{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.269 visninger | Oprettet:

Foder-frustrationer (madlede) {{forumTopicSubject}}

Jeg opgiver snart fuldstændigt at finde noget som min ene GD kan lide!

Jeg har efterhånden prøvet alt muligt.
Af tørfoder har vi forsøgt med, RC, Olivers MM, og mange flere - men "Nej ellers Tak", det går lige i allerhøjest et par uger (for det meste 3-4 dage) så gider han ikke spise det mere.
(Olivers gik egentlig rimeligt, men han fik allergi overfor foderet)
Jeg har forsøgt at blande med leverpostej, smeltet smør, fiskeolier, sovs og rester fra vores aftensmad, dåsetun og meget andet
Det resulterer i, at han bare slikker på foderpillerne, som bliver efterladt.

Dåsefoder er det samme - allerhøjest et par dage før han mister interessen - ofte gider han ikke engang prøvesmage.

Så gik vi over til BARF - hvilket så lovende ud - i et par måneder altså.
Men også dette svinger ekstremt meget - han spiser måske allerhøjst kun 1/3 af det han burde - lige nok til at få stillet den allerværste sult.

Så forsøgte jeg at stege/koge barfen - det hjalp også en smule - men kun kort tid.
Jeg har prøvet at lave frikadeller ud af BAEF-fars.

Nu ved jeg snart ikke hvad jeg skal forsøge mig med - jeg vil skyde på, at han ihvertfald er 10-15 kg undervægtig - ifølge dyrlæger så fejler han intet.
Men hvor bliver man frustreret over at han har denne madlede.
Der er desværre ikke megen hjælp eller forståelse at hente rundt omkring ang. dette problem, og selvom en slank hund er en sund hund, så ville jeg dog ønske at jeg kunne få smidt 10kg på sidebenene af ham - så han bare var en "normal" hund.

Ved egentlig ikke hvad jeg ville med dette indlæg - nok bare af med frustrationerne.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder-frustrationer (madlede)
  • #1   15. sep 2009 Jeg kender det godt. Min cocker er også überkræsen.... Det eneste han gider spise er kogt ris med kylilge eller ting og rester fra vores aftensmad, men det kan han altså ikke leve af på langt sigt.

• #2   15. sep 2009 Har præcis samme problem med Bella. Har prøvet: Markus M. Acana, Hill,s R.C . Orijen. Happy Dog. Hun gider det i et par dage o g ik ke mere... Det er så træls

• #3   15. sep 2009 Hvis hunden virkelig er så undervægtig kan dyrlægerne da ikke bare afvise dig på den måde?

Har du prøvet at slet ikke tilbyde noget mad i et døgn eller to, for derefter lade ham arbejde for det (ikke bare servere i en skål)
    Sørg evt for at det er et højenergifoder, måske supleret med en energibar i ny og næ, eller rent lammefedt/svinefedt/lignende.

Jeg passede en gang en hund i 3 uger der var vandt til at få fedtet sit foder ind i alt muligt, og nærmest blive håndfodret og alligevel var småtspisende. Han fik en fastedag, og skulle derefter arbejde for føden, nu er han helt normaltspisende. Det tod lidt tilvending for både ham og ejere, men de er lykkelige for det idag.

• #4   15. sep 2009 Tanja: Ja vi har nogle gange forsøgt at faste ham fra aftensmad - til morgenmad efter 36 timer, sådan at han en hel dag intet fik at spise.

så spiste han også fint det måltid han blev tilbudt.... og om aftenen stod vi igen med samme problem.

Vi har forsøgt at variere måltiderne, så nogle dage fik de bare ikke aftensmad, eller morgen mad - nogle dage fik de et måltid midt på dagen som det enenste.
    Desværre uden den store effekt.
    Det første måltid efter fasten, glider fint ned, men så er vi med det samme tilbage igen.
    at variere hvornår de fik måltider havde overhovedet ingen effekt.

At lade ham søge efter maden resulterede i, at jeg måtte rundt og samle fordærvet mad op inden græsset skulle slås - og at der kom nabokatte rendende ind i haven og spiste maden i stedet.

Desuden har vi en anden GD - der er absolut modsat - han er, efter kastraktion blevet voldsomt madagressiv og kaster alt ned han kan komme i nærheden af - og hvis der er mad tilgængeligt når de begge to er til stede så bliver der slåskamp - det kan godt være at Kenzo ikke gider spise det - men vogte over maden så Cody ikke kan komme til at spise det - det vil han gerne.
    Så vi tør ikke ligge mad i græsset, hvis det skulle ligge der når de begge to er i haven.
    Men da det jo ikke virker alligevel, så gør det jo ikke så meget.

Jeg har prøvet at give ham hans foder som godbidder (kæmpe arbejde da han jo skal have en hel del!) - men det gider han slet ikke - han spytter det fluks ud igen - han vel hellere have legetøj eller ros som belønning.

• #5   15. sep 2009 Tjaa så ville jeg altså finde en dyrlæge der gad tjekke min hund, for 10 kilo er immervæk meget. Kan det være tænderne, maven, halsen, stofskiftet...?

• #6   15. sep 2009 Det eneste svar vi altid ender med at få (fra dyrlæger også) er at han er blevet forvænt til at kunne få noget der var bedre, hvis måltidet ikke passede ham.

.... og ja, det er jo sådan set også rigtigt.

Vi har talt om, at når udstillingssæsonen er overstået her i november, at så må vi prøve at tage en "kold Tyrker" og holde os fast på et regime i et par måneder og ikke bukke under for, at "det er synd for ham".
    Han er jo stadigvæk kun en stor hvalp - så vi har kun forsøgt os med hvalpefoder, men da han udviklede allergi gik vi over til Barf.
    Nu har han lige fået en pose Markus Muhle - eller ½ er nok blevet smidt ud, da han ikke ville spise det, andet end den første uges tid.

En aktiv GD'er taber sig hurtigt et par kg, og når der ikke rigtigt er noget at tabe af, så har vi ikke villet gøre det endnu.
    Vi håbede på at vi kunne få 5-6 kg på ham ved at lokke ham med ekstra lækre ting.
    Smør og flødesovs gider han godt - men det går jo ikke alene...

• #7   15. sep 2009 Vi har lige netop været en tur på landbohøjskolen - de fandt intet på ham.

vi ordner hans tænder 1 gang om mdr herhjemme - så de er perfekte.
    stofskiftet er normalt.... ja alt lader til at være i tip top orden.

og det er jo ikke et nyligt opstået problem... sådan har det været siden han var lille hvalp.

Når han er gået fra sit foder, og ikke gider spise mere - så sluger han alligevel gerne en culotte på over 1 kg..... selvom han gik fra sin mad og "ikke var mere sulten"
    (det fandt vi ud af forleden, da den anden hund havde stjålet vores aftensmad - en culottesteg - som Kenzo så fik tilbudt istedet)..... så selvom han ikke gider sit foder, så gider han sagtens noget andet som han syntes er lækkert...

• #8   15. sep 2009 Så må I være grove, købe det foder I bedst syns om, og være koncekvente, ikke tilbyde noget som helst andet end foder.
    Prøv det i 2 mdr og se om ikke det skulle hjælpe...

• #9   15. sep 2009 Uha, det er en af de skrappe, du har fået dig der!

Især når du har så stor en hund, så er det sørme svært bare lige at finde på et alternativ.

Lige et spørgsmål - fandt dyrlægerne på Landbohøjskolen hans undervægt som værende alarmerende?
    Og hvordan er hans almindelige energiniveau og generelle trivsel?

Min gamle hund var ekstremt småtspisende, og det endte med, at vi måtte acceptere hans undervægt. Vi kunne lokke mad i ham ind imellem, men han spise langt fra hver dag, og holdt gerne mange dages pause.
    Han var sund og rask - glad og energisk, men meget tynd.

Det kan være din hund er af samme støbning?

• #11   15. sep 2009 Det er jo desværre ikke ualmindeligt at GD'erne ikke er ret gode spisere og jeg misunder jer bestemt ikke jeres kamp med at få sul på sidebenene af ham.

På det du skriver, lyder det som om at han spiser bedre når han kun får én gang om dagen? Hvor meget spiser han så?

Spiser han bedst alene, med selskab, med jer i nærheden eller ej?

Jeg er slet ikke tilhænger af at lade en GD "spise når den er sulten", for det er der jo altså nogle der bare ikke gør.

• #12   15. sep 2009 Det er ham I udstiller, der ikke vil spise, ik?

Jeg kiggede lige billederne af ham på showdanes og jeg synes faktisk ikke at det er så slemt. Man kan ane ribben på et af billederne, men 10 kg mere ville han slet ikke skulle tage på, synes jeg.

Hvad siger Dawn til jeres kamp med ham?

• #13   15. sep 2009 Hans undervægt er ikke alarmerende - han vejer lige knap 65kg (han burde ihvertfald veje 75 kg) - men det er ikke sygeligt.

Han er en meget aktiv og glad hund..... jeg har forsøgt at ændre hans aktivitet, så han bruger sin energi på at blive trænet og løse opgaver, fremfor at lege og komme på lange ture..... men han er jo stadig meget hvalpet og vil gerne lege og fjolle rundt - og det skal han selvfølgelig også have lov til - til en vis grad.

jeg forventer ikke at han nogensinde vil få en appetit som en labrador - men hvor ville det være rart at man ikke kunne se alle hans ribben.
    Til udstillinger ser det så lige en tand værre ud - da han jo strækker sig en smule når han skal stå.

• #14   15. sep 2009 Hvad hvis du smider tørfoderet ud på græsset, så han skal søge efter det?

Jeg har en meget lidt spisende hund også og her synes jeg det hjælper, eller hvis jeg træner med det, altså laver små øvelser som sit og dæk osv - så vil hun hellere spise, og når først hun så har spist lidt på denne måde, så spiser hun som regel resten selv....

Ellers kan man jo hælde kogende vand på og lade det blive opløst helt - og så blande noget lækkert i - på den måde kan de ikke sortere eller slikke det gode af...

• #15   15. sep 2009 Han er kun 15 mdr, så han skal sleeeet ikke veje 75 kg allerede!

• #16   15. sep 2009 Mie: jo, det er vores udstillingshund - kenzo.

Dawn ved heller ikke helt hvad vi skal gøre med ham - andet end at lokke mad i ham så han kan tage på, og så tage kampen efter udstillingssæsonen.

Hun har anbefalet os at prøve noget vådfoder fra aldi som vi skal blande i hans mad - så det forsøger vi nu.
    desværre er han nok en af Danmarks bedste hunde til at sortere sin mad og kun spise de ting som han synes er lækre - om så det er smurt på en ært, så kan han få den slikket ren og efterlade den i madskålen.

Vi har en overgang forsøgt at kun fodre ham 1 gang dagligt, men så spiser han kun ca. ½ måske 2/3 af hans dagsration (alt efter havd der bliver serveret den pågældende dag).

vi vejede ham for et par dage siden, og der lå han på 64 kg, hans bror Rush vejer nok snart i slutningen af 70'erne - og ifølge Dawn er han ideel i vægt (de er akkurat lige høje).... så der er et stykke vej endnu.
    Hvis bare vi kunne få ham op på 70 kg, ville vi også være glade.

• #17   15. sep 2009 Nicola, jeg quoter lige:
    "At lade ham søge efter maden resulterede i, at jeg måtte rundt og samle fordærvet mad op inden græsset skulle slås - og at der kom nabokatte rendende ind i haven og spiste maden i stedet."

;o)

Og så får hunden råt, hvilket besværliggør opblødning af maden en smule *G*

• #18   15. sep 2009 Broderen Rush, er det den Lena handler?

Men han er jo også noget anderledes bygget end jeres, så pas på med at sammenligne alt for meget dér.

Jeres ville være tøndetyk på knapt 80 kg, det er ihvertfald heller ikke at ønske.

• #19   15. sep 2009 Jeg tror, jeg ville trække vejret lidt ned i maven.

Tilsyneladende fungerer hunden jo - og så er det om at finde de små tricks, så der ihvertfald kommer lidt ned. Om det skal være fastedage eller kun et måltid dagligt, det må I prøve jer frem med. Når det kommer dertil er der jo også andre hensyn at tage lige med en GD - mavedrejninger skal vi jo ikke have noget af.

Det er en ung hund. Der er en god chance for, at det faktisk regulerer sig lidt henad vejen
    Alternativt må I gå den dyre vej - og købe kvalitetsvådfoder til hunden og lade ham leve af det.

• #20   15. sep 2009 Mie:
    Ja, Rush er ham som Lena handler...... og selvfølgelig har du da ret - han var også et nummer større da vi mødte ham som 6-ugers allerførste gang vi var oppe og kigge.

.... Jeg har sikkert også bare fået hidset mig selv op over hans temmelig afslappede holdning til alle mine køkken-anstrengelser for at få ham til at være en sulten hund.

Det er nok fordi han er den første hund jeg personligt har mødt der ikke interesserer sig specielt meget for mad - og når nu at vi (mennesker) har besluttet at han burde tage lidt på - så er det frustrerende at han er fuldstændig ligeglad..... (hans anden bror har jo for længst indhentet de kg som han var for tynd da vi overtog ham).

Bortset fra det - er det så ikke dig der står bag "Showdanes"?
    Må lige rose jer til skyerne - det er bare fantastisk gode billeder I får taget hver eneste gang.... I har en fantastisk evne til også at fange stemningen og omgivelserne fra udstillingerne, som jo også er en væsentlig del af udstilliingerne - og ikke bare billeder af vinderne!

Kommentér på:
Foder-frustrationer (madlede)

Annonce