629 visninger
|
Oprettet:
skal venstre kontrolere hundeavl? {{forumTopicSubject}}
så nogle af jer tv avisen på tv2?
og hvis i gjorde, så i så det om at vensrte vil lave et forbud mod at avle blandingshunde, og aflive dem!
jeg synes ikke at man kan tillade sig at aflive og lave forbud mod blandingshunde, det er for at man kommer kamphundene til livs.
jeg synes at der er endårlig og ikke holdbar, og ikke rethærdig måde at gøre det på.
jeg er ikke imod kamphunde, men jeg er stærkt imod hunde kampe.
hvad synes i om dette foreslag?
(jeg beklager hvis dette opslag ikke er lovligt)
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 225
Nu går jeg en del til konkurrence i dch og det virker da lidt tåbeligt at lade en elite-hund (top trænet) hund aflive bare på fordi den er en bladingshund.
Jeg kan dælme godt se at der skal gøres noget men det bliver så svært at lave en lovgivning der holder og en der kan håndhæøves.
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 168 Svar: 1.127
men syntes det fint man stopper avlen, folk går for meget amok med at blande og avle hele tiden, så kan vi få bremset det kan jeg kun se en bonus i
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 1.387
Syntes ikke at det er vejen frem.
jun 2009
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
jun 2009
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 267 Svar: 3.430
maj 2007
Nope.......Ikke i første omgang:-)
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
jan 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 35 Svar: 546
Jeg mener forslaget dybt tåbeligt. Og udtalelser om at ikke mærkede hunde er herreløse, og herreløse hunde afliver man, vidner om total mangel på indsigt. Herreløse hunde mærker man, og skaffer et nyt hjem !
mar 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 6 Emner: 28 Svar: 106
vi avler selv lidt, vi har to mopsblandinger, som vi gerne vil have et kuld på engang, og det vil vi gerne fordi vores dyrlæge siger at hunde ikke har samme risiko for at blive syge, hvis de får et kuld hvalpe.
men jeg tror ikke at det hjælper at stoppe avlen fuldstændigt for alle blandingshunde.
hvis venstre så gerne vil have et forbud mod kamp / muskelhunde, så kunne de sige (for nu) at man ikke måtte avle på hunde af muskel/ kamp type??
hvad synes i om det?
aug 2005
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.765
Som Mette skriver, INGEN hvalpe/hunde der er født inden forslaget, HVIS det da kommer igennem som det nok desværre ikke gør, skal aflives.
Og ingen hvalpe blir aflivet efterfølgende heller. Så længe folk med tavleløse hunde lader være med at avle..
Forstår ikke hvorfor man er så meget imod det???
mar 2009
som fx, dårligt hjerte, vejrtrækningsproblemer osv. der er ingen hunde der passer til min mor, uden problemer, det kom vi udenom ved at købe blandinger.
nogle skrev at man kunne kastrere dem,
det ville også være en god ide, men jeg synes kun at det skulle være de hunde de ville have et forbud imod, som i dette tilfælde så er kamp og muskel hunde.
jun 2009
men gad vide hvor mange der vil have en hund de ikke kan få hvalpe på, ehvalpe som de kun have fået over 5000 for i nogle tilfælde
jan 2009
Men er der ikke andre end mig der har opfattet det sådanne at det var alle hvalpe uden tavle der skulle aflives.
feb 2007
Så er det lige før jeg går ind for "alt" (blanding) skal væk når folk udtaler sig sådan...
dec 2006
Følger: 33 Følgere: 55 Hunde: 2 Emner: 306 Svar: 4.294
Jeg synes det er et godt forslag! Så må folk lade være med at avle hele tiden, uden at have tankerne med !!
dec 2007
Følger: 23 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 803
bar et avls forbud på blandings racer og farlige racer uden tavle.
og hvis man finde ud af et der er en klud kan man afliv den
dem som ik har respect for så nogen regler kan heller ik avle med ansvar. (syns jeg i hverfalt)
aug 2005
jun 2009
okt 2007
For det første mener jeg ikke at ha skrevet, at JEG bestemmer det.. Men at jeg ikke forstår hvordan man kan være imod et forslag der kan afhjælpe RIGTIG mange ting!
For det andet, er det ikke mere end et par dage siden at der her på HG blev nævnt et overfald på en muskelhund af en "alm" race, som aldrig kom frem fordi medierne direkte sagde det ikke solgte..
Så tror du helt ærligt selv nogle racer er HELT uskyldige?
For det tredje, hvor mange af dem der har sååååååååååååå sød en hund, for tjekket dem igennem for arvelige sygdomme? Det er en blanding, der er 2-??? forskellige racer i den, mon den blir tjekket for ALLE de race typiske sygdomme?
Jeg har mine tvivl!
mar 2009
cavalier kan få dårlige hjerter, og på mange små hunde, klemmer hjerneskallen ,og luftrøret er for kort.
pekingeser lider ofte af dårligt hjerte,
kinesisk hårløs mangler tænder. osvosv.
jeg synes at blandinger er dejlige, for så kan man ofte rette op på de fejl racen har.
men kan da også godt se hvad ideen går ud på fra venstres side. men tror bare ikke at det er vejen frem.
de kuld vi har haft, dem følger vi, de er gode til at skrive, eller sende billeder, så vi ville vide hvis de blev solgt. vi sagde også at hvis de fik problemer med hunden, så skulle de kontakte os, og så kunne vi sammen finde et godt hjem til deres hund, for vi ænsker da ikke at hunden kommer på internatet. men hvorfor skal det være forbudt at avle små blandinger? self kan alle hunde få at dårligt hjem, men så er det var avlers opgave at de ikke får det. vi har da sagt nej til nogle købere vi ikke synes var ansvarlige nok til at have hund, eller som ikke havde overskud til det. det er da vores job at give hunden de bedste vilkår, ikke regeringen.
okt 2007
Tror altså der er noget du har misforstået.. At blande to racer fjerner jo ikke de arvelige fejl de to racer hver især bærer i deres gener
feb 2007
Det bliver måske ikke gennemført 100 % men tror desværre det er en bedre løsning at lade alle aflive.
mar 2009
og mange racer har jo også fejl, men ikke så mange tager dem alvorligt fordi, det er bare noget der hører til racen.
men det er da synd for hunden, hvis den lider, bare fordi "sådan er racen"
apr 2009
Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.862
NÅ MEN, jeg synes dét forslag er SÅÅÅÅ langt ude, og aldrig om jeg tror det bliver gennemført!
Venstre skal absolut INTET om hundeavl bestemme - De skal bare sørge for at komme problemerne med kamphundene til livs! OG det gør de IKKE ved at forbyde fx chihuahua-blandinger eller papillion-blandinger! Tsk..
Synes listen med forbudte racer og blandingsracer skulle gennemføres derimod!
Mvh Ann-Sophie
mar 2009
(ikke at jeg ville bytte nu) men hvis jeg havde vidst det, så havede jeg da valgt en sund blanding.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 592
feb 2007
okt 2007
Blandinger kan da også få allergi
VEnstre kan vel ligeså godt bestemme hundeavl, som forbudslister
apr 2009
Kh Ann-Sophie
mar 2009
jeg synes ikke at man hvis man er en familie der gerne vil have en hund, så skal rodes ud alt det der med at man skal have en hund med papire.
jeg tror at de der har en blanding, er virkelig glade for den,, og ikke ønskede sig en anden hund, heller ikke en med tavle.
feb 2007
apr 2009
Mvh Ann-Sophie
nov 2005
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 4 Emner: 831 Svar: 4.393
okt 2007
Hold op hvor er det et gammelt, gennemgnasket og ubrugeligt argument i mine øjne!!!
mar 2009
da jeg valgte min hund, da havde jeg læst og læst, for ikke at få en forkert race, vi havde en islandsk fårehund for nogle år siden, som måtte aflives, fordi den var allergiker.
den var fra DKK, så man kan ikke bare sige at det er dru's skyld.
vi havde en anden tæve også fre dkk, hun havde dårligt hjerte, og dårlige led. hende fik vi også aflivet.
apr 2009
Også fordi folk er gode til at melde det, hvis de ved der er nogle som fx holder en Pitt.
Listen over disse racer kunne udarbejdes fx ved hjælp af DKK, som kender racerne og ved hvilke der kan være farlige og hvilke der kan være problemer med.
Jeg selv kender ikke noget til de forskellige muskelracer, nok fordi jeg ikke bryder mig om dem - Så dermed har de ikke interesseret mig.
Jeg ved bare at det er dem der kan forudsage størst problemer ved et angreb, og at det er dem som har lettest ved pludseligt at tænde af.
Derfor er det DEM som er problemet, ikke en lille pudel-blanding..
Mvh Ann-Sophie
aug 2005
okt 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 10
men hvad skal folk så gøre som ikke har råd til at købe en dyr race hund m papir, som blot ønsker sig en dejlig familie hund uden papir men som de kan elske og passe, og aflivning aldrig i livet, vi mennesker afliver da heller ikke børn hvis de ikke er velkomne, og hvad m heste avlen så skal det os indføres at føl uden papir skal slås ned, det jo sygt og HÅBER IKKE det blir gennemført...
lav en slags kørerkort i stedet for så man skal godkendes til at have dyr..
det er som sagt ejeren selv der gør sin hund til det den gr og blir, selvf er der nogle hunde der har instiknter osv meeeeeeeeeeeeen mener stadig man burde se på ejerene os
det er min mening
apr 2009
Såå, men lur mig, men nogle nikker genkendende til mit ''argument''
Mvh Ann-Sophie
okt 2007
Så kan jeg så kun mene at de mennesker der tænker sådan om andres dyr, har en skrue løs!
Ja jeg går ind for tavler, men kan da sagtens se at blandinger er ligeså skønne!!
Jeg har tavle hunde, simpelthen fordi jeg godt kan li at vide hvor min hund kommer fra, hvordan sundheden er i generne, og fordi jeg gerne vil udstille..
Men gør ikke min hund til mere værd end din f.eks.
mar 2009
hvad mener du med " noget du tydeligt ikke ved noget om" ?
jeg følger så meget med i den debat der er både i aviser og tv, og andre steder på nettet, som mine andre forpliktelser tillader, så jeg vil da sige at jeg har hørt en hel del om det, ellers ville jeg da på ingen måde oprette et emne om det.
=)
okt 2007
okt 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 10
enig, og hunde m tavler kan fejle lige så megewt som dem der ikke harjeg kender flere der har hunde m tavler hvor hundene fejler et eller andet
og kender nogle stykker m blandings hunde som er sunde og raske og INTET fejler..
mar 2009
synes at formænd osv fra ALLE accepterede klubber i dk skulle gå sammen med venstre om hvilke racer der så skulle forbydes.
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.809
Skæringsdato d.31/12-09.
Herefter skal alle blandingshunde være neutraliserede.
Hvor svært kan det være?
Hvem vil det skade... bestemt ikke hundene eller kommende hundeejere!
Og nej jeg mener ikke kun hunde over 15 kilo, men samtlige hunde uden stamtavle.
Så kunne det være at begrebet 'at være hundeejer' ikke længere blev betragtet som hver mands rettighed, men derimod blev set for hvad det er... nemlig et privilegie som man bør overveje mere end én gang inden køb over den blå avis, et opslag i brugsen eller på hjallerup marked.
Det kunne være at vores kedelige statestik med over 12000 aflivninger om året endelig ville falde drastisk.
apr 2009
Jeg kan slet slet ikke se hvorfor hverken I eller politikerne skal forsøge at forhindre dét - Kunne forstå hvis jeg havde en hvalpefabrik herhjemme og tjente styrtende på det - MEN ØØHHM, NEJ!
- Og desværre tror jeg JA, at der er nogle som tænker dét om blandingshunde, måske ikke i helt så ekstrem grad som jeg siger, men nogle kan SLET ikke forstå hvorfor man vil have en blanding.
Må indrømme jeg ikke ved hvad man så kalder en Pitt, jeg ved bare at de skal ud af DK, og der skal styr på de ''lovlige'' racer.
Mvh Ann-Sophie
aug 2005
det eneste jeg kan blive ærgelig over vedr. et forbud mod alle blandinger, er at vi så ikke er i stand til at tage udenlandske gadehund hjem, da de jo også tit er blandinger
mar 2009
DFFD:
jeg oprettede / skriver i dette emne, både for at få mere at vide, og for at høre andres holdninger, jeg ved godt at jeg ikke ved alt, men vil gerne vide så meget som muligt=)
okt 2007
Det har alle vel lov til at ha en mening om, god eller dårlig.
Ligesom du tillader dig at ha en mening om folks muskelbasser
jan 2006
de er ulovlige og skal have en sprøjte hvis de findes.
Vi vil aldrig nogen sinde komme problemet med ulovlige hunde til livs, lige så lidt som al spirituskørsel forsvandt da det blev ulovligt... hash kan også stadig fås for en slik alle vejne selvom de ryddede christiania
mar 2009
jeg siger bare at jeg havde virkelig svært ved at vælge race, for der er så mange fejl ved mange racer, det kan godt være at man aldrig kommer udenom dem, men man kan vel håbe, vi har haft en del hunde, og det kan jo være at vi bare har været uheldige, men for os, (vores blandinger) har bare været sundere end dem med stamtavle, og jeg tænker så at måske har vi været heldige/uheldige, eller også er nogle blandinger bare uden fejl??
jan 2006
Når man ikke ved hvad der genestisk ligger bag ens hund, ved man jo ikke hvad man rissikerer at viderebringe når man avler.
Så jo, det er held.
aug 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 325 Svar: 949
jan 2006
Da pit og tosa i sin tid blev gjort ulovlige var det også sådan at de skulle neutraliseres, det formindsker naturligt bestanden over en periode, hvor det til sidst (som nu) kun er de hunde der er anskaffet på ulovlig vis der er i landet.
maj 2007
*jeg har et problem med at voksne hunde uden tavle aflives ved lov.*
Jamen, det tror jeg heller ikke bliver aktuelt.....
Og med hensyn til at blandinger er mindre syge end tavlehunde, så er det en gammel skrøne. En hvalp efter en schæfer med HD og en lab med HD (som jo så er en blandingshvalp) har ikke mindre risiko for at udvikle HD som en hvalp efter 2 labber med HD........ Det siger vel sig selv?
jan 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 35 Svar: 546
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
Hundesind: jo folk er nød til at komme til dyrlæge, hvis det bliver et lovkrav om at de skal chippes og evt DNA testes inden salg, og hvis det ikke overholdes, så vanker der bøder. Hvalpene skal jo nok blive opdaget på den ene eller den anden måde, da de jo også skal sælges.
Tror i bund og grund, at dette er en fin løsning, da dette forbud mod avl på tavleløse hunde, kombineret med at de ikke kan annonceres med nogen steder, vil hjælpe en hel del, til at holde styr på, hvad der egentlig bliver avlet på.
okt 2007
Der er jo ingen der snakker om at alle andre skal dø!!! Der er snak om kontrol så vi kan komme en masse problemer (ikke kun med muskelbasser) til livs...
Læs nu artiklen.. Der står udtrykkeligt at to hunde af forskellige racer godt må parres så længe begge har tavler..
Hvalpene må så bare ikke avle videre!!
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
jan 2009
skal venstre kontrolere hundeavl?