{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.366 visninger | Oprettet:

problemhund. hva skal man gøre {{forumTopicSubject}}

godaften:)
min kæreste har en blandning af amstaff og labrador tror jeg, som hun har fået da han var 6 måneder gammel. han har det svært med at hører efter ligemeget hvor hård jeg er mod ham, det eneste jeg har fået ud af ham er at han ikk parer folk mere. ellers kan han hverken være alene hjemme uden at smadre noget, så han får mundkurv på, og svært med at hører efter hvis man er ude. her den anden dag skulle jeg skælde ham ud mange gange, og fik sat mundkurv på ham, og lige efter kunne man hører han knurrede a mig. jeg har så sagt a hvis han ikke snart kan opføre sig pænt, må vi bo hver for sig. min kæreste siger så hun tror en kasteration vil hjælpe? hvad mener i?
tak på forhånd

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  problemhund. hva skal man gøre
  • #1   19. jul 2009 For det første så skal i stoppe med at være hård mod hunden da det bare gør det hele meget værre da hunden ser dig som en svag del af flokken og derfor aldrig vil respektere dig som den der sætter dagsordenen. I skal omgående starte med posetiv indlæring og lederskabsøvelser så hunden lærer at det er jer der er dem man kan stole på og at det er jeres beslutninger der er ok.

• #2   19. jul 2009 a med hans boller.. han lyder til at være meget dominat... og for gud skyld du skal ik være hård ved ham... husk på dårlig opmærksomhed er bedre ind igen opmækrsomhed... start til noget træning med ham det både godt for ham og jer. uden at skulle kunne sige det lyder det for mig som om i ik kan klare opgaven ved a have hund ved godt alle kan have probæemer har jeg også selv men de ting du siger der er meget normalt for mange hunde... og det kræver virkelig at man sætter sig ind i racen og opdragelse.. inden man køber hund.. men jeg ville anbefalde jer at få bollerne a ham det kan hjælpe ringtig meget.-..

• #3   19. jul 2009 Kastration ville være en god ide ja men det kan ikke hjælpe på at lederskabet er ødelagt.

• #4   19. jul 2009 vivi lige mine ord mit var bare meget dårligt skrevet nu hvor jeg lige læser det.. sorry...

• #5   19. jul 2009 Ros/beløn ham når han gør noget godt frem for at skræmme og forvirre ham hver gang han gør noget i ikke kan lide

• #6   19. jul 2009 (link fjernet)

Rigtig god artikel her...

• #7   19. jul 2009 jamen i starten var det os stille og roligt, men når han så fik besked på at gå op i sin kurv, så kunne han gøre det samme lige efter. jeg mener, han VIRKELIG ikk lærer noget at det man siger til ham. og til sidst er det trætne, også vil man bare ikke mere.

• #8   19. jul 2009 Lyder som om i helt og aldeles har misforstået hvordan man opdrager en hund, og fortsætter i på den måde, kunne jeg forestille mig det ender rigtig galt.

Så jeg syne si skal få fat i en god træner eller en adfærdsbehandler så i kan få hjælp til hvordan hunden skal trænes og opdrages. Det lyder ikke som noget i selv kan løse (og jeg er ret sikke rpå det er jer og ikke hunden der skal ændres på)

• #9   19. jul 2009 Og i øvrigt -hunden er ikke født med at kende kommandoer. AT du fortæller ham han skal gå i sin kurv, kræver jo at du lærer ham hvad det betyder først

• #10   19. jul 2009 Han ser jer ikke som ledere og derfor respekterer han ikke jeres beslutning om nu skal man i kurven osv....I naturen og på hundens sprog er det den der er den opfarende og skabede (læs når man skælder ud over noget hunden ikke kan forstå) som er den der er nederst i hirakiet!

• #11   19. jul 2009 når det er han ikk har lavet noget for han os masser af ros. men eftersom hans tidligere ejer var ligeglad med ham, og hun først fik ham da han var 6 måneder, så er hun jo gået glip af lidt. og nu er han altså 16 måneder, så det har været en hård kamp indtil videre bare.

• #12   19. jul 2009 Ja men kampen er desværre tabt og i er nød til at starte forfra.

• #13   19. jul 2009 Dette er hvordan du beskriver dig selv....synes ikke rigtig jeg kan genkende dig i denne tråd...ville du ikke gerne være en god repræsentant for din race?
    Du er ved at ødelægge den hund og du skal søge hjælp hellere før end senere.

Citat dig:
    er en fyr på 19 år, er fra frederiksberg, og har jordens dejligste amstaff.
    vil gerne have at folk ikke tænker på at bare fordi jeg er ung og har en amstaff at han så ikk er opdraget godt, for som sagt er han jordens dejligste hund og er rolig og bare nysgerig.

• #14   19. jul 2009 Frederik -ingen tvivl om at det kan være hårdt at overtage en hund der ikke har fået lært de ting den burde. Men 6 mdr er altså ikke SÅ gammel, og jeg vil tro at en del af jeres problemer er nogen i selv har skabt.

Hvordan har i trænet at være alene hjemme?

Hvordan har i trænet at gå i kurven?

osv.

At skælde ud og "skabe sig" nytter ikke noget, når hunden ikke har forstået "opgaven". Den ved ganske enkelt ikek hvad du skælder ud over (og nej, at den ser angerfuld ud e.. betyder IKKE at den ved hvad du er sur over. Det betyder bare at den kan læse på dit kropssprog at du er sur)

• #15   19. jul 2009 http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=835/sprog=1/grp=3/menu=2/

Hvis du læser og forstår dette link vil du forstå at så længe han ikke er tryg ved at det er jer der er ledere i flokken vil han ikke kunne forstå hvorfor det er jer der tager hjemmefra og ikke ham, for som det er nu er det ham der bestemmer dagsordenen og ogsp ham der bestemmer hvem der "forlader hulen for at jage".

• #16   19. jul 2009 det kræver sku man har forstand på racen og dens baggrund.. dch har adfærdbehadlere der gør det gratis ring til dem og bed dem hjælpe dig de kommer og ser på hunden og dig hvordan du arb med den og så fortæller de dig hva du gør forkert og hva du skal gøre.. jeg har haft go brug a dem. men mere fordi min hund bleve desværre taget fra for tidligt og magler lidt fra hans mor..

• #17   19. jul 2009 Kasteration må altid være den sidste løsning! Hunden bliver kønsløs, og det giver den problemer med andre hunde. Jeg synes det er direkte synd for hunde at kasterere den.

Men helt sikkert en adfærdsekspert ville være et godt bud. Jeg går selv til adfærdsekspert med min hund. Allerede fra første gang vi havde været der, var der mærkbare ændringer.

Det med at den ødelægger ting når den er alene hjemme, tyder på noget seperationsangst. (- Her ville en kasteration ikke hjælpe det mindste) Tror næppe at en mundkurv hjælper på dette.

Tror helt sikkert den bedste løsning må være en adfærdsekspert. Der er mange af dem rundt omkring i landet, og det behøver ikke at være vanvittig dyrt.
    Held og lykke.

• #18   19. jul 2009 Jeg har selv overtaget en hund på 11 måneder, og jeg har fået den lydigste hund i verden - og da han kom her var intet andet end renlighed trænet..

Kontakt, positiv forstærkning, kærlig konsekvens og en helveds masse "jeg er den sjoveste, sødeste og mest spændende ting i verden" har gjort at min hund ville hoppe i lava på min kommando..

At han gør nøjagtig hvad jeg beder ham om når jeg beder om det har intet med magt at gøre, men gensidig respekt og tillid.

Jeg har sørget for at hunden på intet tidspunkt er kommet til skade eller på anden måde har haft dårlige oplevelser på min kommando eller når jeg blot er til stede - min hund stoler 200% på, at hvad jeg gør/beder om er sikkert og rigtigt.

Den tillid og respekt er der ingen af jer der har lyder det til - og det er på ingen måde hunden der skal sætte det gode eksempel; hunden reagerer blot på omgivelserne.. Og står du med en problemhund er omgivelserne helt forkerte..

Forvent aldrig mere af hunden end hvad du lægger i den, kort og godt..

• #19   19. jul 2009 nu har jeg altså ikk haft den? det er ikk min hund jo? jeg har boet sammen med kæresten i 2 måneder ca, og har haft racen før jo, og hun var en engel, der var intet at komme efter. så i behøver jo ikk sige sådan som om det er min?

• #20   19. jul 2009 Frederik -nu er det dig der laver indlægget og derfor naturligvis dig der bliver svaret til. Er det ikek dig der har hunden, jamen så må du jo give svarene videre til rette vedkommende.

Men da du jo åbenbart bor med hunden osse, er det jo ligeså vigtigt at DU gør det rigtigt som at din kæreste gør det.

Og igen vil jeg anbefale at i får fat i en træner eller adfærdsbehandler, der kan lære jer hvordan man træner og opdrager hunden. For det lader til i helt har misforstået dette.

AT du har haft en hund før (hvor er den i øvrigt blevet af?), ændrer jo ikke noget, når du åbenbart stadig mener det er vejen frem at være hård ved hunden og sætte en mundkurv på den istedet for at lære den at være alene

• #21   19. jul 2009 men han er jo en dejlig hund når man er sammen med ham, men er han løs eller er alene hjemme er det bare ballade hele tiden.

• #22   19. jul 2009 hun fik knoglebrud der nok aldrig ville blive godt, så hun måtte aflives. mange herinde kender historien, og hjalp mig igennem tiden.

• #23   19. jul 2009 Hvis ikke den har lært at komme når i kalder, må i holde den i snor og få trænet indkald på et lukket område og/eller med sporline på. Lad være at skælde den ud, men ros istedet til skyerne når den kommer. Og lad være at forlange mere end den med rimelighed kan klare.

• #24   19. jul 2009 Jeg synes at du skal finde en adfærdsbehandler der har forstand på den race og lad vedkommende vejlede dig og din kæreste......det du der beskriver går galt inden længe hvis I ikke ændrer adfærd overfor hunden.

• #25   20. jul 2009 Udstemme til Sam T

• #26   20. jul 2009 Så jeres bedste råd er at tilkalde en hundepodrætter ?
    eller få kappet hans boller ?

• #27   20. jul 2009 Frederik -nej, ikke en hundeopdrætter men en adfærdsbehandler (hvis du oplyser hvor i landet du bor, er jeg sikker på nogen kan anbefale en i nærheden af dig).

AT kastrere kan måske være en del af løsningen. men det løser ikke problemet alene. Det er ikke hunden den er gal med, men jeres måde at håndtere den på, og det løser sig altså ikke af at i kastrerer hunden. Så fat i en adfærdsbehandler

• #28   20. jul 2009 Skriver jeg med usynligt blæk her til aften??

• #29   20. jul 2009 Det var os det jeg mente .. Hva koster det ca vil i skyde på?

• #30   20. jul 2009 Sådan som jeg læser det har den hund ikke lært noget som helst men stort set kun fået skæld ud for noget som den ikke har lært er forkert.
    Der skal en gang positiv træning til. Selvom hunden er halvvoksen nu må hun starte forfra med alene-hjemme træning, så hunden ikke føler sig forladt.
    Den skal aktiveres mentalt, så den får "afreageret"/bliver stimuleret og derefter bliver i stand til at slappe af - også når den skal være alene.
    Det hjælper ikke at skælde en hund ud. Uønsket adfærd ignoreres og så skal positiv adfærd belønnes. Giv hunden nogle spændende opgaver, lav kontaktøvelser, lær den nye kommmandoer men husk: tingene skal indøves med ros og godbidder, så hunden opfatter jer som dem der har styr på tingene og får lyst til at "please" i stedet for selv at tage styringen på en uhensigtsmæssig måde.
    Netop den blanding kan være utroligt krævende med hensyn til stimulering.
    M.h.t. når I er ude med hunden, er det vigtigt ikke at slippe den løs, før den lystrer 99% på indkald - også selvom der kommer en anden hund, en hare eller andet distraherende.
    Hvis den gør og ter sig ved møde med andre: Stop op, få kontakt til hunden, evt. ved at stille sig imellem, giv kommandoen "sit", hvis den har lært det, og giv ros og godbidder, når hunden er i ro og så kan I gå videre.

Det var lige nogle ting jeg kunne komme på, som forhåbentligt er lette at gå til og forstå. Ellers tilslutter jeg mig de andre råd om adfærdsbehandler, men endnu vigtigere er det at hundeejeren læser og lærer en masse om hundetræning og hundeadfærd.

• #31   20. jul 2009 Sam T: Wow, du er sej, Respekt til dig! Amstaff... Så afliv lortet. For det første afliver man ikke bare en hund fordi man ikke kan styre den, uanset race. For det andet, så synes jeg at du efter sådan en udtalelse burde lade være med at gemme dig og udfylde din profil så vi kan se hvilken tåbe der lukker sådan noget crap ud. STAKKELS dine hund siger jeg bare, man må da håbe at de lystre dig og bliver ved med det, så de ikke bare bliver aflivet en dag fordi du er så uansvarligt et mennekse som du giver udtryk for... Du lever tydeligvis et liv præget af mediernes udsagn, og det er kun dit eget tab, for de ved ligeså meget om amstaffen - og alle andre muskelhunde, som du tilsyneladene gør - ingenting...

• #32   20. jul 2009 hold den i snor indtil i har fået styr på den, for jeres og andres skyld..... held og lykkke med den, krydser min fingre for i får løst problemet.

• #33   20. jul 2009 Pas på med kastration - i et tidligere nummer af Hund&Træning (var det vist??) blev en række undersøgelser gennemgået, som viste, at visse hunde faktisk bliver mere aggressive efter kastration/sterilesering - det er nyere opdagelser, så det er altså ikke sikkert at ens dyrlæge ved noget om det. Så jeg vil give Morten G ret: kastration=sidste løsning.

Lise Ø: Du har vist ikke læst det hele - det er IKKE Frederiks hund, men kærestens. Hunden på hans profil er (var) derimod hans egen.

Og sidst: Udover træning er motion også vigtigt - hunden bruger sig både fysisk og mentalt ved at løbe rundt + snuse og gøre nye opdagelser. Uden lange lufteture tror jeg ikke I når jeres træningsmål.

Held og lykke med det!

Ps. Lufteture frit eller i laaaang line, så hunden kan løbe rundt og spurte noget energi af og få brugt næsen smiley

• #34   20. jul 2009 Mit forslag er at i starter til hundetræning så i får skabt det rigtige tillidsbånd med hunden.

• #35   20. jul 2009 Nu har mange allerede anbefalet træning og adfærdskonsulent, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på...

Men kan da fortælle dig at det sjældent er for sent at ændre en hunds adfærd med mindre der er noget fysisk galt med hunden.

Feks. overtog en hund som var 2½ år gammel.., som har ændret sig helt vildt meget.. Fra at være aggressiv overfor alle mennesker til hun idag elsker at være midtpunkt og blive nusset om..
    Fra at stivne og knurrer over madskålen hvis man gik forbi 4 meter væk til idag at spise roligt videre hvis jeg fjerner vandskålen fra samme stativ og sætter den tilbage.

Det handler i høj grad om tillid, tydelighed, fair konsekvens og ro

• #36   20. jul 2009 Maja N..........det er vist dig der ikke har læst ordenligt. Hans egen hund var en tæve så havde det været den han skrev om i teksten skulle der jo stå HUN.....ik'?

• #37   20. jul 2009 P.S. så ved jeg at Tina og Alex N taler af egen erfaring og jeg må give hende ret....det kan godt rettes op med en god vejledning....

• #38   21. jul 2009 JA SÅ SÆT DEN DA BARE TIL SALG DET ER DET NEMMESTE

• #39   21. jul 2009 WTF? Det har de ikke gjort har de?

Grr. Hvis de har så skulle de begge fratages retten til at have hund !!

• #40   21. jul 2009 Det kan da godt være Frederik og hans kæreste har indset at opgaven er for stor / dyr...?

• #41   21. jul 2009 Jeg kan huske hvordan Frederiks hund mistede livet og hvor meget det havde at gøre med hans egen uansvarlighed og hvordan meget af HG prøvede at holde røven oppe på ham dengang og ville køre hele DK tynd for at hjælpe ham og rejse en masse penge ... Og stadig gik der meget labg tid inden de rigtige beslutninger blev truffet ...

Håbede at det gav en lærestreg ...

Nu dette, godt nok kærestens hund denne gang ...

Men grr. Mener seriøst at det skulle være muligt at forbyde visse personer der ikke selv kan indse at de ikke er ansvarlige hundeejere at holde hund i fremtiden. 1 hund ødelagt per person er 1 hund nok :o(

• #42   21. jul 2009 Nej, hvordan mistede den anden hund livet? Blev den aflivet uden grund??
    WTF - hvad er det her for noget, hvor er det trist ogg sørgeligt...:o((

• #43   21. jul 2009 Simba: Ikke uden grund. Se PB da Frederik selv må fortælle historien hvis han vil have den op da jeg er så vred at jeg farver den :o(

• #44   21. jul 2009 nej hov så blev annoncen slettet

• #45   21. jul 2009
    Ok, Sanne, helt i orden....

Kommentér på:
problemhund. hva skal man gøre

Annonce