{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
735 visninger | Oprettet:

et dumt spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Har ikke en fløjt forstand på lige dette skal det siges inden folk dømmer mig... mennnnn

hvorfor går man amok over hanner parres tidligt med en hund, den kan da ikke tage skade af at parre bare fordi den er ung? det jo bare op på tæven, og så det ovre... det jo anderledes med hunner de skal jo ligesom tage sig af hvalpene og føde dem...

???

;-D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  et dumt spørgsmål
  • #2   18. aug 2009 Jamen er hannen 1 år, så kan man vel nogenlunde se hvordan den er udviket, man kan jo aldrig være sikker på en hund får sygdomme om den så er 1,2,3,4,5,6, år gammel??


  • #4   18. aug 2009 Selvom hanhunden ikke fysisk tager skade, så sker der nu alligevel noget med ham mentalt;o)

    Derudover aner man jo ikke hvad man avler på, hvis man avler på en ung hanhund.
    Den er endnu ikke færdigudviklet hverken fysisk eller mentalt, og den kan heller ikke tjekkes for arvelige lidelser før den når en hvis alder


  • #6   18. aug 2009 Heh tak for svaret...... så man blevet så klogere ;-D

  • #7   18. aug 2009 Jeg følger lige med, vil gerne blive lidt klogere på dét smiley

    Jeg har hørt at er hanhunden for ung (fx 1 år), kan hvalpene blive syge?? Men forstår bare ikke hvordan dét kan hænge sammen?
    Så gerne svar herpa smiley
    Jeg troede ligesom Mette det afhang af tæven?

    KH Ann-Sophie


  • #8   18. aug 2009 Ann-sophie -det er nu heller ikke rigtigt.

    Eller jo -i den forstand at man med en meget ung hanhund, ikke har mulighed for at tjekke evt arvelige skavanker, og dermed kan han altså give f.eks. HD videre, uden at man ved det, da man jo ikke tjekkede ham for det inden avl


  • #9   18. aug 2009 Michelle - Ja okay..! Dét vidste jeg selvfølgelig godt, men tænker fx på en ung han der er gennemtjekket og rask! smiley
    Men selvfølgelig kan skavankerne komme senere hen i livet.. Men sådanne sygdomme kan vel også komme når hannen er over 2 år fx (som siges at være alder til avl)?
    Fik det bare fortalt som om at hvalpene kunne blive syge og fx have svært ved at overleve når faren var for ung. Og dét kunne jeg slet ikke forstå :')
    Men tak for svar!

    KH Ann-Sophie


  • #10   18. aug 2009 Ann sophie -så har du misforstået mig. HD kan f.eks. først tjekkes tidligst når hunden er 12 mdr (18 for større racer). Hvis man bruger hannen til avl når den er f.eks. 10 mdr, er den jo så ikke tjekket for HD (kunne osse være en anden arelig lidelse) og dermed aner man jo faktisk ikke hvad han giver videre til hvalpene

  • #11   18. aug 2009 Nej nej.. Har vidst forstået rigtigt, har bare skrevet forkert kan jeg se..
    Men tænkte en hanhund på 1 år til avl, KAN have skavanker man ikke kunne fastslå om den havde som 1 årig (tænker fx på Patella faktisk). Det kan jo opdages/fastslåes fra hunden er 1 år ifølge min dyrlæge, men kan jo pludseligt opstå når den fx er 2½ år vel?

    Nå men, tak for dit svar. Jeg har forstået pointen :')

    KH Ann-Sophie


Kommentér på:
et dumt spørgsmål

Annonce