{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.273 visninger | Oprettet:

Hvalpe opdragelse... {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har brug for lidt ideer og kloge ord fra jer. smiley
Jeg var igen i går ude og hilse på den hund vi skal ha' til påske, og han var sørme vokset og var blevet noget mere... Livlig!
Faktisk er han ret så dominerende og en anelse aggresiv, dog ikke ondt, men i hvalpet stil. Han bed enormt meget og hårdt, med de små skarpe syle, smiley og når man prøvede at få ham til at stoppe, så knurrede han som en gal og nægtede at slippe...
Hvad bør man mest korrekt gøre? Skal han domnieres mere af menensker, f.eks. lægges i overgivelses position, skal vi tage fat i nakken på ham? Hvornår kan man begynde at bruge hårde ord som "NEJ", han er 6 ½ uge nu.
Eller skal vi regne med at det aftager lidt igen? Kan nemlig ikke mindes vores andre hunde var så stride da vi fik dem hjem, og det er jo også sjældent man møder en ung eller voksen hund som bider i leg...
Håber meget i har nogle gode råd til os. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpe opdragelse...
  • #1   15. mar 2006 klik ind på www.churnwood.dk - under artikler og så hvalpe bidning

nej kan sagtens indlæres nu

drop alt det hårdhændethed med vænne om på ryggen osv - det giver bare bagslag

man kan evt skrige op - med sine lungers fulde kraft hvis den bider . ligesom hvalpens søskende gør - bidehæmninger hedder det!

• #2   15. mar 2006 denne her er jeg faldet over et par gange
    og syns den er meget gavnlig..

http://www.grosserguiden.dk/Ny_hvalp_i_huset/ny_hvalp_i_huset.html

• #3   15. mar 2006 Men der skal nogle anstrengelser til...
    Det er jo en terrier :-))

• #4   15. mar 2006 Sasha bed også meget under leg da hun var mindre! Men vi begyndte at skrige højt AV når hun gjorde det! Så blev hun forskrækket og stoppede!

Hvis hun kommer til at tage fat i hånden i stedet for rebet idag, slipper hun med det samme! Det hjalp os!

• #5   15. mar 2006 Hihi, er vild med tanken om at hyle som en hvalp når han bidder, men må se om ikke det kan undgås at komme der til, er ikke sikker på naboerne ville bryde sig om det heller, men må vi se til den tid. smiley
    Og du kunne godt ha' ret i, Nicola, at det hårhændethed kan give bagslag, ville jeg helst undgå, specielt når han ikke er større. Men nogen gør det jo på en forholdsvis "dæmpet" måde, og der ser ud til at ha' en ok effekt... Men tak fordi du lige påpeger det, er altid rart at ha' en ekstra tanke med i baghoved...
    Og selvf. komme det til at kræve anstrengelser, han bliver da en udfordring, og det glæder vi os til, er også derfor vi samler råd allerede, så vi har så meget balast som muligt når det for alvor gælder. smiley
    Men mange tak for linkene... Og de super hurtige svar. smiley

• #6   15. mar 2006 lån også nogle bøger på biblo - Irene Jarnveds og Lone Grevas er rigtig gode!

• #7   15. mar 2006 Vi har også brugt den med at skrige op når Binka bed os. I samme sekund hunden undres over skriget slipper den, og så roser man hunden. Der gik kun et par dage før hun holdt op med at bide os..

• #8   15. mar 2006 Skrige lyder lidt hårdt, men hyle som en anden hvalp ville gøre selvfølgelig ;o)

• #9   15. mar 2006 Har allerede stakkevis af bøger, men kun et par om hvalpetræning, og de kan ikke ha' været særlig gode, da der ikke står noget om hvalpebidning... Men kan være jeg skal ned og kikke efter de to navne du nævner.
    Jeg var heller ikke klar over at det var et helt almindeligt fænomen, (F.eks. bidder hans søskende ikke særlig meget, og har nok glemt at vores egne hvalpe gjorde det i sin tid.) men efter en hurtig søger på google vrimler det jo med artikler om det. smiley
    Men det link du sendte mig, Nicola, var super godt!!! Rart lige at få forklaret at det er en ganske normal tendens og ikke har noget med dominans at gøre... smiley Og så selvf. få beskrevet "hyle-tricket". smiley

• #10   15. mar 2006 Det er da helt ok at kommentere, men du aner jo i grunden ikke særlig meget om situationen og om mig.
    Det lyder som om du tror jeg har hoppet ud i det her med lukkede øjne og satset på at alt gik vel, at jeg valgte en JRT fordi den så kær ud og lystrer godt i Fraiser, men det er så forkert som det kan være.
    Det er meget muligt at der for nyelig var en der tog munden for fuld i den opgave det er at holde hund, men det giver dig absolut ingen ret til at antage det samme kommer til at ske for mig.
    Selvf. er det lettere at sige "han bliver da en udfordring, og det glæder vi os til" end det er at leve op til, men det betyder på INGEN måde, at vi ikke kan gøre det.
    Jeg har med familien haft massere af hunde, har stået for meget af opdragelsen af vores seneste jaghund, så jeg er udemærket godt klar over hvad jeg går ind til. Også selvom vi nu taler en anden race, og min første hund på egen hånd.
    Og nej, jeg har ikke overvejet at tage en af de andre, for det var ham vi faldt for. Desuden skrev jeg kun at de andre bed mindre, og at han var dominerende, sagde ikke et ord om at de andre var mindre dominerende. Og efter at ha' læst en artikel fra en af linkene, kan vi jo se at hvalpebidning ikke har en dyt at gøre med dominans.
    Det er ok at være på vagt over for folk der potentielt er ved at beå en fejl i deres hundekøb, men en anden gang bør du måske vide en anelse mere om personen og hunden, før du kommer med noget der i mine øjne minder om beskyldninger for ikke at kunne passe den hund man har valgt, tænk lige over det!

• #11   15. mar 2006 Beslutningen er taget for længst, det blev den efter måneders intensive undersøgelse om hvad det vil sige at ha' en JRT! Og vi skal ha' ham, for det er en som ham vi har ledt efter.
    Det er helt ok at folk påpeger at der evt. kan blive et problem, og i har da ret i at man skal vide hvad man gør, men jeg kan virkelig ikke se hvad jeg har skrevet, det giver folk anledning til at tro jeg ikke har nogen anelse om hvad det er jeg fortager mig mht. hund.
    Har stillet et eneste spørgsmål mht. hvalpebidning, og er meget forbavset over at det kan give nogen en fuldstændig klar ide om at man så ikke har styr på hvad man kaster sig ud i...

Og jeg ved godt det er i bedste mening... smiley Og prøver virkelig bare at sætte pris på det, men håber også at folk kan forstå og bære over med at jeg føler mig bare en anelse krænket...

Og så er jeg skorpion, er kendt for at forsvare sig inden folk knap nok har angrebet. smiley

• #12   15. mar 2006 du burde måske råbe en smugle af ham eller bare åbne hans mund op også tage ham med hånden over næsen og skubbe hans overlæber ned over de øverste tænder.
    jeg ville mene at det vigtigste med hvalpe er at sørge for at de får respekt for en så hurtigt så muligt. ellers bliver det et helvede at have hund.

man skal selvfølgelig ikke være for hård mod den men sørg også får at hunden for at vide at det er dig der bestemmer og at det er den der er hunden.

sådan gjorde vi i hvert fald med nuka og lige nu har hun faktisk aldrig før bidt nogen.

mvh Jacob.

• #13   15. mar 2006 Marie, jeg havde ikke læst din besked da jeg skrev det første indlæg, efter Carl Eriks...
    Og du fik absolut heller ikke trådt mig over tærene. (mere end jeg kan tåle. smiley Var ikke møntet på din kommentar...
    Og mht. bliver personlig og sige folk har taget munden for fuld, så er det en absolut misforståelse, som jeg er ked af opstod, jeg skrev det ikke i forbindelse med dit indlæg og din situation, men i henhold til den sætning som Carl Erik havde stående...
    Jeg synes det er enormt flot det arbejde du har påtaget dig og udført med hunden, for det ville jeg nok selv ha' haft store problemer med!

• #14   15. mar 2006 Carl Erik, jeg har stillet et spørgsmål, kun et! Og ja, vi kan godt kalde det at jeg har set mig ondt på dig, vi kan også bare kaldet det hvad det er, et forsvar fra min side over at du, i mine øjne, anklager mig for ikke at kunne håndtere det ansvar en hund er. Men, det ved du altså absolut ingen ting om!

(Og hvem er det der er barnlig her? Den der står ved at der er en ting omkring hvalpes bidning hun ikke forstår, og derfor spørg' om hjælp, eller den som begynder at bruge personlige angreb som at kalde folk for pattebørn?)

• #15   15. mar 2006 Marie: Ja også mig, var absolut ikke min mening at beskylde dig for noget, det er så ubehageligt en følelse når man får kastet sådan noget i hoved. Og jeg mener virkelig at jeg synes det er flot du har turde kaste dig over den opgave. I øvrigt må jeg påpege at din kommentar mht. at man skal huske at være klar over hvor stor en opgave er, var så meget mere "spiselig" end den fra Carl Erik. Så tak for det, for du har jo helt ret der, ville jeg sikkert også sagtens selv kunne finde på at skrive til en, hvis jeg følte det var nødvendigt. smiley

• #16   15. mar 2006 Hvis du ikke anklager mig for noget, hvad betyder så "tyder absolut ikke på at du er rustet til at tage en dominerende hvalp til dig" for det lyder sørme da som en beskyldning i mine øre.

Hvis du nu ikke havde lagt ud med at kommentere hvorfor fanden det altid var dig der skulle lege djævlens advokat, refferere til eksempler med folk der havde taget for stor en opgave, og snakke om at jogge på mig, så kan det da også være jeg ikke var faret så'n i flint...
    Og ja, det kan godt være jeg er lidt nærtagende, men så'n er der så meget...

• #17   15. mar 2006 Tak for din kommentar Jacob, jeg har tidligere hørt og prøvet metoden du beskriver, men var ikke sikker på om det var en ok måde at gøre det på, da jeg synes det virkede lidt hårdt, men som du siger kan man jo sørge for ikke at det ikke bliver for hårdt, så det er jo vær at huske på også.... smiley
    Og selvf. skal hunde lære at vide hvem der bestemmer, men læste at hvalpe-bidning ikke har noget at gøre med dominans, så det bliver nok på nogle andre punkter han får demonsteret det... smiley

• #18   15. mar 2006 Nå men Carl Erik, så se sådan her på det. Det du skriver kan tolkes på andre måder end du selv lige læser det! Og jeg tolkede det negativt - og forsvarede mig. Jeg tror altså ikke den er meget længere end det...

Det er i øvrigt stort af dig at du reder stumperne ud af ilden for folk der ikke kunne klare det, og det gør det måske mere forståeligt at du skriver som du gør, fordi du har set mange ærgelige tilfælde der kunne ha' været undgået.
    Men det giver dig stadig ikke ret til at tro at jeg vil blive en af dem.

• #19   15. mar 2006 Marie, super god succes historie ja! smiley Jeg læste også omkring hvalpe-bidning, at ligepræcis det du skriver med at man ignorerede eller undlade dem fra leg eller andet socialt, var nok til at de droppede bidningen. smiley Jeg håber selvf. på at han lære det helt fra lille, men ellers er det rigtig rart at man nu kan se det også virker på større hunde. smiley
    Håber din mor så er blevet lidt mere glad for ham. smiley

• #20   15. mar 2006 Marie, super god succes historie ja! smiley Jeg læste også omkring hvalpe-bidning, at ligepræcis det du skriver med at man ignorerede eller undlade dem fra leg eller andet socialt, var nok til at de droppede bidningen. smiley Jeg håber selvf. på at han lære det helt fra lille, men ellers er det rigtig rart at man nu kan se det også virker på større hunde. smiley
    Håber din mor så er blevet lidt mere glad for ham. smiley

• #21   15. mar 2006 Den lille søde velopdragne hund fra Fraiser har i det meste af sit liv været en problemhund og boet ved mange forskellige mennesker indtil en hundesagkyndig tog sig af den og opdragede ham....

• #22   15. mar 2006 Carl Erik, jeg har aldrig sagt det er bedre at afhjælpe end at forbygge, jeg har prøvet at påpege, at der ikke er noget at afhjælpe her - Andet end hvordan man får hvalpen til at stoppe med at bide, et spørgsmål du ikke engang har svaret på. smiley
    Lige så vel som du prøver at få mig til at tænke en ekstra gang, så prøver jeg at få dig til at se, at jeg ikke er typen der ikke allerede har tænkt det hele igennem massevis af ekstra gange.
    Og så føler jeg i øvrigt ikke jeg har spildt tiden, har det fint med at bruge ½ time på at forsvare hvad der er mine holdninger og meninger.
    Og kvindelogik? - Kender jeg ingen ting til. smiley

• #23   15. mar 2006 Mette, ja det tror jeg faktisk jeg har læst et sted, meget pussigt, regner man ikke lige med, set ud fra serien. smiley

Men jeg ved godt at JRT ikke er de nemmeste i verden, har jeg heller aldrig ment, jeg ved vi går ind til en stor opgave, men det ville vi jo aldrig gøre uden at tro og vide at vi kunne klare den. smiley
    (Nu skal men selvf. aldrig sige aldrig, men sådan gælder det jo for alle... smiley

• #24   15. mar 2006 Mange tak for det Michael! smiley
    Har du planlagt hvilken hvalp du skal ha'? Er bare nysgerrig! smiley Det er ski så spændende når man skal til at finde sig et nyt familie medlem. smiley Jeg tror de næste par uger inden vi får ham hjem bliver meget lange, heldigvis kan vi komme og besøge ham når vi vil, så er vi også sikre på at han kender os den dag vi tager ham med. smiley

• #25   15. mar 2006 Ohh, kan jeg godt være ret så misundelig på! smiley Så må i ha' rigtig meget held og lykke, og god fornøjelse med hende! smiley

• #26   16. mar 2006 Når den vil bide, så gør det til en dårlig oplevelse for den. hvis den finder ud af det der slet ikke var særlig rart, så tror jeg nok at den skal lære at det slet ikke var sjovt. Fx ved at lave en høj lyd eller lign. som den ikke bryder sig om.

• #27   16. mar 2006 Tak for alle de mange gode svar! smiley

• #28   17. mar 2006 velbekomme

Kommentér på:
Hvalpe opdragelse...

Annonce