{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
955 visninger | Oprettet:

Alle hunde i hundeskove? {{forumTopicSubject}}

Hvad er jeres mening om hunde i skove skole, jeg har nogen spøgsmål, men vil gerne høre deres mening smiley

1. Skal alle hunde i en hunde skov være løse eller er det ok at folk har dem i snor..?

2. Hvis der er en ejer der har en hund der gør meget når den leger, burde ejeren så gå hen hvor der ikke er andre at forstyrre eller er det ok hunden gør foran en masse andre, det er jo bare i leg..?

3. Må kamphunde som amstaff og amerikansk bulldog godt være der hvis hunden er hvalp, altså ejeren kender ikke hundes reation på andre hunde ret godt..?

4. Burde kamphunde ejere kun være der når der "normalt" ikke er andre, så der er mindre risiko for skader..?

5. Skal hunden komme lige når der bliver kaldt, eller er det normalt hunden leger videre hvis den er godt i gang med en fx fange leg..

6. Andre ting i synes?

OBS! Husk det er jeres mening, ikke de regler der er lavet omkring det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alle hunde i hundeskove?
  • Søren
    Søren Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 17
    #1   23. okt 2009 Jeg er sådan set ligeglad med om kamphunde færdes i denhundeskov jeg færdes med min hund, så længe folk har styr på deres hund, og kender dens reaktion over for andre hunde.

    Ellers skal de bare holde sig langt væk, og det gælder selvfølgelig også "ikke" kamphunde..


  • #2   23. okt 2009 1. Skal alle hunde i en hunde skov være løse eller er det ok at folk har dem i snor..?

    Naturligvis skal man kunne gå tur med sin hund i en hundeskov med snor på.

    2. Hvis der er en ejer der har en hund der gør meget når den leger, burde ejeren så gå hen hvor der ikke er andre at forstyrre eller er det ok hunden gør foran en masse andre, det er jo bare i leg..?

    Vi forpligter os til, at holde vores hunde således, at de ikke er til gene for andre.
    Dette gælder også i en hundeskov.
    Derfor er svaret: Er man til gene, så må man fjerne sig, er man ikke, så kan man blive.

    3. Må kamphunde som amstaff og amerikansk bulldog godt være der hvis hunden er hvalp, altså ejeren kender ikke hundes reation på andre hunde ret godt..?

    Samme svar som nr. 2

    4. Burde kamphunde ejere kun være der når der "normalt" ikke er andre, så der er mindre risiko for skader..?

    Samme svar som nr. 2

    5. Skal hunden komme lige når der bliver kaldt, eller er det normalt hunden leger videre hvis den er godt i gang med en fx fange leg..

    Man skal naturligvis have et sikkert indkald på sin hund, når man slipper den løs - om det så er blandt andre hunde eller ej.


    6. Andre ting i synes?



  • #4   23. okt 2009 1 - Hunden er løs i hundeskoven, under kontrol - men uden line.

    2 - Nogle hunde leger med meget lyd, andre med ikke så meget. Problemet ligger i, at en ejer kan tro hunden har lyd på af fryd, men i stedet kan det være stress, angst og meget andet. Om ejeren skal fjerne hunden kommer an på situationen.

    3 - Hundeskoven er for alle.

    4 - Er der en risiko overhovedet burde ingen hundeejer tage hunden med i en hundeskov. Uanset alder, race eller "jeg troede der var tomt".

    5 - Tager du linen af hunden skal den komme når der bliver kaldt. Hver gang og første gang.

    6 - Jeg bruger ikke selv hundeskovene da jeg gerneselv vil styre hvilke hunde min hund har kontakt med og hvornår.


  • #5   23. okt 2009 1. Folk må selv vælge om de har dem løse eller de er i snor.

    2. den må gerne lege hvor de andre er.

    3. ingen hunde bør være der medmindre der er 100% styr på dem.

    4. nææ alle uanset race har ret til at færdes der

    5. med det samme, ingen undskyldning

    6. hunde skove burde afskaffes, folk kan ikke finde ud af at færdes der. Hunde skove er til alle folk, og de løse hunde skal være under fuld kontrol. Ellers bør de holdes i snor, og det skal andre hunde ejere acceptere og ikke mindst respektere.


  • #7   23. okt 2009 1. Skal alle hunde i en hunde skov være løse eller er det ok at folk har dem i snor..?

    Det er helt iorden at have sin hund i snor i hundeskoven.

    2. Hvis der er en ejer der har en hund der gør meget når den leger, burde ejeren så gå hen hvor der ikke er andre at forstyrre eller er det ok hunden gør foran en masse andre, det er jo bare i leg..?

    Det kommer an på hvad ejerne til de hunde den leger med synes. Men hvis det er fordi den larmer når den leger med egen ejer, så find et andet sted, det kan være meget belastende at høre på en gøende hund.

    3. Må kamphunde som amstaff og amerikansk bulldog godt være der hvis hunden er hvalp, altså ejeren kender ikke hundes reation på andre hunde ret godt..?

    Hvis du med kamphund mener racerne generalt og hvis man har styr på den, og respektere at andre også skal være der, så må den da det. Hvis du mener kamphund som hund trænet til kamp, så nej.

    4. Burde kamphunde ejere kun være der når der "normalt" ikke er andre, så der er mindre risiko for skader..?

    Igen, hvis du med kamphund mener racerne generalt og hvis man har styr på den, og respektere at andre også skal være der og måske ikke synes deres hund skal lege med den, så skal der ikke være bestemte tider til dem.

    5. Skal hunden komme lige når der bliver kaldt, eller er det normalt hunden leger videre hvis den er godt i gang med en fx fange leg.

    Det kommer an på hvad du forventer af din hund. Kan du ikke kalde den til dig, så skal den ikke slippes løs uden det er aftalt med den frememde ejer at hundene skal lege.

    6. Andre ting i synes?

    Jeg synes man skal respektere andre brugere i skoven, og ikke bare slippe sin hund løs, når man er indefor lågen, og så forventer at alle andre, er interesseret i at deres hunde skal lege med den. Ikke alle kommer i hundeskoven for at lege med tilfældige hunde.
    Hundeskoven er ikke et sted, hvor uopdraget hunde bare kan slippes løs.


  • #8   23. okt 2009 1. Skal alle hunde i en hunde skov være løse eller er det ok at folk har dem i snor..?

    - Jeg sys det er fint hvis folk har dem i snor, men ar forberedt på at der er løse hunde selvom de har deres egen i snor...

    2. Hvis der er en ejer der har en hund der gør meget når den leger, burde ejeren så gå hen hvor der ikke er andre at forstyrre eller er det ok hunden gør foran en masse andre, det er jo bare i leg..?

    - Altså Bailey snakker meget når han leger, men gør ikke og har aldrig oplevet en hund der gør meget når den leger, så det ved jeg ik rigtig hvad jeg skal synes om smiley

    3. Må kamphunde som amstaff og amerikansk bulldog godt være der hvis hunden er hvalp, altså ejeren kender ikke hundes reation på andre hunde ret godt..?

    - Jeg sys det er helt okay at de racer er der, hvalpe som voksne hvis ejeren mener at han/hun har tjek på hunden ligesom der skal være tjek på andre racer.

    4. Burde kamphunde ejere kun være der når der "normalt" ikke er andre, så der er mindre risiko for skader..?

    - Det sys jeg bestemt ikke... Deres hunde har har lige så meget ret til at lege som de andre hunde har smiley

    5. Skal hunden komme lige når der bliver kaldt, eller er det normalt hunden leger videre hvis den er godt i gang med en fx fange leg..

    - Altså selvfølgelig skal hunden komme på kommando, men jeg ser ikke et kæmpe problem hvis den ik står der inden for 2 sek hvis det er midt i en fangeleg...

    6. Andre ting i synes?

    - Jeg sys det er ærgeligt når folk kommer i en hundeskov med hunde der ik er specielt sociale og hurtigt tænder af og det gælder alle racer... Har oplevet det et par gange og så forstår jeg ikke hvorfor folk ik holder deres hunde væk fra steder med løse hunde...


  • #9   23. okt 2009 1: Folk må da selv om de går med snor i hundeskoven, men hvis den er indhegnet synes jeg da hunden skal gå løs.

    2: Synes ikke der er noget i vejen med en hund der leger med lyd, hvis man ikke kan tåle en hund der gøer skal man nok ikke tage i hunde skoven.

    3: Ejeren skal selvføldig vide lidt om hundens reation over for andre hunde, det skal man da selv om det ikke er en amstaff eller lingende.

    4: Kamphundeejer må da også være i skoven når de vil som andre, hvis de kan styre deres hund, som alle andre også skal. man kan jo som regel vælge at gå uden om, det gør jeg hvis jeg ikke bryder mig om hunde jeg ser.

    5: Hunden skal jo slevføldig komme, den skal ikke blive ved en anden hvis man går videre.

    6: Noget der kan være træls er, hvis en hund "følger" efter og ejeren ikke kan se den og bare går videre så kan man gå der med en fremmed hund på sin tur, det kan være pisse træls, især hvis hun er ireterende


  • #10   23. okt 2009 Jeg har lige fået DDB på knap halvandet år - og jeg kender ham jo ikke specielt godt.

    Kunne mærke han virkelig trængte til, at komme ud og løbe noget krudt af sig og det eneste jeg turde slippe ham løs var i vores hundeskov - idet vi ikke kender hinanden og jeg ikke ved hvor godt han lystre mig.

    Dog vidste jeg han var vandt til andre hunde - men igen jeg følte mig ikke helt sikker, så da vi kørte i skoven var det i ren ud sagt stormvejr med regn!
    Jeg ville gerne der var så få derude som muligt - også fordi ikke alle mennesker føler sig trygge ved så stor en hund. Han er dog enorm kærlig;)

    Vi mødte nogle mennesker derude uden hund og de havde en datter med på ca 10 år.
    Janus drønede ned mod dem ved en bakke så jeg ikke kunne se ham - jeg panikkede lidt og kaldte på ham, men der var ikke umiddelbart noget reaktion fra ham.
    Men så kom han drønende tilbage til mig og gik ved siden af mig ned til menneskene - og her ville datteren meget gerne snakke med ham:)
    Men Janus gik ikke hen til dem, før jeg tog kontakt til dem!:)
    Og de sagde også, at han stoppede med pæn afstand da han så dem an første gang uden mig ved hans side.

    Så det er jo super flot:)

    Senere mødte vi så et par med børn - også et barn i klapvogn...de havde en boxer med....sikke et møgvejr, at slæbe børn med ud i, men de var godt klædt på;)
    De tog også kun deres hund med i skoven i dårligt vejr - simpelthen fordi de ikke turde risikere noget og fordi man aldrig kan sige aldrig....

    Janus blev ved min side og tog igen ikke kontakt før jeg tog kontakt!!! Fantastisk syntes jeg, når der var en anden hund og forholdet mellem ham og jeg var så nyt.
    De to legede rigtig godt sammen:)

    På søndag flytter vi og får vores egen indhegnede have - det glæder vi os rigtig meget til....SÅ skal der leges;)





  • #11   23. okt 2009 Min forståelse af en hundeskov er at :

    Det er et stort indhegnet område med f.eks. skov, mark og vand,,hvor man ikke skal ha' snor på sin hund. Det er et område for ALLE som kan med andre hunde.

    Hvis du synes at din hund skal ha' snor på,,så bliv væk,,for stakkels hund siger jeg bare, når der kommer 10 løse hunde imod den.
    Om din hund er nok så døv når du kalder på den,,hvad betyder det ? det er jo et indhegenet område og man går ikke derind hvis ikke hunden kan med andre. Hvis den følger efter andre må man jo bare hente den.
    Hunde gør,,mange hunde gør meget,,kan man forvente andet i en hundeskov ?

    Det kan godt være det er lidt hårdt stillet op,,men i bund og grund er det jo det vi har fået hundeskovene til, løse hunde der evt. har lyst til at lege med hinanden.
    Desværre er der så nogle som vælger at gå derind med en hund som har kønsagression eller fobi overfor enkelte racer o.s.v. og det synes jeg er virkelig virkelig ærgeligt,,,,

    Jeg kommer der ikke af samme grund,,uba kan være noget så strid overfor tæver og jeg vil ikke være en af dem der ødelægger det for mange. og jeg vil slet ikke ha' hende i snor i en hundeskov for jeg kan ikke tillade mig at brokke mig over at der så kommer andre hunde hen for at hilse ;o) igen er det jo det hundeskoven er til for ik :o)
    Vi hygger os så på så mange andre måder istedet :o)


  • #12   23. okt 2009 Tanja, i hundeskoven gælder hundeloven.

    Dermed kan man konstatere, at hundeskoven IKKE er lavet med det formål du beskriver.

    At mange bruger den på den måde er en anden ting. En i mine øjne ganske hensynsløs ting....



  • #13   23. okt 2009 CH- i hundeskoven er det da netop lovlig at have hundene fri, kan ikke se hvad du mener at den ikke er til det formål som tanja skriver?

  • #14   23. okt 2009 Om din hund er nok så døv - hvad betyder det?

    Dette udsagn alene er i modstrid med den lov, der gælder - også i hundeskove ;o)

    En hundeskov er jo altså ikke pr. definition et sted, hvor hunden SKAL lege med hinanden.

    Det er tænkt som et sted, hvor man kan have sin hund lineløs under ansvar.
    For det første ikke at man SKAL have hunden løs, men kan.
    For det andet ikke at den SKAL lege, men at den må.

    Det er dog jungleloven der gælder pt. så i praksis virker det sådan.

    Det er jo rigtig ærgeligt for os, der gerne vi have hunden løs i skoven, men ikke har lyst til at blive konfronteret med en masse ukontrollerbare hunde.


  • #15   23. okt 2009 nå ja selvføldig skal den være under kontrol, havde ikke set det med "nok så døv" For den skal jo komme, når man kalder. troede du mente at man ikke måtte gå løs med den der inde.

  • #16   23. okt 2009 hmmm,,,hvis hundeloven også gælder i hundeskoven, så skal den jo føres i snor ? og hvad er en hundeskov så ?

    Min personlige mening er at det er synd og skam at ha hunden i snor sådan et sted,,det er fuldstændig unødvendig stres for den hund der er i snor. Hvis man vil ha sin hund i snor så kan man udmærket gøre det alle andre steder end lige der. Man kan ikke undgå at støde ind i en flok løse hunde i sådan en skov.

    Det jeg mener med om hunden er "døv" er, at det er jo hundenes fristed og legeplads. Det er jo så befriende for de hundeejere som ellers ikke kan ta snoren af på et ellers stort og overskueligt område, fordi den eneste "fejl" hunden har er ikke at komme når der bliver kaldt. Her kan hunden boltre sig og måske endda finde nye legekammerater.
    Det mener jeg bestemt der skal være plads til.

    Det kan godt være at den hundeskov jeg plejede at komme i måske er helt uden for koncepterne ? Men der var/er det sådan at når man kommer indenfor lågen så er det af med snoren og så kan hunden/e ellers hygge sig med hvem de vil eller lade være hvis det er det de ønsker. Hovedreglen er at man ikke tar en hund med som har problemer med andre hunde


  • #17   23. okt 2009 Nå da da,,,jeg bliver vist nød til at komme med en undskyldning, for jeg kan da læse mig til nu at jeg fuldstændig har misforstået konceptet i en hundeskov. Du har så ganske ret *CH*,,hundeloven gælder undtaget det punkt med snoren.
    Vil så lige sige at jeg aldrig har hørt det omtalt før og af andre brugere af hundeskove altid har fået fortalt stort set som jeg skrev før. Det er da egentlig ufatteligt at jeg først søger efter regelsættet her så mange år efter ?
    Men beklager dybt ihvertfald og vil lade det gå videre til de jeg kender som bruger skovene :o)


  • #18   23. okt 2009 på hundeskovene.dk står der at det er et sted med hunde uden snor med ledsager, og man skal have styr på hunden

  • #19   23. okt 2009 Tanja - Kan slet ikke sætte mig ind i din tankegang. Hvorfor skal hundene tvinges til at lege med alle andre hunde, bare fordi den kommer i hundeskove?

    Kunne det tænkes at det kunne være god træning for nogle hunde, at den var i snor mens der løb andre hunde rundt? Selvfølgelig uden at de kom hen til hunden i snor.

    Og kunne det måske tænkes at der kom 2 hanhunde inden for lågerne som normalt var velfungerende, men bare ikke kunne sammen?

    SKAL min hund lege med din hund, bare fordi vi er på samme sted?

    Bør jeg ikke have lov til frit at vælge hvem min hund må lege med, også selvom jeg kommer i hundeskove?

    Kan jeg ikke komme med 2 hunde, som leger fint sammen og lade dem lege, hvis jg har fuld kontrol over mine hunde, og sørger for de ikke løber hen til andre, burde andre mennesker så ikke også have kontrol over deres hunde og sørge for at deres hunde heller ikke kom til mine?


  • #20   23. okt 2009 Tanja, der er lokale politivedtægter, der påbyder at hunden skal gå i snor i nærmere definerede områder. Dette er ikke et generelt påbud.

    I hundeloven står der derimod: "I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem"

    Med andre ord, hunden skal altid, når de føres uden bånd være under fuldt herredømme. Dette gælder også i hundeskoven.
    Det vil sige, at hunde må løbe løs, lege med andre, men skal være under fuld kontrol hele tiden - altså skulle kunne adlyde et indkald eller stoppes i et forehavende.
    Kan man ikke det, så må man faktisk i følge loven ikke slippe hunden.

    Det faktum, at mange går i hundeskovene uden at have denne basis i orden gør, at vi er rigtig mange, der gerne vil lufte vores hund i skove uden line, men ikke ønsker at den skal hilse på tilfældige hunde, må vælge skove fra som lufteområde.


  • #21   23. okt 2009 CH - Helt enig, jeg bruger aldrig skovene for jeg ønsker ikke min hund 'påtvunget' til leg med fremmede hunde.

  • #22   23. okt 2009 Tusind tak for, at du vil lade budskabet gå videre, Tanja ;o)

  • #23   23. okt 2009 Tanja - Bare så du ikke føler det var et angreb så så jeg først din 'undskyldning' efter jeg havde sendt min besked.

    Ser ingen grund til at du besvarer min besked, det er blet nogle af de spørgsmål jeg ikke forstår når folk siger at man ikke behøver have kontrol over sin hund, og at alle hunde skal være løse..

    God aften folkens...


  • #24   23. okt 2009 nå men det er da helt okay :o) jeg vidste jo ikke bedre, derfor mine udsagn. Og selvfølgelig skal ret da være ret, så er jo lissom også nød til at indrømme at jeg var forkert på den- (damn,,hi hi ;o)

  • #25   23. okt 2009 Tanja - Hehe ja aldrig sjovt at indrømme man tager fejl.. *GG* Sys bestemt du skulle vide at jeg ikke angreb dig, og selvfølgelig at jeg tager hatten af for at du tager tingene til dig. ;o)

  • #26   23. okt 2009 Men noget helt andet er at jeg da synes at der skal et lille regelsæt op ved lågerne ind til disse skove,,der er garanteret rigtig rigtig mange som mig der ikke er klar over, at der rent faktisk er de regler gældende.

    Det med de frie hunde,,det har jeg oplevet på christiania engang jeg var der ovre på sightseing med mine forældre. Da vi kom ind blev vi simpelthen bedt om at ta snorene af vores hunde. Deres hunde går alle løse, og menneskene derovre sagde at deres hunde havde svært ved at tackle hunde i snor,,så derfor af med linerne.
    Det vil jeg sige var noget af en kæmpe oplevelse,,rigtig spændende at iagtage deres hunde indbyrdes,,de havde et sindsygt godt udviklet hundesprog og der var ingen optakt til noget overhovedet,,man kunne se at alt blev fejet af bordet med lynets hast ved hjælp af et blik, bortvendt hoved, snusen i jorden o.s.v.,,helt fantastisk :o)

    Det er jo kun ønsketænkning at hunde kunne blive sådan overalt,,det vil ta ufattelig mange år for vores vapser at udvikle og gøre brug af deres hundesprog på den måde,,men synes det kunne være spændende :o)


  • #27   23. okt 2009 $ Mia $ TAG ANSVAR!! .:

    Når du går ind i skoven, ved du jo udemærket godt der kan være andre hunde, så hvis du vil havde dine hunde skal lege alene, så gør det et andet sted, i hundeskoven må alle hunde da lege sammen hvis de vil.. Hvis der så fx er en stor hund er vil lege lidt for hårdt med en lille hund, så må de da gå op i hver deres ende, men hvis hundene er cirka lige store og har det godt sammen, kan jeg da ikke se grunden i de ikke må lege sammen??

    Hvorfor vil du havde en hund skal være i snor som træning med løse hunde udenom? Hvis de løse hunde kommer løbende ind i snoen kan de blive kvalt eller der kan nemt komme konflikter. Der er da mange hunde der ikke vil snakke med andre når de er i snor, men er en heeelt anden hund uden snor på..


  • #28   23. okt 2009 Mia : Nej det er faktisk pænt træls,,he he,,men på den anden side set, hvis man ikke indrømmer sine fejl, så vil man jo blive ved med at udbrede løgn/usandheder,,og det går da slet ikke . Så hellere sige, ups og komme videre som et klogere menneske ;o)

    Jeg tar det da heller ikke som et angreb,,jeg havde nok sådan ca. skrevet det samme hvis jeg havde syntes at en anden var dybt latterlig i sine holdninger,. Men dejligt at du siger det alligevel, det betyder meget :o)


  • #29   23. okt 2009 Kan høre at den hundeskov vi bruger lyder dejligt afslappende i forhold til det i snakker om:)))
    Her hygger hundene sig, leger sammen, tumler sammen, gøer, knurrer, løber efter hinanden og ja bare nyder det at være hund :)) Uanset størrelse...
    Har indimellem en ekstra hund med rundt, som syns´ det lige kunne være hyggeligt at gå med os:))
    Ja jeg nyder sgu hundeskoven og der går vi ikke synderligt op i indkald, snore, plads osv... Ren råhygge:)
    Har endnu ikke mødt/set aggresive hunde og slåskampe... Eller sure mennesker:)


  • #30   23. okt 2009 Joan Ø :
    Det er lige præcis også sådan det altid har været i den hundeskov jeg kom i :o) Tror også det var derfor det overhovedet ikke var gået op for mig at der rent faktisk var de regler.
    Jeg synes jo netop at det er total lækkert bare at se hundene være hunde, uden alle de kommandoer de normalt skal lyde,,at de bare kan være sig selv. Er også helt sikker på at det er enormt givende at de kan ta det hele i det tempo de selv lyster :o)


  • #31   23. okt 2009 Tanja.. Lige præcis, man skal huske at lade vovserne være vovser indimellem og bare hygge sig og være sig selv sammen med andre hunde smiley

  • #32   24. okt 2009 1. Skal alle hunde i en hunde skov være løse eller er det ok at folk har dem i snor..?

    - Det er ok folk har dem i lang line , men da snore er ødelæggende for hundens sprog skal man sikre at man ikke forhindre hunden i at kommunikere hvis den har snor på. Derudover er det direkte åndsvagt at komme i en hundeskov hvis hunden er i snor fordi den er agressiv.

    2. Hvis der er en ejer der har en hund der gør meget når den leger, burde ejeren så gå hen hvor der ikke er andre at forstyrre eller er det ok hunden gør foran en masse andre, det er jo bare i leg..?

    - Walledyret kan godt finde på at gø i leg, men ingen ser hende som en trussel. Det kommer an på hundens fremtoning.

    3. Må kamphunde som amstaff og amerikansk bulldog godt være der hvis hunden er hvalp, altså ejeren kender ikke hundes reation på andre hunde ret godt..?

    -Ja de er jo også hunde og skal færdes på ligefod med alle andre. Er der styr på hunden og kan den opføre sig fornuftigt i samspil med andre er der ikke noget i vejen for de er der. De har jo ligeså meget brug for socilalisering.

    4. Burde kamphunde ejere kun være der når der "normalt" ikke er andre, så der er mindre risiko for skader..?

    -se svaret ovenfor. Ingen hunde der er agressive høre til i en hundeskov. Det gælder også den flatcoated, den chowchow og den golden der har overfaldet mine hunde i hundeskoven.

    5. Skal hunden komme lige når der bliver kaldt, eller er det normalt hunden leger videre hvis den er godt i gang med en fx fange leg..

    - mange hunde får lettere selektiv hørelse når de leger...og 9 ud af 10 kommer når deres ejer kalder et par gange. Det er i mine øjne ok hvis de er optaget af at lege.

    6. Andre ting i synes?

    - synes folk generelt skal tænke sig om, går man i hundeskov er det 1)med risiko for at møde andre. 2) det er heller ikke alle mennesker der kan sammen, man kunne risikere at ens hund møder en den ikke kan li. 3) Man bør som min. kunne forstå hundesprog på sin EGEN hund inden man går i hundeskoven..


  • #33   24. okt 2009 Ps. og lad være med at give fremmede hunde godbidder! Min gamle hund blev voldsomt syg af nogen hjemmelavede den fik af en dame i hundeskoven inden jeg nåede at stoppe hende. Jessie led af voldsom allergi.

  • #34   24. okt 2009 Tjaah, nu er det ikke så tit jeg kommer i en descideret hudndeskov, fordi der er så mange andre friarealer her omkring, hvor vi bor, hvor Keesha er uden snor.
    Men hvis jeg kommer i en indhegnet hundeskov kigger jeg da lige om der er nogen i nærheden, inden jeg slipper Keesha, for hun er meget aktiv og spæner rundt de første par minutter, men er absout ikke voldsom overfor små hunde, på den måde at hun hopper og springer og giver lyd, men rører dem kun let med snuden eller en pote, for at se om de vil lege.

    Jeg forventer at folk der slipper deres hund fri i en hundeskov kan kalde hunden til sig, at det er en venlig hund og at de også forventer at der kan komme en løs hund rendende hen imod dem. Til gengæld er jeg også altid opmærksom på, hvad min hund laver, hvor den er og kalder på den, hvis der kan være optakt til tommult.

    Hvis man kun går med sin hund i snor, synes jeg ikke nødvendigvis man behøver opsøge hundeskove, for der er mange andre områder med stier o.s.v. man kan gå på og undgå løse hunde.
    Og jeg er bedøvende ligeglad med hvilke racer og størrelser vi møder. Vi ser hvordan det går og tager det derfra.....

    Kan så sige at de eneste 2 hunde der nogensinde har været sure (vist aggression) på Keesha er en jagthunde-blandingstæve, som sprang på nakken af hende engang i vores fælles hundegård - dog uden der skete noget- , og så en D/S gårdhund som er vildt arrig hvis de begge er i snor, men uden snor vender de bare ryggen til hinanden og går hvert til sit.


  • #35   24. okt 2009 Vi er begyndt at bruge hundeskovene noget mere på det sidste.
    Efter min mening er hundeskovene for alle.

    Jeg har Sjumba uden snor når vi er der. Da han kan bedst med andre hanhunde når han ikke har snor på. MEN ser jeg en komme gående med sin hund i snor så kalder jeg da på Sjumba så han ikke løber hen til hunden i snor.

    I sådan en situation har jeg ikke haft problemer med at kalde ham til mig. MEN hvis de nu er 2-3 hunde som løber og leger så må jeg også indrømme at Sjumba ikke komme første gang jeg kalder. Da det jo er meget sjovere at lege med de andre.

    Jeg prøver så vidt muligt at ungå kontakt med hunde hvor jeg ikke har snakket med ejeren først.

    Men det er sket et par gange hvor Sjumba løber hen til en fremmede hund uden min tilladelse. Ved sådan en situation så får jeg fat i min hund hurtigst muligt. Og snakker med ejeren af den anden hund.

    Jeg har endnu ikke haft en ubehagelig oplevelse i hundeskoven. Men har da oplevet at Sjumba og en anden han hund lige skulle finde ud af at snakke lidt om tingene inden de kunne lege pænt sammen. Det lød og så mere voldsom ud end det var. Har aldrig oplevede nogle der var sure eller rigtig angreb i en hundeskov.


  • #36   24. okt 2009 Helene J - "Når du går ind i skoven, ved du jo udemærket godt der kan være andre hunde, så hvis du vil havde dine hunde skal lege alene, så gør det et andet sted, i hundeskoven må alle hunde da lege sammen hvis de vil.." -- Øhh hvis ejerne vil, min hund er da bestmet ikke selv herre over hvem den må lege med og hvem den ikke må lege med. Jeg er og bliver lederen og derfor er det mig der bestemmer, OGSÅ over legen.

    Nu er det sådan at det er lovligt i hundeskoven at have løse hunde, det er det ikke ret mange steder inde i byen, og bor man et sted uden have, så kan det være svært at lade 2 hunde lege sammen. Så valgte jeg at tage 2 hunde med i en hundeskov for at de kunne lege, så skal de have lov til det. UDEN at blive tvunget til at lege med andre hunde, som sagt er jeg herren og jeg bestemmer hvem der skal leges med og hvornår der skal leges.

    Det kan være jeg kan se en grund til at jeg ikke sys min hund skal lege med den andens, størrelsen har bestemt intet at gøre med om jeg sys de skal lege eller ej, men temperament og ejeren kan gøre at jeg vælger hunden fra.

    Det kan være god træning for en hund at lære ikke at reagere på andre løse hunde, her kan en hundeskov bruges, hvis man vil.

    Når jeg har min hund i snor, signalerer jeg tydeligt at der ikke skal komme løse hunde hen til min hund, så det bør folk respektere. ALLE hunde folk ved at løse hunde kan være truende for en hund i snor, derfor ALDRIG lad hunden løbe hen til en hund i snor.

    Og andres hunde bliver kvalt ved at løbe ind i min hunds snor, tror jeg nu bestemt ikke kan lade sig gøre. Hunden er ikke i snor for at lege, men netop for at den IKKE skal lege.


  • #37   24. okt 2009 For mig handler det om simpel respekt, respekterede alle folk hinanden så ville problemerne slet ikke være så store. Lad aldrig hunden kontakte andre uden tilladelse fra ejeren. Hold altid hunden under opsyn og så du ved du har kontrollen over hunden.


  • #38   24. okt 2009 $ Mia $ TAG ANSVAR!! .:

    Hunde skoven er for alle der har styr på sin(e) hunde, så hvis man synes ens egne hunde skal lege med hinanden er det da ikke en hunde skov man skal tage i, men fx en mark eller anden skov. Man tager da heller ikke sine børn i en børnehave for at de kun må lege med hinanden. Jeg forstår godt at det ikke er alle hunde der skal lege sammen, men jeg synes bestemt ikke man skal kalde en hund til sig uden at se hvordan de har det først.

    Jeg havde en gang mine hunde med i hunde skoven og lige da vi var kommet ind kom der en anden hund en i snor. Vores ene hund, Sussie ville selvfølgelig hilse, da vi var så tæt på dem, men de slap ikke snoren. (hundene måtte godt snakke sammen for den anden ejer) Sussie og hunden i snor ville selvfølgelig snuse til hinanden og den endte med Sussie viklede sig lige ind i snoren og vores anden hund Rasmus fik snoren lige ind i halsen. Det endte så med de slap hunden til sidst..


  • #39   24. okt 2009 Helene, jeg har spurgt om det en del gange, og ingen kan rigtig give mig et svar, men måske kan du.

    Os, der gerne vil have skoven som et muligt luftested uden line, men som ikke ønsker at vores hunde skal lege med tilfældige hunde, hvor skal vi gå hen? Hvis det er sådan (hvilket det jo ikke er rent lovgivningsmæssigt, men ofte i praksis) at det forventes, at alene fordi man nærmer sig skoven, at man ikke behøver at holde sin hund væk fra andre, hvad gør vi så?

    Som det er nu, har vi kun den ene mulighed, nemlig at udelukke dette som et muligt luftested og et muligt træningsted.
    Det ærgrer mig - specielt eftersom lovgivningen faktisk er på min side.



  • #40   24. okt 2009 *CH* Tavlemafioso !: Jeg ved ikke om jeg har forstået dit spøgsmål rigtigt, men hvis du har en have, kan du vel få den enhegnet. Hvis ikke du har en have er det selvfølgelig sværere. Hvis dine hunde er gode i indkald kan du tage hen til et areal hvor du gerne på løsne dem og de ikke kan genere andre. Du kan selvfølgelig også tage chance om tage i hunde skoven omkring 18-19 tiden, da der er mange der har spise tid og derfor ikke ret tit nogen, men du er selvfølgelig ikke 100% sikker på at være alene ;D


  • #41   24. okt 2009 Helene, det handler ikke om at være i en have...

    Scenariet er:

    Jeg har fint styr på min hund, og ønsker at hunden skal få oplevelsen og tilfredstillelsen i, at være fri i skoven. Ydermere ønsker jeg at lave lidt søgeopgaver i skoven, som også kræver at han er fri.

    Men - de eneste skove, jeg må have hunden løs i er hundeskove, og i hundeskove gælder jungleloven. Jeg kan med andre ord ikke på nogen måde være sikker på, at folk rent faktisk gør det, som loven foreskriver, nemlig at have kontrol på deres hunde.

    Hvad er alternativet - ud over det åbenlyse - at lade være med at have hunden løs i skovområder?


  • #42   24. okt 2009 Igen vil jeg da lige skrive at jeg synes den lovgivning burde skiltes med ved indgangene så alle er klar over at det faktisk er den regel der gælder. Ellers er der vel ingen der forstår hvad man står og fabler om når man siger at ens hund, som er i snor, ikke må lege med de andre løse hunde i skoven !

    (Håber bare ikke at den gode stemning i min gamle hundeskov derved bliver ødelagt da det altid har fungeret upåklageligt der, på den "gamle" måde,,)


  • #43   24. okt 2009 og så vil jeg da lige hentyde til det du selv skrev længere oppe, som jeg ikke kan forstå at du ikke gør brug af når du skriver at du har fint styr på din hund.

    "I hundeloven står der derimod: "I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem"

    Jeg mener , så kan du jo sagtens træne uden line alle andre steder også :o)


  • #44   24. okt 2009 Tanja - jep... Men ikke i en skov.

    En skov er of-limits for os, der gerne vil være lineløse, men ikke lege med andre hunde.....



  • #45   25. okt 2009 Helene - Som tidligere skrevet kan der være mange ting der gør at jeg vælger hunden fra, alene ejerens kropssprog og udseende kan gøre det. Og det er jo som sagt mit anvsar at passe godt på min hund, så det gør jeg ved at følge mit hjerte og mave fornemmelse.

    Min hund skal IKKE tvinges til kontakt med andre hunde, det holder jeg stærkt fast på. Jeg kan slet ikke sætte mig ind i at folk mener at alle hunde skal lege sammen, bare fordi de kommer på samme område.

    Jeg kan ikke se hvad den hændelse du nævner har med sagen at gøre, sys ene og alene at det er din fejl. Du lader dine løse hunde snakke med en hund i snor, hvilket er bandlyst i min verden, medmindre de forholder sig roligt eller det er en del af noget træning.


Kommentér på:
Alle hunde i hundeskove?

Annonce