467 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Sennen hunde Sennen hunde

Er der mon ikke nogen herinde der vil være behjælpelig med at beskrive de forskellige sennen hunde kort for mig?

Vi går med tankerne om at få os en hanhund, og har mødt en del berner sennen hunde, men ikke fornyelig, og kunne godt tænke mig at vide hvordan de adskiller sig fra hinanden især på temperamenterne.. sundhed ect...

Måske også med et par gode links, så vi kan læse mere.

På forhånd tak for hjælpen *Ü*

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Ophæng af lampe 350 kr.
  • Planlimning af kogeplade 1.000 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Overgang EL net 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sennen hunde
  • #1   26. aug 2009 Her er en kort overskuelig introduktion til alle 4 sennenhunde racer og der er også et galleri med alle racer: http://www.de4sennenhunde.dk/index_dansk.htm

Husk at Berner og Grosser er de store hunde i gruppen mens appenzeller og entlebucher er de to mindre

• #2   26. aug 2009 Tusinde tak for hjælpen. Vi er helt sikkert mest til store hunde. Alba vejer små 50kg, så vores næste må meget gerne blive en stor dreng der kan tåle at tumle voldsomt *s*

Jeg vil skynde mig at klikke på linket - endnu engang tak

• #3   26. aug 2009 Desuden...

www.grosserguiden.dk er rigtig god og med uddybende information om grosseren

www.dbsk.dk er Dansk Berner Sennen Klub side hvor de kan læse lidt mere om berneren (dog ikke så detaljeret som grosserguiden om grosseren)

Hvis du kan tysk er denne side også om alle 4 racer http://www.ssv-ev.de/

Også på fremmedsprog:
    om appenzeller: http://www.appenzeller-sennenhunde-club.com/

om entlebucher: http://www.entlebuchersennenhunde.ch

• #4   26. aug 2009 Det var så lidt:)
    Jeg var i sin tid også i tvivl om grosser eller berner, men så så jeg Snoopy og var solgt;)
    De "små" hunde er nu robuste nok, jeg har mødt et par stykker og de lader sig ikke lige sådan "slå ud" af noget hehe;)

• #5   27. aug 2009 Ud fra hvad jeg lige har læst har de to mindste meget hyrde og arbejdsdrift tilbage i sig endnu, og selvom vi er typen der går til træning og går med vores hunde, og så vidt muligt sørger for at de kan løbe løse hver dag (tænker naturligvis ikke på haven - den tæller ikke) men anyway så synes jeg at det virker som om man helst skal lave mere med sin hund end alm lydighed og sportræning, og det er vi ikke typen der synes er interessant... Så hellere en af de to store - fornemmer lidt at grosser er lidt mere vogtende end berneren, men det er måske bare min tolkning?

• #6   27. aug 2009 Berneren har jo ry for at have en del sygdom (vi nåede at bruge over 50.000kr på Victor inden vi måtte opgive) så har stået med en syg hund, og det er frygteligt.. og selvom ingen ønsker sig en syg hund, så vil jeg virkelig gerne forsøge at vide så meget som muligt sådan at jeg måske kan træffe det bedst mulige valg når jeg står overfor en opdrætter eller overfor et kuld med hvalpe....

• #7   27. aug 2009 Det er fuldstændig korrekt at de kræver mere aktivering, det er også min opfattelse og hvad jeg har hørt:)

Din opfattelse er ikke forkert, grosseren er mere vagtsom end berneren, men tag ikke fejl af en berner der er alene hjemme eller går alene med dig en aften, den skal NOK passe på dig;) Argento stillede sig som 12 ugers hvalp op mellem en gruppe unge mennesker og mig og gøede af dem for at passe på, så de er vagtsomme:)
    En opdrætter som havde både berner og grosser skrev engang at grosserhvalpenes test mindede mere om en boxer end en berner.

• #8   27. aug 2009 Ved bernerne er det især kræft der er et problem nu, har ikke hørt om problemet også er udbredt blandt grosseren...
    Ligegyldig hvad du vælger skal du undersøge stamtavlen og forfædrene grundigt, ikke kun med HD/AA men også med dødsårsager og levealder. Jeg ved at epelepsi er et problem hos grosseren eller det har det ihvertfald været for nogle år siden, tror stadig det er.
    Man kan aldrig gardere sig 100% men med et godt forarbejde har man ihvertfald gjort noget for at undgå det:)

• #9   27. aug 2009 Min livs kærlighed (sig det ikke til min kæreste *G*) var en lækker lækker mastiff, så den der med at man er sød og venlig, men også ved hvornår man skal passe på sin mor, er netop det jeg elskede ved Victor, og det er en af grundene til at vi gå og overvejer en Sennen.. fordi de viser lighedstegn i deres karakter... Berneren er det vist bare nemmere at finde et mildt eksemplar af.

• #10   27. aug 2009 Hvad med hjertet?

Jeg har mødt Bernere med lang pels, og med en del koretere hårlag... Har det noget at gøre med de forskellige blodlinjer, eller er det bare et spil i lotteriet?

Har mere end en gang mødt en Berner der var ved at omkomme på en lun sommerdag, og synes ikke det har været vildt varmt.... Ville være ked af at få en hund der led i varmen..Især fordi vores hus er varmt om sommeren, og vores have er for nyanlagt til at der er svalt nogen steder derude heller.

• #11   27. aug 2009 Hehe ja sådan er berneren ihvertfald kan jeg skrive under på, begge mine er/var de venligste kælebamser når vi mødte nogle eller der kom på besøg, men mærkede de at personen vi mødte ikke var venlig eller ikke var velkommen så stillede de sig pænt op og viste at man skulle forbi dem først, dejlige drenge:) Hvis nogen skubbede eller daskede til mig for sjov for Snoopy lige hen imellem os og skabte afstand uden at være grov, hvis folk ikke stoppede hoppede han op indtil de væltede, han var også på min side hvis det var mig der startede. Argento gør det samme, men ved min kæreste især, der er ingen der skal røre Frank (ikke engang jeg må drille ham lidt uden at Argento skælder ud og han er endda MIN hund :p) Men begge slags er herlige racer og jeg er bare faldet fuldstændig for berneren (indrømmet ligger grosseren stadig i baghovedet og måske kommer der også sådan en til familien en dag hvem ved;))
    Jeg vil foreslå at i researcher som i gør nu og så skriver plus og minus punkter op og så ser hvilken race i kan blive enige om passer bedst til jer. Desuden kunne i besøge opdrættere af begge racer (UDEN hvalpe for ellers er man nødt til at tage en med *GG*) og få en god snak med dem og så se hvad i synes:) Det vigtige er at vælge en som i føler i kan stole på og som er fuldstændig ærlig overfor jer mht information om hundene og linjerne bag:)

• #12   27. aug 2009 Hjertet er ikke et problem for berneren ihvertfald, ikke hvad jeg har hørt. Jeg ved at Newfounlændere og sct. Bernhard har haft ry for det (siger min dyrlæge), men berneren er stærk nok der:)

Mht længden på pelsen vil du oftest kunne se det på forældrene og på forfædrene. Der er en del forskel og der er også forskel på tæver og hanner, så det kan man ikke helt sammenligne. Personligt foretrækker jeg typen som Snoopys pels, den var perfekt for mig:)

Mht varme er det forskelligt, men de fleste bernere foretrækker skyggen når det er varmt. Da Argento var yngre lagde han sig altid MIDT i solen og varmede sig, mens Snoopy gik i skyggen. Efterhånden søger Argento også skygge men han er ikke fuldstændig færdig i varmen som Snoopy kunne være. Han er stadig frisk på en lang gåtur selvom solen skinner:) Ved ikke hvordan det er med grosseren, men den er jo også en stor hund og kunne forestille mig at den også ville lægge sig i skyggen, men som sagt det er en formodning:)

• #13   27. aug 2009 Lyder lige som en hund efter mit hjerte... Så er det vel "bare" at finde ud af om det skal være den ene eller den anden.
    Tak fordi du har taget dig tid til at svare på mine spørgsmål *s*

• #14   27. aug 2009 Det var så lidt, du er velkommen til at skrive en privat besked hvis du har flere spørgsmål.
    Overvejelsen er svær fordi begge er dejlige og som sagt har jeg selv stået imellem dem fordi de har samme baggrund og er næsten samme type. Men god fornøjelse med researchen og valget:)

• #15   27. aug 2009 For lige at opsummere kort så er det altså Hofter og Kræft man skal spørge ind til og finde ud af hvad bedsteforældrene evt er døde af.

Synes også den lange pels er lækker, men hvis det er til gene for hunden, og jeg ikke liiiiige har mulighed for at bygge et frysehus til den om sommeren så vil jeg nok søge at finde en med en kortere pels *G*

• #16   27. aug 2009 og tak for beskeden til Snoopy, den er meget sød og du har ret han var en éner:)

• #17   27. aug 2009 Store hundepersonligheder sætter u-udslettelige pote aftryk i vores hjerter, og derfor er de lette at genkende.. også selvom de er andres "prinser"

• #18   27. aug 2009 Ja det er det og levealder også:) og hos grosseren er det epelepsi (både hos forældrene og forfædrene).

Hvis du holder pelsen pænt (nogenlunde børstet) så holder den også varmen ude faktisk;) Så om vinteren er den altid varm indenunder pelsen (du kan varme fingrene når du går kolde vinterture hehe) og om sommeren er den kold indenunder og hvis man får en vandglad hund kan man jo lade den springe i vandet det køler også og de er hurtigt tørre i varmen;)

• #19   27. aug 2009 Tak for tippet.. og det med vandhund må vi ihvertfald håbe... Der er intet som glade hunde der leger på en strand *s*

• #20   27. aug 2009 Karen, jeg kan kun give Berit ret i alt hvad hun skriver. Jeg har altid haft schæfer (men har nu altid været forelsket i Berneren). Jeg havde også mine forebehold omkring det med om en Berner ville passe på mig, men det har jeg se at de gør. Nu er Bartley selvfølgelig for lille endnu til, at gøre det, men jeg er helt sikker på at det skal nok komme ;o)).
    Vi tog på mange udstillinger og mødte rigtig mange Bernere og jeg kan kun sige, at jeg har ikke på noget tidspunkt fortrudt mit valg *SS*

• #21   27. aug 2009 Jeg kan i hvert fald fortælle en sød historie. Vi skulle op og besøge Bartley. De 3 tæver var ude (Jette bor på en gård). Dotte (moren til hvalpene) gør helt vildt, jeg kalder på hende. Da min mand stiger ud af bilen, løber de andre 2 tæver over til ham, den ene er en hvalp fra sidste år, men Dotte mener ikke han må være der og at han er farlig. Så hun stiller sig imellem ham og mig. Henrik bakker så pænt flere meter væk og acceptere Dotte's signaler om at han ikke må være der. Dotte står så med hele hendes krop lænet op af mig og kigger over på Henrik gør af ham *SS*
    Da Jette kommer ud var hun ved at dø af grin. Dotte plejer altid at gø af folk og plejer ikke at gå hen til dem før Jette har godkendt dem. Nu kender Dotte selvfølgelig mig, så vi syntes det var ret sødt at hun beskyttede mig fra den farlige mand.
    Så jo en Berner passe skam fint på og Dotte er jo førerhunden, så det er jo hendes opgave og passe på ikke de andre 2 tævers.

• #22   27. aug 2009 Tusinde tak til jer sidste der har skrevet. Er ved at snitte salat til aftensmaden, men vender tilbage og nærlæser jeres beskeder *s*

Kommentér på:
Sennen hunde

Annonce