Forslag til hvad der skal gøres??????? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg har sgu tænkt lidt over det, jepper muskelhunde, er der nogen herinde der har seriøse forslg om hvad man kan gøre???
Jeg synes det er klamt, ulækkert at børn bliver overfaldet umotiveret af to hunde, og ja så er der jo den lille hund som døde efter et overfald, da en ejer gik løs med sin muskelhund..
Jeg kan ikke forstå hvorfor folk har i mod at de hunde som høre ind under muskelhunde skal gå med mundkurv, kan ikke se det er et problem,for lige at tage den mundkurv(hunden kan stadig få guffer, slikke sig om munden, og snuse) på når man går en tur med sin hund, fatter det ikke, havde vi sådan en race ville vi ikke tage changer..
Vi har en hund som ikke kan med andre hunde, så ja vi går steder hvor vi ved at vi ikke møder så mange hunde, ja måske bliver han isoleret, men heller det og at han har hans få hunde venner som han kan lege med i haven, end at der skulle ske noget forfærdigt...
nov 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 26 Svar: 309
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
Skrev dem i en anden tråd forleden dag, og genposter dem lige her..
Jeg vil meget gerne have konstruktiv kritik og en god debat!
Lad mig først pointere at vi har behov for et dyrepoliti. Indtil vi får det, kan vi godt glemme alt om alle regler og sanktioner, for der vil ganske enkelt ikke ske noget..
Her er mine forslag:
1. Ting der BØR TRÆDE I KRAFT OMGÅENDE:
- ALLE muskelhunde SKAL have en stamtavle fra en anerkendt klub.
- Har ens hund ikke stamtavle skal den neutraliseres senest den 6. levemåned. Overholdes det ikke, skal der falde en bøde på mindst 5.000
- Det bliver ulovligt at avle på muskelhunde uden stamtavle. Hvis man gør det, gives en bøde på 10.000 og 2.000 pr. hvalp (mange af disse hunde får store kuld). Alle hvalpe skal desuden aflives for ejers regning, ligesom begge forældre skal neutraliseres på ejers regning. Der falder også en bøde på min. 5.000 for ikke at have neutraliseret de voksne hunde.
- Muskelhunde uden tavle skal efter det første leveår, bestå en mentaltest enten med ønsket reaktion for hundens "race" eller for en standard der skal gælde blandingshunde. Består den ikke skal den altid føres i snor og bære mundkurv. Består den slipper den, men skal vurderes igen efter et år, og derefter med flere år imellem. Opfyldes det krav ikke, falder en bøde på 10.000.
2. Ting der er lige så vigtige men kan vente.
- strammere regler ang. snor på alle hunde. Langt de fleste steder skal det være ulovligt at føre hunde uden snor, med undtagelse af få områder med godt overblik, væk fra veje og andre steder hvor hunden kan forårsage skade.
- Den lovpligtige chip fungerer som synderegister. Den skal kunne lagre oplysninger om f.eks krav om mundkurv og line.
- Politiet skal oftere benytte sig af de allerede-eksisterende muligheder for krav om mundkurv og line. Endvidere skal de ikke være bange for at forlange aflivning.
- En lang række mennesker skal have autorisation til at vurdere hvilke tavleløse hunde der er muskelhunde. Hævdes en hund f.eks at være boxer/labrador-blanding, skal ejeren via dna-test og for egen regning, bevise hvem forældrene er. Er der nogen tvivl, eller sker det ikke, skal hunden neutraliseres og ejeren idømmes en bøde. Det skal være så dyrt at bevise slægtskab, at folk hellere neutraliserer..
- politiet skal oftere på banen. En ide kunne være at en patruljevogn en sjælden gang imellem (f.eks søndag eftermiddag) kørte ind i den lokale hundepark, stod to timer og scannede hunde og tjekkede dem for lovpligtige ting som chip og hundetegn, samt. evt. mundkurve. De ville lære hundene at kende, samt garanteret fange nogle syndere....
Det er nogle af mine forslag, og igen, INTET vil kunne fungere hvis ikke vi får noget dyrepoliti! Som selvfølgelig også vil andre tiltrængte opgaver som ikke vedrører hunde..
Det skal i øvrigt være et lovkrav at ALLE hunde og hundeejere skal gå til min. 12 træningsgange, som skal påbegyndes inden hunden fylder 6 mdr.
Det skal ske i en godkendt kluv, og det skal være forholdsvist nemt for klubber at blive godkendt..
Det handler ikke om at få superlydige hunde, men om at folk skal lære nogle basale ting, og måske få lidt blod på tanden?
Afvigelse derfra skal selvfølgelig også straffes med en bøde, igen foreslår jeg 5.000 måske 8.000?
Derudover skal man være fyldt 21 og have ren straffeattest for at have en muskelhund.
jan 2007
Følger: 44 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 330 Svar: 3.070
jan 2007
Du læser jo ikke hvad jeg skriver, kan jeg se på det du skriver, skriver netop at vi går tur hvor vi ved der ikke kommer mange hunde, plus vi tager gerne en mundkurv på vores vuffer hvis vi ved der er mulighed for at møde andre hunde...
Hvad er der så færligt ved den mundkurv????? den finde i 30 forskellige slags..
nov 2007
Hej det var nu ikke ment som et modspørgsmål på en negativ og provokerende måde. Jeg var nysgerrig efter at høre om trådstarter også selv ville tage mundkurv på sin hund og det fik jeg svar på, der var ikke så meget andet i det.
Så trådstarter: du må meget undskylde hvis du tog mit spørgsmål som useriøst eller provokerende, for det var ikke min hensigt.
jan 2007
Jeg kan bare ikke forstå at folk har så meget i mod den mundkurv, en mundkurv er jo ikke en der dækker hele hundens snude og mund så man ikke kan komme i kontakt med den eller give guffer..
nov 2007
jan 2007
jan 2007
nov 2007
Daisie med Fister & Møv.
Hehe, undskyldningen var nu ikke til dig
og trådstarter tog heldigvis ikke spørgsmålet som useriøst og sådan...kun dig
apr 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 2 Emner: 273 Svar: 3.149
jan 2007
nov 2007
Jeg er glad for at du ikke tog det på den måde
ting kan hurtigt blive misforstået når man ikke kan se den anden person.
jan 2007
nov 2007
Haha åh nej, du må ikke sammenligne mig med ejeren til de to hunde som tragisk nok, bed et barn...
Jeg tager ansvar for mine hunde, jeg har dem altid i snor, og ingen kommer ind til dem, eller hilser på dem uden opsyn...desuden løber mine dejlige hunde ikke rundt ud i haven, eller i gården alene..:)
Udover det, gik barnet uheldigvis ind på hundenes territorie, alene... det var godt nok også noget møg
jan 2007
Hehe ja det siger du nok, men her hvor vi bor(en lille by) er der 3 hunde som oftes går løse uden foran deres hus,forstår ikke at de tør, for kommer der en løs hund hen til vores ja så spasser vores da ud og prøver på at gø osv... det var faktisk også en af grundene til vi fik mundkurv på vores, for tænk hvis vores trak så meget at snoren faldt ud af vores hånd og han så bed den anden, det ville jeg have det rigtig dårligt med, på den anden side kan jeg ikke forstå dem som tør at lade deres hund rende løs når de ikke holder øje med den.
jan 2007
Men ja på den anden sige skal alle forældre sgu lære deres unger hvordan man er overfor hunde, nogen tror jo det er en dukke de kan gøre hvad de vil med..
jan 2007
jan 2007
nov 2007
aah okay
Ja som forælder skal man virkelig lære sine børn hvordan man er mod dyr i det hele taget, og aldrig lade børn være alene med dem...Jeg kan slet ikke sætte streg nok under, hvor vigtigt jeg mener det er
jan 2007
for stille for mange karv tror jeg ikke hjælper på problemet..
jan 2007
Hehe ja det er rigtigt, for mig er det nok amstaffen(nu for jeg sgu nok nogen over nakken) som der har været mest med, og derfor synes jeg at de burde gå efter dem til at starte med..
Men forstår slet ikke dem som kan finde på at blande en amstaff med en pit(lige et side spor)
jan 2007
Lige som dem der siger kørekort til hund ja ja, hvem skal stå for sådan et? og hvor tit skal man til prøve, og hvad består prøven af??
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Vil sammenligne det lidt med, at vi selv skulle bevæge os rundt, blandt fremmede mennesker i byen med hænderne bundet på ryggen.
Jeg syns derimod blandt andet at avlen skal kontrolleres.
Avl udelukkende med tavleløse hunde - tavlens pris får de fleste useriøse hundeejere til at vende om, da de ikke er interesserede i at give 10000 for deres potensforlænger
Tavleløse, og blandingshunde neutraliseres - bøder hvis det ikke overholdes
Alle hunde skal føres i snor - bøder hvis det ikke overholdes
og mange flere ting jeg ikke orker at komme ind på lige pt :O) dynerne kalder efterhånden
jan 2007
Jeg tror bare ikke på det med avl, for hr og fru jensen hjemme i deres hus/lejlighed kan jo sagtens avle, og hvem skulle stoppe dem for at gøre dette????
feb 2009
Det gør det, at det bliver ulovligt avle på tavleløse hunde.
Hvis man alligevel gør det, så får de en klækkelig bøde - stor nok til at de ikke kan tjene en pind på hvalpene, tvært imod
Desuden bøder til dem der ikke neutraliserer deres hunde inden en vis alder.
Så er det pludselig ikke så attraktivt at have det lille hyggelige stueopdræt længere, når man betaler mere i bøder, end man tjener på hvalpene ;O)
jan 2007
Jeg ved at et sted i aalborg skal man registere sin hund, med chip nr. osv. når man for sig en hund...
jan 2007
Måske ikke, meeeen der er sgu mange der har stue opdræt, tror bare det bliver svært at komme frem til dem alle...
Men jeg har den menning at jeg synes blandings hunde er søde(har selv en) meeen der er bare visse racer man IKKE blander..
jan 2007
feb 2009
- men sådan som landet ligger lige pt, så syns jeg man er nødt til at skride ind overfor blandinger af diverse ''muskelhunde'' og tavleløse hunde, udelukkende for at få den type hunde op i pris, så de ikke ender som impulskøb hos ''typerne''
Og angående det at finde frem til stueopdræt, burde man kunne lagre oplysninger om diverse dyrlægebesøg på hundens chip
Så kunne politiet eventuelt starte et samarbejde med dansk hunderegister, og derigennem finde frem til hunde der ikke er blevet lovpligtigt neutraliserede inden den fastsatte alder
jan 2007
Nå jeg vil hoppe i seng, men kigge forbi tråden i morgen.
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 187
Jeg syntes ikke mundkurv er en løsning. Men at ALLE hunde skal føres i snor.
At en 5 årig dreng går ind til nogle hunde, og bliver overfaldet, tror jeg faktisk ikke man kan gøre så meget ved. Det kunne have været hvilke som helst hunde der var gået amok.
Jeg havde måske som forældre, forsøgt at opdrage mit barn til at passe lidt på, med at vade ind i anders haver, hvis der gik hunde.
feb 2009
Kan ikke se hvad man skulle blive bange for jeg ville ikke have noget imod at mine dyrlæge besøg blev lagret, så folk kunne se han har de obligatoriske vacciner, bliver kastreret til den tid osv
Man er jo nødt til at få det hele til at gå op på en eller anden måde
feb 2009
Der skal gribes ind, allerede inden folk får mulighed for at lave kuldene
Men jeg daffer i seng nu.. Takker for en dejlig - ikke agressiv for engangs skyld - debat
mar 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 19
syntes det her er en god start
feb 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 382
Jeg undrer mig lidt over din pkt. 1. Hvorfor er det kun muskelhunde UDEN tavle som skal mentaltestes? Mener du at det kun er hunde uden tavle som kan finde på at lave angreb? Hvis dette skulle indføres synes jeg at det skulle gælde muskelhunde både med og uden stamtavle.
Forslag til hvad der skal gøres???????