{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.215 visninger | Oprettet:

Søren
Søren
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 17

Aggresiv over anden hund {{forumTopicSubject}}

Hej,

Fik en rigtig dårlig oplevelse igår med Eddie.. Vi havde besøg af nogen venner som havde taget deres hund med, det gik også fint nok til at starte med.. Men lige pludselig farede Eddie bare i flæsket på Møffe over at han drak noget af hans vand virkelig bidsk.. Senere farede han i flæsket på ham igen pga. han fik en af hans godbider...

Han kan virkelig ikke tolerer at andre hunde nærmer sig noget af "hans"..

Ved ikke om det har noget at gøre med at Møffe har domineret ham tidligere, og han nu er kommet ind på Eddies område..

Hvad kan man gøre HJÆLP!!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aggresiv over anden hund
  • Søren
    Søren Tilmeldt:
    jun 2007

#1   12. sep 2009 Hvordan får jeg ham til at forstå det er mig der er lederen?

• #2   12. sep 2009 Jeg har samme problem med min tæve. Jeg lader hundene være i hver sit rum, hvis det er sådan !!!! Der er ingen grund til at presse sin hund så meget.
    Og så en meget vigtig huskeregel: ALDRIG give 2 hunde mad, når de er sammen. Tikka spiser ALDRIG i samme rum som andre hunde- det vil simpelthen ende galt.

• #3   12. sep 2009 Herregud en gang vås!

Det handler ikke overhovedet om lederskab, men om ressourceforsvar.

Din hund har ikke behov for at dele sine godbider og sin mad/sit vand/sine mennesker med andre hunde og du må acceptere at hans grænse er der og lade være med at presse andre hunde ned over hovedet på ham i de situationer hvor han vil forsvare sit territorie.

• #4   12. sep 2009 Enig med Mie! Det har nul og nada med lederskab eller dominans at gøre.

Jeg er heller ikke sikker på at mine hunde vill være begejstrede for fremmede hunde i deres hjem. Især ikke hvis den fremmede æd deres "ting".

• #5   12. sep 2009 Jeg er ret spændt på hvilke resultater man vil opnå ved feks at lukke hunden ude fra soveværelset.. Hvordan dælen skal det gøre nogen forskel i om den vil dele mad og vand med andre hunde?

Både Tine B og Hundehalløj-manden er spørgsmålet henvendt til..

• #6   12. sep 2009 Må erklære mig enig med Mie og Anne Julie, ressource forsvar har ikke noget med dominans at gøre.

• #7   12. sep 2009 SJ

Det er ganske naturlig adfærd dn hund udviser. Der er kommet en fremmed ind på hans domæne og i hans flok. Selvfølgelig vil han da opføre sig som han gør, hvis han har bare en lille smule hår på brystet.

Og nej - det har INTET med lederskab at gøre!

Hvornår har du sidst hørt om en ulv, som lige går på besøg hos en anden ulveflok og får sig en tår til halsen og en bid brød?

HVIS din hund, skal acceptere, at der kommer fremmede hunde på besøg, så skal de først og fremmest kende hinanden rigtigt, rigtigt godt - dvs. være sammen mindst en gang ugentligt og virkelig forbinde hinanden med noget positivt.

Desnæst kan I forsøgsvis medbringe dem hjem i haven, men fjern ALLE ressourcer ( bolde, legetøj, hundesenge), for det er typisk det, som hundene kommer op at diskutere om.

Læs evt. denne artikel:

http://www.hundeskole.dk/?id=15700

• Søren
    Søren Tilmeldt:
    jun 2007

#8   12. sep 2009 Hej Lise..

Tusind tak for det gode svar smiley

• #9   12. sep 2009 velbekomme *s*

• #10   12. sep 2009 Tine - Jamen hvordan vil det få hunden til at acceptere at andre hunde drikker vand og spiser kiks sammen med den hvis den ikke må være i sofaen?

• #11   12. sep 2009 Jeg synes nu det er meget firkantet stillet op..

De to områder KAN have sammenhæng, men det er ikke altid tilfældet, og måske er den lille mops bare ikke rigtig glad for at dele sine ressourcer med en anden hund, men kender godt "sin plads" i familien.

Har man lederskabsproblemer ER det gode øvelser at sætte grænser der er forståelige og lette at overskue for føreren, men hunden reagerer på en ændret stemning og attitude ved fører og ikke at den nu ikke må komme på børnenes værelse eller hvad man måtte vælge.

De lederskabsøvelser du snakker om er faktisk øvelser der snyder føreren ind i den rette sindstemning frem for at hunden forstår at den har været "herskersyg" og nu må den ikke komme i forskellige rum længere..

Mht at hunden ikke vil dele sine kiks og vandskål med en anden hund betyder jo langt fra at den tror den styrer livets gang for alle tobenede omkring den, men at den ikke vil dele sine goder med en fremmed hund.

• #12   12. sep 2009 Tine B

Du skriver om, hvordan man får lederskabet i forholdet til sin hund: "Han må ikke få mad uden at han har arbejdet for det. Og så skal der være steder i huset, som han ikke har adgang til. Hermed bestemmer du over maden og territoriet. Det udgør en hel del af lederskabet."

Vil det sige, at du mener, at en hund, som får sin mad "gratis" og har lov til at komme alle steder i huset ( - som mine egne) ikke anser mig som "lederen"?

• #13   12. sep 2009 Tine B

Du skriver: "Når du er en stærk leder, er din hund mere tryg. Den behøver ikke selv holde øje med alt. Du er der jo."

Mener du at man bliver en stærk leder ved at nægte hunden adgang til sofaen?

• #14   12. sep 2009 Jørgen H

Du skriver:"der er ikke meget at gøre det eneste du kan er at havde nogle mega gode godbider i lommen når i møder en anden hund evnt lade være med at fodre din hund, og giv den dens daglige ration af mad ved belønning "

Nu bliver jeg en smule forvirret her.

Man kal have nogle mega-gode godbidder i lommen, når man møder en anden hund, - men problemet er jo, at hunden forsvarer sine godbidder i forholdet til andre, så hvorfor have dem med NÅR man møder andre hunde?

Og hvorfor i det hele taget have dem med, når man ikke skal fodre dem til hunden ( - når man møder andre hunde)?

Det er sikkert mig, som ikke lige kan gennemskue logikken her.

• #15   12. sep 2009 Vi har samme problem med Merlin, han vogter dog ikke over vand men over godbider, mad og tyggelegetøj.... vores løsning var, stil vand væk (evt. lad den der besøger jer, tage deres egen vandskål med) og så er der ikke noget der hedder godbider, mad og alt det andet han vogter over, mens de er her.

• #16   12. sep 2009 HUndehvisker

Ja, jeg spørger fordi du og Tine B, som du er så enig med, åbenbart mener, at dette her problem kan ordnes på den af Tine B´s forklarede facon.

Og så skal jeg da lige være sikker på, om jeg har forstået jer korrekt?

• #17   12. sep 2009 HUndehvisker

Jeg skriver og spørger, fordi det normalt er så almindeligt, at man midt i en diskussion får at vide, at man har "misforstået" noget.

Så du svarer "ja" til at jeg har forstået det rigtigt?

• #18   13. sep 2009 Jørgen, Jørgen, Jørgen

Jamen kan du da ikke læse?

Jeg har da vist igivet trådstarter SJ et svar, som hun kan bruge til noget, siden hun svarer :"Hej Lise..Tusind tak for det gode svar :)"

Er der noget, du der er i tvivl om, kan du jo bare spørge, ligesom jeg vælger at spørge ind til andres løsningsforslag.

Men du har måske ikke et svar på de spørgsmål, jeg stiller dig, siden du undlader at svare og retter opmærksomheden på, hvad jeg gør?

Desuden - hvorfor skal JEG stå til ansvar for, at I er nogle, som kommer med opskrifter på, hvordan man lige fixer en aggressiv hund?

Jeg synes faktisk, at Tina B ( og Hundehviskeren, som erklærer sig enig med Tina smiley er fantastisk dygtige, hvis det forholder sig sådan, at man kommer den slags problemer til livs, som trådstarter beskriver, ved at smide hunden ud af et rum og lade den sitte og dække for alle de godbidder, den fremover får.
    Så hvis det virker, så er det jo bare at gøre det fremover, - så slipper man for enormt megen anden træning *s*

Jeg er nemlig ikke sikker på, at jeg kan finde så simple løsningsmodeller, der bare virker.

Så jeg er da fuld af beundring.

Og selv udtaler du dig jo med usvigelig sikkerhed ( "det ENESTE du kan er at.........)

Og så kommer der ellers et par råd, som jeg synes er total selvmodsigende, så jeg tillader mig igen at spørge dig, Jørgen ( - og måske kan du så svare denne gang? *s*

Du skriver:"der er ikke meget at gøre det eneste du kan er at havde nogle mega gode godbider i lommen når i møder en anden hund evnt lade være med at fodre din hund, og giv den dens daglige ration af mad ved belønning "

Nu bliver jeg en smule forvirret her.

Man kal have nogle mega-gode godbidder i lommen, når man møder en anden hund, - men problemet er jo, at hunden forsvarer sine godbidder i forholdet til andre, så hvorfor have dem med NÅR man møder andre hunde?

Og hvorfor i det hele taget have dem med, når man ikke skal fodre dem til hunden ( - når man møder andre hunde)?

Det er sikkert mig, som ikke lige kan gennemskue logikken her.

• #19   13. sep 2009 Nu er jeg en af dem, der har haft en ressource aggressive hund og for mig har alt det der "Roger Abrantes" lort virket. Fred og ro og tillidsøvelser har gjort at Lia har gået fra have voldsom ressource aggression til helst at skulle ligge på skødet af folk og tygge ben.

Det at vogte ressourcer er, som Lise L også siger, en helt naturlig adfærd, der intet har med dominans at gøre. Det er "MIN og først til mølle reglen" og den gælder både i hundeverdenen og i katteverdenen.

Derfor er ressourceforsvar blandt dyrene herhjemme tilladt og jeg er heller aldrig gået imellem når Lia har fået balle af min venindes ældre hund, der ikke vil dele sin mad. Den eneste betingelse er, at de skal sige fra på en pæn og konfliktløsende måde og ikke skade hinanden, og de har faktisk et fællessprog med 3 advarsler:

1. advarsel = stivnen og "blikket" - denne bliver som regel respekteret og selvom der er en eller anden idiot (læs, vores halvstore killing), der tror den stadigvæk går, så får blikket ham som regel til at stoppe og overveje.

2. advarsel = legeknurren fra Lia og hvæsen og evt. lige et poteløft fra kattene

3. advarsel = "udfald", men uden at skade den anden. Dvs. luftsnappen fra Lia og dask uden at have kløerne ude fra kattene.

Jeg har så skulle lære Lia ikke at begynde med advarsel nr. 3 og eskalere advarslen derfra, men med advarsel nr. 1. Dette blev gjort ved at dele godbidder ud mellem hende og kattene - først direkte fra hånd til mund og senere med godbidder på jorden. En til katten, en til Lia, dårlig opførsel, som at prøve at jage katten væk, resulterede i et "nej!" og ingen godbid, god opførsel, som at forholde sig roligt og vente på sin godbid resulterede i ros og godbid.

Leger hun med andre hunde, så kender de jo ikke hinandens reaktionsmønstre så godt og der sørger vi for, at der ikke er noget at vogte over. Er hun meget tørstig kan hun finde på at vogte over vandet, hvis hun drikker først. Her giver hun også tre advarsler, men de to første får som regel ikke den anden hund til at stoppe, så det går bare tjept med dem 1-2-3 udfald (uden at skade den anden hund). Udfaldet bliver altid respekteret, ligesom Lia respekterer allerede den første advarsel hvis en anden hund ikke vil dele.

Som sagt har det aldrig været et problem hundene imellem, men jeg er selvfølgelig klar over, at nogle hundeejere mener at hundene med vold og magt skal dele og som tror at Lias udfald er deciderede angreb, så her er jeg opmærksom på lige at kalde hende til mig, når hundene nærmer sig vandskålen på samme tid, sådan at den anden hund ankommer først.

• #20   13. sep 2009 Tine B

Jeg stiller lige spørgsmålet igen:

Vil det sige, at du mener, at en hund, som får sin mad "gratis" og har lov til at komme alle steder i huset ( - som mine egne) ikke anser mig som "lederen"?

Kommentér på:
Aggresiv over anden hund

Annonce