21. jun 2005 Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Hvalpe samler .. Uforståligt ! Hvalpe samler .. Uforståligt !
Når jeg falder over profiler hvor der er oprettet hunde fra 05, 06, 07, 08, 09 og kun 09éren stadig bor på adressen tænker jeg straks "hvalpe samler".
En person der falder for en hvalp, og når den bliver ung og "besværlig" har den brug for et andet hjem og give plads til en ny lille pjuske-pels at kramme.
En ting er at jeg synes det er dybt forkasteligt at anskaffe sig en hund udelukkende for at have hvalp, og derefter sælge/aflive/bortgive..
Noget helt andet er, at det for mig er helt uforståligt !
En hvalp bliver købt.
Den falder til, bliver en del af familien og hverdagen.
I træner, knytter bånd og lærer hinanden at kende.
I mine øjne er en hvalp kær, nuttet og en arbejdsopgave uden lige; og når den vokser op nyder du derefter godt af al den træning, tid og pleje du har lagt i hunden.
- Du har en voksen hund der er en del af dit liv, en hund der passer lige ind i hverdagen..
Hvad dælen er der fedt ved at have den ene hvalp efter den anden - og så ikke nyde tiden hvor hunden bare passer ind og er velfungerende??
Mig en gåde.. Mig en stor gåde..
(Ingen links, der er ingen at give)
feb 2006
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 761 Svar: 4.804
jeg er fuldstændig enig...!
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.705
Så jeg er nok ikke til meget hjælp*G*
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.910
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.645
Jeg vil da tusind gange hellere have en voksen hund, end en lille buksebensbidende, gulvtissende hvalp med spidse tænder! :O)
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.727
Jeg ELSKER at have hvalp i huset. Det er spændende at se den udvikle sig og præge den.
Men jeg glæææder mig nu også til hun bliver stor og jeg kan lave alle mulige ting med hende som jeg ikke rigtig kan nu :o)
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
apr 2009
Følger: 25 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 57 Svar: 455
okt 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 64 Svar: 383
Min "gamle" hund havde jeg fra hvalp af og gav hende til min veninde her for ca 3 mdr siden, da mit liv har ændret sig og jeg ikke længere synes jeg kunne give hende et fuldt ud optimalt liv - hun var en brugshund som jo krævede en del.....jeg har selv været meget aktiv, trænet på udvidet plan, gået til udstillinger mv - men som sagt, har mit liv taget en drejning og jeg erkendte, at hun i en alder af 3½ år kunne få det bedre hos min vendinde.
Nu har jeg lige fået Janus som har sit tredje og sidste hjem her hos mig - han kræver slet ikke det samme og passer til mit liv som det er nu.
Jeg har haft flere hunde gennem tiden - omplaceringshunde og en enkelt hvalp foruden ovenstående....han måtte desværre aflives grundet spondylose.
Kigger man på salgssider og dyrenes beskyttelse er størstedelen af de hunde der søger nye hjem omkring 1-2 år gamle og de fleste hanhunde.
Janus er 1 år og 4 mdr - men absolut en skøn hund der blot mangler træning.
At få en hund fra hvalp af - giver SÅ meget og jeg mener det er det mest optimale, men denne gang valgte jeg en omplaceringshund, både fordi jeg ikke ønskede en hvalp ud fra den situation jeg står i, men også fordi jeg ønskede en hund der kunne agere vagthund fra dag 1.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.933
Me nej jeg fatter det heller ikke. Selvom der osse er "arbejde" ved en voksen hund, så er hvalpetiden jo netop der hvor man osse har meget af det "sure slid" med renlighedtræning, lære den ikke at æde huset og hvad der nu ellers måtte følge.
Hvis man gør sit arbejde godt der, så kommer jo efterfølgende tiden hvor man kan nyde en velfungerende voksen hund.
Måske problemet er at de mennesker ikke gør deres arbejde godt nok, så tiden med den velfungerende voksne hund aldrig kommer?
Selvom jeg tror den næste hund (om maaange år) bliver en hvalp, så ville jeg ikke have lyst til at have hvalp for evigt. Jeg er ikke i tvivl om at det er spændende, og søde er de jo osse sådan nogen. Men det ER altså både nemmere og sjovere når hunden er nået en alder hvor den kan holde til alt det man måtte ønske at foretage sig med den, og hvor våde pletter på gulvet og gennemtyggede sko er overstået
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.765
Det med at skifte ud til ny, det holder bare ikke i mine øjne..
Er jo ikke et møbel der er snakke om, men en hund som stoler på dig, og er tryg i de rammer den er..
Jeg har jo Fadia på 21uger nu, og hun er min første hvalp.. Og nej skal bestemt ikke ha ny foreløbig *G*
Har ikke fortrudt hende overhovedet, men hold da op en opvågning man får når man får sådan en lille en i hjemmet.. *G*
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 111
en af mine venner har lige fået en dejlig Dogue de bordeaux hvalp super skøn men hvor er det bare rart når man har tonset rundt med den lille "Damp" hund at man kan ta hjem til sin egen rolige voksne hund og slappe af : )
nov 2004
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 6 Emner: 31 Svar: 356
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.758
Jeg elsker når mine hunde kommer i den alder hvor man kan begynde at slappe af og bare nyde en sød og næsten problemfri hund
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.402
Og mine hunde BLIVER her til de skal bæres ud!!! Jeg har aldrig solgt eller foræret en hund væk. Når de kommer her, er det til den dag det er slut!!!!
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 80 Svar: 898
Hvalpe samler .. Uforståligt !