{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
857 visninger | Oprettet:

Linda H
Linda H
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7

Hjælp {{forumTopicSubject}}

Jeg er SÅ frustreret, jeg har en mops på 3 måneder, jeg fik ham da han var 11 uger, og hende som jeg købte den af, har ikke rigtig gjort det i at gøre ham renlig.
Jeg går mange ture med ham, jeg lukker ham tit ud i haven, men alligevel så tisser han indenfor.

Vi kan ha gået en tur på 20 min uden at han tisser, og så kommer jeg ind og det første han gør er at tisse på gulvet.

Han får skæld ud når jeg tager ham i det, og sætter ham ud med det samme.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre mere for at gøre ham renlig, jeg føler jeg er mere ude med ham end jeg er inde efterhånden...
Nogen der har nogle gode råd ???

MVH Linda

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp
  • #1   29. sep 2009 Det kan tænkes at det han oplever på gåturen er så spændende med alle de lugte, mennesker og dyr man møder at han glemmer at få det gjort..... når han så kommer hjem hvorder intet nyt er men kendte omgivelse så ...hov jeg skal tisse

• #2   29. sep 2009 nu er det jo ikke hende som havde ham før skylds.... du må træne og rose.. træne og rose..

Gå evt. ud det samme sted hver gang, så han føler sig tryg.. man går ikke lange ture med så ung en hund. Han er jo bare en lille baby... vent til den tisser.. skider...VENT... når den gør det så ros... ikke gå ind før den gør det.

hvis den gør det indenfor, mens du er hjemme, så har du ikke været obs på din hund.

Den skal ud efter spise, lege og efter den har sovet...

og tag det stille og roligt.. han skal nok lære det..

• #3   29. sep 2009 Du skal først og fremmest have tålmodighed, han er altså kun en baby :). Prøv at gå samme rute med ham, så han er tryg ved den og så lad være med at skælde ham ud, da du risikerer, at han tror, det er det, at han tisser, der er galt og derfor ikke tør gøre det, når du er ude med ham.

• #4   29. sep 2009 *Han får skæld ud når jeg tager ham i det, og sætter ham ud med det samme*

Fejl nummer 1.......... Du gør ham utryg, så til sidst ender han med at gå om bag noget og tisse istedet for.

Du skal finde et sted, som han er tryg ved. Har du have? Ellers går du til den samme græsplæne/stykke hver gang. Du lader ham snuse rundt og væbner dig med tålmodighed. Måske skal du vente 5 minutter, måske ½ time. NÅR han tisser, roser du ham rigtig meget.
    ALLE hvalpe/hunde giver EN eller anden form for signal, når de skal noget. Det er op til os som ejere at lære at tolke disse signaler. Det kan være at snuse rundt, begynde at sætte sig, gemme sig. NÅR din hund sætter sig indendøre og tisser tager du en avis og folder den godt sammen................... Så slår du dig selv oven i hovedet, fordi DU har overset din hunds signaler. Det er et 24 timers job at have en hvalp. Det håber jeg at du vidste inden du købte din hvalp??

• #5   29. sep 2009 Lad være med at skælde ham ud som nr. 1

Ud med ham hver gang han har leget, spist og sovet. Ros helt vildt når det lykkes.

Vask gulvet i Rodalon så det ikke lugter af toilet.

Gå den samme lille tur hver gang, så det er et trygt sted han kommer ud.
    Og så ha lidt tålmodighed. Nogle hunde bliver først renlige som 1årige. 3 måneder er ingen alder. (og du har vel kun haft ham i en uges tid??)

• #6   29. sep 2009 Mette... avisen er altid god.. men kunne ikke lige huske hvordan det var... men vi er enige..

• #7   29. sep 2009 når du går tur lugter der jo af store voksne hunde - hvordan har du tænkt dig en lille hvalp skal turde tisse der ??

Det eneste sted han kender som sikkert er inde og derfor tisser han der .......

Når du har gået tur (for det skal han for at lære), så tar du ham i haven, og venter på han tisser der - FØRST når han HAR tisset går du ind ...

Husk at rose rose rose, bare ved den mindste pyt udenfor ...

Og skæld ALDRIG ud når han har uheld indenfor ....

• #8   29. sep 2009 Giv ham en ekstra lækker godbid ( feks et lille stykke kylling eller en cocktailpølse) når han tisser udenfor som belønning, så lærer den hurtigt at det er der den skal gøre det...

• #9   29. sep 2009 Bailey er 1 år gammel og var først 100% renlig som 6 måneder gammel... Den dag idag tisser hans KUN på græs... Han tisser ALDRIG når vi går på fortorv osv... SÅ skal han virkelig være trængende hvis han gør smiley Han er tryg på græs åbenbart...

Så ja, de gør det hvor de er trygge smiley

• #10   29. sep 2009 Jeg skælder aldring ud men roser og belønner ved tissen ude. Jeg lufter heller ikke hvalpe hvor der lugter for meget af andre voksne hunde, men et sted hvor hvalpen kan føle sig tryg ved at tisse og der lufter jeg den første tid indtil hvalpen bliver mere sikker.

• #11   29. sep 2009 Laura.. du er heldig... Elmo tisser alle steder.. man er jo en mand, og alle skal kunne lugte hans lækre tis.... til gengæld var han renlig som 3 mdr... men det er da mega hårdt at have hvalp... men det hele værd når de bliver ældre og man har en dejlig nem hund.

• Linda H
    Linda H Tilmeldt:
    sep 2009

#12   29. sep 2009 Undskyld jeg har skældt ham ud når han har gjort det indenfor, det skal ik ske igen...
    men jeg bliver så frustreret, for som i siger gå ikke ind før han har tisset... jamen for dælen da, jeg kan stå i min have i ½ time hvor der ik sker noget, og så tænker jeg, ok han skal nok ik, og så går vi ind, og så gør han det på gulvet..
    Jeg roser ham rigtig meget når han har gjort det ene og det andet udenfor, og giver ham godbidder også, så ja det har jeg lært, men I må sq undskylde mig at man bliver så frustreret når han så er udenfor i ½ time uden han laver noget, også når han kun er i haven, og når han så kommer ind så tisser han.
    Det er selvfølgelig ik hver dag det sker, men på lørdag er han 14 uger, og da har jeg haft ham i 3 uger, men som i selv siger han er kun en baby, men jeg mener bare, at en hund er jo ik dum, så kan jeg sørem bare ik forstå at han tisser så meget indenfor især når jeg er så meget ude med ham i haven som jeg er... og ja det er når han har leget, spist sovet...føler det er tit hver ½ time jeg er i haven..men jeg må være mere tålmodighed, og skal nok la vær med at skælde ham ud når han har gjort det indenfor, det var bare det råd jeg fik af venner og familie, men nu vil jeg følge jeres råd.. tak for jeres svar...

• #13   29. sep 2009 Altså.. det er en baby.. du kan kun takke dig selv hvis han gør det inde mens du er der.

Jeg bor på 4. sal.. og var nede mere eller mindre hver time, da jeg gik hjemme med min hvalp.. tabte 5 kg. på kort tid, så det var en god slankekur.

Du må være indstillet på, at det kan tage tid, men hvis du stresser, så mærker han det altså.... det er altså en del af det at have hvalp... hårdt arbejde...

• #14   29. sep 2009 Enig med de andre - Skæld aldrig ud, når der sker et uheld indenfor!

Vi fik Malou som 13 ugers hvalp. Hun havde boet i en stald, dvs. INGEN renlighedstræning overhovedet!

Det tog os et år, før hun var 100 % renlig..

så det kræver tålmodighed.

Selvom det er træls, må du blive stående udenfor sammen med din hund. indtil han har tisset og så rose HELT vildt og give guffere.
    Han skal nok begynde med det lige pludselig. Det gjorde Malou. Det kostede, at jeg rendte rundt i regnvejr i 1½ time med hende, da vi ingen have havde..
    Fra den dag, gik det kun fremad. Hun blev bedre og bedre..
    Men hold da op, hvor det tog lang tid :o)

• #15   29. sep 2009 og så op med humøret.. det skal nok gå.. der findes jo intet bedre end en bette hvalp... jeg savner det næsten lidt.. og dog..

• Linda H
    Linda H Tilmeldt:
    sep 2009

#16   29. sep 2009 Louise det er jeg klar over at det er hårdt, jeg spurgte bare om et råd, om jeg gjorde noget forkert, jeg har læst nu at jeg ik skal gå så mange lange ture ( selvom han nu nyder dem ) men så han kan blive tryg og lære at tisse og lave stort, så han må være i haven og omkring mit rækkehus så han kan være tryg..

• #17   29. sep 2009 Gør det til en vane at gå ud med hvam hver time og ros ham når han gør det han skal.

• #18   29. sep 2009 vi har selv en mops på 6 mdr som ikke er 100procent renlig - selvom vi har øvet og øvet med ros og ros. det tager sin tid med mopser. smiley men det kommer stille og rolig kan vi mærke. Jeg kan fint huske for 3månder siden, vi var ude hele tiden og om natten. men tålmodighed og øvelse så bliver det stille og rolig bedre. man skal jo også tænke på det er en lille blære de har når de er så små. så bare klø på:) selvom det er hårdt.

• #19   29. sep 2009 det er også bare i orden.. en fingerregel ang. gåture, så er det ca. 1 minut pr uge hunden er gammel... altså din er snart 14 uger.. så ca. 14 min pr tur.. men han skal jo bare ud og opleve verdenen og det kan også gøres ved at i finder et sted og sidde, så kan han følge med i hvad der sker på gaden osv..... en mops er jo en lille en, så små korte ture ud over tisseturene er jo fint..

• Linda H
    Linda H Tilmeldt:
    sep 2009

#20   29. sep 2009 altså nu vil jeg godt lige ha lov at sige jeg står nu ik og skælder og smelder ham ud når han havde gjort indenfor, det var et fy og så ik andet, jeg tog nu ik fat i ham eller stod og råbte i hovede på ham, så han er nu ik nervøs eller noget...
    Han skal ha det vand han har løst til for en hund skal altid ha rent drikkevand om dagen, jeg har dog taget det væk om natten for han sover igennem om natten så det er rart..

• #21   29. sep 2009 Linda.. det tror jeg nu heller ikke folk regnede med at han fik.. men sådan en lille en har brug for en masse gode oplevelser.. de første 16 uger i en hvalps liv præger hele dens liv, så de er meget vigtige.

Er sikker på, at det nok skal gå.. en masse tålmodighed og kærlighed, så bliver han renlig ligesom alle andre hunde...

• #22   29. sep 2009 Louise...

Ja okay, det gjorde Bailey også lige da han begydte at lette ben... Der lettede han ben overalt (også indendøre) - Men det stoppede brat efter hans kastration smiley

• #23   29. sep 2009 nå.. ja min er så ikke kastreret.. endnu.. overvejer og overvejer.. men ja det ændrer jo lidt deres adfærd på det område..

• #24   29. sep 2009 Altaså nico blev renlig som - hold nu fast 2 årig .....
    Og ja, det var 2 meget håre år, og det kikser stadig indimellem..
    Han blev undersøgt for alt tænkeligt, men nej, det var "bare" et adfærds problem .. Af en eller anden grund var han blevet bange for mig, og tissede og pøllede aldrig i nærheden af mig...

Løsningen var en meget lang snor og en mark i udkanten a byen ..
    Når vi nåede dertil, så på med snoren, og så bare vente....
    Folk har nok grint, for det var faktisk så slemt, at han brugte samtlige 5 meter + jeg måtte stå med strakt arm, så langt ville han væk for at han turde - og det mest underlige - jeg har ALDRIG skældt ud når han har lavet inde...

Men nu er nico som alle andre han hunde - tisser mindst 50 gange på hver gå tur, og i alm. line... Så selvom det kan virke umuligt, er man NØD til at tro på det lykkedes ....

Held og lykke med den lille baby vaps... smiley

• #25   30. sep 2009 Linda
    Jeg vil lige sige, at jeg godt kan forstå din frustration. Det kan være MEGA anstrengende at have en hvalp og man tror aldrig, det vil få en ende. Ja, du har "skældt ham ud" og det skulle du ikke have gjort men du har også spurgt om råd og det lyder til, du har taget dem til dig og det er jo en dejlig egenskab at have :).

Jeg skriver dette, fordi jeg synes, du måske blive gokket lidt rigeligt i hovedet med, at du kun har dig selv at takke for problemerne osv. og alle de fejl, du har begået. Som hvalpeejer kan man hurtigt nok komme til at føle sig som en total fiasko, så husk også at lægge mærke til, når du lykkes med at lære ham noget og der sker fremskridt smiley

Theresa
    Nej, det var ikke pænt af Linda, at skælde hvalpen ud, men hun vidste jo ikke bedre og skriver også, at det er hun holdt op med. Jeg synes faktisk ikke, det er særlig pænt af dig, at betvivle at hun overhovedet er interesseret i at få ham renlig. Det synes jeg, hun viser, at hun er, ved at spørge om gode råd her.

Vh Marianne

• #26   30. sep 2009 Marianne:

JEG synes så aat der, i forhold til ange andre tråde om renlighed, tales yderst pænt i denne tråd generelt.
    Ja, gu er det frustrerende at skulle gøre en hvalp renlig og jeg lover mig selv HVER gang jeg får hvalp : "ALDRIG mere"......... Lige indtil næste gang. For når det først er lykkes, så kan man næsten gå på vandet:-)

• #27   30. sep 2009 Thresa...

Man spørger om råd herinde fordi man har brug for hjælp. Vi kan ik allesammen være lige kloge inde for hunde og det er vel dét forummet til dels er til for...

Sys ofte der er nedladende svar når folk stiller spørgsmål generelt... Der er mange måder at besvare et spørgsmål på...

• Linda H
    Linda H Tilmeldt:
    sep 2009

#28   30. sep 2009 Laura.. tak for din opbakning, :-))

Jeg har taget de gode råd til mig, og man lære jo af sine fejl, og min lille hund har nu ik taget skade af at jeg har skældt ham ud, så meget ved jeg, men igen man lære af sine fejl..

• #29   30. sep 2009 Linda...

Ja, men som der er blevet snakket om herinde nogle gange (har jeg set) så bliver tingene nogle gange en anelse for pædagogiske... Det er stadig en hund vi har med at gøre smiley

Misforstå mig ik, min hun ER mit barn, da jeg ingen børn har... Meeeeeeen... Stadig smiley

• #30   30. sep 2009 Ps... Jeg har da også fået skældt Bailey ud i frustration op til flere gange i forskellige situationer... Og hvad så, kunne forstå hvis man råbte pg skrev a hvalpen hver gang den gjorde noget forkert smiley

• #31   1. okt 2009 Det med at det er de samme spørgsmål kan jeg godt følge dig i, men mange gange er der måske en lille detalje der gør den anderledes fra andre spørgsmål...

Tror ikke på at almindelig fornuftige mennesker gør skade på deres dyr med fuldt overlæg--- Som jeg skrev så har jeg da også fået skældt Bailey ud i ren frustration. Det er hårdt at han en hvalp og vi er ikke alle udstyret med samme tålmodighed og kølige overblik, så ja filmen kan knække i ny og næ... Er dog intet min hund har taget skade af.

Der er jo stor forskel på at knække en enkelt gang eller to og så på at skælde og smælde hver gang der sker et uheld...

• #32   1. okt 2009 Jeg kan godt følge dig i det du siger, men sys stadig ikke der er noget galt i at spørge om hjælp uden at man skal 'nedgøres' for at gøre tingene forkert...

Jeg har aldrig råbt og skreget af min hvalp eller noget, men har sagt 'nej' og sat ham udenfor når det skete... Men da det ik virkede prøvede jeg selvfølgelig andre metoder, men jeg gjorde det som sagt også forkert i starten og spurgte også om råd herinde...

Så det korte og det lange er bare at jeg sys der er forskellige måder at besvare et spørgsmål på... Hun sprøger fordi hun har et problem og godt ved at det hun gør ik er rigtigt, men gerne vil ha råd...

• #33   2. okt 2009 NU er det ingen der har sagt at vedkommende bruger fysisk 'straf'... Og jeg kunne heller aldrig drømme om at skælde min hund ud for noget han har gjort mens harn var alene... Det er ik fair jo smiley

Men ja tak for samtalen og ha en rigtig go dag smiley

Kommentér på:
Hjælp

Annonce