{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.591 visninger | Oprettet:

sterilisation/temperament, erfaring ?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa :o)

Jeg skal ha' min ene tøs, Uba, Steriliseret. Hun har siden hun var i sin første løbetid svunget utrolig meget i sit sind.
Hun er meget følsom, går fuldstænd ned hvis hun en sjælden gang får skæld ud,,viser det ved at hun misser med øjnene/blinker og gnider sit hoved mod mit ben på en rigtig underdanig og undskyldende måde.
Hun er så modsat også ovenud lykkelig hvis hun har gjort noget jeg er rigtig glad for.
Hun er en fantastisk dejlig hund med utrolig meget personlighed, en lille smule reserveret overfor for fremmede. De skal vinde hendes tillid før hun vil dem. Hun er på ingen måde usikker.

Grunden til at jeg vil prøve at sterilisere hende er at hun gør udfald mod tæver,,alt efter hvor hun er i sin cyklus. Hun er aldrig gået til angreb, bidt eller lignende, men hun knurrer og gør de andre tæver helt op i hovedet,,og tænker lidt at hvis hun en dag møder en tæve med rygrad og som ikke vil lade sig kue, så er det nok ikke så godt. Alt dette tar jeg mine forholdsregler omkring, så vi er ikke til "fare" for nogen :o)
Lisså arrig hun kan være lisså blid er hun, og jeg synes det er synd for hende at hun svinger så meget i sit sind. Det må ikke være rart ? Tænker lidt at det nok kan sammenlignes med pms hos kvinder ?

Har i erfaringer omkring sterilisation og den efterfølgende psyke ? Jeg hører meget gerne om det :o) Også eventuelt på hvilket tidspunkt i cyklus i har fået det gjort :o)

Undskyld det blev lidt langt ;o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sterilisation/temperament, erfaring ??
  • #1   16. sep 2009 Lotus er steriliseret. Ikke p.gr.a. psyken, så den kan jeg ikke tale med om. Men tæven skal steriliseres imellem 2 løbetider:-))

    Men jeg har en glad, rolig og velafbalanceret hund:-))


  • #2   16. sep 2009 Hov,,lige et bonusspørgsmål : Nu er hun lige blevet 4 år,,mon det er blevet en dårlig vane for hende- så det simpelthen intet vil hjælpe ?

    Er spændt på at høre jeres erfaringer :o)


  • #3   16. sep 2009 Mette : Hvordan var Lotus før ? Og hvor gammel var hun da hun blev steriliseret ?

    Uba havde sin første blødningsdag d. 20/6, så det er jo ved at være nu her omkring det skal gøres :o)


  • #4   16. sep 2009 Lotus havde ingen problemer før heller....... Grunden til at hun blev steriliseret var at både hendes mor og mormor var meget dårlige fødere (det kan være arveligt) så jeg VIDSTE at jeg ikke skulle avle på hende, da jeg købte hende og vi havde 2 hanhunde, så jeg var SKRÆKSLAGEN for at hun skulle blive UPSparret, så jeg risikerede at miste hende og det ville jeg ikke!! Så derfor valgte jeg at få hende steriliseret.
    Hun var 2 år dengang:-)


  • #5   16. sep 2009 Tanja:

    Men hun ændrede ikke psyke på den måde, Hun blev ikke trist og kedelig. Hun lignede sig selv:-)


  • #6   16. sep 2009 åhh,,ja det kan jeg sagtens følge dig i,,det ville da være skrækkeligt hvis det gik galt !! Godt du fik det gjort :o)

    Jeg har bare spekuleret på det med Uba så længe nu,,vi har trænet det meste væk, men undgår selvfølgelig stadig andre tæver da det ville være ekstremt synd hvis de skulle få en skræk i livet p.g.a. Uba. Det er blevet en vane for os at undgå andre, medmindre det er hanner. Har heller ingen forventninger om at det vil blive perfekt bagefter, men håber bare at hun vil falde lidt mere til ro i sig selv :o) Kan jo se på hende at hun er dybt frustreret og splittet, når hun møder andre tæver. Forleden mødte vi en border collie og de har jo et ekstremt intenst blik,,det var ikke nemt for uba. Men vi er blevet go'e til at stå på afstand og snakke (4 m. ca.),,og når jeg så roser hende for at være rolig og ligeglad-når hun er faldet til ro,,så bliver hun overlykkelig,,det har hjulpet enormt :o)


  • #7   16. sep 2009 Det er jo rigtig dejligt at hun forblev sig selv, især når hun har så lækkert et sind i forvejen :o) Og det var jo nødvendigt for dig at gøre, så det er da en rigtig go' udgang :o)

    Har spurgt dyrlægen og de siger at uba er sådan p.g.a. hendes hormoner,,de kører for vildt inde i hende. Men har aldrig snakket med nogen der kan fortælle om hvordan det så er gået for deres tæve bagefter ?


  • #8   17. sep 2009 Min mor har en tæve på ca 3 år, som tidl har boet hos en psykisk syg dame, og det bærer hun præg af.

    Hun er enormt underdanig, og reagerer som du beskriver Uba, hvis stemmen hæves osv.

    Hun blev sterilliseret -ikke pga psyken, men fordi hun ikke skulle have hvalpe, og evig og altid havde hanhunde rendende efter sig, fordi hun åbenbart lugtede godt altid løbetid eller ej.
    Det har ingen forskel gjort på hendes underdanighed og hendes lidt nervøse/usikre sind. Men hun er blevet gladere i sin omgang med andre hunde, nok primært fordi der ikke længere står parring i øjnene af alle hanhunde.

    Men træning træning træning har tilgengæld hjulpet hende meget, og selvom der er lidt vej endnu, og at hun nok aldrig bliver helt som andre hunde, så bliver hun mere selvsikker (og selvstændig) nærmest dag for dag:o)


  • #9   17. sep 2009 Nå ja -og så slap hun for falske drægtigheder, og det har da self osse forandret hende en del.

  • #10   17. sep 2009 Iva blev still. da hund var ca 1,5 år. Ikke på grund af adfærdsproblemer, men vi havde en hanhund og hun havde ikke ytret ønske om og blive mor, hvilket vi heller ikke var intereseret i.
    Hun blev mere fri efter still. Hun blev mere legésyg, hun blev mere ligevægtig.
    Hvis det viser sig Kia ikke skal bruges i avl bliver hun også still.


  • #11   17. sep 2009 Nadia fik fjernet livmoderen pga. betændelse. Ærgerligt selvfølgelig, da vi ønskede at trække et kuld hvalpe på hende, meen.....
    Til gengæld fik vi en hund, der ikke mere gik fra foderet i løbetiden, ikke mere var totalt oppe at køre i løbetiden og bagefter også i den periode, hvor hun tit blev falsk drægtig. Der var hun nærmest ikke til at drive udenfor en dør, rastløs, pivende mm. I samme periode kunne hun være meget pirrelig, de normale legekammerater skulle ikke nærme sig.
    Efter operationen gik alt dette væk, hun var "sig selv" året rundt. Vi havde iøvrigt ingen problemer med hverken pels eller øget ædelyst, som mange ellers har.
    Så jeg tror, der er gode chancer for, at det vil hjælpe på Uba svingninger i sindet, men tror måske ikke, at du skal regne med ændringer i følsomheden, den en del af hendes generelle temperament.


Kommentér på:
sterilisation/temperament, erfaring ??

Annonce