1.191 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Hvalpe samler .. Uforståligt ! Hvalpe samler .. Uforståligt !

Når jeg falder over profiler hvor der er oprettet hunde fra 05, 06, 07, 08, 09 og kun 09éren stadig bor på adressen tænker jeg straks "hvalpe samler".

En person der falder for en hvalp, og når den bliver ung og "besværlig" har den brug for et andet hjem og give plads til en ny lille pjuske-pels at kramme.

En ting er at jeg synes det er dybt forkasteligt at anskaffe sig en hund udelukkende for at have hvalp, og derefter sælge/aflive/bortgive..

Noget helt andet er, at det for mig er helt uforståligt !

En hvalp bliver købt.
Den falder til, bliver en del af familien og hverdagen.
I træner, knytter bånd og lærer hinanden at kende.

I mine øjne er en hvalp kær, nuttet og en arbejdsopgave uden lige; og når den vokser op nyder du derefter godt af al den træning, tid og pleje du har lagt i hunden.
- Du har en voksen hund der er en del af dit liv, en hund der passer lige ind i hverdagen..

Hvad dælen er der fedt ved at have den ene hvalp efter den anden - og så ikke nyde tiden hvor hunden bare passer ind og er velfungerende??

Mig en gåde.. Mig en stor gåde..

(Ingen links, der er ingen at give)

Afspil videoAfspil video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift af vandlås og rør under håndvask 750 kr.
  • Et par ørakeleret og nedfaldne tegl i Næstved som jeg ønsker udskiftet og repareret - har selv tegl til rådighed. 2.000 kr.
  • Gulvvarme styringsopsætning 2.000 kr.
  • Blikkenslager 600 kr.
  • Samle 1 bordtennisbord 600 kr.
  • Skifte fronter på køkken (ikea) 2.460 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalpe samler .. Uforståligt !
  • #1   20. okt 2009 Ja og jeg får det temmelig "koldt" når jeg kommentere det he he..
    jeg er fuldstændig enig...!

• #2   20. okt 2009 Jeg undrer mig også en hel del over hvor mange hunde nogen unge mennesker har haft gennem "hænderne" på meget kort tid...

Så jeg er nok ikke til meget hjælp*G*

• #3   20. okt 2009 Jeg er helt enig - fatter det ikke.... Karla var da nuttet som hvalp - men hun er da langt "sjovere" som voksen! Vi kan arbejde sammen, opnå noget sammen, vi forstår hinanden og ved hvad hinanden kan / ikke kan, præferencer osv...

• #5   20. okt 2009 Jeg forstår det heller ikke!
    Jeg vil da tusind gange hellere have en voksen hund, end en lille buksebensbidende, gulvtissende hvalp med spidse tænder! :O)

• #6   20. okt 2009 Hvor er jeg enig!

Jeg ELSKER at have hvalp i huset. Det er spændende at se den udvikle sig og præge den.
    Men jeg glæææder mig nu også til hun bliver stor og jeg kan lave alle mulige ting med hende som jeg ikke rigtig kan nu :o)

• #7   20. okt 2009 Jeg er da ikke den eneste der ikke synes hvalpetiden er den mest fantastiske del ved hundehold =)

• #8   20. okt 2009 Jeg holder utroligt meget af og have hvalp i huset. Men derfra og til og skifte i tide og utide er kort og godt svineri.Intet mindre.

• #9   20. okt 2009 de er svært at være uenig i at det er noget svineri, og det bliver nok også en lidt ensidig tråd, for hvem mon melder sig som uenig..

• #10   20. okt 2009 Nej det forstår jeg så heller ikke.

Min "gamle" hund havde jeg fra hvalp af og gav hende til min veninde her for ca 3 mdr siden, da mit liv har ændret sig og jeg ikke længere synes jeg kunne give hende et fuldt ud optimalt liv - hun var en brugshund som jo krævede en del.....jeg har selv været meget aktiv, trænet på udvidet plan, gået til udstillinger mv - men som sagt, har mit liv taget en drejning og jeg erkendte, at hun i en alder af 3½ år kunne få det bedre hos min vendinde.

Nu har jeg lige fået Janus som har sit tredje og sidste hjem her hos mig - han kræver slet ikke det samme og passer til mit liv som det er nu.

Jeg har haft flere hunde gennem tiden - omplaceringshunde og en enkelt hvalp foruden ovenstående....han måtte desværre aflives grundet spondylose.

Kigger man på salgssider og dyrenes beskyttelse er størstedelen af de hunde der søger nye hjem omkring 1-2 år gamle og de fleste hanhunde.

Janus er 1 år og 4 mdr - men absolut en skøn hund der blot mangler træning.

At få en hund fra hvalp af - giver SÅ meget og jeg mener det er det mest optimale, men denne gang valgte jeg en omplaceringshund, både fordi jeg ikke ønskede en hvalp ud fra den situation jeg står i, men også fordi jeg ønskede en hund der kunne agere vagthund fra dag 1.

• #11   20. okt 2009 Ja nu har jeg jo så ednu ikke prøvet at have en hvalp, udover sammen med familien da jeg var yngre, og det er jo lidt noget andet.

Me nej jeg fatter det heller ikke. Selvom der osse er "arbejde" ved en voksen hund, så er hvalpetiden jo netop der hvor man osse har meget af det "sure slid" med renlighedtræning, lære den ikke at æde huset og hvad der nu ellers måtte følge.
    Hvis man gør sit arbejde godt der, så kommer jo efterfølgende tiden hvor man kan nyde en velfungerende voksen hund.
    Måske problemet er at de mennesker ikke gør deres arbejde godt nok, så tiden med den velfungerende voksne hund aldrig kommer?

Selvom jeg tror den næste hund (om maaange år) bliver en hvalp, så ville jeg ikke have lyst til at have hvalp for evigt. Jeg er ikke i tvivl om at det er spændende, og søde er de jo osse sådan nogen. Men det ER altså både nemmere og sjovere når hunden er nået en alder hvor den kan holde til alt det man måtte ønske at foretage sig med den, og hvor våde pletter på gulvet og gennemtyggede sko er overstået

• #13   20. okt 2009 Ja man kan ikke rigtig være andet end enig..
    Det med at skifte ud til ny, det holder bare ikke i mine øjne..
    Er jo ikke et møbel der er snakke om, men en hund som stoler på dig, og er tryg i de rammer den er..

Jeg har jo Fadia på 21uger nu, og hun er min første hvalp.. Og nej skal bestemt ikke ha ny foreløbig *G*
    Har ikke fortrudt hende overhovedet, men hold da op en opvågning man får når man får sådan en lille en i hjemmet.. *G*

• #14   20. okt 2009 jeg syntes det er forfærdeligt at folk kan gøre det...

en af mine venner har lige fået en dejlig Dogue de bordeaux hvalp super skøn men hvor er det bare rart når man har tonset rundt med den lille "Damp" hund at man kan ta hjem til sin egen rolige voksne hund og slappe af : )

• #15   20. okt 2009 Fordi de ikke gider træne med hvalpene, og tage sig ordentligt af dem... Derfor får de en unghund som på ingen måde er velfungerende... de skiller sig af med den - køber en ny hvalp... giver heller ikke denne den tid og omsorg den kræver... og historien gentager sig....

• #16   20. okt 2009 Jeg forstår det heller ikke. Hvalpe er nuttede - men en pain... virkelig.
    Jeg elsker når mine hunde kommer i den alder hvor man kan begynde at slappe af og bare nyde en sød og næsten problemfri hund smiley

• #17   20. okt 2009 Jeg går STADIG og venter på at min hund bliver voksen... Jeg glæder mig som en sindssyg

• #18   20. okt 2009 Jeg fatter det heller ikke!!! Hver gang jeg har fået en hvalp i huset tænker jeg "ALDRIG mere!!". Det er ufattelig hårdt men så meget mere værd, når man pludselig opdager at hvalpen skifter tænder, holder op med at bide hele tiden, bliver renlig, kan finde ud af at gå i snor uden at være ved at DØ over det. Man starter træning og man kan se fremskridt hele tiden (OG små tilbageskridt). Hunden får en anden ro over sig. En sikkerhed. Stoler på en. Tillid.

Og mine hunde BLIVER her til de skal bæres ud!!! Jeg har aldrig solgt eller foræret en hund væk. Når de kommer her, er det til den dag det er slut!!!!

• #19   21. okt 2009 jeg har kun haft 1 hvalp som vi købte hos en kennel, de andre hunde jeg har haft har været genbrugshunde. hvalpen vi købte bor hos min x-kæreste og har det rigtig godt. den anden hund vi havde kom til noget af hans familie da vi gik fra hinanden, og den har det ligeledes rigtig godt. så har jeg fået aflivet 2, en på 8 år pga gigt, og en på 1/2 år pga brækket ben, og nu har jeg willum som også er en genbrugshund.... hvalpe er bare tidskrævende.... smiley

Kommentér på:
Hvalpe samler .. Uforståligt !

Annonce