Sennen hunde Sennen hunde
Er der mon ikke nogen herinde der vil være behjælpelig med at beskrive de forskellige sennen hunde kort for mig?
Vi går med tankerne om at få os en hanhund, og har mødt en del berner sennen hunde, men ikke fornyelig, og kunne godt tænke mig at vide hvordan de adskiller sig fra hinanden især på temperamenterne.. sundhed ect...
Måske også med et par gode links, så vi kan læse mere.
På forhånd tak for hjælpen *Ü*
jun 2005
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 563
Husk at Berner og Grosser er de store hunde i gruppen mens appenzeller og entlebucher er de to mindre
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 42 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 1.067
Jeg vil skynde mig at klikke på linket - endnu engang tak
jun 2005
www.grosserguiden.dk er rigtig god og med uddybende information om grosseren
www.dbsk.dk er Dansk Berner Sennen Klub side hvor de kan læse lidt mere om berneren (dog ikke så detaljeret som grosserguiden om grosseren)
Hvis du kan tysk er denne side også om alle 4 racer http://www.ssv-ev.de/
Også på fremmedsprog:
om appenzeller: http://www.appenzeller-sennenhunde-club.com/
om entlebucher: http://www.entlebuchersennenhunde.ch
jun 2005
Jeg var i sin tid også i tvivl om grosser eller berner, men så så jeg Snoopy og var solgt;)
De "små" hunde er nu robuste nok, jeg har mødt et par stykker og de lader sig ikke lige sådan "slå ud" af noget hehe;)
jul 2005
jul 2005
jun 2005
Din opfattelse er ikke forkert, grosseren er mere vagtsom end berneren, men tag ikke fejl af en berner der er alene hjemme eller går alene med dig en aften, den skal NOK passe på dig;) Argento stillede sig som 12 ugers hvalp op mellem en gruppe unge mennesker og mig og gøede af dem for at passe på, så de er vagtsomme:)
En opdrætter som havde både berner og grosser skrev engang at grosserhvalpenes test mindede mere om en boxer end en berner.
jun 2005
Ligegyldig hvad du vælger skal du undersøge stamtavlen og forfædrene grundigt, ikke kun med HD/AA men også med dødsårsager og levealder. Jeg ved at epelepsi er et problem hos grosseren eller det har det ihvertfald været for nogle år siden, tror stadig det er.
Man kan aldrig gardere sig 100% men med et godt forarbejde har man ihvertfald gjort noget for at undgå det:)
jul 2005
jul 2005
Jeg har mødt Bernere med lang pels, og med en del koretere hårlag... Har det noget at gøre med de forskellige blodlinjer, eller er det bare et spil i lotteriet?
Har mere end en gang mødt en Berner der var ved at omkomme på en lun sommerdag, og synes ikke det har været vildt varmt.... Ville være ked af at få en hund der led i varmen..Især fordi vores hus er varmt om sommeren, og vores have er for nyanlagt til at der er svalt nogen steder derude heller.
jun 2005
Jeg vil foreslå at i researcher som i gør nu og så skriver plus og minus punkter op og så ser hvilken race i kan blive enige om passer bedst til jer. Desuden kunne i besøge opdrættere af begge racer (UDEN hvalpe for ellers er man nødt til at tage en med *GG*) og få en god snak med dem og så se hvad i synes:) Det vigtige er at vælge en som i føler i kan stole på og som er fuldstændig ærlig overfor jer mht information om hundene og linjerne bag:)
jun 2005
Mht længden på pelsen vil du oftest kunne se det på forældrene og på forfædrene. Der er en del forskel og der er også forskel på tæver og hanner, så det kan man ikke helt sammenligne. Personligt foretrækker jeg typen som Snoopys pels, den var perfekt for mig:)
Mht varme er det forskelligt, men de fleste bernere foretrækker skyggen når det er varmt. Da Argento var yngre lagde han sig altid MIDT i solen og varmede sig, mens Snoopy gik i skyggen. Efterhånden søger Argento også skygge men han er ikke fuldstændig færdig i varmen som Snoopy kunne være. Han er stadig frisk på en lang gåtur selvom solen skinner:) Ved ikke hvordan det er med grosseren, men den er jo også en stor hund og kunne forestille mig at den også ville lægge sig i skyggen, men som sagt det er en formodning:)
jul 2005
Tak fordi du har taget dig tid til at svare på mine spørgsmål *s*
jun 2005
Overvejelsen er svær fordi begge er dejlige og som sagt har jeg selv stået imellem dem fordi de har samme baggrund og er næsten samme type. Men god fornøjelse med researchen og valget:)
jul 2005
Synes også den lange pels er lækker, men hvis det er til gene for hunden, og jeg ikke liiiiige har mulighed for at bygge et frysehus til den om sommeren så vil jeg nok søge at finde en med en kortere pels *G*
jun 2005
jul 2005
jun 2005
Hvis du holder pelsen pænt (nogenlunde børstet) så holder den også varmen ude faktisk;) Så om vinteren er den altid varm indenunder pelsen (du kan varme fingrene når du går kolde vinterture hehe) og om sommeren er den kold indenunder og hvis man får en vandglad hund kan man jo lade den springe i vandet det køler også og de er hurtigt tørre i varmen;)
jul 2005
sep 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 326
Vi tog på mange udstillinger og mødte rigtig mange Bernere og jeg kan kun sige, at jeg har ikke på noget tidspunkt fortrudt mit valg *SS*
sep 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 326
Da Jette kommer ud var hun ved at dø af grin. Dotte plejer altid at gø af folk og plejer ikke at gå hen til dem før Jette har godkendt dem. Nu kender Dotte selvfølgelig mig, så vi syntes det var ret sødt at hun beskyttede mig fra den farlige mand.
Så jo en Berner passe skam fint på og Dotte er jo førerhunden, så det er jo hendes opgave og passe på ikke de andre 2 tævers.
jul 2005
Sennen hunde