{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.896 visninger | Oprettet:

Data base for hunde angreb. {{forumTopicSubject}}

Der er en ting jeg længe har tænkt over, og det er hvorfor vi ikke har nogle pålidelige statestikker her i Danmark ang. hundebid. Hvis man ser de forskellige lister som dkk, dyrlæger, politi osv videre, så er de tit vildt forskellige.
Der er reelt ingen her i Danmark, der ved hvordan det står til. Der er ingen tvivl om, at vi har store problemer med kamphund lignende hunde i Danmark, men hvor slemt står det til, og hvilke racer/blandinger snakker vi om..? Nogle har selvfølgelig oplevet overfald på egen krop/hund, men ellers er det mest fra medierne man hører om overfald. Medierne er sjældent objektive, og de har store problemer med at skelne de forskellige racer fra hinanden, og kan sjældent sætte det rigtige billede ind til en artikkel.
Der er minimum 20.000 kamphundligende racer i danmark, og hvis man regner med, at vi har et alvorligt overfald om dagen, så er det stadig under 2% af hundene om året der er indblandet. Det er i sig selv lille tal, men det kunne være rart at vide noget mere om baggrunden for overfaldet, race, osv.
Der er nogen hunde som går ind under katagorien kamphunde/muskelhunde, men som man aldrig eller meget sjældent hører nævnt i forbindelse med overfald.
Skal de også omfattes af et forbud..?
Hvis man havde en omfattende data base, så kunne man også bedre sætte ind mod roden af problemerne.

Jeg kunne godt tænke mig, at der kom en sådan data base under Dansk hunde register.
man må formode, at hvis en hund eller et menneske er blevet "forholdsvis alvorligt" overfaldet af en hund, så ville der være en eller anden form for kontakt til læge, dyrlæge eller politi.
Disse kunne så få adgang til en data base under dansk hunde register, hvor følgende skal udfyldes hvis muligt:

Om hunden: Race (type hvis blanding), køn, alder, stamtavle/eller ej. Import eller dansk opdrættet.

Om ejeren: alder, køn, bopæls kommune

Om overfaldet: Hvor alvorligt, evt kunne man dele angreb op i 5 katagorier alt efter hvor alvorligt det er.
Havde hunden/hundene snor på. Var det på privat grund eller i det offentlige rum.

Man kunne med fordel gøre sådan, at politi, læger, dyrlæger kunne logge ind på den pågældende hund i hunderegisteret, og udfylde overstående så godt så muligt. Og så vil systemet selv overføre oplysningerne til data basen. Og med fordel så kunne man også gemme oplysningerne på hunden, som en slags straffe attest som altid ville følge hunden og ikke ejerne. Det kunne være rart nok, at hvis man ville købe/overtage en voksen hund, at man så kunne få tjekket, om hunden havde nogle overfald med i bagagen.

Hvis vi havde sådan en data base, så ville vi meget bedre kunne få et overblik over, hvor alvorligt det står til, samt med hvilke racer/blandinger. Og så ville man bedre kunne sætte ind, der hvor problemerne er størst.
Selvom langt de fleste hunde er med i hunde registeret, så skal der gøres en indsats for at få de sidste med. Dyrlæger burde altid kontrollere om en hund har chip eller tatovering, når en hund komme ind, og hvis den ikke har, så skal det foretages med det samme. Hvis ejer nægter må politiet tilkaldes. Flere politi biler har også scannere i bilen, og de kunne med fordel godt tage rundt i socialt belastede områder og andre steder, hvor de formoder at der er uregistrede hunde, og jævnligt tjekke hunde de møder. Er hunden ikke registreret, så skal det gøres straks på ejers regning samt en bøde.

Det største problem med dette forslag er, at det ikke løses noget her og nu, da der først skal mange oplysninger ind i sådan end database, før den bliver pålidelig.

Man kunne så evt. indføre snor påbud og/eller mundkurv på en række racer, samt blandinger heraf, og store bøder ved overtrædelse, indtil man har overblik over hvordan det virkelig står til. Og så kunne man lovgive der efter.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Data base for hunde angreb.
  • #1   4. aug 2009 Jeg tror ikke det er fordi man mangler en måde at lave et ordenligt system på (nævn mig et område i vores samfund der ikke nøje bliver registreret) ......jeg tror simpelthen ikke der er penge at tjene eller prestige i den form for stattestik og så gider ingen bruge tid og penge på det.....

• #2   4. aug 2009 Så skulle alle bid også nøje analyseres under hvilken omstændigheder det er sket osv.. ved nogle tilfælde er der så sikkert en der siger det ene og den anden noget andet og så skal den sag først undersøges grundigt, tror det er for bøvlet til at de gider at føre statestik og det kan stadig blive meget upræcis til at man kan hænge enkelte hunderacer op på sådan en statestik

• Tina Toft B
    Tina Toft B Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 2
    #3   4. aug 2009 BIG gruppen under DTK er ved at samle oplysninger via folk som læser lokalaviser etc og samler sådanne informationer sammen. Et hestearbejde, men den eneste måde BIG pt kan gøre det på. Politiets hjemmeside bliver også støvet igennem, for evt rapporter omkring hundeoverfald. Det skal siges at vi naturligvis ikke kan få alle med, idet det er baseret på frivilligt arbejde.. men lidt er bedre end intet.
    Alle hundeoverfald uanset race, bliver samlet sammen.
    Se mere på www.dansk-terrier-klub.dk under sidste nyt fra BIG

• #4   4. aug 2009 lyder som en god ide.. men give de andre ret... der er ingen som vil bruge den tid, som det kræver at få lavet sådan et system.

synes selv at nogle racer bliver trukket ned i sølet af andre, og at det både går ud over de ansvarsfulde ejere, men også racer, som aldrig er nævnt i medierne.
    Jeg har heldigvis min hund nu, og den kan de ikke tage fra mig, men er godt nok bekymret for mundkurv påbud osv.

• #5   4. aug 2009 Jeg mener at problemerne med denuværende statestikker/tal er, at de er for unøjagtige eller ikke eksisterende.
    Hvis man regner med et alvoræigt overfald fra muskelhund ligende hunde om dagen, så er det under 2% om året af hundene som er indblandet. Skal det gå ud over de sidste 98% ved et forbud, hvis man faktisk ikke aner hvordan det hænger sammen..?
    Der er også nogle racer som er muskel/kamhunde, men som sjældent eller aldrig bliver nævnt ved overfald, skal de også forbydes, da de hører ind under den løse katagori "muskelhunde".
    Hvad med en hund som en rottweiler..? Det er vel ikke en kamphund, men den står bag mange alvorrlige overfald, skal den så ikke forbydes..?

Det er for at fjene fokus på de problemer vi har nu, for de er reele, men vi ved bare ikke i hvilket omfang. Jeg håber bare, at evt forbud vil blive lavet på baggrund af konkrete fakta, og ikke ud fra medieskabt hysteri.
    Jeg vil gå så langt og sige, at jeg vil gå ind for forbud mod enkelte racer mere end dem vi har nu, hvis man kan påvise meningen med det. Vi har bare ikke noget pålidelig data i danmark omkring det endnu.

• #6   4. aug 2009 Jeg vil sige at alle hunde som ligner Amstaff og andre racer/blander er kamphunde/muskelhunde. så er der ikke noget at tage felj af.

Rottveileren er en hyrdehund, og vil altid høre under denne kategrori. bare så man ikke blander Rotweilern sammen med muskelhunde.

Så der er forskel på hvad der høre til hvad.

• #7   4. aug 2009 Medierne skriver det der sælger, befolkningen reagerer efter det de læser, og til sidst reagerer polittikerne på det befolkningen reagerer på, for det giver stemmer.
    Det hele starter fra medierne, som ikke er særlige objektive eller kritiske, når de smider kamphund overskrifter ind. Mange gange senere så, viser det sig også, at det ikke er det der er tale om, men sjældent hører man om dementi i avisen. Bare det, at de ikke kan finde ud af at sætte billeder ind af de rigtige racer, viser at de ikke ved meget, eller ikke går op i det. De skal sælge avis og ikke andet.

Et godt eksempel herpå er, at der for nogle uder siden var et grimt overfald oppe i nordjylland. En dreng på 12 år luftede naboens 2 hunde. en lille hund og en japansk spids. Pludselig kom en schæfer farende og sprang på den japanske spids. Drenge blev bage og samlede den lille hund op. Ejeren til schæferen kom til lidt senere, og gav hunden et møgfald, inden han cyklede videre. Alene tilbage stod en skræmt dreng med en hund som skulle have mange sting (over10), og måtte klare situationen selv. Dagen efter kom det frem, at ejern til schæferen var en politimand på vej på arbejde, og hunden der bed var hans tjenestehund.
    Hele denne sag har jeg kun set nævnt i lokal avisen nordjyske stiftidende. Havde det været for 5 år siden, så var det forside stof til BT, EB og andre store aviser, men det er ikke interesseant for tiden.
    Naturligvis er de overfald vi hører om for tiden ægte, og der skal gøres noget, men medierne har i den grad påvirket denne "debat" på en måde, som ikke er saglig.
    Hr. og Fru. Danmark er af den opfattelse, at disse hunde ikke kan holdes som kæledyr, og at de spiser børn mm, og de reagerer derefter.
    Mange er ikke engang klar over, at en kamphund ikke er en race, men et begreb der efterhånden påduttes alle hunde over 15 kg.

Ja vi skal have en løsning, men den skal findes på baggrund af fakta og ikke af den medieskabre hysteri vi ser nu. For den teger ikke et reelt billede af de problemer vi har med hunde i Danmark.

• #8   4. aug 2009 Tonny & Maja .

Havde vi ikke medierne, så forblev vi uviden om hvcad der sker rundt om i verden.

Og jeg mener at det er på sin plads, at man reagere på den måde som man nu gør, og især når der går en idiot bag lineen på en hund, som er en tikkende bombe.

Når man ser billeder af en lille purk som er blevet skambid, så er der nok lidt alvor bag det billede, det er jo ikke for sjovt at man bringer billeder og indslag i medierne.

Og jo jeg går ind for fuld forbud mod visse hunde, det lægger jeg ikke skjul på.

• #9   4. aug 2009 Jeg har ellers holdt mig langt væk fra disse debatter men her er da et sagligt et som jeg gerne vil deltage i.
    Nu er det jo sådan, at mange af dem som vi læser om i medierne også har været i kontakt med både dyrlæger, politi og skadestue, så hvis vi havde haft et register, så ville mange af disse overfald jo også kunne være blevet registreret. Men med hvad så med dem som stikker af og ikke vil stå til ansvar for hvad deres hund har gjort, det hører vi jo desværre også tit om???
    Jeg kan nu heller ikke se, at det skulle være svært at registrere bid/overfald. Jeg ved godt at det kommer til at koste nogle resurser meeen så mange kommer det jo heller ikke til at koste!

• #10   4. aug 2009 År --- Skader
    1998 15.690
    1999 15.234
    2000 14.273
    2001 13.834
    2002 14.009
    2003 13.258
    2004 13.322
    2005 14.118
    2006 12.934
    2007 12.040

Skader der er forårsaget af hunde.

• #11   4. aug 2009 Jeg går ind for stramninger, og jeg vil også støtte et forbud, hvis det det er baseret på fakta, det sådan set det jeg vil frem til.
    Jeg mener at al lovgivning skal laves på den baggrund.

Medierne er en god ting, men man skal bare huske på, at de skriver det der sælger, også selvom det nogen gange gør, at man må omgåes sandheden lidt, eller undvære kilde kritik.
    Har lige været nede ved bageren, og på forsiden af ekstra bladet står en overlæge citeret for, "de går efter næse og mund" Forsiden omhandler Kamphunde. Undskyld mig, men er det kun kamphunde der går efter ansigtet..? Der er utallige bid sager hvor alle mulige racer har bidt og snappet i ansigtet på folk. Jeg er godt klar over skaderne tit er anderledes, men når hr. og fru. danmark læser sådan en forside, så fylder medierne endnu mere uvidenhed ind i danskerne.
    Følgende påstande/råd har været fremme i medierne, og vil af mange blive antaget som sande.
    -Kamphunde angriber hvis du kigger på dem.
    -De kan klatre i træer, så forsøg ikke at kravle der op for at undgå hunden.
    -Har man solbriller på, så kan man blive angrebet af en kamphund
    -kamphunde kan ikke holdes som kæledyr
    -kamphunde har en intim zone på 7 meter, og vil angribe hvis man overskrider den.
    -Hold hænderne ind til siden og kig den anden vej, når du passerer en kamphund på gaden.
    -Kamphunde låser kæberne
    -Rottweiler er flere gange blevet kald kamphund, det samme er boxer og dobberman også.

Mange ved faktisk ikke meget om disse hunde ud over det de læser/hører i medierne. der er meget få fakta om disse hunde. Hvorfor kommer det ikke frem, at kamphunde retter deres fokus/agressioner mod andre hunde frem for mennesker, og her taler jeg om terrier racerne. Og at de store vogter racer som også nogle gange bliver kald kamphunde mest retter det mod mennesker.
    Hvorfor kommer det ikke frem, at disse hunde kan holdes som familie hunde, men med visse forbehold, så som snor i det offentlige rum, og en indhegnet have.?
    Både modstandere og desværre også en del ejere, ved ikke meget om disse hunde, men det gør det heller ikke nemmere, at alle bliver bombaderet af myter og påstande fra medierne.

Sanheden om hundoverfald er, at ingen reelt kender omfanget, men vi ved bare at der er et problem. Nogle blæser det helt op, og andre fornægter det også totalt. sandheden skal nok findes der imellem, men hvis vi bruger medierne som målestok, så tror jeg ikke på vi får det rigtige billede.
    Det ændrer selvfølgelig ikke ved, at der skal ske noget snart. Da det ikke kan være rigtigt, at folk skal gå på gaden i frygt for disse hunde, uanset hvor begrundet/ubegrundet det er.

• #12   4. aug 2009 Nina P.........det kan man da ikke bruge til noget som helst.....spidshunde dækker over 50 forskellige racer det gør de øvrige ikke....

• #13   4. aug 2009 Jeg vælger lige at se bort fra Nina's indlæg da jeg ikke kan bruge den til noget da vi jo bor i Danmark. Men det siger du jo også selv.
    Jeg er helt enig i at folk der læser aviserne for et forskruet billede af div. racer, men jeg vil dog også sige at: Vi når vi får vores nye hund hjem får vi et kæmpe problem. Her hvor vi bor nu, har vi kun stisystemer. Hvilket betyder MANGE løse hunde (alle racer) det er møj irriterende. Vi ved ikke alle er venlige, selvom deres ejere tror det. Jeg VIL ikke have, at min nye hvalp skal overfaldes flere gange som min gamle hund blev det. I blandt disse løse hunde er nogle amstaff blandinger, som løber løs unden deres ejere. Dem ønsker jeg slet ikke at rende ind i med min hvalp, det må jeg da indrømme. Men jeg vil lige sige at jeg ønsker IKKE at rende ind i nogen som helst hund unden ejer uanset race. Så nu tager vi koncekvensen og køber hus et andet sted, hvor det ikke er sådan. Ja måske en dyr løsning, men vi elsker vores gåture og vil gerne nyde dem.
    Jeg har haft hund i 17 år og syntes at det har taget en helt forkert drejning de sidste 5 år. Jeg syntes at mange folk har fået en forkert holdning til det at holde hund. Det er ligesom om at alle hunde skal kunne med alle og lege med alle og de skal gå løs hele tiden....ja og så har vi jo problemerne. Sådan er det i hvert fald her hvor jeg bor.
    Igen her gælder det ALLE racer

• #14   4. aug 2009 Er det så kun angreb på mennesker eller også andre hunde/dyr?

• #15   4. aug 2009 Hov .. ja den var til dig ;o) Synes nemlig ikke jeg oplever så mange angreb på de tobenet med til gengæld en del mere på andre hunde og dyr :o/

• #16   4. aug 2009 Men lad os nu se hvad der sker. De kære politikere har det jo altid med at piske en stemning op og så bliver det aldrig til noget alligevel, uanset hvad det drejer sig. Vi har jo også en hunde/dyrelov som de i øvrigt ikke kan finde ud af at håndhæve.
    Jeg må indrømme at jeg tror at det hele bare er spil for galleriet, jo der kommer nogle opstramminger, men jeg tvivler på at det bliver så slemt som det lyder til lige nu. Man skal huske på, at politikerne bliver ringet op af tv2 news når der lige er sket et overfald... ja for fanden hvad skal de så sige...."nej det er en sød og venlig familiehund lad os få nogle flere af dem". Nej selvfølgelig siger de ikke det.
    Men igen jeg synets det ville være en kanon ide med det register og det ville da ikke være så svært at føre ud i livet eller......

Kommentér på:
Data base for hunde angreb.

Annonce