske hjerne, hvor det følelsesmæssige lag ligger - laget som giver os evnen til at føle glæde, smerte, angst, stress osv (og det er det JEG ville vælge at betegne som følelser. Det er også der sociale erfaringer bliver gemt smiley

Det der adskiller os fra dyrene er neo-cortex, som giver os evnen til at reflektere over ting, tænke etisk, tænke fremad, kommunikere med både tale og skrift osv smiley

• #15   28. okt 2009 pernille. ja det virker da indimellem :O) min mening er at det er jalouxi men hver sine meninger har vi jo lov at have, og jeg har det godt med at tro det er jalouxi he he

• #16   28. okt 2009 Danielle-- Aner intet om hjernens indretning, så på det punkt kan du bilde mig hvad som helst ind. Men det lyder mægtig fint. Jeg syns bare det er forkert at tillægge hunde følelser som vi mennesker, men hvis man syns det er sån det er , har jeg intet imod det.

• #17   28. okt 2009 Jeg mener så omvendt, at vi har en tendens til at overromantisere vores egne følelser og ikke se på dem som evolutionære overlevelsesinstinkter.

Istedet for at spørge om hunde føler jalousi, kan man vende den om og spørge om vi føler ressource forsvar? Kommer de stærke følelser, der vælder op i en når man ser en anden gramse på sin partner fra kærlighed eller fra et urgammelt overlevelsesinstinkt - for hvis partneren smutter, så er overlevelseschancerne for ens afkom pludselig forringet (instinktet er der uanset om man har afkom eller ej) - og er begge i bund og grund ikke angsten for at miste?

Eller se på dyr, der får få unger og hvor ungerne ikke er i stand til at klare sig selv de første 1-5 år. Disse dyr er ofte villige til at risikere deres eget liv for at beskytte deres unger. Er det ren evolutionær instinkt? Er det moderkærlighed? Er moderkærligheden rent instinkt?

I bund og grund er vi måske ikke så forskellige. smiley

• #18   29. okt 2009 M.I-- Hmm... Sån har jeg aldrig tænkt på det... Interessant teori. :o)

Kommentér på:
jaloux

Annonce